Min iPhone-lagring fortsetter å fylle seg opp over natten av en eller annen grunn

Lagringen på iPhonen min fortsetter å øke over natten selv om jeg ikke laster ned noe, og om morgenen får jeg advarsler om lite lagringsplass. Jeg har sjekket bilder, apper og meldinger, men jeg klarer ikke å finne ut hva som forårsaker det. Trenger hjelp til å finne ut hvorfor iPhone-lagringen min fylles opp over natten og hvordan jeg kan stoppe det.

Jeg støtte på dette med et par slektninger, og det så aldri ut som en tilfeldig iPhone-feil. Det jeg stadig så, var en langsom oppbygging. Gamle nedlastinger her, oppblåste apper der, meldingsvedlegg som hopet seg opp i månedsvis. Så en dag kaster telefonen opp lagringsadvarselen, og det føles plutselig, selv om det ikke var det.

Det første jeg ville gjort, er å sjekke hvor plassen ble av.

Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og vent litt til den er ferdig med å laste inn. Ikke hopp over den delen. Når det er lastet inn, ser du hvilken kategori som tar mest plass, Bilder, Apper, Meldinger eller noe annet.

Hvis Apper ligger høyt på listen, start med de største. Jeg har sett Instagram, TikTok, Spotify, Netflix og chat-apper holde på en absurd mengde hurtigbuffer. Videoklipp, miniatyrbilder, midlertidige filer, gamle nedlastinger. Ting du aldri ba om å beholde. Å fjerne apper du aldri åpner, eller avlaste dem, frigjør plass raskere enn folk forventer. Apple har en innstilling for Avlast ubrukte apper av en grunn.

Meldinger er en annen ting folk overser. Hvert bilde, hver video, meme, talenotat og tilfeldig vedlegg fra iMessage blir liggende der til du fjerner det. Jeg ryddet ut noen lange gruppesamtaler en gang og fikk tilbake flere gigabyte. Ingen spøk, det var mer enn å slette halvparten av appene på telefonen.

Sjekk deretter lagrede medier og filer. Nedlastede sanger, podkastepisoder, Netflix-nedlastinger, YouTube-nedlastinger, PDF-er og det som ligger i Filer-appen teller også. De er lette å glemme fordi de ikke stirrer på deg fra Hjem-skjermen.

Hvis Bilder er den største kategorien, som vanligvis var det jeg så, går oppryddingen saktere. De fleste har ikke hauger av helt identiske bilder. Det de har, er endeløse nesten-duplikater, ti versjoner av det samme hundebildet, skjermbilder de mente å slette, Live Photos og enorme videoer fra mange år tilbake.

Til den delen ville jeg brukt Clever Cleaner.

En liten merknad likevel. Den kommer ikke til å rydde hele telefonen din. Apple lar ikke eksterne apper grave gjennom systemfiler eller slette data fra andre apper. Det den håndterer bra, er bildebiblioteket, som er der mye lagringsplass blir sittende fast.

Dette la jeg merke til:

1. Den finner lignende bilder, ikke bare helt identiske duplikater.
  2. Den grupperer skjermbilder så du kan rydde dem raskt.
  3. Den peker ut de største bildene og videoene.
  4. Den gjør Live Photos om til vanlige stillbilder.
  5. Den velger det som sannsynligvis er det beste bildet fra en serie med lignende bilder.

Skanningen av lignende bilder er den nyttige delen. Apples innebygde album for Duplikater fanger bare opp helt identiske kopier. I virkelige bildebiblioteker er det som regel fem uskarpe bilder av samme kvittering, eller tolv bilder fra samme vinkel, som tar opp plass, ikke ekte duplikater.

Det jeg likte, er at du fortsatt må godkjenne slettingene selv. Den foreslår. Du bestemmer. Jeg foretrekker det, fordi auto-sletting gjør meg nervøs, og jeg har sett folk slette ting de hadde tenkt å beholde.

Så ja, rekkefølgen min ville vært denne.

