Jeg slettet ved et uhell bilder fra Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å flytte dem til datamaskinen, og jeg har ingen sikkerhetskopi. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra Nikon-kameraet på trygt uten å gjøre situasjonen verre.
Hvis du slettet bilder fra et Nikon, ville jeg ikke avskrevet dem ennå. Det som betydde noe for meg, var ikke selve slettingen. Det var hva jeg gjorde med kortet etterpå.
Første steg, slutt å bruke kortet. Med en gang. Ingen flere bilder, ingen reformatering, ingen kopiering av filer over på det. På SD-kort ligger slettede bilder ofte der helt til nye data havner oppå dem. Når du fortsetter å ta bilder, faller sjansene dine raskt.
De fleste Nikon-kameraer lagrer bilder på SD-kort eller et annet uttakbart kort, så dette handler mindre om kameragjenoppretting og mer om kortgjenoppretting. Jeg fikk bedre resultater ved å ta ut kortet og bruke en kortleser på datamaskinen min. USB fra kameraet var dårligere for meg, og tregere også.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, er programvare for gjenoppretting veien jeg gikk. Jeg hadde ganske grei erfaring med Disk Drill. Grunnen til at jeg prøvde det, var enkel. Det leser Nikon-filtyper som NEF, NRW og JPEG, og det begravde meg ikke i rare valg.
Det jeg gjorde:
- Tok SD-kortet ut av Nikon-kameraet.
- Koble det til datamaskinen min med en kortleser.
- Installerte Disk Drill på datamaskinen, aldri på SD-kortet.
- Valgte SD-kortet og trykket på Søk etter tapte data.
- Kjørte Universal Scan. For slettede bilder og raske formateringer fungerte det fint for meg.
- Ventet på at skanningen skulle bli ferdig, og forhåndsviste deretter bildene. Hvis forhåndsvisningen åpnet rent, gikk gjenopprettingen vanligvis bra.
- Lagret de gjenopprettede filene på datamaskinen min, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
Hvis du mistet video også, kjør Advanced Camera Recovery etter hovedskanningen. Jeg så at det hentet ut opptak en vanlig skanning ikke fant, for det meste når filene var fragmenterte.
Noen få ting snublet jeg i første gang:
- Hvis kortet vises som tomt, ikke anta at bildene er borte. Jeg har sett dette skje etter en rask formatering, skade på filsystemet eller en vanlig sletting. Hvis de gamle dataene ikke har blitt overskrevet, har du fortsatt en sjanse.
- Hvis du gjenoppretter RAW-filer, spesielt NEF, kan det hende Windows ikke åpner dem med en gang. Mine så ødelagte ut først, men de var helt fine. Jeg trengte programvare med støtte for Nikon RAW.
- Gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med rare navn, og mappestrukturen er ofte borte. Irriterende, ja. Helt normalt også. Gjenopprettingsverktøy identifiserer ofte filer etter filsignaturer, ikke etter den opprinnelige kataloginformasjonen.
Før du skanner, sjekk etter kopier på kjedelige steder folk glemmer. Jeg fant gamle overføringer på en bærbar PC en gang, og en annen gang lå det kopier i skysynkronisering. Se gjennom datamaskinen din, eksterne disker, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller hva enn annet du hadde slått på.
Én hard stopp. Hvis ingen datamaskin oppdager SD-kortet, hvis kortet er fysisk skadet, eller hvis det stadig mister forbindelsen under skanningen, ville jeg stoppet der. Et sviktende kort blir verre jo mer du roter med det. På det tidspunktet gir et gjenopprettingsverksted mer mening.
Så ja, slettede RAW-filer, et tømt kort eller et SD-kort som plutselig vises som blankt betyr ikke alltid at det er over. Hvis du slutter å bruke kortet tidlig og skanner det snart, er sjansene dine mye bedre.
Ta kortet ut av Nikon-kameraet og la det være i fred. Den delen fra @mikeappsreviewer er helt riktig. Sjansene dine for gjenoppretting avhenger av overskrivingsgraden, ikke av sletteknappen.
En ting jeg vil legge til, sjekk om Nikon-kameraet ditt brukte doble kortspor eller skrev små JPG-filer til ett kort og RAW-filer til det andre. Mange glemmer spor 2 og bruker timevis på å skanne feil kort. Se også i kameraets Retusj-meny eller nylig overføringsbuffer hvis du noen gang har brukt SnapBridge. Det er et langskudd, men jeg har sett folk finne kopier med endret størrelse der.
Jeg er ikke helt enig i å skanne for alltid på et ustabilt kort. Hvis kortet kobler fra én gang eller begynner å lese sakte, lag først et bilde av kortet med et verktøy som USB Image Tool eller R-Studio, og skann deretter bildet. Mindre slitasje, mindre risiko. Hvis oppretting av bilde mislykkes, slutt å tukle med det.
