Kan någon hjälpa till med GoPro-återställning efter att jag raderade filer?

Jag råkade radera videor och foton från mitt GoPro-SD-kort innan jag säkerhetskopierade dem, och en del av materialet är verkligen viktigt. Jag behöver råd om de bästa stegen för filåterställning för GoPro, säker återställningsprogramvara och om jag bör sluta använda kortet direkt för att undvika att förlora allt.

Jag har varit där. Du kommer hem, ansluter GoPro-kameran, och klippen du brydde dig om är borta. Det känns dåligt direkt. De första stegen spelar större roll än folk tror.

Första saken, sluta röra kortet

Om videorna raderades eller kortet formaterades, sluta använda SD-kortet direkt.

Spela inte in nya klipp på det. Formatera det inte igen. Kör inga slumpmässiga reparationsverktyg. I de flesta fall finns videodatan fortfarande kvar där tills ny data skrivs över den.

Innan jag skulle gå nära återställningsprogramvara skulle jag kolla de enkla sakerna:

1. Kolla ditt GoPro-molnkonto om du använder en prenumeration med Auto Upload aktiverat.
  2. Titta i Papperskorgen eller något område för Nyligen raderat.
  3. Sätt tillbaka kortet i kameran och se om GoPro erbjuder en uppmaning om filreparation.
  4. Byt kortläsare, USB-port eller hela datorn.
  5. Se om kortet visas i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS.

Om kortet aldrig visas, tappar anslutningen om och om igen eller ser fysiskt skadat ut skulle jag stanna där. Då skulle jag lämna det till ett återställningslab. Fysiskt fel är en helt annan röra.

Varför återställning av GoPro-video blir rörigt

Foton är enklare. Dokument också. GoPro-video är ofta besvärligt.

Det jag stötte på är detta, actionkameror tenderar att sprida videodata i bitar över kortet. När filsystemet väl raderas eller skadas måste återställningsprogramvara bygga upp klippet från fragment. Många verktyg hittar ett MP4-namn och ger dig ändå en fil som inte går att öppna, eller som spelar en halv sekund och sedan dör.

Så för raderade, formaterade eller logiskt skadade GoPro-kort skulle jag börja med programvara byggd för kameramaterial i stället för generiska verktyg för att ångra radering.

Vad jag skulle prova först

Jag skulle använda Disk Drill.

Den del som är värd att använda här är Advanced Camera Recovery. Av det jag såg var den byggd för material från GoPro-kameror, drönare, dashcams och liknande enheter där fragmentering är vanligt. Den kommer också från den äldre metoden i GoProRecovery och CnW Recovery, som många använde för just det här problemet.

Stegen är korta:

1. Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
  2. Anslut det till datorn med en kortläsare.
  3. Öppna Disk Drill.
  4. Välj kortet.
  5. Välj Advanced Camera Recovery.
  6. Kör skanningen.
  7. Förhandsgranska de hittade videorna.
  8. Återställ dem till en annan enhet, inte tillbaka till SD-kortet.

Förhandsgranskningen spelar roll. Jag gillade att kunna kontrollera om ett klipp såg användbart ut innan jag sparade ut allt. Sparar tid. Sparar falskt hopp också.

Om kortet läses dåligt, fryser eller ger fel skulle jag inte fortsätta pressa det. Gör först en byte-för-byte-kopia och skanna sedan kopian. Mindre risk.

På Mac-sidan är det ungefär samma

Ingen konstig omväg här. På en Mac skulle jag fortfarande använda en kortläsare, öppna appen, skanna kortet, förhandsgranska materialet och återställa filerna någon annanstans. Samma flöde, samma idé.

Tillfällen då programvara är fel väg

Ibland slutar man med gör det själv och skickar in det. Jag skulle göra det om:

1. SD-kortet är sprucket, böjt eller fysiskt skadat.
  2. Ingen dator upptäcker det alls.
  3. Det kopplar från under varje skanning.
  4. Det blir varmt utan tydlig anledning.
  5. Materialet är tillräckligt viktigt för att ett dåligt steg är för mycket.

Jag lärde mig detta den hårda vägen med ett gammalt microSD-kort en gång. Fortsatte försöka igen. Fortsatte skanna om. Slutade med ett sämre resultat än om jag hade låtit det vara tidigare. Om kortet har hårdvaruproblem brukar mjukvarupetande inte fixa särskilt mycket.

Chansen att få tillbaka materialet

Om det här var en enkel radering eller formatering är dina chanser oftast ganska goda, särskilt om du slutade använda kortet snabbt. Det hör till de renare återställningsfallen. Ju längre kortet ligger oanvänt efter förlusten, desto bättre chans har du.

Om nytt material spelades in efter de saknade klippen blir återställning mycket mindre förutsägbar. Vissa filer kommer tillbaka fint. Vissa kommer tillbaka trasiga. Vissa är borta för alltid.

Så ja, första steget, sluta använda kortet. Kolla sedan de enkla ställena. Om kortet fortfarande fungerar, kör en ordentlig kamerafokuserad skanning. Om kortet verkar instabilt, klona det först. Om det ser fysiskt dåligt ut, fortsätt inte pressa det.

Sluta skriva till kortet. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer helt.

Jag skulle lägga till en sak. Skapa först en avbild av microSD-kortet om kortet fortfarande går att läsa. Använd något som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux. Skanna avbilden, inte originalkortet. Mindre slitage, mindre risk om kortet börjar krångla mitt under skanningen.