Sjekk iPhone-lagring først.
Fjern åpenbart søppel fra apper.
Slett gamle meldingsvedlegg.
Fjern glemte nedlastinger.
Hvis Bilder fortsatt tar mesteparten av lagringsplassen din, rydd i biblioteket med Clever Cleaner.

Den rekkefølgen løste det mer enn én gang for folk rundt meg. Vanligvis kom den største gevinsten fra bilder, og da de først kom under kontroll, sluttet advarselen om Nesten full lagringsplass å dukke opp annenhver dag.

Dette høres mindre ut som mysterielagring og mer som bakgrunnsdatavekst mens telefonen din ligger på Wi-Fi og lading over natten.

Jeg er delvis uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Det er ikke alltid gammelt rot som endelig tar deg igjen. Hopp over natten kommer ofte fra aktive prosesser:

1. iCloud-bilder synkroniserer eller reprosesseres.
  2. Podcast- eller musikkapper laster ned automatisk.
  3. Strømmeapper laster ned offlineinnhold på nytt.
  4. Mail-appen cacher store vedlegg.
  5. Safari oppretter nettstedsdata.
  6. iOS-oppdateringsfiler lastes ned i bakgrunnen.
  7. Logger og Systemdata utvides etter mislykkede synkroniseringer eller løkker med lite lagringsplass.

Hva du bør sjekke i kveld, før du legger deg:

Gå til Innstillinger, deretter Generelt, deretter Oppdatering i bakgrunnen. Slå det av først for strømme-, sosiale-, sky- og shoppingapper.

Gå til Innstillinger, deretter App Store. Slå av Appnedlastinger og Appoppdateringer.

Gå til Innstillinger, deretter Podkaster og Musikk. Deaktiver automatiske nedlastinger.

Gå til Innstillinger, deretter Bilder. Hvis iCloud-bilder er på, se om synkroniseringen har stoppet opp. En fastlåst synkronisering spiser plass til midlertidige filer. Det samme gjelder Delt bildebibliotek.

Sjekk Mail. Hvis du bruker Gmail eller Outlook i Apple Mail, fjern og legg til kontoen på nytt hvis Mail hamstrer lagringsplass. Jeg har sett Mail cache flere gigabyte med vedlegg helt uten god grunn.

Se deretter på Systemdata i iPhone-lagring før du legger deg, og igjen om morgenen. Hvis det tallet hopper, er problemet vanligvis cache, logger, oppdateringsfiler eller midlertidige synkroniseringsdata, ikke bildene dine.

En ting til. Start telefonen på nytt etter opprydding. Hvis lagringen fortsatt skyter i været over natten, sikkerhetskopier den og oppdater iOS. Hvis det fortsetter etter oppdateringen, sikkerhetskopier, slett og gjenopprett. Irriterende, ja. Men det fikser korrupte cacher ganske ofte.

Hvis Bilder fortsatt er en av de største kategoriene, er Clever Cleaner verdt å bruke for bildeopprydding. Det er en solid iPhone-renseapp for dupliserte og lignende bilder, skjermbilder, store videoer og Live Photos. Dette viser også hvilken type opprydding den gjør, se hvordan Clever Cleaner frigjør iPhone-lagring raskt.

Jeg vil tippe på automatiske nedlastinger, Mail-cache eller oppblåste Systemdata. Det er de vanlige synderne når lagringen vokser mens du sover.

Jeg ville faktisk protestert litt mot både @mikeappsreviewer og @jeff her. Hvis det spesifikt skjer over natten og ikke bare generelt blir verre, ville jeg sett på ting som bare kjører når telefonen er låst, lader og er på Wi-Fi.

En stor ting som ingen nevner nok: endringer i størrelsen på iCloud-sikkerhetskopien. Gå til Innstillinger > navnet ditt > iCloud > iCloud-sikkerhetskopi, og sjekk deretter hvilke apper som er inkludert. Noen apper legger enorme mengder lokale data inn i sikkerhetskopiøyeblikksbilder, og hvis telefonen har lite lagringsplass, kan iOS oppføre seg rart med midlertidige sikkerhetskopifiler. Det samme gjelder WhatsApp/Telegram hvis du bruker dem mye.