Hvis du vil ha programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av Nikon-bilder, spesielt for NEF og JPG. Forhåndsvisning betyr mer enn skanneresultater. Hvis en fil forhåndsvises uten problemer, er sjansene dine gode. Lagre resultatene på SSD-en din eller en annen disk, aldri tilbake på kortet. Hvis navn mangler, sorter etter EXIF-tidsstempel etter gjenoppretting.
Hvis du vil ha en rask gjennomgang før du prøver noe, hjalp denne meg: Disk Drill-anmeldelse med ekte gjenopprettingstester
Hvis kortet ble formatert i kameraet etter sletting, ikke få panikk ennå. Hurtigformatering lar ofte bildedataene være intakte. Hvis kortet er bøyd, sprukket eller blir varmt, hopp over programvare og gå til et laboratorium. Det er grensen der gjør-det-selv begynner å gjøre ting verre.
Ikke fortsett å rote med selve kameraet. Jeg er litt uenig med folk som hopper rett til gjentatte skanninger på det originale kortet. Hvis disse bildene virkelig er viktige, er det tryggere å lage et sektor-for-sektor-bilde av kortet først, og så gjøre gjenopprettingsarbeidet på bildet, ikke på kortet. Det er viktig hvis filsystemet er ustabilt eller kortet begynner å svikte.
@mikeappsreviewer og @ombrasilente har likevel rett i én ting: slutt å bruke kortet umiddelbart.
Noen ekstra ting å sjekke som folk ofte overser:
- Hvis Nikon lagret RAW+JPEG, kan én versjon fortsatt finnes selv om den andre ser ut til å være borte.
- Noen Nikon-kameraer oppretter nye mapper etter datovendringer eller kortfeil, så bla gjennom kortet manuelt fra en datamaskin før du antar at det er tomt.
- Hvis du brukte en Mac, sjekk Bildeoverføring, Bilder-importer og Papirkurv. På Windows, sjekk Bilder, OneDrive-kameraopplastinger og importhistorikk.
- Hvis kameraet har to kortspor, bekreft hvilket kort som var aktivt da du tok disse bildene.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig alternativ for gjenoppretting av Nikon-bilder fordi det håndterer NEF ganske bra og lar deg forhåndsvise resultater. Men jeg ville også sammenligne det med denne listen over beste datagjenopprettingsprogramvare for slettede bilder og SD-kort før du bestemmer deg for ett verktøy.
Én ting til som folk ikke sier ofte nok: hvis de slettede bildene lå i kameraets interne minne i stedet for på SD-kortet, er sjansene for gjenoppretting vanligvis dårligere og prosessen mindre rett fram. I så fall, slutt raskt å prøve tilfeldige ting. Det kan gå virkelig galt veldig fort.
Det eneste jeg ville legge til det @ombrasilente, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer allerede har dekket: sjekk om de “slettede” bildene faktisk bare ble skjult av en skadet DCIM-indeks, og ikke virkelig slettet. Nikon-kort kan noen ganger se tomme ut i kameraet mens datablockene fortsatt er der. På en datamaskin, aktiver skjulte filer og inspiser kortet manuelt før du skanner. Jeg har sett bilder ligge i merkelige mapper etter en kamerafeil.
Jeg er litt uenig i “skann først, ordne det senere” hvis kortet har noen historikk med feil. Hvis kortleseren klikker, stopper opp eller kortet monteres ustabilt, ikke fortsett å prøve på nytt. Hver tilkobling er en belastning. På det tidspunktet bør du gjenopprette fra et diskbilde eller stoppe og vurdere et laboratorium.
Om Disk Drill siden det stadig dukker opp:
Fordeler:
- God støtte for Nikon-formater som NEF og JPG
- Forhåndsvisning er nyttig, noe som sparer tid
- Enkelt nok hvis du ikke er dypt inne i gjenopprettingsverktøy
Ulemper:
- Dype skanninger kan gi mye søppel etter filnavn
- Full gjenoppretting er betalt
- Ikke mitt førstevalg for et fysisk ustabilt kort
Ett praktisk tips til: etter gjenoppretting, sammenlign filstørrelser. En gjenopprettet NEF som er mye mindre enn dine vanlige Nikon-RAW-filer er ofte ufullstendig selv om den åpnes. Hvis du tok seriebilder, bør du også forvente hull der overskrevne klynger brøt sekvensen.
Så ja, Disk Drill er et rimelig gjør-det-selv-alternativ, men verifiser de gjenopprettede bildene, ikke bare tell dem.