Kan jeg gendanne filer fra CF-kort? Har brug for råd

Jeg forsøger at gendanne mistede filer fra et CompactFlash-kort, efter at det pludselig holdt op med at vise mine billeder på mit kamera og min computer. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg er bekymret for, at jeg måske gør tingene værre ved at prøve tilfældige løsninger. Hvad er de sikreste trin eller værktøjer til gendannelse af CF-kort, som man kan bruge?

CF-kort ser tomt ud? Jeg ville stoppe og gøre dette først

Ja, jeg har set det ske. Et CompactFlash-kort vises tomt, eller dit kamera siger, at det vil formatere det, og maven synker. Det føles, som om optagelsen er væk. Nogle gange er den ikke.

Det, der ofte går i stykker først, er filtabellen, ikke selve fotodataene. Din computer mister kortet. Filerne ligger muligvis stadig på kortet, indtil noget nyt skriver over dem.

Første skridt, stop med at røre kortet

Hvis du vil have den bedste chance for at få dine filer tilbage, så gør dette med det samme:

1. Tag CF-kortet ud af kameraet.
  2. Tag ikke flere billeder på det.
  3. Kopiér ikke noget over på det.
  4. Godkend ingen formateringsadvarsel.
  5. Kør ikke reparationsværktøjer endnu.

Jeg gjorde det forkert en gang med et gammelt SanDisk-kort. Jeg satte det tilbage i kameraet for at tjekke en sidste gang. Dårligt træk. Hver ekstra skrivning øger risikoen.

Hvad jeg ville prøve før noget andet

Hvis der ikke er nogen backup, ville jeg gå med gendannelsessoftware først. For et kort, som din computer stadig registrerer, er dette som regel den mindst rodede løsning.

Jeg ville starte med Disk Drill.

Grunden er enkel. Det er nemt at bruge, det læser almindelige CF-formater som FAT32 og exFAT, og det har en tendens til at finde de kamerafiler, folk går op i, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Hvis en fil kan forhåndsvises korrekt, er dine chancer bedre.

Det præcise gendannelsesforløb jeg ville bruge

1. Tag kortet ud og lad det være

Læg det til side. Ingen mere brug i kameraet, før du er færdig med gendannelsen.

2. Brug en rigtig CF-kortlæser

Sæt kortet i en dedikeret kortlæser. Jeg ville springe over at forbinde kameraet via USB. Kortlæsere giver normalt mere direkte adgang til kortet, og gendannelsesapps fungerer som regel bedre med dem.

3. Installér appen på din computer

Installér ikke noget på CF-kortet. Det lyder indlysende, men jeg har set folk vælge det forkerte drev i farten.

4. Scan kortet

Åbn Disk Drill, vælg CF-kortet, kør en fuld scanning, og lad den blive færdig. Hvis kortet monteres og forbliver stabilt, så lad scanningen køre helt færdig. Bliv ikke ved med at afbryde og starte igen, bare fordi det ser langsomt ud.

5. Tjek forhåndsvisninger

Gennemgå de fundne fotos og videoer før gendannelse. Hvis forhåndsvisningerne åbner, har de filer som regel en bedre chance for at komme tilbage i brugbar stand.

6. Gem gendannede filer et andet sted

Læg dem på dit interne drev, en ekstern SSD eller en anden lagerenhed. Ikke tilbage på CF-kortet. Aldrig. Jeg ved godt, det også lyder indlysende, men panik får folk til at gøre mærkelige ting, mig selv inklusive for at være ærlig.

Hvis kortet opfører sig mærkeligt

Denne del er vigtig.

Hvis kortet læser langsomt, mister forbindelsen, giver læsefejl eller fryser under scanning, ville jeg først lave et byte-for-byte-image og scanne imaget i stedet for at belaste det originale kort igen og igen. Mindre stress på et svigtende medie. Mere sikker arbejdsgang.

Og jeg ville springe CHKDSK, macOS First Aid eller andre reparationsmuligheder over, indtil efter gendannelsen. De værktøjer skriver ændringer til filsystemet. Hvis dit mål er redning, ikke oprydning, så lad dem ikke røre kortet endnu.

Få filerne først. Reparer kortet senere.

Når software ikke længere giver mening

Nogle gange er kortet forbi gør-det-selv-stadiet.

Jeg ville kigge på en gendannelsesservice, hvis noget af dette sker:

• Kortet registreres ikke på nogen computer
  • Benene ser bøjede eller beskadigede ud
  • Kortet bliver varmt
  • Det bliver ved med at afbryde forbindelsen
  • Filerne er for vigtige til at løbe en risiko med

Hvis kortet stadig vises normalt, er softwaregendannelse som regel det første, jeg ville prøve. Hvis selve hardwaren ser forkert ud, ville jeg ikke blive ved med at rode med det.

