Jeg tømte papirkurven på Mac-en min ved et uhell og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger. Jeg prøver å finne ut om det finnes noen måte å gjenopprette tømt papirkurv på Mac på, enten gjennom sikkerhetskopier, gjenopprettingsprogramvare eller innebygde alternativer. Hvis noen har vært borti dette før, ville jeg satt stor pris på råd om de tryggeste og mest effektive stegene å ta.
Jeg gjorde dette på en MacBook Air, og det sank i magen idet jeg innså at Papirkurven inneholdt en mappe med arbeidsfiler og familiebilder. Å tømme Papirkurven føles endelig, men det er ikke alltid slutten.
Det som vanligvis skjer først, er enklere enn folk tror. macOS fjerner pekerne til filene og markerer plassen som ledig. Dataene ligger ofte der en stund til nye skrivinger havner oppå dem. Så klokken begynner å tikke med en gang. Jo mindre du gjør på Mac-en, desto bedre er sjansene dine.
Den stygge delen er SSD-lagring. De fleste nyere Mac-er bruker SSD-er med TRIM aktivert. TRIM ber disken om å rydde slettede blokker, og når det er ferdig, blir gjenoppretting mye vanskeligere. Jeg har sett at det skjer raskt. Jeg har også sett at slettede ting blir liggende lenge nok til at en skanning kan hente dem tilbake. Så ja, slutt å bruke Mac-en i det øyeblikket du oppdager det.
Jeg endte opp med å bruke Disk Drill. Jeg hadde tuklet med noen andre gjenopprettingsverktøy først. Ett slet med APFS. Et annet var irriterende på Apple Silicon på grunn av tillatelser. Dette var det minst smertefulle for meg.
Her er den nøyaktige rutinen jeg fulgte.
Jeg sluttet å gjøre noe som helst på Mac-en bortsett fra gjenopprettingstrinnene.
Jeg koblet til en ekstern USB-SSD. Jeg ville ikke at gjenopprettede filer skulle skrives til den interne disken og overskrive enda mer gjenopprettbare data.
Jeg lastet ned Disk Drill og la det på den eksterne SSD-en, ikke på Mac-ens interne lagring.
Da appen åpnet seg, ville macOS ha endringer i tillatelser.
Jeg gikk til Systeminnstillinger → Personvern og sikkerhet → Full disktilgang.
Etter det dukket den interne SSD-en opp i appen. Jeg valgte den og trykket på “Søk etter tapte data”.
Skanningen tok omtrent en time på MacBook Air-en min. Da den var ferdig, åpnet jeg “Se gjennom funne elementer”.
Jeg filtrerte resultatene hardt. Hvis du ikke gjør det, drukner du i søppel. Jeg var ute etter dokumenter og bilder, så jeg snevret det raskt inn.
Jeg forhåndsviste filer før jeg gjenopprettet dem. I mitt tilfelle betydde det som regel at gjenopprettingen også ble ren hvis forhåndsvisningen fungerte.
Deretter valgte jeg de gode og klikket på Recover.
Jeg lagret alt til den eksterne SSD-en. Ikke tilbake til Mac-en. Ikke gjør det. Det er et dårlig trekk.
Resultatene mine var bedre enn jeg forventet. Jeg fikk tilbake nesten alle dokumentene og de fleste bildene, med de opprinnelige navnene fortsatt intakte. Noe midlertidig søppel og cachefiler var ødelagt, men det brydde jeg meg ikke om uansett.
Hvis du hadde Time Machine kjørende før du tømte Papirkurven, start der først. Jeg ville valgt den ruten hver gang fordi den er renere og tryggere enn å skanne rå lagring.
Åpne Time Machine fra menylinjen eller via Spotlight.
Gå til mappen der de slettede filene pleide å ligge.
Bruk tidslinjen til høyre for å hoppe til et punkt før Papirkurven ble tømt.
Velg filene og trykk på Gjenopprett.
