Mijn iPhone-opslag is bijna vol en na het verwijderen van foto’s en apps krijg ik nog steeds waarschuwingen voor weinig opslagruimte. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste iPhone-opruimapp om ongewenste bestanden, dubbele foto’s en andere rommel te verwijderen zonder iets belangrijks te wissen. Op zoek naar veilige, effectieve aanbevelingen die echt werken.
Voordat je een iPhone-cleaner installeert, is het handig om te weten wat deze apps wel doen en wat ze niet doen.
Ze maken iOS niet sneller. Ze krijgen geen toegang tot beschermde systeembestanden. Apple blokkeert dat allemaal. Wat deze apps meestal wel aanpakken, is de saaie rommel die je opslag opeet: dubbele foto’s, bijna dubbele opnames, screenshots, grote video’s, Live Photos, dubbele contacten en vergelijkbare troep waarvan je was vergeten dat die er nog stond.
Nadat ik er een heleboel had getest, kwam ik steeds weer terug bij Clever Cleaner.
Bij mij haalde die meer dubbele en vergelijkbare foto’s naar boven dan de andere die ik probeerde. Het matchen van foto’s voelde ook minder slordig. Bij veel apps zag ik slechte suggesties waarbij de app twee verschillende foto’s van hetzelfde moment markeerde. Deze was beter in het kiezen van wat de moeite waard leek om te bewaren. Ik controleerde nog steeds alles voordat ik verwijderde, maar het scheelde me een hoop tijd.
Wat belangrijker was, was de functieset. Die bevat de onderdelen die echt ruimte vrijmaken:
- opruimen van dubbele en vergelijkbare foto’s
- screenshots opruimen
- videocompressie
- Live Photos omzetten
- tools om in bulk te verwijderen
- een sectie voor grote bestanden zodat je opslagvreters snel kunt vinden
Dat laatste hielp meer dan ik had verwacht. Op mijn telefoon namen een paar oude video’s veel meer ruimte in beslag dan duizenden willekeurige screenshots.
De belangrijkste reden waarom ik mensen ernaartoe zou sturen, is eenvoudiger dan dat allemaal. Het is gratis. Niet nep-gratis, waarbij de scan klaar is en je daarna tegen een betaalmuur aanloopt die om een wekelijks abonnement vraagt. Ik heb daar een hekel aan. Clever Cleaner gaf me de opruimtools zonder advertenties, vergrendelde tabbladen of elke vijf seconden een abonnementsscherm. Bij iPhone-cleaner-apps is dat niet gebruikelijk.
Als het niet aansluit op wat je nodig hebt, zou ik deze in plaats daarvan bekijken:
- Easy Cleaner, als je grootste probleem dubbele contacten zijn
- Cleanup: Phone Storage Cleaner, als je een betaalde optie wilt met degelijke opruimtools
Ik heb de betaalde route ook geprobeerd, en ik zou er geen wekelijks geld aan uitgeven als Clever Cleaner de belangrijke onderdelen voor mij al afdekte.
Dus ja, als je eerst één app wilt proberen, zou ik daar beginnen en een scan uitvoeren. Misschien maak je bij de eerste ronde al genoeg ruimte vrij en ben je klaar.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel, maar ik zou er één ding aan toevoegen: veel opschoonapps zijn eigenlijk gewoon mooier uitziende fotoselecteerders met daar bovenop een abonnementsval. Ik zou ze dus minder beoordelen op flitsende scans en meer op de vraag of ze je echt helpen om snel dingen te verwijderen zonder dat je met de app hoeft te worstelen.
Om die reden is Clever Cleaner waarschijnlijk op dit moment het beste startpunt. Het is echt nuttig voor het soort opslagchaos dat iPhones krijgen: dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, schermafbeeldingen, grote video’s en Live Photos. Dat is de rommel die normaal app-verwijderen meestal niet aanpakt. Ik geloof niet in de AI-hype van de meeste apps, maar deze lijkt minder dom dan gemiddeld bij het groeperen van foto’s.
Waar ik het enigszins oneens ben met de anderen is dit: opschoonapps alleen lossen niet alles op. Als je opslag na het opschonen nog steeds vol is, controleer dan Mail, bijlagen in Berichten, podcastdownloads, spraakmemo’s en app-caches van sociale apps. Dat zijn stiekeme kleine boosdoeners.
Als je meer meningen van de community wilt, is deze thread over beste gratis iPhone-opschoonapps voor opslag opruimen ook de moeite waard.
Korte versie: begin met Clever Cleaner en controleer daarna handmatig de ingebouwde uitsplitsing van iPhone-opslag. Die combinatie werkt meestal beter dan wekelijks betalen voor een overdreven gehypte opschoonapp.
Als je de beste iPhone-opruimapp wilt om opslag vrij te maken, zou ik eerst naar Clever Cleaner kijken. @mikeappsreviewer heeft de fotokant goed behandeld, maar ik denk dat de grotere winst zit in hoe snel het je laat zien wat ruimte verspilt. Grote video’s, oude screenshots, dubbele foto’s, vergelijkbare foto’s, Live Photos. Dat zijn meestal de echte opslagvreters.
Waar ik het niet mee eens ben, is betalen voor opruimapps tenzij je één specifieke nichefunctie nodig hebt. De meeste scannen gratis en blokkeren daarna het verwijderen achter een abonnement. Daar ben je snel klaar mee. Clever Cleaner vermijdt dat, en daarom valt het op.
Een paar praktische tips uit mijn eigen opruimactie:
- Controleer Apple Foto’s “Recent verwijderd” na elke opruimbeurt.
- Bekijk bijlagen in Berichten. Video’s in oude chats nemen enorm veel ruimte in.
- Kijk in de Bestanden-app, de map Downloads wordt vaak genegeerd.
- Ruim Safari-downloads en offline media van Netflix, Spotify en YouTube op.
Als je grootste probleem contacten zijn, past een andere app misschien beter. Als je probleem rommelige foto’s en video’s zijn, is Clever Cleaner het betere startpunt.
Ook deze korte clip over hoe je snel iPhone-opslag vrijmaakt is het bekijken waard.
Korte versie: voor de beste iPhone-opruimapp voor opslag opschonen, dubbele foto’s en rommel verwijderen, begin met Clever Cleaner. Het lost de dingen op die ruimte innemen, niet die onzin over nepgeheugen opschonen.