Jeg slettet ved et uhell videoer og bilder fra GoPro-SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og noe av opptakene er veldig viktige. Jeg trenger råd om de beste trinnene for filgjenoppretting på GoPro, trygg programvare for gjenoppretting, og om jeg bør slutte å bruke kortet med en gang for å unngå å miste alt.
Jeg har vært der. Du kommer hjem, kobler til GoPro-en, og klippene du brydde deg om er borte. Det føles raskt ille. De første grepene betyr mer enn folk tror.
Første ting, slutt å røre kortet
Hvis videoene ble slettet eller kortet ble formatert, slutt å bruke SD-kortet med en gang.
Ikke ta opp nye klipp på det. Ikke formater det igjen. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy. I de fleste tilfeller ligger videodataene fortsatt der helt til nye data havner oppå dem.
Før jeg gikk i nærheten av gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de enkle tingene:
- Sjekk GoPro-skytjenestekontoen din hvis du bruker et abonnement med Auto Upload slått på.
- Se i Papirkurv eller et område for Nylig slettet.
- Sett kortet tilbake i kameraet og se om GoPro tilbyr en melding om filreparasjon.
- Bytt kortleser, USB-port eller hele datamaskinen.
- Se om kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS.
Hvis kortet aldri vises, mister tilkoblingen om og om igjen, eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der. Da ville jeg overlatt det til et gjenopprettingslaboratorium. Fysisk feil er en helt annen type rot.
Hvorfor gjenoppretting av GoPro-video blir rotete
Bilder er enklere. Dokumenter også. GoPro-video er ofte et pes.
Det jeg støtte på er dette, actionkameraer har en tendens til å spre videodata i biter over hele kortet. Når filsystemet blir slettet eller skadet, må gjenopprettingsprogramvare bygge opp klippet på nytt fra fragmenter. Mange verktøy finner et MP4-navn og gir deg fortsatt en fil som ikke åpnes, eller spiller et halvt sekund og dør.
Så for slettede, formaterte eller logisk korrupte GoPro-kort ville jeg startet med programvare som er laget for kameraopptak i stedet for generiske verktøy for å gjenopprette slettede filer.
Det jeg ville prøvd først
Jeg ville brukt Disk Drill.
Den delen som er verdt å bruke her er Advanced Camera Recovery. Ut fra det jeg så, ble den laget for opptak fra GoPro-er, droner, dashkameraer og lignende enheter der fragmentering er vanlig. Den kommer også fra den eldre GoProRecovery- og CnW Recovery-tilnærmingen, som mange brukte for akkurat dette problemet.
Trinnene er korte:
- Ta SD-kortet ut av GoPro-en.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg kortet.
- Velg Advanced Camera Recovery.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis de funne videoene.
- Gjenopprett dem til en annen stasjon, ikke tilbake til SD-kortet.
Forhåndsvisningsdelen betyr noe. Jeg likte å kunne sjekke om et klipp så brukbart ut før jeg lagret alt. Det sparer tid. Det sparer falskt håp også.
Hvis kortet leses dårlig, fryser eller gir feil, ville jeg ikke fortsatt å hamre løs på det. Lag en byte-for-byte-sikkerhetskopi først, og skann deretter sikkerhetskopien. Mindre risiko.
Mac-siden er omtrent den samme
Ingen merkelig omvei her. På en Mac ville jeg fortsatt brukt en kortleser, åpnet appen, skannet kortet, forhåndsvist opptakene og gjenopprettet filene et annet sted. Samme flyt, samme idé.
Tidspunkter der programvare er feil valg
Noen ganger slutter du med gjør-det-selv og sender det inn. Det ville jeg gjort hvis:
- SD-kortet er sprukket, bøyd eller fysisk skadet.
- Ingen datamaskin oppdager det i det hele tatt.
- Det kobler fra under hver skanning.
- Det blir varmt uten noen klar grunn.
- Opptakene er viktige nok til at ett feilgrep er for mye.
Dette lærte jeg på den harde måten med et gammelt microSD-kort en gang. Fortsatte å prøve på nytt. Fortsatte å skanne på nytt. Endte opp med et dårligere resultat enn hvis jeg hadde latt det være tidligere. Hvis kortet har maskinvareproblemer, fikser programvare som pirker vanligvis ikke mye.
Sjansene for å få opptakene tilbake
Hvis dette var en enkel sletting eller en formatering, er sjansene dine vanligvis ganske gode, spesielt hvis du sluttet å bruke kortet raskt. Dette er blant de renere gjenopprettingstilfellene. Jo lenger kortet ligger ubrukt etter tapet, desto bedre er sjansen din.
Hvis nye opptak ble gjort etter de manglende klippene, blir gjenoppretting mye mindre forutsigbar. Noen filer kommer tilbake uten problemer. Noen kommer tilbake ødelagte. Noen er borte for godt.
Så ja, første grep, slutt å bruke kortet. Sjekk deretter de enkle stedene. Hvis kortet fortsatt fungerer, kjør en ordentlig kamerafokusert skanning. Hvis kortet virker ustabilt, klon det først. Hvis det ser fysisk dårlig ut, ikke fortsett å presse det.
Slutt å skrive til kortet. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig.
Jeg vil legge til én ting. Lag først et bilde av microSD-kortet hvis kortet fortsatt kan leses. Bruk noe som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Skann bildet, ikke det originale kortet. Mindre slitasje, mindre risiko hvis kortet begynner å krangle midt under skanningen.
