Kan noen hjelpe meg med å gjenopprette videoer fra et SD-kort?

Jeg mistet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt etter at det sluttet å fungere og ba meg om å formatere det på nytt. Opptakene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne den beste metoden eller programvaren for videogjenoppretting fra SD-kort som faktisk fungerer uten å gjøre situasjonen verre.

Slettet video fra et SD-kort, dette ville jeg gjort først

Jeg har brent meg på dette noen ganger, og det første jeg alltid ville vite var enkelt. Er opptaket borte for godt, eller finnes det fortsatt en sjanse. Ofte finnes det fortsatt en sjanse.

Når en video blir slettet fra et SD-kort, sletter kameraet som regel ikke dataene med en gang. Det markerer plassen som ledig og venter til nye opptak havner der. Hvis ingenting nytt har blitt skrevet over det ennå, er gjenoppretting ofte mulig.

Første trekk, slutt å røre kortet

Denne delen betyr mer enn noe annet.

Slutt å bruke SD-kortet med en gang. Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke formater det, selv om kameraet ditt eller Windows maser om det. Hver skriving til kortet gnager bort på sjansene dine, fordi deler av den slettede filen blir erstattet.

Jeg ignorerte dette en gang og fortsatte å teste kortet. Dårlig idé. Ett klipp kom tilbake halvveis ødelagt, og det andre var ferdig.

Hvis kortet fortsatt vises på datamaskinen din

Hvis datamaskinen din fortsatt oppdager kortet, selv om Windows merker det som RAW eller viser en formateringsmelding, ville jeg startet med Disk Drill.

Grunnen til at jeg ville valgt det først er modusen Advanced Camera Recovery. Vanlige filgjenopprettingsverktøy fungerer fint med enkle filer, men kameraopptak er rotete. Mange kameraer deler videodata opp i fragmenter over hele kortet. Jeg har sett dette med actionkameraer, droner og dashbordkameraer mer enn én gang. Du gjenoppretter et filnavn, klart, men så vil videoen ikke åpnes, eller den spiller i 11 sekunder og dør.

Advanced Camera Recovery er laget for å sette disse fragmentene sammen igjen til noe som kan spilles av. Ut fra det jeg har sett, betyr dette mest med utstyr som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende.

Steg jeg ville fulgt

1. Gå til den offisielle nettsiden og last ned Disk Drill for Windows eller macOS.
  2. Installer det og åpne det.
  3. Koble inn SD-kortet med en kortleser. Jeg ville unngått å koble til gjennom kameraet hvis mulig.
  4. I Disk Drill finner du SD-kortet i listen over stasjoner.
  5. Klikk på ‘Search for lost data.’
  6. Når det spør etter en metode, velg Advanced Camera Recovery.
  7. La skanningen kjøre. Små kort blir raskt ferdige. Større eller ustabile kort tar en stund. Jeg har hatt skanninger som har kjørt over en time.
  8. Trykk på ‘Review found items’ øverst til høyre hvis du vil se gjennom resultater mens skanningen fortsetter.
  9. Bruk filtre for å snevre inn etter filtype, størrelse eller dato.
  10. Forhåndsvis videoene før du gjenoppretter dem. Dette steget sparer tid og falskt håp.
  11. Velg klippene du vil ha og klikk på ‘Recover.’
  12. Lagre dem et annet sted, på den interne disken din eller en annen ekstern disk.
  13. Ikke gjenopprett dem tilbake til det samme SD-kortet.

Den siste delen snubler folk ofte i. Hvis du lagrer gjenopprettede filer på det samme kortet, risikerer du å overskrive andre opptak du ikke har hentet ut ennå.

Etter skanningen

Når gjenopprettingen er ferdig, bør filene dine vises i Filutforsker på Windows eller Finder på macOS.

En liten merknad om begrensninger. Disk Drill på Windows gjenoppretter opptil 100 MB gratis. På Mac kan du skanne og forhåndsvise først, og deretter avgjøre om det er verdt å betale for en lisens.

Ett ekstra steg hvis opptaket betyr mye

Hvis opptaket er viktig, jobbting, juridiske ting, familievideo du ikke kan filme på nytt, ville jeg laget et fullstendig byte-for-byte-avbildning av SD-kortet før jeg prøvde gjenoppretting.

Det gir deg en nøyaktig kopi av kortet, så du gjør gjenopprettingsforsøkene på kopien i stedet for originalen. Mindre risiko. Mer rom for feil. Folk som faktisk jobber med gjenoppretting pleier å starte der av en grunn.

Situasjoner der jeg ville hoppet over programvare og gått rett til en gjenopprettingstjeneste

Hvis noe av dette skjer, ville jeg ikke fortsatt å pirke på det selv.