Det legger dem tilbake i de gamle mappene med navnene intakte, noe som sparer masse opprydding.
Mange overser de åpenbare stedene for sikkerhetskopier, så sjekk disse også.
iCloud Drive
Nylig slettet i Bilder
Nylig slettet i Notater
Slettede filer i Dropbox
Papirkurv og versjonshistorikk i Google Drive
Enhver ekstern disk der du kan ha kopiert filene tidligere
Et merkelig tilfelle der gjenoppretting blir enklere, ikke vanskeligere, er når de manglende filene opprinnelig kom fra et SD-kort, kamerakort eller drone-lagring. Hvis det opprinnelige kortet ikke har blitt brukt på nytt, ville jeg sjekket der også. Jeg har hatt bedre hell med å hente filer fra kildekortet enn fra Mac-en etter en import.
Ikke begynn å installere tilfeldige ryddeapper, verktøy for å finne duplikater eller systemoptimaliseringssøppel akkurat nå heller. Det samme gjelder optimaliseringsverktøy. Du vil ha færre skrivinger, ikke flere. Gjenoppretting først. Opprydding senere. Jeg skriver dette fordi jeg nesten gjorde den feilen.
Hvis en skanning ikke finner noe og filene betyr nok til at du mister nattesøvnen over dem, er et gjenopprettingslaboratorium siste stopp. For det vanlige rotet med jeg tømte Papirkurven ved et uhell, er programvare for gjenoppretting likevel det første jeg ville prøvd. Det var det mest realistiske alternativet i mitt tilfelle, og jeg fikk tilbake det meste av filene mine.
Hvis Papirkurv er tom, avhenger den beste sjansen din av hvor filene kom fra.
Sjekk først gjenoppretting på appnivå. Dette blir ofte hoppet over.
Bilder har Nylig slettet i 30 dager.
Notater har Nylig slettet.
Vedlegg i Mail kan fortsatt ligge på e-postserveren.
Pages, Numbers og Keynote beholder ofte AutoSave-versjoner.
Noen apper lagrer midlertidige kopier i iCloud eller i sine egne gjenopprettingsmapper.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville sjekket disse innebygde gjenopprettingsstedene i appene før jeg kjørte en full diskskanning. Det er raskere, ryddigere, og du unngår å grave gjennom tusenvis av foreldreløse filer.
Sjekk deretter øyeblikksbilder. Hvis Time Machine var aktivert på et tidspunkt, kan Macen din ha lokale APFS-øyeblikksbilder selv om sikkerhetskopidisken ikke er koblet til. Åpne Terminal og kjør:
tmutil listlocalsnapshots /
Hvis du ser datoer fra før slettingen, monter eller gjenopprett fra dem. Dette fungerer oftere enn folk tror på bærbare maskiner.
Sjekk også skybaserte nettportaler, ikke bare Finder-synkroniseringsmapper.
iCloud Drive på nettet har Nylig slettet.
Dropbox beholder slettede filer i en bestemt periode.
OneDrive har sin egen papirkurv.
Google Docs-filer kan fortsatt finnes i papirkurven i Drive selv om lokale kopier er borte.
Hvis ingenting av dette fungerer, bruk gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er et av de bedre alternativene for Mac fordi det håndterer APFS godt og forhåndsviser filer på en grei måte. Det viktigste er hvor du lagrer gjenopprettede data. Legg dem på en annen disk, ikke på Macens interne disk. Hvis filene betyr mye, lag først et byte-for-byte-avbildning av disken, og skann deretter avbildningen. Det unngår ekstra slitasje og tilfeldige skrivinger.
En ting til. Hvis FileVault var aktivert og de slettede blokkene ble trimmet, faller sjansene for gjenoppretting raskt. Ikke til null, men lavere. Den delen suger litt.
