Jeg slettede ved et uheld videoer og billeder fra mit GoPro SD-kort, før jeg nåede at tage backup af dem, og noget af optagelserne er virkelig vigtigt. Jeg har brug for råd om de bedste trin til gendannelse af GoPro-filer, sikker gendannelsessoftware, og om jeg bør stoppe med at bruge kortet med det samme for at undgå at miste det hele.
Jeg har været der. Du kommer hjem, sætter GoProen til, og de klip, du gik op i, er væk. Det føles hurtigt rigtig skidt. De første skridt betyder mere, end folk tror.
Første ting, stop med at røre kortet
Hvis videoerne blev slettet, eller kortet blev formateret, så stop med at bruge SD-kortet med det samme.
Optag ikke nye klip på det. Formatér det ikke igen. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer. I de fleste tilfælde ligger videodataene stadig der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå.
Før jeg gik i nærheden af gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de nemme ting:
- Tjek din GoPro-cloudkonto, hvis du bruger et abonnement med Auto Upload slået til.
- Kig i Papirkurv eller et område med Senest slettet.
- Sæt kortet tilbage i kameraet, og se om GoPro tilbyder en prompt til filreparation.
- Skift kortlæser, USB-port eller hele computeren.
- Se om kortet vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på macOS.
Hvis kortet aldrig dukker op, mister forbindelsen igen og igen eller ser fysisk beskadiget ud, ville jeg stoppe der. På det tidspunkt ville jeg overlade det til et gendannelseslaboratorium. Fysisk fejl er et helt andet rod.
Hvorfor GoPro-videogendannelse bliver rodet
Billeder er nemmere. Dokumenter også. GoPro-video er ofte besværlig.
Det, jeg stødte på, er dette: actionkameraer har en tendens til at sprede videodata i stykker rundt på kortet. Når filsystemet først bliver slettet eller beskadiget, skal gendannelsessoftware genopbygge klippet fra fragmenter. Mange værktøjer finder et MP4-navn og giver dig stadig en fil, som ikke vil åbne, eller som afspiller et halvt sekund og dør.
Så ved slettede, formaterede eller logisk korrupte GoPro-kort ville jeg starte med software bygget til kameraoptagelser i stedet for generiske værktøjer til gendannelse af slettede filer.
Hvad jeg ville prøve først
Jeg ville bruge Disk Drill.
Den del, der er værd at bruge her, er Advanced Camera Recovery. Ud fra det, jeg så, er det bygget til optagelser fra GoProer, droner, dashcams og lignende enheder, hvor fragmentering er almindeligt. Det kommer også fra den ældre GoProRecovery- og CnW Recovery-tilgang, som mange brugte til netop dette problem.
Trinene er korte:
- Tag SD-kortet ud af GoProen.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg kortet.
- Vælg Advanced Camera Recovery.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis de fundne videoer.
- Gendan dem til et andet drev, ikke tilbage til SD-kortet.
Forhåndsvisningsdelen betyder noget. Jeg kunne godt lide at kunne tjekke, om et klip så brugbart ud, før jeg gemte det hele. Det sparer tid. Det sparer også falsk håb.
Hvis kortet læses dårligt, fryser eller giver fejl, ville jeg ikke blive ved med at presse det. Lav først en byte-for-byte-sikkerhedskopi, og scan så sikkerhedskopien. Mindre risiko.
Mac-siden er stort set den samme
Ingen mærkelig omvej her. På en Mac ville jeg stadig bruge en kortlæser, åbne appen, scanne kortet, forhåndsvise optagelserne og gendanne filerne et andet sted. Samme flow, samme idé.
Tidspunkter hvor software er det forkerte valg
Nogle gange stopper du gør det selv og sender det ind. Det ville jeg gøre hvis:
- SD-kortet er revnet, bøjet eller fysisk beskadiget.
- Ingen computer registrerer det overhovedet.
- Det afbryder forbindelsen under hver scanning.
- Det bliver varmt uden nogen klar grund.
- Optagelserne betyder så meget, at ét forkert skridt er for meget.
Det lærte jeg på den hårde måde med et gammelt microSD engang. Blev ved med at prøve igen. Blev ved med at genscanne. Endte med et værre resultat, end hvis jeg havde ladet det være tidligere. Hvis kortet har hardwareproblemer, løser software, der piller ved det, som regel ikke ret meget.
Chancen for at få optagelserne tilbage
Hvis det var en simpel sletning eller en formatering, er dine chancer som regel gode, især hvis du hurtigt stoppede med at bruge kortet. Det er blandt de renere gendannelsestilfælde. Jo længere kortet ligger ubrugt efter tabet, desto bedre er dine chancer.
Hvis der blev optaget nyt materiale efter de manglende klip, bliver gendannelse langt mindre forudsigelig. Nogle filer kommer fint tilbage. Nogle kommer tilbage ødelagte. Nogle er væk for altid.
Så ja, første skridt: stop med at bruge kortet. Tjek derefter de nemme steder. Hvis kortet stadig virker, så kør en ordentlig scanning med fokus på kameraoptagelser. Hvis kortet virker ustabilt, så klon det først. Hvis det ser fysisk dårligt ud, så lad være med at blive ved.
Stop med at skrive til kortet. Den del fra @mikeappsreviewer er helt rigtig.
Jeg vil tilføje én ting. Lav først et image af microSD-kortet, hvis kortet stadig kan læses. Brug noget som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Scan imaget, ikke det originale kort. Mindre slid, mindre risiko hvis kortet begynder at drille midt under scanningen.
