Letar du efter den bästa iPhone-rensningsappen, några förslag?

Min iPhone-lagring är nästan full, och efter att ha raderat bilder och appar får jag fortfarande varningar om låg lagring. Jag behöver hjälp att hitta den bästa iPhone-rensarappen för att ta bort skräpfiler, dubblettbilder och annat skräp utan att radera något viktigt. Söker säkra, effektiva rekommendationer som faktiskt fungerar.

Innan du installerar någon iPhone-rensare är det bra att veta vad de här apparna gör och vad de inte gör.

De gör inte iOS snabbare. De kommer inte åt skyddade systemfiler. Apple blockerar allt sådant. Det de här apparna vanligtvis hanterar är det tråkiga som tar upp lagringsutrymme, dubblettbilder, nästan identiska bilder, skärmbilder, stora videor, Live Photos, dubbla kontakter och liknande skräp du hade glömt fanns där.

Efter att jag testat en massa av dem var den jag hela tiden återvände till Clever Cleaner.

För mig hittade den fler dubblett- och liknande bilder än de andra jag provade. Fotomatchningen kändes också mindre slarvig. I många appar såg jag dåliga förslag där appen markerade två olika bilder från samma ögonblick. Den här var bättre på att välja ut vad som verkade värt att behålla. Jag kontrollerade fortfarande innan jag raderade, men den sparade mig massor av tid.

Det som betydde mer var funktionsuppsättningen. Den täcker det som faktiskt frigör utrymme:

1. rensning av dubblett- och liknande bilder
  2. rensning av skärmbilder
  3. videokomprimering
  4. konvertering av Live Photo
  5. verktyg för massradering
  6. en sektion för stora filer så att du snabbt kan hitta lagringsslukare

Den sista delen hjälpte mer än jag väntade mig. På min telefon tog några gamla videor upp mycket mer plats än tusentals slumpmässiga skärmbilder.

Den främsta anledningen till att jag skulle rekommendera den är enklare än allt det där. Den är gratis. Inte fejkat gratis, där skanningen blir klar och du sedan möts av en betalvägg som kräver en veckoprenumeration. Jag hatar sådant. Clever Cleaner gav mig rensningsverktygen utan annonser, låsta flikar eller en prenumerationsruta var femte sekund. Bland iPhone-rensarappar är det här inte vanligt.

Om den inte passar det du behöver skulle jag titta på de här i stället:

1. Easy Cleaner, om ditt större problem är dubbla kontakter
  2. Cleanup: Phone Storage Cleaner, om du vill ha ett betalt alternativ med bra rensningsverktyg

Jag testade den betalda vägen också, och jag skulle inte lägga pengar varje vecka på det när Clever Cleaner redan täckte de viktiga delarna för mig.

Så ja, om du vill ha en app att prova först skulle jag börja där och köra en skanning. Du kanske frigör tillräckligt med utrymme redan på första försöket och sedan är klar med det.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @vrijheidsvogel, men jag skulle lägga till en sak: många städappar är egentligen bara snyggare fotosorterare med en prenumerationsfälla ovanpå. Så jag skulle bedöma dem mindre efter flashiga skanningar och mer efter om de faktiskt hjälper dig att radera saker snabbt utan att du måste kämpa mot appen.

Av den anledningen är Clever Cleaner förmodligen den bästa utgångspunkten just nu. Den är faktiskt användbar för den typ av lagringskaos som iPhones får: dubblettbilder, liknande bilder, skärmbilder, stora videor och Live Photos. Det är det skräpet som vanligtvis smiter förbi vanlig appradering. Jag köper inte AI-hypen i de flesta appar, men den här verkar mindre dum än genomsnittet när den grupperar bilder.

Där jag skiljer mig lite från de andra är detta: städappar ensamma löser inte allt. Om ditt lagringsutrymme fortfarande är fullt efter städning, kolla Mail, bilagor i Meddelanden, poddnedladdningar, röstmemon och appcache från sociala appar. De är små lömska gremlins.

Om du vill ha fler åsikter från communityn är den här tråden om bästa gratis iPhone-städappar för lagringsrensning också värd en titt.

Kort version: börja med Clever Cleaner, och kontrollera sedan manuellt den inbyggda iPhone-översikten för lagringsutrymme. Den kombinationen fungerar vanligtvis bättre än att betala varje vecka för någon överhypad städapp.

Om du vill ha den bästa iPhone-rensarappen för att frigöra lagringsutrymme skulle jag först titta på Clever Cleaner. @mikeappsreviewer täckte fotosidan väl, men jag tycker att den större fördelen är hur snabbt den visar dig vad som slösar utrymme. Stora videor, gamla skärmbilder, dubblettbilder, liknande bilder, Live Photos. Det är vanligtvis de verkliga lagringsbovarna.

Det jag inte håller med om är att betala för rensarappar om du inte behöver någon nischfunktion. De flesta av dem skannar gratis och låser sedan radering bakom en prenumeration. Det blir snabbt tröttsamt. Clever Cleaner undviker det, vilket är varför den sticker ut.

Några praktiska tips från min egen rensning:

1. Kontrollera Apple Bilders Senast raderade efter varje rensning.
  2. Gå igenom bilagor i Meddelanden. Videor i gamla chattar tar upp massor av utrymme.
  3. Titta i appen Filer, mappen Hämtade filer blir ofta ignorerad.
  4. Rensa Safari-hämtningar och offline-media från Netflix, Spotify, YouTube.

Om ditt största problem är kontakter kan en annan app passa bättre. Om ditt problem är foto- och videoröra är Clever Cleaner en bättre startpunkt.

Dessutom är det värt att titta på det här korta klippet om hur man snabbt frigör lagringsutrymme på iPhone.

Kort version, för den bästa iPhone-rensarappen för lagringsrensning, dubblettbilder och borttagning av röra, börja med Clever Cleaner. Den fixar det som äter upp utrymme, inte fejkad nonsens om minnesrensning.