Jeg slettet ved et uhell noen viktige arbeids- og personlige dokumenter fra harddisken min og innså det ikke før senere. Jeg prøver å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en harddisk på uten å gjøre ting verre, siden jeg virkelig trenger disse filene tilbake og ikke har en nylig sikkerhetskopi.
Å miste filer på denne måten suger. Jeg opplevde det en gang med en kundedisk, og delen der folk vanligvis gjør det verre skjer som regel i løpet av de første ti minuttene. Så første ting: slutt å bruke disken nå.
Ikke skriv noe mer til den. Når en fil blir slettet, sletter disken den vanligvis ikke med en gang. Systemet markerer plassen som tilgjengelig, og venter så til nye data havner der. Hvis du fortsetter å bruke disken, øker du sjansen for å overskrive det du vil ha tilbake. Så ingen installasjoner, ingen flytting av filer, ingen lagring av skjermbilder, ingen tilfeldig surfing hvis Windows kjører fra den samme disken.
Hvis de manglende filene lå på en sekundær disk eller en ekstern disk, er du i en bedre situasjon. Koble den fra og koble den til en annen datamaskin for gjenopprettingsforsøket. Hvis de tapte dataene ligger på hoveddisken for operativsystemet, start fra en USB-pinne eller bruk en annen maskin. Målet er enkelt, færre skrivinger.
Det jeg ville gjort videre er å installere Disk Drill på en annen disk, ikke den skadede. Folk hopper over dette hele tiden, og lurer så på hvorfor gjenopprettingen blir dårligere. En del jeg liker her er muligheten til å lage et fullstendig byte-for-byte-bilde av disken før man roter med gjenopprettingen. Jeg foretrekker å jobbe fra en kopi når filene er viktige. Det viser også forhåndsvisninger av filer før gjenoppretting, noe som sparer tid fordi du kan sjekke om resultatene er brukbare. Gratisversjonen lar deg skanne og forhåndsvise, og så bestemmer du senere om gjenoppretting er verdt å betale for.
Noen få ting er viktige her:
- Harddisker gir deg vanligvis en bedre sjanse enn SSD-er. Likevel, ikke somle. Noen nyere HDD-er støtter også TRIM, så det er ikke smart å vente.
- Hvis du hører klikkelyder, skrapelyder eller gjentatte oppspinningslyder, stopp. Slå av systemet og send det til et gjenopprettingslaboratorium. Programvare vil ikke fikse en maskinvarefeil.
- Kjør én ordentlig dypskanning. Å gjenta den samme skanningen om og om igjen hjelper ikke stort, og det belaster disken mer.
Hvis Disk Drill ikke får jobben gjort, ville jeg prøvd andre verktøy etterpå. Recuva er enklere og rask for lettere tilfeller. DiskGenius hjelper mer når partisjoner eller skader på filsystemet er en del av problemet. Data Rescue er verdt en titt hvis du bruker Mac. Jeg hadde best hell med Disk Drill for blandingen av enkel skanning og grei gjenopprettingsdybde, men de andre er fine reservealternativer.
Handle raskt. La disken være i ro. Gjenopprett til en annen disk, ikke den samme. De tre tingene betyr mer enn folk tror. Skrivefeil og panikk skjer når du mister filer, det vet jeg. Likevel, hvis disken er frisk, er sjansene dine ikke dårlige.
Jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer sa. Sjekk de enkle stedene først før du kjører gjenoppretting.
Se i Papirkurven. Sjekk versjonshistorikken i OneDrive, Google Drive og Dropbox. Office-apper beholder noen ganger automatisk lagrede midlertidige kopier. I Word, se etter ASD-filer. I Excel, se etter gjenoppretting av ulagret arbeidsbok. På Windows kan Filhistorikk eller Tidligere versjoner noen ganger spare deg for mye bry. På Mac er Time Machine første stopp.
Hvis ingenting av det fungerer, bruk Disk Drill. Jeg er ikke enig i at man skal kjøre en dypskanning først hver gang. En hurtigskanning på en frisk disk er raskere og finner ofte nylig slettede dokumenter med originale navn og mapper intakt. Dypskanning er for når filsystemet er rotete eller hurtigskanningen ikke finner noe.
