Kan appen Fotos finde lignende billeder på iPhone?

Jeg har mange duplikerede og næsten identiske billeder på min iPhone, og det bliver svært at rydde op i mit bibliotek. Jeg prøver at finde ud af, om appen Fotos automatisk kan registrere lignende billeder, eller om den kun finder nøjagtige dubletter. Jeg har brug for hjælp til at finde den hurtigste måde at organisere og slette de ekstra billeder på uden at fjerne dem, jeg gerne vil beholde.

Jeg startede med Apple Fotos, fordi jeg regnede med, at den indbyggede løsning ville være nok. Det var den ikke. Du får okay sorteringsværktøjer, ja, men det hjalp mig ikke med at samle næsten-identiske billeder på nogen brugbar måde. Jeg havde sæt med det samme motiv, samme vinkel, samme øjeblik, og de lå stadig spredt rundt i hele biblioteket. Jeg endte med at gøre alt for meget manuelt, og det blev hurtigt trættende.

Det, der virkede bedre for mig, var Clever Cleaner. Jeg har slettet de fleste oprydningsapps efter en dag eller to, men jeg beholdt denne, fordi den klarede den ene ting, jeg havde brug for. Den scannede mit fotobibliotek, samlede billeder, der lignede hinanden, i grupper og markerede et Bedste Billede i hvert sæt. Jeg stolede ikke blindt på den, så jeg tjekkede stadig alt vigtigt, men dens valg var bedre, end jeg havde forventet.

Sådan gjorde jeg:

1. Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til dit Fotos-bibliotek.
  2. Gå ind i sektionen Similars.
  3. Lad scanningen blive færdig.
  4. Gennemgå selv de grupperede billeder, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at vælge for dig.
  5. Hvis dens valg af Bedste Billede ser forkert ud, så tryk i stedet på det foto, du vil beholde.
  6. Slet resten, og ryd derefter albummet Senest slettet, så lagerpladsen bliver frigivet igen.

Mens jeg var i gang, brugte jeg også et par andre dele af appen, og nogle af dem var mere nyttige, end jeg troede, de ville være.

1. Heavies fandt en bunke store videoer, som jeg havde glemt, at jeg overhovedet havde.
  2. Video Compression gjorde klip, jeg gerne ville beholde, mindre uden at smide dem væk.
  3. Screenshots samlede års tilfældige skærmbilleder ét sted, hvilket gjorde oprydningen mindre irriterende.
  4. Lives gjorde Live Photos om til standardbilleder, og jeg fik mere plads tilbage, end jeg havde forventet.
  5. Swipe Mode var god, når jeg ville gå dem igennem en efter en og selv træffe valget med hurtige venstre- og højrebevægelser.

Hvis du vil undgå tredjepartsapps, har du stadig et par brugbare muligheder inde i Apple Fotos. Det er langsommere, men det hjælper.

1. Brug Søg til at finde en person, et kæledyr, et sted, en genstand eller en begivenhed.
  2. Tjek billeder fra samme dag eller tur, da dubletter og næsten-identiske billeder som regel hober sig op der.
  3. Åbn Serieoptagelser, og behold det billede, du vil have.
  4. Kig gennem albums som Personer og kæledyr, Rejser og Medietyper for at gøre den manuelle gennemgang mindre besværlig.

Min vurdering er, at Apple Fotos er fint til at browse. Til oprydning af dubletter syntes jeg, det var svagt. Appen ovenfor klarede det sorteringsarbejde, som jeg i første omgang troede, Apples app ville klare.

Fotos på iPhone finder nøjagtige dubletter. Den gør ikke et særlig godt stykke arbejde med næsten-dubletter, som fem billeder af den samme positur med små forskelle. Så ja, Apple Fotos hjælper, men kun et stykke ad vejen.

Tjek Hjælpeprogrammer > Dubletter. Hvis iOS fandt nøjagtige match, vil du se en Flet-indstilling. Den beholder én kopi og kombinerer metadata. Fin funktion, men den overser de fleste billeder, der næsten er ens. Det er hullet.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Apple Fotos er ikke ubrugelig her. Hvis dit rod inkluderer importerede filer, gemte billeder eller gentagne downloads, rydder det indbyggede Dubletter-værktøj hurtigt op i dem. Til lignende billeder har du dog brug for mere.