1. SD-kortet er sprukket, bøyd eller vannskadet.
  2. Datamaskinen oppdager ikke kortet i det hele tatt.
  3. Kortet kobler stadig fra under en skanning.
  4. Kortet blir raskt varmt etter at du kobler det til.
  5. Kameraet rapporterer medie- eller maskinvarefeil.
  6. Opptaket har stor personlig, juridisk eller forretningsmessig verdi.

Der går grensen for meg. Hvis kortet ser fysisk skadet ut eller filene betyr for mye til å gamble med, er et laboratorium det tryggere valget.

Min korte versjon

Hvis kortet fortsatt vises i Disk Drill og det ikke ser fysisk skadet ut, er det verdt å prøve programvaregjenoppretting først. Den største faktoren er fart. Slutt å bruke kortet, start gjenoppretting raskt, så er sjansene dine bedre.

Hvis kortet ba om en reformatering, ignorer det. Ikke skriv noe til det. Ingen tester, ingen nye forsøk, ingen nye opptak.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: bruk en kortleser og skann fra en datamaskin. Jeg er litt uenig i å starte med bare én gjenopprettingsmodus først. For et sviktende SD-kort er mitt første trekk å klone kortet og deretter skanne klonen. Hvis kortet kobler fra midt under skanningen, mister du tid og belaster kortet mer.

Min rekkefølge ville vært:

1. Sjekk om SD-kortet viser en størrelse i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.
  2. Hvis det vises, lag først et image av kortet.
  3. Skann imaget med gjenopprettingsprogramvare, ikke det originale kortet.
  4. Gjenopprett filer til en annen disk.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av videoer fra SD-kort, hovedsakelig fordi det forhåndsviser funne videoer godt og håndterer skadede filsystemer bedre enn mange billige verktøy. Hvis Disk Drill finner klippene, men de ikke vil spille av, prøv VLC etter gjenopprettingen. Noen ganger er filen i orden, og det er standardavspilleren som er problemet.

Hvis kortet viser 0 byte, kobler fra eller blir varmt, stopp. Det peker på maskinvarefeil. Programvare vil ikke fikse det.

Her er også en kort guide for å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort:
se dette raske tipset for videogjenoppretting fra SD-kort

En ting til: ikke formater først og håp at gjenopprettingen fortsatt virker. Folk gjør det hele tiden og gjør det verre.

Hvis kortet ba om å bli omformatert, ville jeg lagt til én ting til det @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sa: sjekk om problemet er filsystemet eller kortkontrolleren før du bruker timevis på skanning.

Mange hopper rett til gjenopprettingsprogramvare, men hvis SD-kortet svikter på grunn av dårlig kontakt eller en kortleser som er i ferd med å dø, kan du gjøre ting mye verre veldig raskt. Prøv en annen USB-kortleser og en annen datamaskin først. Seriøst, billige lesere svikter hele tiden og får et friskt kort til å se dødt ut.

Hvis kortet monteres, men viser feil kapasitet, 0 byte, eller fortsetter å forsvinne, stopp der. Det er egentlig ikke lenger en situasjon med hvilket program som er best.

Hvis det faktisk forblir synlig og stabilt, er Disk Drill et legitimt alternativ for videogjenoppretting fra SD-kort. Jeg liker det hovedsakelig fordi det pleier å gjøre en ganske god jobb med mediefiler og forhåndsvisninger, noe som betyr noe når du sorterer gjennom en haug med klipp som ser ødelagte ut. Jeg er ikke helt enig i tanken om at alle tilfeller trenger en stor gjenopprettingsprosess først. Hvis kortet er stabilt og videoene ikke er kritiske én-gang-i-livet-opptak, er en direkte skrivebeskyttet skanning vanligvis helt greit. Folk overkompliserer noen ganger dette, tbh.

Et par ekstra tips som ikke har blitt understreket nok:

• Se etter sidecar-filer også, ikke bare .mp4 eller .mov
  • Gjenopprett etter filsignatur hvis mappenavnene er ødelagt
  • Test gjenopprettede klipp i VLC før du antar at de er korrupte
  • Lagre alt på PC-en din, aldri tilbake på SD-kortet

Hvis videoene var fra et dashcam, en drone eller GoPro, må du forvente fragmenterte filer og rare navn. Det er normalt.

Denne tråden er også ganske relevant hvis du vil ha flere vinkler på videogjenoppretting fra SD-kort:
beste sjanse for å gjenopprette hjemmevideoer fra et SD-kort

Hvis du allerede har omformatert kortet, ikke få panikk ennå. Et hurtigformat er ille, men ikke alltid game over. Et fullformat er der oddsen blir myyye dårligere.