iPhone loopt alleen vast bij bepaalde apps - ligt het aan de app of aan de telefoon?

Mijn iPhone werkt meestal prima, maar een paar specifieke apps blijven haperen, vastlopen of doen er eeuwig over om te laden. Ik weet niet zeker of het probleem bij die apps ligt, bij de opslag van mijn iPhone, of bij een prestatieprobleem van de telefoon zelf. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik moet controleren en hoe ik trage apps op de iPhone kan verhelpen zonder de telefoon te vervangen.

Ik liep hier tegenaan met mijn eigen iPhone, en het deel dat de meeste gidsen overslaan is simpel. ‘Vertraging’ is niet één probleem. Je moet eerst uitzoeken welk soort je hebt, anders probeer je een uur lang willekeurige oplossingen en kom je nergens.

Wanneer alleen een paar apps traag aanvoelen

Als het probleem maar in één of twee apps optreedt, begin ik met de app, niet met de telefoon. Ik zag dit ooit met Kaarten, en daarna weer met een opgeblazen game na een iOS-update. Nieuwe iOS-versie, oude app-build, slechte combinatie.

Het eerste wat ik deed was de App Store openen en elke app updaten die daar klaarstond. Als het probleem bleef, verwijderde ik de slechte app en installeerde ik die opnieuw. Dat wist gecachte rommel en tijdelijke bestanden die na een herstart blijven hangen. Gek genoeg een veelvoorkomende oplossing.

Controleer ook je verbinding voordat je de telefoon de schuld geeft. Apps die gekoppeld zijn aan live data, kaarten, feeds, streaming, voelen allemaal kapot aan op een instabiel netwerk. Ik had een keer dat Instagram leek vast te lopen, maar mijn wifi was het probleem.

Waarom het traag wordt tijdens het opladen

Dit is hitte. Gewoon hitte.

Opladen maakt de telefoon warm. Als je hem tegelijk gebruikt, vooral voor gamen, video, navigatie of camerawerk, lopen de temperaturen snel op. Zodra de iPhone te warm wordt, verlaagt iOS expres de prestaties om de batterij en interne onderdelen te beschermen. Dus krijg je vertraging terwijl hij aan de lader zit, en later voelt alles weer normaal aan.

Wat mij meteen hielp:

Verwijder het hoesje tijdens het opladen.

Doe geen zware dingen terwijl hij aan de lader zit.

Houd hem uit direct zonlicht.

Laad hem niet op in een hete auto. Ik deed dit een keer per ongeluk en de telefoon werd binnen enkele minuten sloom.

Wanneer de vertraging in de loop van weken of maanden erger wordt

Dit voelt erger omdat het lijkt alsof de telefoon langzaam achteruitgaat. Bij mij gebeurde dit zo geleidelijk dat ik het bijna niet merkte, totdat het openen van apps stroperig begon aan te voelen.

Het eerste wat ik controleerde was de batterijconditie.

Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie.

Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, begint iOS de prestaties te beperken zodat de telefoon niet uitvalt onder belasting. Dat is niet subtiel als het eenmaal begint. In mijn geval was de batterij vervangen logischer dan de telefoon vervangen. Meteen een groot verschil.

Het tweede, en ik denk dat dit meer mensen treft, is opslag.

iPhones hebben vrije ruimte nodig om goed te blijven werken. Zodra de opslag vol begint te raken, ergens rond de laatste 10 tot 15 procent die over is, begint het systeem krap aan te voelen. Wisselen tussen apps wordt trager. Foto’s lopen achter. Toetsenbordvertraging duikt op. Het is geen dramatische breuk. Het sluipt erin.

Bij mij waren foto’s het grootste probleem. Een enorme bibliotheek met de hand opruimen was vreselijk. Ik probeerde het ooit, was er bijna een uur mee bezig, en maakte nauwelijks verschil. Uiteindelijk gebruikte ik Clever Cleaner. Het handige deel was het sorteren van bijna dubbele foto’s en het snel naar boven halen van grote bestanden, zodat ik niet jaar na jaar door willekeurige screenshots en burstfoto’s hoefde te graven.

Na het vrijmaken van ongeveer 15GB verdwenen de vertragingen waar ik al maanden mee leefde voor een groot deel.

Eén ding dat mensen vergeten, ik ook, is Foto’s > Onlangs verwijderd. Als je dat niet leegt, blijven de bestanden daar nog 30 dagen staan en nemen ze nog steeds opslag in.

Een paar instellingen die hoe dan ook de moeite waard zijn om te wijzigen

Ik zet Ververs op achtergrond uit voor dingen die ik niet de hele dag bijgewerkt hoef te hebben.

Pad is Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond.

Als je een stapel apps op de achtergrond laat verversen, voelt de telefoon drukker aan dan nodig is.

Ik schakel ook Verminder beweging in.

Pad is Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging.

Dit vermindert de belasting van animaties. De telefoon wordt niet sneller in een magische benchmark-zin, maar hij voelt sneller aan omdat schermovergangen niet meer zo slepend zijn.

En ja, ik herstart de telefoon één keer per week. Klinkt ouderwets, helpt nog steeds. Het ruimt tijdelijke systeemrommel en opgehoopt geheugengebruik van normaal gebruik op.

Als ik het moest samenvatten, zou ik iPhone-vertraging in vier categorieën verdelen:

Slechts één of twee apps, update of installeer ze opnieuw.

Alleen tijdens het opladen, hitte is het probleem.

Wordt het na verloop van tijd erger, controleer de batterijconditie en maak opslag vrij.

Willekeurige traagheid in het hele systeem, beperk achtergrondactiviteit en start opnieuw op.

