Kan iemand helpen met GoPro-herstel nadat ik bestanden heb verwijderd?

Ik heb per ongeluk video’s en foto’s van mijn GoPro SD-kaart verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en een deel van de beelden is erg belangrijk. Ik heb advies nodig over de beste stappen voor GoPro-bestandsherstel, veilige herstelsoftware en of ik onmiddellijk moet stoppen met het gebruiken van de kaart om te voorkomen dat ik alles kwijtraak.

Ik heb dat meegemaakt. Je komt thuis, sluit de GoPro aan en de clips waar je om gaf zijn weg. Dat voelt meteen slecht. De eerste stappen zijn belangrijker dan mensen denken.

Stop als eerste met de kaart aan te raken

Als de video's zijn verwijderd of de kaart is geformatteerd, stop dan meteen met het gebruiken van de SD-kaart.

Neem er geen nieuwe clips op op. Formatteer hem niet opnieuw. Gebruik geen willekeurige reparatietools. In de meeste gevallen staan de videogegevens er nog steeds op totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven.

Voordat ik ook maar in de buurt van herstelsoftware kwam, zou ik eerst de eenvoudige dingen controleren:

1. Controleer je GoPro-cloudaccount als je een abonnement gebruikt met Auto Upload ingeschakeld.
  2. Kijk in de prullenbak of in een map met Recent verwijderd.
  3. Plaats de kaart terug in de camera en kijk of de GoPro een melding voor bestandsherstel geeft.
  4. Wissel van kaartlezer, USB-poort of zelfs van computer.
  5. Kijk of de kaart zichtbaar is in Schijfbeheer op Windows of Schijfhulpprogramma op macOS.

Als de kaart nooit verschijnt, steeds de verbinding verliest of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik daar stoppen. Op dat punt zou ik hem naar een herstelbedrijf brengen. Fysieke schade is een heel ander probleem.

Waarom herstel van GoPro-video rommelig wordt

Foto's zijn makkelijker. Documenten ook. GoPro-video is vaak lastig.

Waar ik tegenaan liep is dit: actioncams verspreiden videodata vaak in stukjes over de kaart. Zodra het bestandssysteem wordt gewist of beschadigd raakt, moet herstelsoftware de clip opnieuw opbouwen uit fragmenten. Veel tools vinden een MP4-naam en geven je alsnog een bestand dat niet opent, of een halve seconde afspeelt en dan stopt.

Dus bij verwijderde, geformatteerde of logisch corrupte GoPro-kaarten zou ik beginnen met software die is gemaakt voor camerabeelden in plaats van algemene undelete-tools.

Wat ik als eerste zou proberen

Ik zou Disk Drill gebruiken.

Het onderdeel dat hier de moeite waard is, is Advanced Camera Recovery. Voor zover ik zag, is het gemaakt voor beelden van GoPro's, drones, dashcams en vergelijkbare apparaten waarbij fragmentatie vaak voorkomt. Het komt ook voort uit de oudere aanpak van GoProRecovery en CnW Recovery, die veel mensen juist voor dit probleem gebruikten.

De stappen zijn kort:

1. Haal de SD-kaart uit de GoPro.
  2. Sluit hem met een kaartlezer aan op je computer.
  3. Open Disk Drill.
  4. Selecteer de kaart.
  5. Kies Advanced Camera Recovery.
  6. Voer de scan uit.
  7. Bekijk een voorbeeld van de gevonden video's.
  8. Herstel ze naar een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart.

Het voorbeeld bekijken is belangrijk. Ik vond het prettig om te kunnen controleren of een clip bruikbaar leek voordat ik alles opsloeg. Dat bespaart tijd. En ook valse hoop.

Als de kaart slecht leesbaar is, vastloopt of fouten geeft, zou ik er niet op blijven hameren. Maak eerst een byte-voor-byte-back-up en scan daarna die back-up. Minder risico.

Aan de Mac-kant is het ongeveer hetzelfde

Geen rare omweg hier. Op een Mac zou ik nog steeds een kaartlezer gebruiken, de app openen, de kaart scannen, een voorbeeld van de beelden bekijken en de bestanden ergens anders herstellen. Dezelfde werkwijze, hetzelfde idee.

