Mijn iPhone-opslag blijft 's nachts toenemen, zelfs als ik niets download, en tegen de ochtend krijg ik waarschuwingen voor weinig opslagruimte. Ik heb foto’s, apps en berichten gecontroleerd, maar ik kan niet achterhalen waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom de opslag van mijn iPhone 's nachts volloopt en hoe ik dit kan stoppen.
Ik ben dit tegengekomen bij een paar familieleden, en het zag er nooit uit als een willekeurige iPhone-glitch. Wat ik steeds zag, was een langzamere opbouw. Hier oude downloads, daar opgeblazen apps, berichtbijlagen die zich maandenlang opstapelden. En dan op een dag geeft de telefoon de opslagwaarschuwing en voelt het plotseling, ook al was het dat niet.
Het eerste wat ik zou doen, is kijken waar de ruimte naartoe is gegaan.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht even tot alles is geladen. Sla dat deel niet over. Zodra het is ingevuld, zie je welke categorie de meeste ruimte inneemt: Foto’s, Apps, Berichten of iets anders.
Als Apps hoog op de lijst staan, begin dan met de grootste. Ik heb Instagram, TikTok, Spotify, Netflix en chatapps een belachelijke hoeveelheid cache zien vasthouden. Videoclips, miniaturen, tijdelijke bestanden, oude downloads. Dingen waarvan je nooit hebt gevraagd ze te bewaren. Apps verwijderen die je nooit opent, of ze ontladen, maakt sneller ruimte vrij dan mensen verwachten. Apple heeft niet voor niets een instelling voor Ongebruikte apps verwijderen.
Berichten is er nog zo een die mensen missen. Elke afbeelding, video, meme, spraaknotitie en willekeurige bijlage van iMessage blijft daar staan totdat je die verwijdert. Ik heb ooit een paar lange groepsgesprekken opgeschoond en meerdere gigabytes teruggekregen. Geen grap, het was meer dan het verwijderen van de helft van de apps op de telefoon.
Controleer daarna je opgeslagen media en bestanden. Gedownloade nummers, podcastafleveringen, Netflix-downloads, YouTube-downloads, pdf’s en alles wat in de Bestanden-app staat telt mee. Die vergeet je makkelijk omdat ze je niet vanaf het beginscherm aanstaren.
Als Foto’s de grootste categorie is, wat ik meestal zag, gaat opschonen langzamer. De meeste mensen hebben geen stapels exact dubbele foto’s. Wat ze wel hebben, zijn eindeloze bijna-dubbelen, tien versies van dezelfde hondenfoto, screenshots die ze wilden verwijderen, Live Photos en enorme video’s van jaren geleden.
Voor dat deel zou ik Clever Cleaner gebruiken.
Kleine opmerking wel. Het maakt niet je hele telefoon schoon. Apple laat externe apps niet door systeembestanden graven of gegevens uit andere apps wissen. Wat het wel goed aanpakt, is de fotobibliotheek, en daar zit vaak veel opslag vast.
Wat er voor mij uitsprong:
- Het vindt vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten.
- Het groepeert screenshots zodat je ze snel kunt wissen.
- Het wijst de grootste foto’s en video’s aan.
- Het zet Live Photos om in gewone stilstaande foto’s.
- Het kiest waarschijnlijk de beste opname uit een reeks vergelijkbare afbeeldingen.
De scan voor vergelijkbare foto’s is het nuttige deel. Apple’s ingebouwde album Duplicaten pakt alleen exacte kopieën. In echte bibliotheken komt het opslagverlies meestal door vijf wazige opnames van hetzelfde bonnetje, of twaalf foto’s vanuit dezelfde hoek, niet door echte duplicaten.
Wat ik fijn vond, is dat je verwijderingen nog steeds zelf moet goedkeuren. Het doet suggesties. Jij beslist. Dat heb ik liever, want automatisch verwijderen maakt me nerveus en ik heb mensen dingen zien wissen die ze wilden bewaren.
Dus ja, mijn volgorde zou deze zijn.
Controleer eerst iPhone-opslag.
