Ik heb per ongeluk een grote hoeveelheid RAW- en JPEG-foto’s van de SD-kaart van mijn camera verwijderd voordat ik een back-up had gemaakt, en sommige daarvan waren van een betaalde fotoshoot. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste software voor fotoherstel die fotografen daadwerkelijk vertrouwen om verwijderde foto’s veilig te herstellen zonder de kaart te beschadigen of beeldkwaliteit te verliezen.
Ik heb vaker verwijderde foto’s en video’s van kaarten moeten terughalen dan ik wil tellen. Soms heb ik bestanden per ongeluk verwijderd. Een paar keer deed een SD-kaart raar na een lange shoot. Een keer was ik moe, klikte ik op het verkeerde, en veroorzaakte ik mijn eigen puinhoop. Nadat ik dit een paar keer had meegemaakt, hield ik er één duidelijke regel aan over. Wat je in de eerste minuut doet, is belangrijker dan de app die je installeert.
Als je bestanden verdwenen zijn, stop dan meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Maak geen nieuwe foto’s. Plak er geen nieuwe bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw. Verwijderde gegevens staan er vaak nog totdat nieuwe gegevens hun plaats innemen. Blijf je naar de kaart schrijven, dan dalen je kansen snel.
Zodra de kaart eruit is en veilig ligt, zijn dit de tools waar ik naar zou kijken.
1. Disk Drill
Dit is meestal degene waarnaar ik mensen als eerste verwijs. Ik heb het gebruikt op SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven en SSD's. Het vindt een prima middenweg. Krachtig genoeg voor veel echte problemen, eenvoudig genoeg zodat het niet voelt alsof je een laboratoriumhandleiding nodig hebt.
Het onderdeel waar ik steeds op terugkwam, was de modus Advanced Camera Recovery. Als je ooit hebt geprobeerd beeldmateriaal te herstellen van een drone, actioncam of mirrorless camera, dan ken je het gebruikelijke probleem. Het bestand komt terug, maar het speelt niet af, of het speelt de helft van de clip af en stopt dan. Disk Drill doet het beter met gefragmenteerde video dan veel van de eenvoudigere tools. Ik had hier ook meer succes met RAW-fotoformaten dan met sommige oudere herstelapps.
Wat ging goed:
- Makkelijk te begrijpen
- Kan de meest gangbare foto- en videoformaten aan
- Advanced Camera Recovery helpt bij gesplitste of gefragmenteerde videobestanden
- Laat je bestanden vooraf bekijken voordat je ze herstelt
- Werkt op Windows en Mac
Wat stoorde me:
- Je hebt de betaalde versie nodig voor volledig herstel
- Diepe scans duren lang op grote kaarten
2. R-Studio
R-Studio voelt alsof het is gemaakt voor mensen die al weten hoe een beschadigd bestandssysteem eruitziet. Ik zou dit niet geven aan iemand die één grote Herstellen-knop wil en verder niets. Toch heeft deze me gered wanneer de kaart echt zwaar beschadigd was, partities kapot waren of het bestandssysteem half verdwenen was, terwijl eenvoudigere tools niets opleverden.
Ik had een SD-kaart uit een camera waarbij andere tools alleen restjes en rommelige bestandsnamen vonden, maar R-Studio haalde meer bruikbare bestanden boven water. De prijs daarvoor is de interface. Die voelt technisch aan omdat die technisch is. Je besteedt meer tijd aan het lezen van menu's en scanopties. Als je dat niet erg vindt, verdient het zijn plek.
Goede punten:
- Sterke herstelresultaten
- Werkt goed met beschadigde bestandssystemen
- Meer scan- en herstelopties dan de meeste mensen ooit zullen gebruiken
- Ondersteunt een breed scala aan opslagtypen
Minder goed:
- Duurt langer om te leren
- De interface is druk
- Kost meer dan veel andere opties
3. PhotoRec
Als je gratis wilt, dan is dit degene waar mensen niet voor niets steeds op terugkomen. PhotoRec is open-source, het legt geen limiet op herstelde gegevens en het werkt op basis van bestandssignaturen in plaats van afhankelijk te zijn van een gezond bestandssysteem. Wanneer een kaart is geformatteerd of de bestandstabel beschadigd is, maakt dit een groot verschil.
Ik heb het gebruikt toen een kaart met normale tools niet meer te redden leek. Het vond nog steeds bestanden. De keerzijde is dat je daarna door de chaos moet sorteren. Namen zijn vaak weg. De mapstructuur ook. Je eindigt met een stapel herstelde bestanden en wat speurwerk. Als je daar prima mee bent, presteert het boven verwachting voor gratis software.
Waarom mensen erbij blijven:
- Gratis
- Ondersteuning voor heel veel formaten
- Goed bij geformatteerde of beschadigde kaarten
- Werkt op Windows, macOS en Linux
Waarom mensen erop vloeken:
- Opdrachtregelinterface
- Originele bestandsnamen gaan meestal verloren
- Mapindeling komt niet terug
- Resultaten sorteren kost tijd, soms veel tijd
Andere tools die mensen steeds weer noemen
Recuva bestaat al eeuwig. Ik zie het nog steeds aangeraden worden wanneer iemand een reeks foto's van een gezonde kaart heeft verwijderd en de eenvoudigste weg wil. Begrijpelijk. De interface is makkelijk, en de gratis versie is de reden waarom zoveel mensen het als eerste proberen. Ik zou er niet als eerste naar grijpen bij een zwaar beschadigde kaart.
