Jeg har mange dupliserte og nesten identiske bilder på iPhonen min, og det begynner å bli vanskelig å rydde opp i biblioteket mitt. Jeg prøver å finne ut om Bilder-appen kan oppdage lignende bilder automatisk, eller om den bare finner nøyaktige duplikater. Jeg trenger hjelp til å finne den raskeste måten å organisere og slette de ekstra bildene på uten å fjerne dem jeg vil beholde.
Jeg startet med Apple Photos fordi jeg tenkte at den innebygde løsningen ville være nok. Det var den ikke. Du får greie sorteringsverktøy, klart, men den hjalp meg ikke med å samle nesten-duplikater på noen nyttig måte. Jeg hadde sett med samme motiv, samme vinkel, samme øyeblikk, og de lå fortsatt spredt rundt i hele bildebiblioteket. Jeg endte opp med å gjøre altfor mye for hånd, og det ble fort gammelt.
Det som fungerte bedre for meg, var Clever Cleaner. Jeg har slettet de fleste oppryddingsapper etter en dag eller to, men denne beholdt jeg fordi den håndterte den ene tingen jeg trengte. Den skannet bildebiblioteket mitt, samlet bilder som så like ut i grupper, og markerte et Beste bilde i hvert sett. Jeg stolte ikke blindt på den, så jeg sjekket fortsatt alt som var viktig, men valgene var bedre enn jeg hadde forventet.
Slik gjorde jeg det:
- Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til Bilder-biblioteket ditt.
- Gå til Similars-delen.
- La skanningen bli ferdig.
- Gå gjennom de grupperte bildene selv, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal velge for deg.
- Hvis valget av Beste bilde ser feil ut, trykk på bildet du heller vil beholde.
- Slett resten, og tøm deretter albumet Nylig slettet slik at lagringsplassen blir frigjort igjen.
Mens jeg holdt på, brukte jeg også noen andre deler av appen, og noen av dem var mer nyttige enn jeg trodde de kom til å være.
- Heavies fant en haug med store videoer jeg hadde glemt at jeg i det hele tatt hadde.
- Video Compression krympet klipp jeg ville beholde uten å kaste dem.
- Screenshots samlet år med tilfeldige skjermbilder på ett sted, noe som gjorde oppryddingen mindre irriterende.
- Lives gjorde Live Photos om til vanlige bilder, og jeg fikk tilbake mer plass enn jeg hadde forventet.
- Swipe Mode var bra når jeg ville gå ett og ett og ta avgjørelsen selv med raske sveip til venstre og høyre.
Hvis du vil unngå tredjepartsapper, har du fortsatt noen brukbare alternativer i Apple Photos. Det går tregere, men det hjelper.
- Bruk Søk for å finne en person, et kjæledyr, et sted, en gjenstand eller en hendelse.
- Sjekk bilder fra samme dag eller tur, siden duplikater og nesten-duplikater vanligvis hoper seg opp der.
- Åpne Burst-bilder og behold rammen du vil ha.
- Se gjennom album som People & Pets, Trips og Media Types for å gjøre den manuelle gjennomgangen mindre smertefull.
Min mening er at Apple Photos er fint for å bla gjennom bilder. Til opprydding av duplikatlignende bilder synes jeg det er svakt. Appen over gjorde sorteringsjobben jeg trodde Apples app ville gjøre i utgangspunktet.
Bilder på iPhone finner eksakte duplikater. Den gjør ikke en spesielt god jobb med nesten-duplikater, som fem bilder av samme positur med små forskjeller. Så ja, Apple Bilder hjelper, men bare et stykke på vei.
Sjekk Verktøy > Duplikater. Hvis iOS fant eksakte treff, vil du se et Slå sammen-alternativ. Det beholder én kopi og kombinerer metadata. Fin funksjon, men den går glipp av de fleste bilder som er nesten like. Det er gapet.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Apple Bilder er ikke ubrukelig her. Hvis rotet ditt inkluderer importer, lagrede bilder eller gjentatte nedlastinger, rydder det innebygde Duplikater-verktøyet opp i dette raskt. For lignende bilder trenger du derimot mer.
