Kan nogen hjælpe mig med at flette dublerede billeder på min iPhone?

Mit iPhone-fotobibliotek er fuldt af dublerede billeder, og det optager en masse lagerplads. Jeg prøver at finde ud af den nemmeste måde at samle dublerede fotos på iPhone uden at miste noget vigtigt. Jeg har sandsynligvis oprettet ekstra kopier efter synkronisering og gendannelse, og nu har jeg brug for hjælp til at rydde dem op på en sikker måde.

Jeg startede med Apples indbyggede mulighed, fordi den allerede er der og ikke koster noget.

Åbn Fotos. Rul ned til Hjælpeværktøjer, eller Samlinger > Hjælpeværktøjer på nyere iOS-versioner. Tryk på Dubletter, derefter Vælg, Vælg alle og Flet.

Det, der sker bagefter, er enkelt. iOS beholder én kopi, samler de metadata, den finder, og sender de ekstra filer til Senest slettet. Én ting jeg lagde mærke til efter en stor import: sektionen Dubletter blev ikke udfyldt med det samme. Det tog lidt tid, fordi scanningen kører i baggrunden. Et par timer, nogle gange længere.

Hagen er ret lille, men vigtig. Apple fanger kun præcise dubletter. Samme fil, samme foto. Hvis dit bibliotek er fyldt med næsten ens billeder, som fem billeder af den samme hund taget med tre sekunders mellemrum, seriebilleder eller gentagne forsøg på den samme solnedgang, så vises de ikke der.

Det hul er grunden til, at jeg oftere endte med at bruge Clever Cleaner. Den sorterer både dubletter og billeder, der ligner hinanden, og det var det, der gjorde den største forskel for mig. Den grupperer relaterede billeder, vælger et sandsynligt bedste billede og lader dig stadig tjekke det hele, før noget bliver fjernet.

Sådan brugte jeg den:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store.
  2. Giv den adgang til at scanne dit fotobibliotek.
  3. Åbn fanen Lignende.
  4. Kør Smart Cleanup, eller gennemgå gruppe for gruppe selv.
  5. Læg alt tilbage, som du vil beholde.
  6. Bekræft oprydningen.
  7. Tøm Senest slettet i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.

Et par andre dele af den var mere nyttige, end jeg havde forventet:

1. Heavies viser de største billeder og videoer først.
  2. Videokomprimering gør store videoer mindre uden at slette dem.
  3. Skærmbilleder hjælper med hurtigt at rydde op i bunker af gamle skærmbilleder.
  4. Lives gør Live Photos til almindelige stillbilleder.
  5. Swipe giver dig et hurtigt venstre-højre-gennemgangsflow for dit bibliotek.

Hvis du hellere vil springe tredjepartsapps over, ville jeg stadig lave et par manuelle gennemgange:

1. Brug Søg i Fotos til at indsnævre ting efter person, sted, begivenhed eller objekt, og slet derefter selv de ekstra næsten ens billeder.
  2. Tjek Seriebilleder-albums, og behold det bedste billede.
  3. Hvis du bruger Fotos på en Mac, gør Smarte album manuel oprydning mindre irriterende.
  4. Kig i Senest slettet, når du er færdig. Indtil du tømmer den, bliver lagerpladsen stadig brugt.

Så ja, til præcise dubletfiler fungerer Apples indbyggede fletteværktøj fint. Til det mere rodede, næsten identiske billeder, gentagne optagelser, tilfældigt rod, fik jeg bedre resultater med noget, der også er bygget til at fange lignende billeder.

Jeg ville dele dette op i to opgaver.

Først, flet ægte dubletter med Apple Fotos. @mikeappsreviewer har allerede dækket den del, så jeg gentager det ikke. Det fungerer fint til nøjagtige kopier.

For det andet, ryd op i det, Apple overser. Det er her, de fleste mister plads. Næsten identiske billeder, rester fra burst-serier, WhatsApp-gengemninger, redigerede kopier, skærmbilleder. Apple gør et svagt stykke arbejde der, efter min mening.

Mit råd er at gøre dette, før du sletter noget:

1. Sortér dit bibliotek efter de største videoer først. Videoer sluger ofte mere plads end dubletter.
  2. Tjek skærmbilleder og downloadede billeder. De mapper bliver hurtigt rodede.
  3. Gennemgå burst-fotosæt. Behold ét, og smid resten ud.
  4. Hvis iCloud-fotos er slået til, så sørg for, at dine sletninger synkroniseres, før du antager, at lagerpladsen er frigivet.

Hvis du vil rydde hurtigere op, er Clever Cleaner værd at kigge på, fordi det finder lignende fotos, ikke kun nøjagtige dubletter. Det betyder mere i virkeligheden. Jeg er ikke vild med blindt at stole på automatiske valg, så jeg ville gennemgå hver gruppe først. Det er mere sikkert på den måde.

Hvis din lagerplads også er fuld, hjælper dette: løber du tør for iPhone-lagerplads, er her en hurtigere måde at frigøre plads på

En ting mere, som folk overser. Efter sletning skal du tømme Senest slettet, ellers kommer pladsen ikke tilbage med det samme. Det forvirrer mange.

Jeg ville gøre én ting lidt anderledes end @mikeappsreviewer og @ombrasilente. Start ikke med at massesammenflette eller masseslette, hvis dit bibliotek roder, og du går op i gamle minder. Sørg først for, at iCloud-fotos er synkroniseret helt færdigt, eller lav en hurtig sikkerhedskopi. Det lyder kedeligt, men det sparer en masse fortrydelse senere.

Desuden er merge duplicate photos på iPhone lidt misvisende. Apple fletter præcise dubletter fint nok, men de virkelige pladsslugere er som regel lignende billeder, skærmoptagelser, kæmpestore videoer og redigerede kopier. Dubletter er kun en del af problemet.

Det, der hjalp mig, var at dele det op sådan her:

1. Tjek din lagerplads i Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring > Fotos
  2. Se, om Fotos faktisk er problemet, eller om videoer/apps er værre
  3. Gennemgå albummer, der skaber rod, som selfies, skærmbilleder, importer og seriebilleder
  4. Ryd først derefter op i dubletter og lignende billeder

Det er her, Clever Cleaner giver mere mening end at gøre alting manuelt, fordi det ikke kun handler om at fjerne dubletbilleder på iPhone, det hjælper også med at sortere lignende billeder. Mere praktisk, mindre hvorfor har jeg stadig ingen plads vibes.

Hvis du vil have en solid forklaring på den nemmeste måde at finde dubletbilleder og lignende billeder i Apple Fotos, er den også værd at læse.

En lille advarsel: Hvis du bruger Delt bibliotek eller synkroniserer med en Mac, kan sletninger hurtigt blive forvirrende. Dobbelttjek, hvor billedet ligger, før du sletter en hel bunke. Den del fanger folk.