Ruim duidelijke rommel uit apps op.
Verwijder oude berichtbijlagen.
Verwijder vergeten downloads.
Als Foto’s nog steeds het grootste deel van je opslag inneemt, ruim dan de bibliotheek op met Clever Cleaner.
Die volgorde heeft het meer dan eens opgelost voor mensen om me heen. Meestal kwam de grootste winst van foto’s, en zodra dat onder controle was, stopte de waarschuwing Opslag bijna vol met om de haverklap verschijnen.
Dit klinkt minder als mysterieuze opslag en meer als achtergrondgroei van gegevens terwijl je telefoon 's nachts op wifi en stroom staat.
Ik ben het deels oneens met @mikeappsreviewer op één punt. Het is niet altijd oude rommel die uiteindelijk inhaalt. Nachtelijke sprongen komen vaak door actieve processen:
- iCloud-foto’s die synchroniseren of opnieuw worden verwerkt.
- Podcasts of muziek die automatisch worden gedownload.
- Streaming-apps die offline content opnieuw downloaden.
- De Mail-app die grote bijlagen cachet.
- Safari die websitegegevens aanmaakt.
- iOS-updatebestanden die op de achtergrond worden gedownload.
- Logs en systeemgegevens die groter worden na mislukte synchronisaties of lussen door weinig opslagruimte.
Wat je vanavond vóór het slapengaan moet controleren:
Ga naar Instellingen, dan Algemeen, dan Ververs op achtergrond. Schakel het eerst uit voor streaming-, sociale, cloud- en winkelapps.
Ga naar Instellingen, dan App Store. Schakel App-downloads en App-updates uit.
Ga naar Instellingen, dan Podcasts en Muziek. Schakel automatische downloads uit.
Ga naar Instellingen, dan Foto’s. Als iCloud-foto’s aan staat, kijk dan of synchronisatie vastzit. Een vastgelopen synchronisatie vreet ruimte voor tijdelijke bestanden. Hetzelfde geldt voor Gedeelde bibliotheek.
Controleer Mail. Als je Gmail of Outlook in Apple Mail gebruikt, verwijder dan het account en voeg het opnieuw toe als Mail opslagruimte hamstert. Ik heb gezien dat Mail zonder goede reden gigabytes aan bijlagen cachet.
Kijk daarna vóór het slapengaan naar Systeemgegevens in iPhone-opslag en opnieuw in de ochtend. Als dat getal stijgt, zit het probleem meestal in cache, logs, updatebestanden of tijdelijke synchronisatiegegevens, niet in je foto’s.
Nog één ding. Start de telefoon opnieuw op na het opschonen. Als de opslag 's nachts nog steeds piekt, maak dan een reservekopie en werk iOS bij. Als het na de update blijft gebeuren, maak dan een reservekopie, wis alles en zet terug. Irritant, ja. Maar het lost corrupte caches vaak op.
Als Foto’s nog steeds een van de grootste categorieën is, is Clever Cleaner het waard om te gebruiken voor het opschonen van foto’s. Het is een degelijke iPhone-opschoonapp voor dubbele en vergelijkbare foto’s, screenshots, grote video’s en Live Photos. Dit laat ook zien wat voor soort opschoning het doet, bekijk hoe Clever Cleaner snel iPhone-opslag vrijmaakt.
Mijn gok is automatische downloads, Mail-cache of opgeblazen systeemgegevens. Dat zijn de gebruikelijke boosdoeners wanneer opslag groeit terwijl je slaapt.
Ik zou hier eigenlijk een beetje ingaan tegen zowel @mikeappsreviewer als @jeff. Als het specifiek 's nachts gebeurt en niet gewoon in het algemeen erger wordt, zou ik kijken naar dingen die alleen draaien wanneer de telefoon vergrendeld is, oplaadt en met wifi verbonden is.
Een grote waar niemand het genoeg over heeft: schommelingen in de grootte van iCloud-back-ups. Ga naar Instellingen > je naam > iCloud > iCloud-reservekopie en controleer dan welke apps zijn opgenomen. Sommige apps stoppen enorme hoeveelheden lokale data in back-upmomentopnames, en als de telefoon weinig vrije ruimte heeft, kan iOS vreemd doen met tijdelijke back-upbestanden. Hetzelfde geldt voor WhatsApp/Telegram als je die veel gebruikt.