Til GoPro-ting gendanner generiske undelete-apps ofte filnavne og ødelagte klip. Det er derfor, Disk Drill ofte bliver nævnt til GoPro-gendannelse. Dets kamerafokuserede scanning klarer sig ofte bedre med opdelt MP4-optagelse end gammeldags filgendannelsesværktøjer. Jeg er dog ikke enig i at bruge forhåndsvisning som den vigtigste test. Nogle gendannede GoPro-filer forhåndsvises fint og fejler stadig senere i redigering. Eksportér et par stykker og test dem i VLC og dit redigeringsprogram.
Hvis en gendannet MP4 ikke vil åbne, så prøv at remuxe den med ffmpeg i stedet for at kassere den:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
Hvis kortet viser 0 byte, beder om formatering hver gang eller afbryder forbindelsen, så stop. Tid til laboratoriet. Gentagne scanninger kan gøre det værre, spørg mig bare hvordan jeg ved det. Jeg ødelagde et kort ved at gøre det. Dum fejl.
For alle der sammenligner værktøjer, er dette et fint sted at starte for GoPro- og SD-kort-gendannelsesmuligheder:
de bedste valg af software til gendannelse af SD-kort og GoPro-videoer
Kort version:
- Stop med at bruge kortet.
- Lav først et image af det.
- Scan imaget med Disk Drill.
- Gendan til et andet drev.
- Test klip i VLC og et redigeringsprogram.
- Hvis kortet er ustabilt, så send det ind. Bliv ikke ved med at rode med det.
En lille uenighed med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque: Jeg ville ikke bruge for meget tid på at sætte kortet tilbage i GoPro’en for at se, om det reparerer noget. Kameraer er gode til at optage video, ikke til sikker gendannelse. Hvis optagelserne betyder noget, så hold kortet ude af kameraet og gør alt fra en computer.
Det, jeg ville gøre, som ikke er blevet understreget nok, er også at tjekke efter sidecar- og lavopløste proxyfiler. GoPro efterlader nogle gange THM- og LRV-filer, selv når den primære MP4 er væk. THM er bare et miniaturebillede, men LRV kan være en brugbar lavopløst version af klippet. Det er ikke ideelt, men hvis det vigtige er selve øjeblikket, er en sløret redning bedre end ingen redning. Det overser mange.
Hvis du også har slettet filer på et nyere kort, så vær opmærksom på falsk kapacitet eller fejlende microSD-problemer. Kør et skrivebeskyttet helbredstjek efter imaging, hvis muligt. Hvis kortet virkede mistænkeligt før dette, er gendannelsessoftware kun halvdelen af historien.
Med hensyn til software, ja, Disk Drill er et rimeligt valg til gendannelse af GoPro-filer, fordi det håndterer kameramedier bedre end grundlæggende undelete-apps. Jeg ville bare være realistisk med hensyn til fotos kontra video. JPG-filer kommer som regel lettere tilbage. Store GoPro-MP4-filer er dér, hvor det hurtigt bliver rodet.
Hvis dine klip gendannes, men ikke kan afspilles ordentligt, så kopiér dem først til en SSD og prøv VLC, derefter ffprobe for at inspicere strukturen. Nogle gange er filen der, bare grim.
Også værd at læse: Reddit-tips til gendannelse af slettede videoer fra SD-kort
Kort version:
- stop med at bruge kortet
- gem ikke noget tilbage på det
- tjek for rester af LRV/THM
- lav først et image, hvis muligt
- scan med Disk Drill
- gendan til et andet drev
- hvis kortet er ustabilt, så stop med at rode med det og vælg GoPro Lab-ruten
Det er det kedelige svar, men det er som regel sådan, du redder optagelserne.
En vinkel, som @sonhadordobosque, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer ikke dækker nok, er hvordan filerne blev slettet. Hvis du slettede dem i kameraet med “Slet alle”, er chancerne for gendannelse normalt bedre, end hvis GoPro lavede en fuld formatering og derefter optog nye klip. Tjek også kortet for opdelte GoPro-filer som GX01, GX02 osv. Nogle gange mangler kun ét segment, og resten kan gendannes, hvilket hjælper med at samle tidslinjen igen.
Jeg er lidt uenig i at stole for meget på forhåndsvisninger. En forhåndsvisning beviser kun, at den første del af filen kan læses. Det beviser ikke, at hele klippet overlevede.
Om Disk Drill til GoPro-gendannelse:
Fordele
- God til kameramedier og store SD-kort
- Enkel brugerflade
- Kan finde slettede billeder samt video i én scanning
- Bedre end mange grundlæggende værktøjer til gendannelse af slettede filer ved fragmenteret optagelse
Ulemper
- Ikke magisk, hvis MP4-indekset er alvorligt beskadiget
- Dybe scanninger kan tage lidt tid
- Forhåndsvisning kan give falsk tryghed
- Betalt gendannelse, hvis du skal eksportere meget
Et ekstra trick: Efter gendannelse skal du sortere resultaterne efter filstørrelse. På GoPro-kort er de største gendannede MP4-filer ofte dine rigtige klip, mens de små ofte er fragmenter eller affald. Gendan et par store filer først, før du henter det hele.
Hvis gendannede videoer hakker, så prøv at genindpakke dem, før du antager, at de er døde. Disk Drill er et solidt første forsøg, men hvis kortet begynder at forsvinde fra systemet, så stop gør-det-selv. Det er dér, folk forvandler et kort, der kunne gendannes, til et, der ikke kan gendannes.