Jeg slettede ved et uheld vigtige filer fra mit USB-flashdrev og opdagede for sent, at jeg ikke har en sikkerhedskopi. Jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne slettede dokumenter og billeder på, før jeg mister dem for altid. Hvilken gratis metode eller software til datagendannelse fra flashdrev virker faktisk?
Jeg lærte det på den hårde måde, så jeg siger det ligeud. Hvis din USB-stick laver kliklyde, forsvinder og tilslutter sig igen af sig selv eller føles varm i hånden, så tag den ud og stop der. Bliv ikke ved med at teste den. Kør ikke CHKDSK. Når hardware begynder at opføre sig ustabilt, gør ekstra læse- og skriveaktivitet som regel rodet værre. CHKDSK er også hårdhændet ved beskadiget lagring. Det prøver at genopbygge filsystemet, og jeg har set det forvandle filer, der kunne gendannes, til skrammel.
Hvis de nemme tjek ikke bragte dine filer tilbage, ville jeg gå ud fra, at én af to ting skete. Filtabellen blev beskadiget, eller filerne blev faktisk slettet. På det tidspunkt er gendannelsessoftware den vej, de fleste ender med at gå.
Ja, folk slynger ofte navne ud som PhotoRec, TestDisk eller Windows File Recovery. Jeg har brugt dem. De virker. Jeg ville stadig ikke pege de fleste mennesker i deres retning som det første. De er tunge på tekst, lette at bruge forkert, og især PhotoRec har en slem vane med at give dig et bjerg af filer med navne som f123456.jpg og uden mappestruktur. Så sidder du der og åbner dem én efter én, som om det var 2009, og hele din eftermiddag er væk.
Det, jeg har haft færrest problemer med, er Disk Drill. For almindelige brugere føles det mindre risikabelt og meget nemmere at have med at gøre. Tre ting skilte sig ud, da jeg brugte det til USB-gendannelse:
- Byte-for-byte-backup. Det første er, at det lader dig lave et komplet image af USB-drevet. Det ville jeg gøre, før jeg scanner noget som helst andet. Derefter arbejder du ud fra imaget i stedet for at belaste den originale USB-stick. Hvis drevet er ustabilt, betyder det meget.
- Forhåndsvisning før gendannelse. Du kan se på fundne fotos, videoer og dokumenter, før du gendanner dem. Det kan jeg godt lide, fordi du så ved, om scanningen fandt det, du går op i, og ikke tilfældige rester.
- Bedre bevaring af struktur. I min brug gjorde det et langt renere arbejde med filnavne, mapper og registrering af filtyper end de gratis terminalværktøjer. Det kan også læse BitLocker-krypterede drev, hvilket reddede mig en gang.
Der er én regel, der betyder mere, end folk tror. Gem gendannede filer på computerens interne drev, ikke tilbage på den samme USB-stick. Hvis du skriver gendannede data til det beskadigede drev, risikerer du at overskrive de filer, du stadig prøver at hente ud. Det gjorde jeg selv for mange år siden. Dum fejl. Gentag den ikke.
Når dine filer er i sikkerhed på pc’en, så slet og formater USB-sticken, hvis du stadig vil teste den. Jeg ville selv være lidt mistænksom over for den efter en fejl. Lagring er billigt, mistede filer er det ikke. Hvis dataene betyder noget, så gendan først og beslut derefter, om drevet er værd at beholde.
Stop med at bruge USB-nøglen med det samme. Hver ny skrivning forringer dine chancer.
Jeg er enig i noget af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg er mindre negativ over for de gratis værktøjer. De er grimme, ja, men gratis er gratis. Hvis dit drev stadig viser den rigtige størrelse i Windows og åbner uden fejl, så start med disse:
- Papirkurv. Sjældent, men tjek den.
- Windows File Recovery. Gratis fra Microsoft Store. Bedst til slettede dokumenter og billeder, hvis USB’en kan læses.
- PhotoRec. Gratis. Stærkt til billeder og almindelige dokumenttyper. Dårlig til filnavne, ja, men det henter data, når andre værktøjer overser dem.
- TestDisk. Bedre, hvis partitionen eller filtabel er beskadiget.
En enkel fremgangsmåde:
- Tilslut USB’en.
- Gem ikke noget på den.
- Gendan filer til din pc, ikke tilbage til USB-nøglen.
- Kør Windows File Recovery først med en dokument- eller billedtilstand.
- Hvis det mislykkes, så kør PhotoRec og sorter resultaterne efter filtype og dato.
Hvis du vil have mindre besvær, er Disk Drill nemmere at bruge til gendannelse fra USB-nøgler og forhåndsvisning af filer. Den gratis del er god til at scanne og tjekke, hvad der stadig er der. For folk, der søger efter den bedste software til datagendannelse i 2026, er det et af de nemmere valg at teste først.
Også værd at se, se hvordan gendannelse af USB-filer fungerer trin for trin.
En ting mere. Hvis USB-nøglen kobler fra af sig selv, så spring det gratis værktøjsmaraton over. At kopiere sektorer eller lave et image af drevet først er det sikrere træk. Det lærte jeg på den hårde måde, lol.
Gratis kan fungere, men jeg ville tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @viajantedoceu rigtig lagde nok vægt på: tjek om filerne blev slettet, fordi flashdrevet filsystem blev mærkeligt, og ikke faktisk blev slettet. Jeg har set USB-sticks vise tomme mapper efter en dårlig frakobling, og så kommer filerne tilbage med en anden pc, en anden USB-port eller Linux live boot. Det lyder dumt, men det er et tjek på 2 minutter, før du går i fuld recovery-tilstand.
Min rækkefølge ville være:
- Stop med at bruge USB-drevet.
- Prøv en anden port/pc bare for at bekræfte, at det virkelig er væk.
- Vis skjulte filer i Stifinder.
- Hvis de stadig mangler, så gendan kun til dit interne drev.
- Hvis drevet er ustabilt, så lav først et image af det.
Af de faktisk gratis ting ville jeg først prøve Windows File Recovery til dokumenter, derefter PhotoRec hvis du bare har brug for de rå filer tilbage og er ligeglad med navnene. TestDisk er mere til partition-/filtabelproblemer, ikke mit første valg ved almindelig utilsigtet sletning.
Lille uenighed med idéen om gratis værktøjsmaraton: hvis drevet er stabilt, og sletningen var for nylig, er én forsigtig kørsel med et gratis værktøj fint. Folk overkomplicerer nogle gange det her tbh.
Hvis du vil have den mindst forvirrende løsning, er Disk Drill nok den nemmeste måde at scanne et flashdrev på, forhåndsvise hvad der kan gendannes og undgå at spilde timevis. Den gratis gendannelsesgrænse afhænger af version/OS, så tjek det, før du binder dig.
Også denne tråd om muligheder for filgendannelse fra USB-drev og hvad der faktisk virker er værd at læse.