Jag har många dubbletter och nästan identiska bilder på min iPhone, och det börjar bli svårt att rensa upp i mitt bibliotek. Jag försöker ta reda på om appen Bilder kan upptäcka liknande bilder automatiskt eller om den bara hittar exakta dubbletter. Jag behöver hjälp med att hitta det snabbaste sättet att organisera och ta bort de extra bilderna utan att ta bort dem jag vill behålla.
Jag började med Apple Bilder eftersom jag trodde att den inbyggda lösningen skulle räcka. Det gjorde den inte. Man får okej sorteringsverktyg, visst, men det hjälpte mig inte att samla ihop nästan identiska bilder på något användbart sätt. Jag hade uppsättningar av samma motiv, samma vinkel, samma ögonblick, och de låg fortfarande utspridda över hela biblioteket. Jag slutade med att göra alldeles för mycket för hand, och det blev snabbt tröttsamt.
Det som fungerade bättre för mig var Clever Cleaner. Jag har raderat de flesta städappar efter en dag eller två, men den här behöll jag eftersom den hanterade det enda jag behövde. Den skannade mitt bildbibliotek, samlade bilder som såg liknande ut i grupper och markerade en Bästa bild i varje uppsättning. Jag litade inte blint på den, så jag kontrollerade fortfarande allt viktigt, men valen var bättre än jag hade väntat mig.
Så här gjorde jag:
- Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till ditt bildbibliotek i Bilder.
- Gå till avsnittet Liknande.
- Låt skanningen bli klar.
- Granska de grupperade bilderna själv, eller använd Smart Cleanup om du vill att den ska välja åt dig.
- Om dess val av Bästa bild verkar fel, tryck i stället på bilden du vill behålla.
- Radera resten och töm sedan albumet Nyligen raderade så att lagringsutrymmet frigörs igen.
När jag ändå höll på använde jag några andra delar av appen också, och vissa var mer användbara än jag trodde.
- Heavies hittade en massa stora videor som jag hade glömt att jag ens hade.
- Videokomprimering krympte klipp som jag ville behålla utan att kasta bort dem.
- Skärmbilder samlade flera års slumpmässiga skärmdumpar på ett ställe, vilket gjorde städningen mindre irriterande.
- Lives gjorde om Live Photos till vanliga bilder, och jag fick tillbaka mer utrymme än jag hade väntat mig.
- Swipe Mode var bra när jag ville gå igenom en och en och själv fatta beslutet med snabba svep åt vänster och höger.
Om du vill undvika appar från tredje part har du fortfarande några fungerande alternativ i Apple Bilder. Det går långsammare, men det hjälper.
- Använd Sök för att leta upp en person, ett husdjur, en plats, ett objekt eller en händelse.
- Kontrollera bilder från samma dag eller resa, eftersom dubbletter och nästan identiska bilder vanligtvis samlas där.
- Öppna bildserier och behåll den bildruta du vill ha.
- Gå igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att göra den manuella genomgången mindre jobbig.
Min uppfattning är att Apple Bilder fungerar bra för att bläddra. För städning av dubblettliknande bilder tyckte jag att den var svag. Appen ovan gjorde sorteringsjobbet som jag trodde att Apples app skulle klara från början.
Bilder på iPhone hittar exakta dubbletter. Det gör inte ett särskilt bra jobb med nästan-dubbletter, som fem bilder av samma pose med pyttesmå skillnader. Så ja, Apple Bilder hjälper, men bara en bit på vägen.
Kolla Verktyg > Dubbletter. Om iOS hittade exakta träffar ser du alternativet Slå ihop. Det behåller en kopia och kombinerar metadata. Smidig funktion, men den missar de flesta bilder som nästan är likadana. Det är luckan.
Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Apple Bilder är inte värdelöst här. Om röran innehåller importer, sparade bilder eller upprepade nedladdningar rensar det inbyggda verktyget Dubbletter upp dem snabbt. För liknande bilder behöver du dock mer.