Momenten waarop software de verkeerde keuze is

Soms stop je met zelf proberen en stuur je het op. Ik zou dat doen als:

1. De SD-kaart gebarsten, verbogen of fysiek beschadigd is.
  2. Geen enkele computer hem überhaupt detecteert.
  3. Hij tijdens elke scan de verbinding verbreekt.
  4. Hij zonder duidelijke reden warm wordt.
  5. De beelden belangrijk genoeg zijn dat één verkeerde stap al te veel is.

Dat heb ik ooit op de harde manier geleerd met een oude microSD. Bleef opnieuw proberen. Bleef opnieuw scannen. Uiteindelijk kreeg ik een slechter resultaat dan wanneer ik hem eerder met rust had gelaten. Als de kaart hardwareproblemen heeft, lost softwarematig eraan zitten meestal weinig op.

Kans om de beelden terug te krijgen

Als dit een simpele verwijdering of formattering was, zijn je kansen meestal redelijk goed, vooral als je snel bent gestopt met het gebruiken van de kaart. Dat zijn relatief schone herstelgevallen. Hoe langer de kaart na het verlies ongebruikt blijft, hoe beter je kansen.

Als er nieuwe beelden zijn opgenomen nadat de clips verdwenen, wordt herstel een stuk minder voorspelbaar. Sommige bestanden komen prima terug. Sommige komen beschadigd terug. Sommige zijn voorgoed weg.

Dus ja, eerste stap: stop met het gebruiken van de kaart. Controleer daarna de voor de hand liggende plekken. Als de kaart nog werkt, voer dan een goede scan uit die op camera's is gericht. Als de kaart instabiel lijkt, maak er dan eerst een kloon van. Als hij er fysiek slecht uitziet, blijf er dan niet op aandringen.

Stop met schrijven naar de kaart. Dat punt van @mikeappsreviewer klopt helemaal.

Ik zou nog één ding toevoegen. Maak eerst een image van de microSD als de kaart nog leesbaar is. Gebruik iets als USB Image Tool op Windows of dd op Mac/Linux. Scan de image, niet de originele kaart. Minder slijtage, minder risico als de kaart halverwege de scan kuren krijgt.

Voor GoPro-bestanden herstellen generieke undelete-apps vaak bestandsnamen en kapotte clips. Daarom wordt Disk Drill vaak genoemd voor GoPro-herstel. De cameraspecifieke scan werkt meestal beter met gesplitste MP4-beelden dan ouderwetse bestandshersteltools. Ik ben het er echter niet mee eens om preview als belangrijkste test te gebruiken. Sommige herstelde GoPro-bestanden worden prima weergegeven in de preview en gaan later alsnog stuk tijdens het bewerken. Exporteer er een paar en test ze in VLC en je editor.

Als een herstelde MP4 niet opent, probeer die dan te remuxen met ffmpeg in plaats van hem weg te gooien:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4

Als de kaart 0 bytes toont, elke keer vraagt om te formatteren of de verbinding verbreekt, stop dan. Tijd voor het lab. Herhaalde scans kunnen het erger maken, vraag me maar hoe ik dat weet. Ik heb op die manier een kaart om zeep geholpen. Domme fout.

Voor iedereen die tools vergelijkt, dit is een prima plek om te beginnen voor GoPro- en SD-kaart-herstelopties:
beste softwarekeuzes voor herstel van SD-kaarten en GoPro-video’s

Korte versie:

1. Stop met het gebruiken van de kaart.
  2. Maak er eerst een image van.
  3. Scan de image met Disk Drill.
  4. Herstel naar een andere schijf.
  5. Test clips in VLC en een editor.
  6. Als de kaart instabiel is, stuur hem op. Blijf er niet aan prutsen.

Eén klein meningsverschil met @mikeappsreviewer en @sonhadordobosque: ik zou niet te veel tijd besteden aan het terugplaatsen van de kaart in de GoPro om te zien of dat iets herstelt. Camera’s zijn geweldig in het opnemen van video, niet in veilig herstel. Als de beelden belangrijk zijn, houd de kaart dan uit de camera en doe alles vanaf een computer.