Denne korte guiden er også nyttig hvis du vil ha en visuell gjennomgang:
Veiledning for filgjenoppretting på Mac etter tømming av Papirkurv
En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare sa: sjekk om filene faktisk noen gang ble flyttet, ikke bare slettet. Spotlight kan fortsatt finne rare rester, og noen apper beholder doble arbeidskopier på steder folk aldri ser etter.
Noen ekstra sjekker som er verdt å gjøre før du går for dypt:
- Åpne appen som opprettet filen og sjekk Arkiv > Åpne nylige
- I Finder, søk etter nøyaktig filendelse, endringsdato eller en del av filnavnet
- Se i ~/Library/Containers/ etter app-sandkassedata hvis det var en Apple- eller Mac App Store-app
- Sjekk /Users/Shared/ og Nedlastinger-mappen din, det høres dumt ut, men folk overser dette hele tiden
- Hvis det var et dokument, høyreklikk på overordnet mappe og se om det finnes eldre versjoner fra synkroniseringstjenester
Jeg er litt uenig i tilnærmingen om å skanne umiddelbart uansett hva. Hvis filene kom fra Bilder, Notater, Pages, Office, Dropbox, iCloud Drive osv., er app- eller skylagringsoppbevaring ofte langt mindre rotete enn rå gjenoppretting.
Hvis disse sjekkene ikke hjelper, så ja, gjenopprettingsprogramvare er neste steg. Disk Drill for Mac er vanligvis et av de mer praktiske alternativene fordi APFS-gjenoppretting er litt hit or miss med mange verktøy, og i det minste lar dette deg forhåndsvise ting uten å gjøre prosessen til et helgeprosjekt. Hvis du vil ha en visuell forklaring, er denne videoen ganske bra: beste sammenligning av datagjenopprettingsprogramvare for Mac på YouTube
Siste ting: hvis filene virkelig er uerstattelige og Mac-en din har blitt brukt mye siden slettingen, slutt med gjør det selv på et tidspunkt. Folk fortsetter å skanne, installere, eksportere, prøve på nytt, og tramper i praksis ned bevisene. Det er virkelig der sjansene for gjenoppretting begynner å stupe.
Ett perspektiv de andre bare så vidt var inne på: sjekk om filene lå inne i et app-administrert bibliotek eller en pakke, ikke som vanlige Finder-filer. Jeg har sett “slettede” elementer fortsatt ligge inne i et Photos-bibliotek, Final Cut-bibliotek, Logic-prosjektpakke, til og med gamle Mail-nedlastinger. Høyreklikk på biblioteket eller prosjektet, velg Vis pakkens innhold, og se nøye etter før du antar at dataene er borte.
Jeg ville også sjekket en annen macOS-konto på samme Mac, hvis det finnes en. Noen ganger har filer blitt flyttet til en annen brukermappe, og folk forveksler det med tap fra Papirkurv.
Der jeg er litt uenig med dem som mener “gjenopprettingsprogramvare heller før enn senere”, er dette: hvis Mac-en har svært lite ledig plass, kan en full dyp skanning i seg selv være belastende, treg og kaotisk. I så fall er det ryddigere å klone eller lage et diskbilde først hvis du har verktøyene.
Hvis du går programvareveien, er Disk Drill et solid og praktisk valg.
Fordeler:
- God APFS-støtte
- Forhåndsvisning er nyttig
- Enkelt nok for ikke-eksperter
Ulemper:
- Kan gi mange ubrukelige resultater
- De beste funksjonene er betalte
- Gjenopprettingskvaliteten avhenger fortsatt av SSD TRIM, ikke magi
Også verdt å vite: på Apple Silicon og nyere SSD-Mac-er, når TRIM har tømt blokker, er det lite sannsynlig at noen app, inkludert Disk Drill, PhotoRec eller EaseUS, vil utrette mirakler. Derfor har @viaggiatoresolare, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer alle rett i å handle raskt, selv om jeg ville prioritert å sjekke app-biblioteker og alternative brukerplasseringer før jeg kjører den tunge skanningen.