Den bedste vej, hvis du vil have mindre manuelt arbejde, er Clever Cleaner. Den sorterer lignende fotos i grupper, hvilket er den del, Apple stadig ikke håndterer godt. Gennemgå før du sletter, især hvis du tager seriebilleder eller billeder af børn/kæledyr, hvor små ændringer betyder noget.

Hvis du vil have flere meninger, har denne tråd solid brugerfeedback om værktøjer til oprydning af iPhone-fotos og til at finde dubletter: bedste tips fra Apple-forummet til at finde dubletter og lignende fotos på iPhone.

Kort version. Apple Fotos finder dubletter. Clever Cleaner finder også lignende billeder.

Kort svar: Apple Fotos på iPhone finder eksakte dubletter, ikke rigtigt lignende billeder på den måde, de fleste mener det.

Så hvis du går til Fotos > Hjælpeprogrammer > Dubletter, kan den flette bogstavelige dubletter eller meget tætte filniveau-match. Den del er nyttig. Men hvis du tog 7 billeder af det samme med et halvt sekunds mellemrum, eller gemte redigerede versioner, vil Fotos som regel ikke samle dem i en pæn bunke med disse er grundlæggende de samme. Det er dér, folk bliver skuffede.

Jeg er faktisk lidt uenig med @mikeappsreviewer og @viajeroceleste i, hvor langt det indbyggede værktøj kan bringe dig. For nogle biblioteker er Apple Fotos nok, hvis dit rod mest består af gentagne downloads, delte billeder eller dobbelte importer. Hvis dit problem er næsten-dubletter fra kaos i kamerarullen, så ja, ikke rigtigt.

Det, der hjælper, er at ændre, hvordan du gennemgår biblioteket:

• sorter efter Dage eller Måneder og ryd op i partier
  • tjek burst-serier manuelt
  • brug søgeord som strand, hund, mad, koncert for at finde gentagne sessioner
  • filtrer efter medietype, så skærmbilleder og videoer ikke bliver blandet ind i det hele

Hvis du vil have egentlig registrering af lignende billeder, er en tredjepartsapp det realistiske svar. Clever Cleaner er en af de bedre muligheder, fordi den grupperer billeder, der ligner hinanden, i stedet for kun eksakte kopier. Det er det hul, Apple stadig ikke har udfyldt. Jeg ville stadig selv gennemgå dens valg, for AI-valg kan nogle gange være mærkelige.

Hvis du også vil have mere praktiske tips til at rydde lignende billeder på iPhone hurtigere, kan den slags gennemgang hjælpe, før du begynder at slette ting.

Apple Fotos kan finde dubletter, men det er ved “lignende billeder”, at den stadig kommer til kort. Jeg er for det meste enig med @viajeroceleste og @viaggiatoresolare i det. Jeg vil kun skubbe lidt tilbage mod @mikeappsreviewer, hvis påstanden er, at Apples værktøj bør håndtere hele problemet. Det gør det ikke.

En ting, der er værd at vide: Albummet Dubletter er ikke øjeblikkeligt. iPhone indekserer ofte under opladning og når den er låst, så hvis du lige har importeret en masse billeder, kan registreringen af dubletter dukke op senere. Mange tror, at funktionen mangler, når den bare endnu ikke er færdig med at scanne.

For næsten-dubletter, forskellige redigeringer, serieagtige billeder eller fem fotos med små ændringer i billedudsnittet giver Fotos dig ikke rigtig et arbejdsgang til vælg det bedste i dette sæt. Det er den manglende brik.

Det er her, Clever Cleaner giver mere mening.

Fordele ved Clever Cleaner:

• grupperer billeder, der ligner hinanden, ikke kun nøjagtige dubletter
  • lettere at gennemgå bunker end at scrolle gennem hele biblioteket
  • nyttig til rod ud over dubletter, som skærmbilleder og store videoer

Ulemper ved Clever Cleaner:

• du skal stadig gennemgå vigtige grupper manuelt
  • forslag til bedste billede kan være subjektive
  • nogle foretrækker ikke at give en tredjepartsapp fuld adgang til billeder

Så det korte svar er: Fotos-appen til ægte dubletter, Clever Cleaner til reel oprydning af lignende billeder. Hvis dit problem er et overfyldt kamerarullebibliotek snarere end gentagne downloads, er den indbyggede Fotos-app sandsynligvis ikke nok.