För GoPro-grejer återställer generiska appar för att återskapa raderade filer ofta filnamn och trasiga klipp. Det är därför Disk Drill nämns så ofta för GoPro-återställning. Dess kamerafokuserade skanning brukar fungera bättre med delad MP4-video än gamla filåterställningsverktyg. Jag håller dock inte med om att använda förhandsvisning som huvudtest. Vissa återställda GoPro-filer förhandsvisas utan problem och går ändå sönder senare vid redigering. Exportera några och testa dem i VLC och i ditt redigeringsprogram.

Om en återställd MP4-fil inte går att öppna, prova att remuxa den med ffmpeg i stället för att kasta den:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4

Om kortet visar 0 byte, ber om formatering varje gång eller kopplar från, sluta. Dags för labb. Upprepade skanningar kan göra det värre, fråga mig hur jag vet. Jag förstörde ett kort genom att göra så. Dumt misstag.

För den som jämför verktyg är detta en bra plats att börja på för GoPro- och SD-kortsåterställningsalternativ:
de bästa programmen för återställning av SD-kort och GoPro-video

Kort version:

1. Sluta använda kortet.
  2. Skapa en avbild först.
  3. Skanna avbilden med Disk Drill.
  4. Återställ till en annan enhet.
  5. Testa klippen i VLC och ett redigeringsprogram.
  6. Om kortet är instabilt, skicka iväg det. Fortsätt inte peta på det.

En liten invändning mot @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque: Jag skulle inte lägga för mycket tid på att sätta tillbaka kortet i GoPro-kameran för att se om det reparerar något. Kameror är bra på att spela in video, inte på säker återställning. Om materialet är viktigt, håll kortet borta från kameran och gör allt från en dator.

Det jag skulle göra, som inte har betonats nog, är att kontrollera även sidecar- och lågupplösta proxyfiler. GoPro lämnar ibland kvar THM- och LRV-filer även när den huvudsakliga MP4-filen är borta. THM är bara en miniatyrbild, men LRV kan vara en användbar lågupplöst version av klippet. Det är inte idealiskt, men om det viktiga är själva ögonblicket är en suddig räddning bättre än ingen räddning alls. Många missar det.

Om du dessutom har raderat filer på ett nyare kort, se upp för falsk kapacitet eller felande microSD-problem. Kör en skrivskyddad hälsokontroll efter avbildning om möjligt. Om kortet verkade opålitligt redan innan detta är återställningsprogram bara halva historien.

När det gäller programvara, ja, Disk Drill är ett rimligt val för återställning av GoPro-filer eftersom det hanterar kameramedia bättre än vanliga appar för att ångra radering. Jag skulle bara vara realistisk om foton kontra video. JPG-filer kommer vanligtvis tillbaka lättare. Det är stora GoPro-MP4:or som snabbt blir riktigt stökiga.

Om dina klipp återställs men inte går att spola ordentligt, kopiera dem först till en SSD och prova VLC, sedan ffprobe för att inspektera strukturen. Ibland finns filen där, den är bara ful.

Också värt att läsa: Reddit-tips för att återställa raderade videor från SD-kort

Kort version:

• sluta använda kortet
  • spara inte tillbaka något på det
  • kontrollera om det finns LRV/THM-rester
  • avbilda först om möjligt
  • skanna med Disk Drill
  • återställ till en annan enhet
  • om kortet är instabilt, sluta hålla på med det och gå Go Pro Lab-vägen

Det är det tråkiga svaret, men tråkigt är vanligtvis så man räddar materialet.

En vinkel som @sonhadordobosque, @reveurdenuit och @mikeappsreviewer inte täckte tillräckligt är hur filerna raderades. Om du raderade dem i kameran med Delete All är chanserna till återställning vanligtvis bättre än om GoPro gjorde en fullständig formatering och sedan spelade in nya klipp. Kontrollera också kortet efter uppdelade GoPro-filer som GX01, GX02 och så vidare. Ibland saknas bara ett segment och resten går att återställa, vilket hjälper till att sätta ihop tidslinjen igen.

Jag håller inte riktigt med om att förlita sig för mycket på förhandsvisningar. En förhandsvisning bevisar bara att den första delen av filen är läsbar. Den bevisar inte att hela klippet överlevde.

Om Disk Drill för GoPro-återställning:

Fördelar

• Bra med kameramedia och stora SD-kort
  • Enkelt gränssnitt
  • Kan hitta raderade foton och video i en och samma körning
  • Bättre än många enkla återställningsverktyg för fragmenterat material

Nackdelar

• Ingen magi om MP4-indexet är svårt skadat
  • Djupskanningar kan ta ett tag
  • Förhandsvisning kan ge falsk trygghet
  • Betald återställning om du behöver exportera mycket

Ett trick till: efter återställningen, sortera resultaten efter filstorlek. På GoPro-kort är de största återställda MP4-filerna ofta dina riktiga klipp, medan de små ofta är fragment eller skräp. Återställ några stora filer först innan du dumpar allt.

Om återställda videor hackar, försök att packa om dem innan du antar att de är döda. Disk Drill är ett stabilt första försök, men om kortet börjar försvinna från systemet, sluta med gör det själv. Det är då folk förvandlar ett återställbart kort till ett som inte går att återställa.