DiskDigger duikt vaak op in telefoon- en Android-discussies. Het is lichter en minder opgeblazen dan sommige desktop-suites, wat ik wel snap. Voor basisherstel van afbeeldingen is het prima. Voor grote SD-kaarten vol RAW-foto's of rommelige videoprojecten zie ik het niet dezelfde plek innemen als de sterkere desktop-tools.
Wat ik op de harde manier heb geleerd: herstelsoftware is maar de helft van de oplossing. Nadat je je bestanden hebt teruggekregen, neem een paar minuten de tijd om te kijken waardoor het verlies in de eerste plaats is veroorzaakt. Slechte kaart. Kaart te snel verwijderd. Batterij viel uit tijdens het schrijven. Verkeerde klik na te weinig slaap. Dezelfde fout twee keer maken voelt nog erger, geloof me.
Als je snel handelt en nieuwe gegevens van de kaart weghoudt, zijn je kansen een stuk beter. Niet elk bestand komt onbeschadigd terug. Sommige wel. Sommige niet. Toch geef je jezelf een kans als je vroeg stopt met schrijven naar de kaart, en dat is het deel waar mensen het vaakst de mist in gaan.
Voor foto’s van betaalde shoots zou ik eerst met Disk Drill beginnen. Het heeft een van de betere slagingspercentages op SD-kaarten met een mix van RAW en JPEG, en de voorbeeldweergave helpt je te controleren of de bestanden intact zijn voordat je geld uitgeeft. Op één punt ben ik het echter niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Gebruiksgemak is belangrijk, maar voor fotografen is bestandsintegriteit belangrijker dan een mooie interface.
Mijn korte lijst:
-
Disk Drill
Beste balans voor fotoherstel.
Goed met Canon CR2, Nikon NEF, Sony ARW, JPEG en gangbare videoformaten.
Werkt goed wanneer bestanden per ongeluk zijn verwijderd.
Voorbeeldweergave is handig. Bespaart tijd. -
RescuePRO Deluxe
Veel fotografen vertrouwen hierop omdat SanDisk het al jaren met kaarten bundelt.
Het is niet fancy, maar het heeft een lange staat van dienst met SD-media.
Ik heb bruiloftsfotografen het alleen daarom al zien bewaren. -
Photo Mechanic plus herstelworkflow
Op zichzelf geen herstelsoftware, maar gebruik het na herstel om te sorteren op opnametijd en ingesloten voorbeelden. Helpt wanneer bestandsnamen verminkt terugkomen. Dit deel wordt te vaak genegeerd. -
R-Studio
Sterker bij beschadigde kaarten. Minder gebruiksvriendelijk.
Betere keuze als de kaart bestandssysteemfouten geeft.
Wat ik in jouw situatie zou doen:
Haal de kaart er nu uit.
Gebruik een kaartlezer, niet de camera.
Scan de kaart en herstel naar je computer of een andere schijf, nooit terug naar de SD-kaart.
Probeer eerst een snelle scan, daarna een diepe scan.
Als je een grotere lijst met tools voor fotoherstel van SD-kaarten wilt, is deze thread nuttig:
beste SD-kaartherstelsoftware voor verwijderde RAW- en JPEG-foto’s
Als de kaart na verwijdering is geformatteerd, neemt je kans af, maar die is niet nul. Als je ermee bent blijven fotograferen, wees dan eerlijk tegen jezelf: sommige bestanden zijn voorgoed weg. Zo werken overschrijvingen.
Voor betaalde shoots zou ik “het meest vertrouwd” in twee categorieën opdelen: wat fotografen geïnstalleerd houden versus waar ze naar grijpen als het echt misgaat.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik zou RescuePRO iets hoger zetten dan zij deden als de kaart een SanDisk is. Niet omdat het magisch is, maar gewoon omdat veel werkende fotografen het jarenlang echt hebben gebruikt en de eigenaardigheden ervan kennen. Dat telt wanneer je gestrest bent en probeert niet over een verwijderde bruiloftsgalerij te kotsen.
Mijn ruwe ranglijst:
-
Disk Drill
Beste allroundkeuze voor verwijderde RAW- en JPEG-batches van SD-kaarten. Goede previews, gaat goed om met gangbare cameraformaten en is niet vervelend in gebruik. Voor de meeste mensen is dit de praktische eerste poging. -
RescuePRO Deluxe
Ouderwets, maar nog steeds vertrouwd door heel veel fotografen. Zeker als je SanDisk-media hebt. Soms wint “saai maar vertrouwd”. -
R-Studio
Als de kaart raar doet, fouten toont of gedeeltelijk corrupt lijkt, kan dit meer terughalen dan eenvoudigere apps. De UI is wel behoorlijk meedogenloos. -
PhotoRec
Ik ben het hier een beetje oneens met de gebruikelijke hype. Het is krachtig, ja. Maar voor een betaalde shoot is het dumpen van duizenden hernoemde bestanden in een chaotische stapel niet altijd het “beste” antwoord, tenzij je wanhopig bent.
Als je meer praktijkgerichte meningen wilt, dit is een degelijke samenvatting van feedback van fotografen over Disk Drill voor fotoherstel van SD-kaarten.
Korte versie: fotografen vertrouwen Disk Drill het meest als eerste keuze voor een herstelapp, daarna RescuePRO en R-Studio afhankelijk van hoeveel schade de kaart heeft. Als je na het verwijderen bent blijven fotograferen, wees er dan op voorbereid dat sommige bestanden verloren zijn. Triest maar waar.