En viktig regel er å gjenopprette filene til en annen disk. Ikke den samme harddisken. Hvis dokumentene dine er viktige for jobb, ville jeg gjenopprettet de viktigste først, sjekket at de åpnes, og deretter fortsatt. Ikke massegjenopprett 200 GB i blinde. Bortkastet tid, tbh.
For en enkel veiledning til å gjenopprette permanent slettede filer, forklarer denne korte videoen det grunnleggende på enkel norsk:
enkle trinn for å gjenopprette slettede filer fra harddisken din
Hvis filene ble slettet for flere uker siden fra en SSD, synker sjansene mye. Hvis det er en HDD, er sjansene vanligvis bedre.
Én vinkel jeg ikke ser fremhevet nok i svarene fra @mikeappsreviewer og @ombrasilente er å sjekke om filene faktisk ble slettet eller bare flyttet, omdøpt eller filtrert bort av appen. Høres dumt ut, men det skjer heeele tiden. Windows-søk kan overse ting, og Office-listene over nylige filer er ikke alltid ærlige.
Prøv dette før du gjør noe tungvint:
- søk etter filtype som
.docx,.xlsx,.pdf - sorter mapper etter dato endret
- sjekk skjulte filer
- se i appens liste over nylige filer og åpne filplasseringen derfra
- hvis det var en ekstern disk, sørg for at stasjonsbokstaven ikke ble endret og forvirret snarveiene
Jeg er litt uenig i å gå rett inn i en dyp gjenopprettingsmentalitet med mindre filene virkelig er borte. Noen ganger skaper folk mer kaos enn den opprinnelige slettingen gjorde.
Hvis de definitivt er slettet, så ja, Disk Drill er et solid valg, mest fordi det lar deg forhåndsvise filer som kan gjenopprettes og vanligvis gjør dokumentgjenoppretting ganske enkel. Jeg ville fokusert på å gjenopprette de uerstattelige dokumentene først, ikke hele disken din i én gigantisk panikkøkt.
Dessuten, hvis dokumentene er superviktige for jobb, sjekk om jobbmailen din eller Slack/Teams har kopier vedlagt. Jeg har sett folk gjenopprette filer på den måten raskere enn med noen skanner.
Dette innlegget om suksesshistorie og tips for datagjenoppretting fra ekstern harddisk er også verdt en titt. Noen ganger hjelper det mer å se et virkelig tilfelle enn generiske råd.
Og ja, hvis disken begynner å oppføre seg rart, slutt å fikle med den. Den delen er ikke til forhandling tbh.
En ting jeg vil legge til til det @ombrasilente, @mike34 og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om slettingen skjedde i en synkronisert mappe med selektiv synkronisering slått på. Jeg har sett filer bli slettet lokalt, men fortsatt ligge i papirkurven i skyen, eller motsatt at synkroniseringen spredte slettingen overalt. Det endrer gjenopprettingsplanen ganske mye.
Jeg er også litt uenig i tanken om at programvare for gjenoppretting alltid er neste steg. Hvis de slettede filene lå på systemdisken din og PC-en har vært brukt normalt siden, er det noen ganger smartere å slå den av og klone disken først, og deretter jobbe fra klonen. Særlig hvis dokumentene virkelig er kritiske.
Når det gjelder gjenopprettingsprogramvare, er Disk Drill et rimelig valg fordi det er enkelt å sortere resultater etter filtype og forhåndsvise dokumenter før gjenoppretting.
Fordeler med Disk Drill
- enkel å bruke
- støtte for forhåndsvisning er nyttig
- kan skanne bilder, dokumenter og arkiver godt
- bra for folk som ikke vil ha kommandolinjeverktøy
Ulemper med Disk Drill
- gratis bruk er begrenset avhengig av plattform
- dypskanninger kan gi mange rotete, dupliserte resultater
- filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart etter større skade
En annen vinkel: hvis dokumentene noen gang ble skrevet ut, sendt på e-post, eksportert som PDF eller lagt ved i Teams/Slack, så søk i de økosystemene også. Noen ganger er gjenoppretting egentlig rekonstruksjon, og det er raskere enn å hente ut råfiler fra en disk.
Hvis disken er fysisk i orden, ville jeg fortsatt prøvd målrettet gjenoppretting først, ikke en stor gjenoppretting av alle filer.