Wat ik zou doen en wat nog niet genoeg is benadrukt, is ook controleren op sidecar- en lage-resolutie proxybestanden. GoPro laat soms THM- en LRV-bestanden achter, zelfs wanneer de hoofd-MP4 weg is. THM is alleen een miniatuur, maar LRV kan een bruikbare versie met lage resolutie van de clip zijn. Het is niet ideaal, maar als het belangrijke deel het moment zelf is, is een wazige redding beter dan helemaal geen redding. Veel mensen missen dat.

Als je bestanden op een nieuwere kaart hebt verwijderd, let dan ook op neppe capaciteit of falende microSD-problemen. Voer indien mogelijk een alleen-lezen gezondheidscontrole uit na het maken van een image. Als de kaart hiervoor al verdacht was, is herstelsoftware maar de helft van het verhaal.

Qua software is Disk Drill inderdaad een redelijke keuze voor het herstellen van GoPro-bestanden, omdat het cameramedia beter verwerkt dan eenvoudige undelete-apps. Ik zou alleen realistisch blijven over foto’s versus video. JPG’s komen meestal makkelijker terug. Bij grote GoPro-MP4’s wordt het al heel snel rommelig.

Als je clips worden hersteld maar niet goed door te spoelen zijn, kopieer ze dan eerst naar een SSD en probeer VLC, daarna ffprobe om de structuur te inspecteren. Soms is het bestand er gewoon, alleen lelijk.

Ook de moeite waard om te lezen: Reddit-tips voor het herstellen van verwijderde video’s van SD-kaarten

Korte versie:

• stop met het gebruiken van de kaart
  • sla er niets op terug
  • controleer op achtergebleven LRV/THM-bestanden
  • maak eerst een image als dat mogelijk is
  • scan met Disk Drill
  • herstel naar een andere schijf
  • als de kaart instabiel is, stop er dan mee te rommelen en kies de GoPro Lab-route

Dat is het saaie antwoord, maar saai is meestal hoe je de beelden redt.

Een invalshoek die niet genoeg wordt behandeld door @sonhadordobosque, @reveurdenuit en @mikeappsreviewer is hoe de bestanden zijn verwijderd. Als je ze in de camera hebt gewist met Delete All, zijn de kansen op herstel meestal beter dan wanneer de GoPro een volledige formattering heeft uitgevoerd en daarna nieuwe clips heeft opgenomen. Controleer de kaart ook op opgedeelde GoPro-bestanden zoals GX01, GX02, enz. Soms ontbreekt slechts één segment en zijn de rest herstelbaar, wat helpt om de tijdlijn weer samen te stellen.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om te veel op previews te vertrouwen. Een preview bewijst alleen dat het eerste deel van het bestand leesbaar is. Het bewijst niet dat de hele clip bewaard is gebleven.

Over Disk Drill voor GoPro-herstel:

Voordelen

• Goed met cameramedia en grote SD-kaarten
  • Eenvoudige interface
  • Kan verwijderde foto’s en video in één keer vinden
  • Beter dan veel basistools voor het herstellen van verwijderde bestanden bij gefragmenteerde beelden

Nadelen

• Geen wondermiddel als de MP4-index ernstig beschadigd is
  • Diepe scans kunnen even duren
  • Preview kan een vals gevoel van zekerheid geven
  • Betaald herstel als je veel moet exporteren

Nog een truc: sorteer de resultaten na herstel op bestandsgrootte. Op GoPro-kaarten zijn de grootste herstelde MP4’s vaak je echte clips, terwijl kleine bestanden vaak fragmenten of rommel zijn. Herstel eerst een paar grote bestanden voordat je alles binnenhaalt.

Als herstelde video’s haperen, probeer ze dan eerst opnieuw te verpakken voordat je aanneemt dat ze verloren zijn. Disk Drill is een goede eerste poging, maar als de kaart uit het systeem begint te verdwijnen, stop dan met doe-het-zelf. Dat is het moment waarop mensen van een herstelbare kaart een niet-herstelbare maken.