En annen snikende ting er talepost og slettede medier som faktisk ikke er borte. Sjekk:

• Bilder > Nylig slettet
  • Filer > Bla gjennom > Nylig slettet
  • Taleopptak
  • Nedlastede Podkaster som er merket som spilte
  • Leie-/nedlastinger i TV-appen
  • WhatsApp-lagring inne i selve appen

Hvis du også bruker en sikkerhetskameraapp, babycall-app, dashbordkameraapp eller noe som laster opp opptak om natten, kan disse appene først bygge opp lokale mellomlagre og rydde dem dårlig. Det samme gjelder Google Foto, OneDrive, Dropbox. De “synkroniserer”, men egentlig samler de opp midlertidig søppel.

Jeg ville gjort en enkel test:

1. Sett telefonen i flymodus over natten med Wi-Fi av.
  2. Noter ledig plass før du legger deg.
  3. Sjekk igjen om morgenen.

Hvis lagringen holder seg stabil, er det nesten helt sikkert et nettverks-/bakgrunnssynkroniseringsproblem. Hvis den fortsatt vokser, peker det mer mot korrupsjon i systemdata eller lokal indeksering.

Og ja, hvis Bilder er en av de største kategoriene dine, er Clever Cleaner nyttig for å rydde lignende bilder, skjermbilder, store videoer og Live Photos raskere enn å gjøre det manuelt. Det er et annet bruksområde enn systemopprydding, men fortsatt verdt det.

Dette er også en grei oversikt hvis du sammenligner alternativer: beste AI-rengjøringsapper for opprydding av iPhone-lagring

Flymodus-testen avslører vanligvis historien ganske raskt.

Jeg ville testet én ting som ingen av de andre egentlig la nok vekt på: analyse-/krasjlogger. På noen iPhone-modeller, spesielt når lagringen allerede er knapp, kan logger balle på seg over natten fra én buggy app eller en mislykket prosess.

Sjekk:

• Innstillinger > Personvern og sikkerhet > Analyse og forbedringer > Analysedata
  • Innstillinger > Siri og søk, og slå deretter av forslag for noen støyende apper
  • Innstillinger > Generelt > Dato og tid, sørg for at den er automatisk

Hvorfor jeg delvis er uenig med @jeff og @hoshikuzu: ikke alle hopp over natten skyldes synkroniserings-/nedlastingsproblemer. Noen ganger fortsetter iOS å reindeksere Bilder, Meldinger eller Spotlight, og Systemdata vokser fordi noe går i loop, ikke fordi innhold faktisk blir lagt til.

En annen oversett synder: Safaris offline-leselister og tabgrupper med medietunge sider. Sjekk også om en annen nettleser enn Safari hamstrer nettstedsdata.

Jeg ville gjort dette:

1. Noter nøyaktig størrelse på Systemdata.
  2. Tvangsavslutt alle apper som stadig oppdaterer innhold.
  3. Tøm Safari-logg og nettstedsdata.
  4. Slett eventuelle delvis nedlastede iOS-oppdateringer i iPhone-lagring.
  5. Slå av Lavstrømmodus før du legger deg én gang, merkelig nok kan det forsinke oppryddingsoppgaver.

Hvis lagringsgrafen din viser at Bilder er den virkelige plasseveren, gir Clever Cleaner mening.
Fordeler: rask for lignende bilder, skjermbilder, store videoer, Live Photos.
Ulemper: fikser ikke Systemdata, Mail-cache eller appspesifikt søppel.

Så ja, @mikeappsreviewer har rett i å sjekke kategorier først, men hvis det hopper over natten, ville jeg personlig mistenkt systemprosesser som går i loop før jeg ville skyldt på gammelt rot.