Håber dette hjælper lidt.

Hvis CF-kortet hverken vises på kameraet eller computeren, ville jeg dele det op i to tilfælde.

1. Kortet registreres, men ser tomt ud.
  2. Kortet registreres slet ikke.

@mikeappsreviewer har ret i at stoppe alle skrivninger. Jeg er 100 procent enig i den del. Der, hvor jeg er uenig, er dette. Jeg ville ikke begynde med at scanne det originale kort igen og igen, hvis det virker ustabilt. Jeg ville først prøve én ren læsning på en anden kortlæser og en anden USB-port. Billige kortlæsere fejler ofte, og gamle CF-pins er sarte.

Min rækkefølge ville være:

1. Test kortet i en kendt velfungerende CF-kortlæser.
  2. Prøv en anden computer, hvis du har en.
  3. Tjek Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac.
  4. Hvis kortet vises med en størrelse, så gendan fra det med Disk Drill.
  5. Gem filerne på din SSD eller HDD, ikke tilbage på kortet.

Disk Drill er et solidt valg her, fordi det håndterer kamera-filsystemer godt, og det forhåndsviser billeder før gendannelse. Det sparer tid. Hvis dine RAW-filer kan forhåndsvises, er dine chancer bedre. Det er et af de bedste værktøjer til gendannelse af billeder fra CompactFlash-kort til normale gør det selv-tilfælde.

Hvis kortet viser 0 byte, afbryder forbindelsen eller hænger under læsning, så stop. På det tidspunkt ville jeg hælde til først at lave et image af kortet eller sende det til et laboratorium. Gentagne scanningsforsøg på et døende kort er sådan, folk forvandler delvist tab til totalt tab. Har set det ske, det er surt.

Formater det ikke. Kør ikke CHKDSK. Lad ikke kameraet reparere det. De værktøjer skriver ændringer.

Lille sidebemærkning, hvis du vil have en hurtig forklaring på ting om lagringsgendannelse, er denne video med tips til gendannelse af CompactFlash-billeder mere nyttig end de sædvanlige vage opslag.

Kort version, ja, gendannelse er mulig, hvis kortet stadig rapporterer sin kapacitet, og hukommelseschippene er i orden. Hvis det er helt dødt eller har bøjede pins, så stop gør det selv-forsøg nu.

Hvis både kameraet og computeren holdt op med at kunne se billederne, ville jeg tilføje én ting til det, @mikeappsreviewer og @jeff sagde: tjek, om problemet faktisk er læseren, kablet eller CF-pinsene, før du går dybt ind i recovery-tilstand. Gammel CompactFlash er lidt berygtet for dumme fysiske problemer.

Det, jeg ikke ville gøre endnu, er at blive ved med at sætte det i igen 20 gange i forskellige enheder. Det kan gøre situationer med bøjede pins værre. Kig ind i kamerasporet og kortlæseren med en lommelygte, hvis du kan.

Min vurdering:

• Hvis kortet viser korrekt kapacitet, er det et rimeligt godt tegn
  • Hvis det vises som ikke-allokeret/tomt, kan filsystemet være ødelagt, men billederne kan stadig være der
  • Hvis det slet ikke dukker op, falder gør-det-selv-chancerne hurtigt

Lille uenighed med tilgangen om at scanne med det samme: hvis kortet har opført sig ustabilt, ville jeg først se, om operativsystemet kan læse grundlæggende enhedsoplysninger konsekvent i nogle minutter. Hvis det bliver ved med at forsvinde, så stop med at rode med det.

Hvad angår software, ja, Disk Drill er et rimeligt første forsøg til gendannelse af CompactFlash-billeder, især hvis du skal gendanne RAW/JPG og forhåndsvise resultaterne, før du gemmer. Gendan bare til et andet drev, ikke til CF-kortet. Super vigtigt.

Ignorér også enhver formateringsprompt. De prompts er kaos i en æske.

Lille sidebemærkning: denne tråd om hjælp til gendannelse af CFexpress-billeder og tips til fotoredning er også værd at læse, selv om det er CFexpress og ikke standard CF. Noget af gendannelseslogikken er den samme.

Hvis filerne ikke kan erstattes, og kortet forsvinder, bliver varmt eller klikker ind og ud, ville jeg helt springe gør-det-selv over tbh.