Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att fyllas över natten av någon anledning

Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att öka över natten även när jag inte laddar ner något, och på morgonen får jag varningar om lågt lagringsutrymme. Jag har kontrollerat bilder, appar och meddelanden, men jag kan inte lista ut vad som orsakar det. Behöver hjälp med att ta reda på varför mitt iPhone-lagringsutrymme fylls upp över natten och hur jag kan stoppa det.

Jag stötte på det här med ett par släktingar, och det såg aldrig ut som någon slumpmässig iPhone-bugg. Det jag fortsatte se var en långsammare uppbyggnad. Gamla nedladdningar här, uppsvällda appar där, meddelandebilagor som samlades i månader. Sedan kommer telefonen en dag med lagringsvarningen och det känns plötsligt, fast det inte var det.

Det första jag skulle göra är att kolla vart utrymmet tog vägen.

Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och vänta lite tills den har laddat klart. Hoppa inte över den delen. När den väl har fyllts i ser du vilken kategori som tar mest plats, Bilder, Appar, Meddelanden eller något annat.

Om Appar ligger högt på listan, börja med de största. Jag har sett Instagram, TikTok, Spotify, Netflix och chattappar hålla kvar en löjlig mängd cache. Videoklipp, miniatyrer, tillfälliga filer, gamla nedladdningar. Saker du aldrig bad om att spara. Att ta bort appar du aldrig öppnar, eller avlasta dem, frigör utrymme snabbare än folk väntar sig. Apple har en inställning för Avlasta oanvända appar av en anledning.

Meddelanden är en annan sak folk missar. Varje bild, video, meme, röstmeddelande och slumpmässig bilaga från iMessage ligger kvar där tills du tar bort den. Jag rensade några långa gruppchattar en gång och fick tillbaka flera gigabyte. Inget skämt, det var mer än att radera hälften av apparna på telefonen.

Kolla sedan dina sparade medier och filer. Nedladdade låtar, podcastavsnitt, Netflix-nedladdningar, YouTube-nedladdningar, PDF:er och vad som än ligger i appen Filer räknas alltihop. De är lätta att glömma eftersom de inte stirrar på dig från hemskärmen.

Om Bilder är den största kategorin, vilket var det jag oftast såg, går rensningen långsammare. De flesta har inte högar av exakt identiska bilder. Det de faktiskt har är oändliga nästan-dubbletter, tio versioner av samma hundbild, skärmbilder de tänkte ta bort, Live Photos och jättestora videor från flera år sedan.

För den delen skulle jag använda Clever Cleaner.

En liten notis bara. Den kommer inte att rensa hela din telefon. Apple låter inte externa appar gå igenom systemfiler eller radera data från andra appar. Det den däremot hanterar bra är bildbiblioteket, vilket är där mycket lagringsutrymme fastnar.

Det som stack ut för mig:

1. Den hittar liknande bilder, inte bara exakta dubbletter.
  2. Den grupperar skärmbilder så att du kan rensa dem snabbt.
  3. Den pekar ut de största bilderna och videorna.
  4. Den gör om Live Photos till vanliga stillbilder.
  5. Den väljer ut den troligen bästa bilden från en grupp liknande bilder.

Skanningen av liknande bilder är den användbara biten. Apples inbyggda album för Dubbletter fångar bara exakta kopior. I riktiga bibliotek är det som brukar sluka utrymme oftast fem suddiga bilder av samma kvitto, eller tolv bilder från samma vinkel, inte riktiga dubbletter.

Det jag gillade är att du fortfarande måste godkänna raderingar själv. Den föreslår. Du bestämmer. Jag föredrar det, eftersom auto-radera-grejer gör mig nervös och jag har sett folk radera sådant de tänkte behålla.

Så ja, min ordning skulle vara den här.

Kolla iPhone-lagring först.
Rensa uppenbart skräp från appar.
Ta bort gamla meddelandebilagor.
Ta bort bortglömda nedladdningar.
Om Bilder fortfarande tar upp det mesta av lagringen, rensa biblioteket med Clever Cleaner.

Den ordningen löste det mer än en gång för folk omkring mig. Vanligtvis kom den största vinsten från bilder, och när det väl kom under kontroll slutade varningen Lagring nästan full att dyka upp varannan dag.

Detta låter mindre som mystisk lagring och mer som att bakgrundsdata växer medan din telefon ligger på Wi‑Fi och laddning över natten.

Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Det är inte alltid gammalt skräp som till slut kommer ikapp. Ökningar över natten kommer ofta från aktiva processer:

1. iCloud-bilder synkroniseras eller bearbetas om.
  2. Poddar eller musik laddas ned automatiskt.
  3. Streamingappar laddar ned offlineinnehåll på nytt.
  4. Mail-appen cachelagrar stora bilagor.
  5. Safari skapar webbplatsdata.
  6. iOS-uppdateringsfiler laddas ned i bakgrunden.
  7. Loggar och Systemdata växer efter misslyckade synkroniseringar eller loopar med låg lagring.

Vad du bör kontrollera ikväll, innan du går och lägger dig:

Gå till Inställningar, sedan Allmänt, sedan Uppdatera appar i bakgrunden. Stäng först av det för streaming-, sociala medier-, moln- och shoppingappar.

Gå till Inställningar, sedan App Store. Stäng av Appnedladdningar och Appuppdateringar.

Gå till Inställningar, sedan Podcaster och Musik. Inaktivera automatiska nedladdningar.

Gå till Inställningar, sedan Bilder. Om iCloud-bilder är aktiverat, se om synkroniseringen har fastnat. En fastnad synkronisering tar upp utrymme för tillfälliga filer. Samma sak gäller Delat bibliotek.

