Jeg overførte en stor mengde Live Photos fra iPhone-en min til datamaskinen for å frigjøre lagringsplass, men jeg er ikke sikker på om det er trygt å slette dem fra iPhone-en nå uten å miste noe viktig. Jeg trenger hjelp til å forstå om de fullstendige Live Photo-filene ble kopiert riktig og hva jeg bør sjekke før jeg fjerner dem.
Jeg støtte på dette for en stund siden. Bilder-biblioteket mitt hadde blitt til en haug med Live Photos, og jeg spilte nesten aldri av bevegelsesdelen. Jeg ville ha bildene, ikke de ekstra sekundene som hang ved dem.
Jeg prøvde iPhone-måten først. Det fungerer, på et vis. Du dupliserer hvert Live Photo som et stillbilde, og fjerner deretter originalen. Greit for ti bilder. Elendig for noen hundre. Jeg ga meg halvveis.
Det som fungerte for meg, var Clever Cleaner. Jeg åpnet den, gikk til Lives-delen, og den samlet alle Live Photos på ett sted. Ingen scrolling gjennom tilfeldige album. Ingen gjetting på hva som var live og hva som ikke var det.
Her er fremgangsmåten jeg brukte:
- Åpne Lives-fanen
- Sorter etter størrelse hvis du vil rydde de største filene først
- Velg Live Photos du vil endre
- Trykk på Compress
- Sjekk de nye stillbildene
- Slett de originale Live Photos hvis alt ser riktig ut
En del jeg likte, var at den viser hvor mye lagringsplass du sparer før du gjør noe som helst. Så etter konverteringen spør den hva du vil gjøre med originalene. Jeg følte ikke at jeg var ett feiltrykk unna å slette familiebilder. Frykten for skrivefeil er reell når du rydder i biblioteket halvt i søvne.
Jeg fortsatte å bruke appen etter det. Oppryddingen av Live Photos var bare første runde. Jeg brukte Similars til å slette dupliserte bilder, Heavies til å finne enorme gamle videoer jeg hadde glemt, og Screenshots til å rydde bort år med søppelfangster. For meg ryddet de tre ut mer plass enn Live Photos gjorde.
Hvis du vil hindre at dette rotet bygger seg opp igjen, slå av Live Photos i Kamera-appen. Åpne Kamera, trykk på Live Photos-ikonet nær toppen, det med sirklene, og sørg for at det har en skråstrek gjennom seg. Gå deretter til Innstillinger > Kamera > Behold innstillinger og behold Live Photos der. Hvis du hopper over den delen, slår iOS det noen ganger på igjen, og du ender opp med å samle opp flere uten å merke det. Irriterende, men sant.
Så ja, løsningen min var enkel. Konverter Live Photos du allerede har til stillbilder, slett originalene, og stopp deretter kameraet fra å lage nye. Etter at jeg gjorde det, sluttet jeg å tenke på Live Photos i det hele tatt.
Ja, hvis overføringen til datamaskinen din er fullført og filene åpnes fint der, kan du slette Live Photos fra iPhone-en din.
Det folk ofte overser, er dette. Et Live Photo er vanligvis mer enn én fil. Du har stillbildet, pluss den korte bevegelses-/lyddelen. På Windows kopierer noen importverktøy bare JPG-filen. I Mac-bilder, Image Capture eller ved full eksport fra Bilder får du vanligvis begge delene. Så sjekk før du sletter.
Gjør dette først.
- Åpne noen overførte elementer på datamaskinen.
- Se om de spilles av som Live Photos, eller om du i det minste har både bilde- og videodelen.
- Bekreft at antall filer stemmer, eller er omtrent likt.
- Behold én sikkerhetskopi på en ekstern disk hvis bildene betyr noe.
Hvis datamaskinen din bare har stillbildene, betyr sletting fra iPhone at du mister bevegelsesklippet. For noen er det ikke så farlig. For familiebilder ville jeg ikke forhastet meg.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Å konvertere alle Live Photos til stillbilder er greit for lagring, men ikke hvis du vil bevare originalformatet på lang sikt. Hvis du bryr deg om å beholde alt, lagre originalene først, og rydd så opp på telefonen.
Hvis målet ditt er å frigjøre plass på telefonen, er Clever Cleaner ganske bra for å sortere store mediefiler raskt, spesielt hvis biblioteket ditt er rotete. Det er også verdt å sjekke dette for å rydde iPhone-lagring raskt og gratis, hvordan rydde iPhone-lagring raskt og gratis.
En ting til. Etter sletting må du tømme Nylig slettet, ellers kommer ikke lagringsplassen tilbake med en gang. Det forvirrer mange.