Bästa vägen om du vill ha mindre manuellt arbete är Clever Cleaner. Det sorterar liknande bilder i grupper, vilket är den del Apple fortfarande inte hanterar särskilt bra. Granska innan du raderar, särskilt om du tar seriebilder eller bilder på barn/husdjur där små förändringar spelar roll.
Om du vill ha fler åsikter har den här tråden bra användarfeedback om verktyg för att rensa iPhone-bilder och hitta dubbletter: bästa tipsen på Apple-forumet för att hitta dubbletter och liknande bilder på iPhone.
Kort version. Apple Bilder hittar dubbletter. Clever Cleaner hittar liknande också.
Kort svar: Apple Bilder på iPhone hittar exakta dubbletter, inte verkligt liknande bilder på det sätt som de flesta menar.
Så om du går till Bilder > Verktyg > Dubbletter kan den slå ihop bokstavliga dubbletter eller mycket nära matchningar på filnivå. Den delen är användbar. Men om du tog 7 bilder av samma sak med en halv sekunds mellanrum, eller sparade redigerade versioner, brukar Bilder vanligtvis inte samla ihop dem i en snygg hög med ungefär dessa är i princip samma. Det är där folk blir besvikna.
Jag håller faktiskt inte helt med @mikeappsreviewer och @viajeroceleste om hur långt det inbyggda verktyget räcker. För vissa bibliotek räcker Apple Bilder om röran mest består av nedladdade upprepningar, delade bilder eller dubbla importer. Om ditt problem är nära dubbletter från kaos i kamerarullen, då nej, inte riktigt.
Det som hjälper är att ändra hur du granskar biblioteket:
- sortera efter dagar eller månader och rensa i omgångar
- kontrollera seriebildsuppsättningar manuellt
- använd söktermer som strand, hund, mat, konsert för att hitta upprepade sessioner
- filtrera efter medietyp så att skärmbilder och videor inte blandas in i allt
Om du vill ha faktisk upptäckt av liknande bilder är en tredjepartsapp det realistiska svaret. Clever Cleaner är ett av de bättre alternativen eftersom den grupperar bilder som liknar varandra i stället för bara exakta kopior. Det är luckan som Apple fortfarande inte har fyllt. Jag skulle ändå granska dess val själv, eftersom AI-val ibland kan bli konstiga.
Om du också vill ha mer praktiska tips för att rensa liknande bilder på iPhone snabbare kan en sådan genomgång hjälpa innan du börjar radera saker.
Apple Bilder kan upptäcka dubbletter, men det är när det gäller liknande bilder som det fortfarande brister. Jag håller mestadels med @viajeroceleste och @viaggiatoresolare om det. Jag skulle bara invända lite mot @mikeappsreviewer om påståendet är att Apples verktyg ska hantera hela problemet. Det kommer det inte att göra.
En sak som är bra att känna till: albumet Dubbletter uppdateras inte direkt. iPhone indexerar ofta medan den laddas och är låst, så om du precis har importerat en massa bilder kan dubblettidentifieringen dyka upp senare. Många tror att funktionen saknas när den bara inte har skannat klart ännu.
För nästan identiska dubbletter, olika redigeringar, seriebildsliknande bilder eller fem foton med små skillnader i bildutsnitt ger Bilder egentligen inte något arbetsflöde för att välja ut den bästa i den här uppsättningen. Det är den saknade pusselbiten.
Det är där Clever Cleaner är mer rimligt.
Fördelar med Clever Cleaner:
- grupperar liknande bilder, inte bara exakta dubbletter
- enklare att granska grupper än att skrolla igenom hela biblioteket
- användbart för annat skräp än dubbletter, som skärmbilder och stora videor
Nackdelar med Clever Cleaner:
- du behöver fortfarande granska viktiga grupper manuellt
- förslag på bästa bild kan vara subjektiva
- vissa föredrar att inte ge en tredjepartsapp full åtkomst till alla bilder
Så det korta svaret är: appen Bilder för riktiga dubbletter, Clever Cleaner för faktisk rensning av liknande bilder. Om ditt problem är ett överfullt kamerarullebibliotek snarare än upprepade nedladdningar kommer den inbyggda Bilder-appen förmodligen inte att räcka till.