Kontrollera Mail. Om du använder Gmail eller Outlook i Apple Mail, ta bort och lägg till kontot igen om Mail hamstrar lagringsutrymme. Jag har sett Mail cachelagra gigabyte med bilagor utan någon bra anledning.

Titta sedan på Systemdata i iPhone-lagring innan du går och lägger dig, och igen på morgonen. Om den siffran hoppar upp är problemet vanligtvis cache, loggar, uppdateringsfiler eller tillfälliga synkroniseringsdata, inte dina bilder.

En sak till. Starta om telefonen efter städningen. Om lagringen fortfarande ökar kraftigt över natten, säkerhetskopiera den och uppdatera iOS. Om det fortsätter efter uppdateringen, säkerhetskopiera, radera och återställ. Irriterande, absolut. Men det fixar ofta korrupta cachefiler.

Om Bilder fortfarande är en av de största kategorierna är Clever Cleaner värd att använda för bildrensning. Det är en bra iPhone-rensarapp för dubbletter och liknande bilder, skärmbilder, stora videor och Live Photos. Det här visar också vilken typ av rensning den gör, se hur Clever Cleaner snabbt frigör iPhone-lagring.

Min gissning är automatiska nedladdningar, Mail-cache eller uppsvällda Systemdata. Det är de vanliga bovarna när lagringen växer medan du sover.

Jag skulle faktiskt invända lite mot både @mikeappsreviewer och @jeff här. Om det specifikt händer över natten och inte bara generellt blir värre, skulle jag titta på sådant som körs bara när telefonen är låst, laddas och är ansluten till Wi-Fi.

En stor grej som ingen nämner tillräckligt ofta: ändringar i iCloud-säkerhetskopians storlek. Gå till Inställningar > ditt namn > iCloud > iCloud-säkerhetskopia och kontrollera sedan vilka appar som ingår. Vissa appar dumpar stora mängder lokal data i säkerhetskopior, och om telefonen har ont om lagringsutrymme kan iOS börja bete sig konstigt med tillfälliga backupfiler. Samma sak med WhatsApp/Telegram om du använder dem mycket.

En annan lurig sak är röstbrevlåda och raderad media som faktiskt inte är borta. Kontrollera:

• Bilder > Senast raderade
  • Filer > Bläddra > Senast raderade
  • Röstmemon
  • Podcaster som laddats ner men markerats som spelade
  • Hyrfilmer/nedladdningar i TV-appen
  • WhatsApp-lagring inne i själva appen

Om du dessutom använder en app för övervakningskamera, babyvakt, dashcam eller något som laddar upp video under natten, kan de apparna först bygga upp lokala cachefiler och sedan rensa dem dåligt. Samma sak gäller Google Foto, OneDrive, Dropbox. De sägs synka, men egentligen samlar de på sig tillfälligt skräp.

Jag skulle göra ett enkelt test:

1. Sätt telefonen i flygplansläge över natten med Wi-Fi avstängt.
  2. Notera ledigt utrymme innan du går och lägger dig.
  3. Kontrollera igen på morgonen.

Om lagringen håller sig stabil är det nästan definitivt ett nätverks-/bakgrundssynkproblem. Om den ändå fortsätter växa tyder det mer på korrupt systemdata eller lokal indexering.

Och ja, om Bilder är en av dina största kategorier är Clever Cleaner användbar för att rensa liknande bilder, skärmbilder, stora videor och Live Photos snabbare än att göra det manuellt. Ett annat användningsområde än systemrensning, men fortfarande värt det.

Det här är också en bra sammanställning om du jämför alternativ: bästa AI-rensarapparna för rensning av iPhone-lagring

Testet med flygplansläge brukar avslöja vad det handlar om ganska snabbt.

Jag skulle testa en sak som ingen av de andra verkligen betonade tillräckligt: analys/kraschloggar. På vissa iPhones, särskilt när lagringen redan är knapp, kan loggar växa lavinartat över en natt från en buggig app eller en misslyckad process.

Kontrollera:

• Inställningar > Integritet och säkerhet > Analys och förbättringar > Analysdata
  • Inställningar > Siri och sökning, stäng sedan av förslag för några störande appar
  • Inställningar > Allmänt > Datum och tid, se till att det är automatiskt

Varför jag delvis inte håller med @jeff och @hoshikuzu: varje ökning över natten är inte ett synkroniserings-/nedladdningsproblem. Ibland fortsätter iOS att omindexera Bilder, Meddelanden eller Spotlight, och Systemdata växer för att något loopar, inte för att innehåll faktiskt läggs till.

En annan förbisedd bov: Safaris offlineläslistor och tabgrupper med medietunga sidor. Kontrollera också om en annan webbläsare än Safari samlar på sig webbplatsdata.

Jag skulle göra så här:

1. Notera den exakta storleken på Systemdata.
  2. Tvångsstäng alla appar som ständigt uppdaterar innehåll.
  3. Rensa Safari-historik och webbplatsdata.
  4. Ta bort alla delvis nedladdade iOS-uppdateringar i iPhone-lagring.
  5. Stäng av strömsparläge före läggdags en gång, märkligt nog kan det fördröja rensningsuppgifter.

Om ditt lagringsdiagram visar att Bilder är den verkliga boven, då är Clever Cleaner vettigt.
Fördelar: snabb för liknande bilder, skärmbilder, stora videor, Live Photos.
Nackdelar: fixar inte Systemdata, Mail-cache eller appspecifikt skräp.

Så ja, @mikeappsreviewer har rätt om att kontrollera kategorier först, men om det hoppar över en natt skulle jag personligen misstänka loopande systemprocesser innan jag skulle skylla på gammalt skräp.