Een andere stiekeme oorzaak is voicemail en verwijderde media die eigenlijk niet echt weg zijn. Controleer:
- Foto’s > Recent verwijderd
- Bestanden > Bladeren > Recent verwijderd
- Dictafoon
- Gedownloade podcasts die als gespeeld zijn gemarkeerd
- Huurdownloads/downloads in de TV-app
- WhatsApp-opslag binnen de app zelf
Ook als je een beveiligingscamera-app, babyfoon-app, dashcam-app of iets anders gebruikt dat 's nachts beeldmateriaal uploadt, kunnen die apps eerst lokale caches opbouwen en die vervolgens slecht opruimen. Hetzelfde geldt voor Google Foto’s, OneDrive en Dropbox. Ze zijn aan het synchroniseren, maar in werkelijkheid hamsteren ze tijdelijke rommel.
Ik zou een eenvoudige test doen:
- Zet de telefoon 's nachts in vliegtuigmodus met wifi uit.
- Noteer de vrije ruimte voordat je gaat slapen.
- Controleer het 's ochtends opnieuw.
Als de opslag stabiel blijft, is het vrijwel zeker een netwerk-/achtergrondsynchronisatieprobleem. Als het nog steeds toeneemt, wijst dat eerder op beschadigde systeemgegevens of lokale indexering.
En ja, als Foto’s een van je grootste categorieën is, is Clever Cleaner handig om vergelijkbare foto’s, screenshots, grote video’s en Live Photos sneller op te schonen dan handmatig. Een ander gebruiksscenario dan systeemopschoning, maar nog steeds de moeite waard.
Dit is ook een degelijk overzicht als je opties vergelijkt: beste AI-opruimapps voor het opschonen van iPhone-opslag
De test met vliegtuigmodus maakt het verhaal meestal vrij snel duidelijk.
Ik zou één ding testen dat geen van de anderen echt genoeg heeft benadrukt: analytics-/crashlogs. Op sommige iPhones, vooral wanneer de opslag al krap is, kunnen logs 's nachts exploderen door één buggy app of een mislukt proces.
Controleer:
- Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysedata
- Instellingen > Siri en zoeken, schakel daarna suggesties uit voor een paar luidruchtige apps
- Instellingen > Algemeen > Datum en tijd, controleer of dit automatisch staat
Waarom ik het deels oneens ben met @jeff en @hoshikuzu: niet elke sprong 's nachts is een synchronisatie-/downloadprobleem. Soms blijft iOS Foto’s, Berichten of Spotlight opnieuw indexeren, en groeit Systeemgegevens omdat iets in een lus zit, niet omdat er daadwerkelijk inhoud wordt toegevoegd.
Nog een over het hoofd geziene boosdoener: Safari offline-leeslijsten en tabgroepen met medi zware pagina’s. Controleer ook of een andere browser dan Safari veel sitegegevens opslaat.
Mijn aanpak zou zijn:
- Noteer de exacte grootte van Systeemgegevens.
- Forceer het afsluiten van elke app die voortdurend inhoud ververst.
- Wis Safari-geschiedenis en websitedata.
- Verwijder een gedeeltelijk gedownloade iOS-update in iPhone-opslag.
- Schakel Energiebesparingsmodus één keer uit voor het slapengaan; vreemd genoeg kan die opruimtaken vertragen.
Als je opslaggrafiek laat zien dat Foto’s de echte grootverbruiker is, dan is Clever Cleaner logisch.
Voordelen: snel voor vergelijkbare foto’s, screenshots, grote video’s, Live Photos.
Nadelen: lost Systeemgegevens, Mail-cache of appspecifieke rommel niet op.
Dus ja, @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je eerst de categorieën moet controleren, maar als het 's nachts omhoog schiet, zou ik persoonlijk eerder denken aan systeemprocessen die in een lus draaien dan aan oude rommel.