For GoPro-ting gjenoppretter generiske programmer for slettede filer ofte filnavn og ødelagte klipp. Derfor nevnes Disk Drill så ofte for GoPro-gjenoppretting. Den kamerafokuserte skanningen har en tendens til å fungere bedre med delt MP4-opptak enn gammeldagse filgjenopprettingsverktøy. Jeg er likevel ikke enig i å bruke forhåndsvisning som hovedtest. Noen gjenopprettede GoPro-filer kan forhåndsvises fint og fortsatt feile senere i redigering. Eksporter noen få og test dem i VLC og redigeringsprogrammet ditt.
Hvis en gjenopprettet MP4 ikke vil åpnes, prøv å remukse den med ffmpeg i stedet for å kaste den:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
Hvis kortet viser 0 byte, ber om formatering hver gang eller kobler fra, stopp. Tid for lab. Gjentatte skanninger kan gjøre det verre, spør meg hvordan jeg vet det. Jeg ødela et kort ved å gjøre det. Dum feil.
For alle som sammenligner verktøy, er dette et greit sted å starte for alternativer for GoPro- og SD-kortgjenoppretting:
beste valg for programvare til gjenoppretting av SD-kort og GoPro-video
Kortversjon:
- Slutt å bruke kortet.
- Lag et bilde av det først.
- Skann bildet med Disk Drill.
- Gjenopprett til en annen disk.
- Test klipp i VLC og et redigeringsprogram.
- Hvis kortet er ustabilt, send det inn. Ikke fortsett å rote med det.
En liten uenighet med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque: Jeg ville ikke brukt for mye tid på å sette kortet tilbake i GoPro-en for å se om det reparerer noe. Kameraer er gode til å ta opp video, ikke til sikker gjenoppretting. Hvis opptakene er viktige, hold kortet ute av kameraet og gjør alt fra en datamaskin.
Det jeg ville gjort, som ikke har blitt understreket nok, er å sjekke etter sidefiler og lavoppløselige proxyfiler også. GoPro etterlater noen ganger THM- og LRV-filer selv når hoved-MP4-en er borte. THM er bare et miniatyrbilde, men LRV kan være en brukbar lavoppløselig versjon av klippet. Det er ikke ideelt, men hvis den viktige delen er selve øyeblikket, er en uskarp redning bedre enn ingen redning. Mange overser det.
Hvis du også slettet filer på et nyere kort, vær oppmerksom på falsk kapasitet eller sviktende microSD-problemer. Kjør en skrivebeskyttet helsesjekk etter imaging hvis mulig. Hvis kortet var tvilsomt allerede før dette, er gjenopprettingsprogramvare bare halve historien.
Når det gjelder programvare, ja, Disk Drill er et rimelig valg for gjenoppretting av GoPro-filer fordi det håndterer kameramedier bedre enn grunnleggende programmer for å gjenopprette slettede filer. Jeg ville bare vært realistisk med tanke på bilder kontra video. JPG-filer kommer vanligvis lettere tilbake. Det er med store GoPro-MP4-er at ting blir skikkelig rotete veldig fort.
Hvis klippene dine blir gjenopprettet, men ikke lar seg spole ordentlig, kopier dem til en SSD først og prøv VLC, deretter ffprobe for å inspisere strukturen. Noen ganger er filen der, bare stygg.
Også verdt å lese: Reddit-tips for å gjenopprette slettede videoer fra SD-kort
Kortversjon:
- slutt å bruke kortet
- ikke lagre noe tilbake på det
- sjekk etter LRV/THM-rester
- lag et image først hvis mulig
- skann med Disk Drill
- gjenopprett til en annen disk
- hvis kortet er ustabilt, slutt å tukle med det og gå GoPro Lab-ruten
Det er det kjedelige svaret, men kjedelig er som regel måten du redder opptakene på.
Én vinkel som ikke er dekket godt nok av @sonhadordobosque, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer, er hvordan filene ble slettet. Hvis du slettet dem i kameraet med “Delete All”, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre enn hvis GoPro-en gjorde en full formatering og deretter tok opp nye klipp. Sjekk også kortet for oppdelte GoPro-filer som GX01, GX02 osv. Noen ganger mangler bare ett segment, og resten kan gjenopprettes, noe som hjelper med å sette tidslinjen sammen igjen.
Jeg er litt uenig i å stole for mye på forhåndsvisninger. En forhåndsvisning beviser bare at den første delen av filen er lesbar. Den beviser ikke at hele klippet overlevde.
Om Disk Drill for GoPro-gjenoppretting:
Fordeler
- God med kameramedier og store SD-kort
- Enkelt grensesnitt
- Kan finne slettede bilder og video i én omgang
- Bedre enn mange grunnleggende verktøy for gjenoppretting av slettede filer når det gjelder fragmenterte opptak
Ulemper
- Ikke magisk hvis MP4-indeksen er alvorlig skadet
- Dype skanninger kan ta en stund
- Forhåndsvisning kan gi falsk trygghet
- Betalt gjenoppretting hvis du må eksportere mye
Ett triks til: etter gjenoppretting, sorter resultatene etter filstørrelse. På GoPro-kort er de største gjenopprettede MP4-filene ofte de faktiske klippene dine, mens de små er fragmenter eller søppel. Gjenopprett noen få store filer først før du henter ut alt.
Hvis gjenopprettede videoer hakker, prøv å pakke dem om før du antar at de er ødelagt. Disk Drill er et solid første forsøk, men hvis kortet begynner å forsvinne fra systemet, slutt med gjør-det-selv. Det er da folk gjør et kort som kan gjenopprettes om til et som ikke kan gjenopprettes.