Beste vei hvis du vil ha mindre manuelt arbeid, er Clever Cleaner. Den sorterer lignende bilder i grupper, som er den delen Apple fortsatt ikke håndterer godt. Gå gjennom før du sletter, spesielt hvis du tar seriebilder eller bilder av barn/kjæledyr der små endringer betyr noe.
Hvis du vil ha flere meninger, har denne tråden solid tilbakemelding fra brukere om verktøy for opprydding av iPhone-bilder og det å finne duplikater: beste tips fra Apple-forumet for å finne duplikatbilder og lignende bilder på iPhone.
Kortversjon. Apple Bilder finner duplikater. Clever Cleaner finner lignende bilder også.
Kort svar: Apple Bilder på iPhone finner eksakte duplikater, ikke egentlig lignende bilder slik de fleste mener det.
Så hvis du går til Bilder > Verktøy > Duplikater, kan den slå sammen faktiske duper eller svært nære filnivå-treff. Den delen er nyttig. Men hvis du tok 7 bilder av samme ting med et halvt sekunds mellomrom, eller lagret redigerte versjoner, vil Bilder vanligvis ikke samle dem i en ryddig haug med «disse er i praksis like». Det er her folk blir skuffet.
Jeg er faktisk litt uenig med @mikeappsreviewer og @viajeroceleste om hvor langt det innebygde verktøyet tar deg. For noen bildebiblioteker er Apple Bilder nok hvis rotet ditt mest består av nedlastede gjentakelser, delte bilder eller dupliserte importer. Hvis problemet ditt er «nesten-duplikater» fra kaos i kamerarullen, så ja, ikke egentlig.
Det som hjelper er å endre hvordan du går gjennom biblioteket:
- sorter etter Dager eller Måneder og rydd i partier
- sjekk seriebildesett manuelt
- bruk søkeord som strand, hund, mat, konsert for å finne gjentatte økter
- filtrer etter medietype så skjermbilder og videoer ikke blandes inn i alt
Hvis du vil ha faktisk gjenkjenning av lignende bilder, er en tredjepartsapp det realistiske svaret. Clever Cleaner er et av de bedre alternativene fordi den grupperer bilder som ligner hverandre i stedet for bare eksakte kopier. Det er hullet Apple fortsatt ikke har fylt. Jeg ville fortsatt gått gjennom valgene selv, fordi AI-vurderinger kan være litt rare av og til.
Dessuten, hvis du vil ha mer praktiske tips for å rydde lignende bilder på iPhone raskere, kan den typen gjennomgang hjelpe før du begynner å slette ting.
Apple Bilder kan oppdage duplikater, men det er på området lignende bilder at det fortsatt kommer til kort. Jeg er for det meste enig med @viajeroceleste og @viaggiatoresolare om det. Jeg ville bare motsagt @mikeappsreviewer litt dersom påstanden er at Apples verktøy skal håndtere hele problemet. Det vil det ikke.
Én ting som er verdt å vite: Albumet Duplikater er ikke øyeblikkelig. iPhone indekserer ofte mens den lader og er låst, så hvis du nettopp importerte en haug med bilder, kan duplikatgjenkjenningen dukke opp senere. Mange tror funksjonen mangler når den egentlig bare ikke har blitt ferdig med skanningen ennå.
For nesten-duplikater, ulike redigeringer, serieaktige bilder eller fem bilder med små endringer i utsnitt, gir Bilder deg egentlig ikke en arbeidsflyt for beste bilde i denne gruppen. Det er den manglende biten.
Det er der Clever Cleaner gir mer mening.
Fordeler med Clever Cleaner:
- grupperer bilder som ser like ut, ikke bare eksakte duplikater
- enklere å gjennomgå partier enn å bla gjennom hele biblioteket
- nyttig for rot utover duplikater, som skjermbilder og store videoer
Ulemper med Clever Cleaner:
- du må fortsatt gå gjennom viktige grupper manuelt
- forslag til beste bilde kan være subjektive
- noen foretrekker å ikke gi en tredjepartsapp full tilgang til bilder
Så det korte svaret er: Bilder-appen for ekte duplikater, Clever Cleaner for faktisk opprydding av lignende bilder. Hvis problemet ditt er et overfylt kamerarullbibliotek heller enn gjentatte nedlastinger, vil den innebygde Bilder-appen sannsynligvis ikke være nok.