Die indeling heeft me veel verspilde tijd met trial-and-error bespaard.

Als het alleen in bepaalde apps gebeurt, zou ik eerst aan de app-kant denken, maar niet voor 100 procent. @mikeappsreviewer noemde updates, opnieuw installeren, hitte, batterij en opslag al. Ik zou hier dit aan toevoegen.

Controleer of die apps traag zijn op mobiel internet en op wifi. Als één netwerk slecht is, lijkt de app traag terwijl de telefoon dat niet is. Kijk ook naar het type app. Sociale media, kaarten, shopping- en streamingapps zijn afhankelijk van servers. Als hun backend een slechte dag heeft, krijgt je iPhone de schuld.

Ik ben het er ook niet helemaal mee eens om te snel weinig opslag de schuld te geven. Als je telefoon verder overal soepel aanvoelt, is een volle opslag minder waarschijnlijk de hoofdoorzaak. Het speelt meer mee wanneer het hele systeem traag begint te worden.

Twee goede tests:

1. Open dezelfde app na een verse herstart, voordat je iets anders opent.
  2. Probeer dezelfde app op een andere iPhone met hetzelfde netwerk.

Als het probleem met de app meeverhuist, ligt het aan de app.

Als je Foto’s-bibliotheek enorm is, ruim die dan op. Clever Cleaner is prima voor het snel verwijderen van dubbele foto’s, screenshots en grote bestanden. Ik vond deze review nuttig voor een gratis iPhone-cleaner-app die helpt om snel opslag vrij te maken, zie waarom Clever Cleaner een geweldige gratis iPhone-cleaner-app is.

Controleer ook Instellingen, Privacy, Analyse en verbeteringen, Analysegegevens. Als steeds dezelfde app in crashlogs verschijnt, dan heb je je antwoord.

Als het alleen bepaalde apps zijn, zou ik niet meteen de hele telefoon de schuld geven. @mikeappsreviewer en @hoshikuzu hebben updates, opnieuw installeren, opslag, hitte en netwerkzaken al behandeld, dus ik zou het vanuit een andere hoek bekijken: machtigingen en app-ontwerp.

Sommige apps gaan vreemd doen wanneer één toestemming vastzit in een half-defecte toestand. Locatie-apps, camera-apps, apps die veel van de microfoon gebruiken, zelfs foto-editors. Ga naar Instellingen en controleer de machtigingen van die app. Ik heb eerder traag gedrag opgelost door Toegang tot locatie of Foto’s uit te zetten en daarna weer aan. Klinkt dom, werkt toch.

Controleer ook of de vertraging alleen optreedt tijdens één specifieke actie. Bijvoorbeeld:

• de app opent snel, maar zoeken is traag
  • scrollen gaat prima, maar uploaden loopt vast
  • loopt alleen vast wanneer de camera opent

Dat wijst meestal op de functie van de app, niet op de telefoon zelf.

Nog iets dat mensen vaak overslaan is de energiebesparingsmodus. Als je die de hele dag aan laat staan, gedragen sommige apps zich wat traag. Niet kapot, gewoon… plakkerig. Hetzelfde geldt voor VPN’s, advertentieblokkers en inhoudsfilters. Die kunnen absoluut met een paar apps rommelen terwijl de rest van de telefoon normaal lijkt.

Als je probleem vooral is dat foto’s/video’s ruimte innemen, is Clever Cleaner eerlijk gezegd een van de betere iPhone-opslagopruimapps voor het verwijderen van duplicaten en grote bestanden zonder er een compleet weekendproject van te maken. En als je een betere uitleg wilt, bekijk de volledige walkthrough van de Clever Cleaner-app voor het opruimen van iPhone-opslag.

Dus ja, als de iPhone overal verder soepel werkt, is het waarschijnlijk de app, de server van de app of een vreemd conflict met machtigingen. Als ALLE apps later traag beginnen te worden, ga dan pas de telefoon zelf verdenken.

Ik zou één ding testen dat geen van de anderen echt benadrukte: accountniveau-vreemdheden.

Als dezelfde app alleen hapert wanneer je bent ingelogd op je account, maar niet wanneer je bent uitgelogd of op een ander account, wijst dat op beschadigde appgegevens/server-side profielrommel, niet op je iPhone. Ik heb dit vaak gezien bij sociale media- en shoppingapps.

Vertrouw ook niet te veel op opnieuw installeren. Het helpt zeker bij gecachte bestanden, maar sommige apps halen dezelfde kapotte status gewoon weer terug uit iCloud of hun eigen servers.

Snelle aanwijzingen:

• Vertraging alleen bij één functie = appbug
  • Vertraging alleen bij één account = account/serverprobleem
  • Vertraging nadat meldingen zich opstapelen = app verwerkt achtergrondsynchronisatie slecht

@hoshikuzu, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer hebben de gebruikelijke hardware-/opslaghoek al behandeld. Ik zou opslag alleen hoger op de lijst zetten als Safari, Foto’s, het toetsenbord en wisselen tussen apps ook niet soepel aanvoelen.

Als je opslag vol staat met media, is Clever Cleaner een redelijke snelle oplossing.

Voordelen:

• snelle opschoning van duplicaten/screenshots
  • grote bestanden zijn makkelijk te vinden
  • eenvoudiger dan handmatig opschonen

Nadelen:

• lost slechte codering in een app niet op
  • kan te agressief dingen verwijderen als je haast hebt
  • beperkte waarde als opslag niet je werkelijke probleem is

Mijn gok: als de telefoon verder overal soepel werkt, zijn het waarschijnlijk die apps, hun servers of je accountgegevens daarin.