Hvordan gjenopprette filer fra en skadet minnepinne etter en feilmelding?

Min USB-minnepinne viste plutselig en feilmelding, og nå vil ikke filene mine åpnes eller engang vises riktig. Den inneholder viktige bilder og arbeidsdokumenter som jeg virkelig trenger, og jeg håper noen kan foreslå trygge måter å gjenopprette filer fra en korrupt minnepinne uten å gjøre problemet verre.

Det første jeg ville sjekket før jeg rørte gjenopprettingsverktøy

USB-korrupsjon er en vag betegnelse. Jeg har sett det bety et ødelagt filsystem, en døende flash-kontroller, en løs kontakt eller en stasjon som Windows halvveis ser og halvveis hater.

Så før du kaster programvare på den, ville jeg sortert ut hvilken type feil du har med å gjøre.

Raske sjekker som forteller deg mye

Se på dette først:

1. Vises USB-enheten i Diskbehandling?
  2. Rapporterer Windows riktig størrelse?
  3. Er filsystemet oppført som RAW?
  4. Ber Windows deg om å formatere den?
  5. Vises den samme stasjonen på en annen datamaskin?
  6. Kobler den fra av seg selv, går den merkelig sakte, eller blir den varm?

De svarene betyr mer enn folk tror.

Hvis stasjonen vises i Diskbehandling og kapasiteten ser riktig ut, ville jeg vanligvis behandlet det som en grei gjør-det-selv-sak. Hvis den stadig kobler ut, aldri vises i det hele tatt, føles varm, eller pluggen ser bøyd eller skadet ut, ville jeg begynt å tenke maskinvareproblem. Annet problem, annen risiko.

Jeg ville hentet ut dataene først, ikke reparert USB-en først

Denne delen snubler folk i.

Hvis stasjonen fortsatt kan oppdages, ville jeg gått etter filene før jeg prøvde CHKDSK, formatering eller noe reparasjonstrinn. Korrupsjon er ofte det synlige symptomet. Selve lagringsmediet kan være i ferd med å svikte under overflaten. Hvis du skriver til den, eller hvis et reparasjonsverktøy begynner å endre strukturer på disken, blir gjenoppretting fort mye mer rotete. Jeg lærte dette på den irriterende måten for en stund siden på en billig 64 GB-minnepinne. Den ble montert, så ikke, så ble den montert som RAW. Et reparasjonsforsøk gjorde den senere skanningen verre. Ikke gøy.

Hva jeg ville brukt

Jeg ville startet med Disk Drill.

Grunnen er enkel. Det er ikke bare avhengig av at det eksisterende filsystemet kan leses. Når Windows nekter å åpne stasjonen, har Disk Drill fortsatt en sjanse til å lese enheten på et lavere nivå og sette sammen filer igjen fra rådata. Etter min erfaring gjorde det også en bedre jobb enn noen andre verktøy med å bevare mappestrukturen, og forhåndsvisningsfunksjonen sparte tid fordi jeg tidlig kunne se om filene var ubrukelige eller brukbare.

Delen jeg bryr meg mest om på ustabile USB-enheter

Byte-to-Byte Backup.

Hvis stasjonen virker ustabil, ville jeg ikke skannet den fysiske USB-en om og om igjen. Jeg ville laget et image av den først, sektor for sektor, og jobbet fra kopien. Det gir deg et frosset øyeblikksbilde av stasjonen slik den eksisterer akkurat nå. Hvis minnepinnen blir verre senere, har du fortsatt noe å jobbe med.

Det trinnet betyr mye mer på ustabil maskinvare enn folk forventer.

Rekkefølgen jeg ville fulgt

1. Installer Disk Drill på PC-en din.
  2. Koble til USB-en.
  3. Åpne Disk Drill og velg Byte-to-Byte Backup.
  4. Lagre et fullstendig image av USB-en til en annen stasjon.
  5. Monter eller legg ved imaget i Disk Drill.
  6. Skann imaget, ikke den originale minnepinnen.
  7. Forhåndsvis det den finner.
  8. Gjenopprett filene du bryr deg om til en annen lagringsenhet.

Ikke tilbake til den samme USB-en. Jeg har sett folk gjøre dette én gang. Én gang var nok.

Etter at filene er trygge, ville jeg feilsøkt USB-en

Først etter gjenoppretting ville jeg prøvd å fikse selve enheten.

Avhengig av hva du så tidligere, ville jeg sett på:

1. CHKDSK
  2. Tilordne en ny stasjonsbokstav
  3. Installere USB-driverne på nytt
  4. Windows-feilkontroll
  5. Full omformatering

Hvis korrupsjonen kommer tilbake etter en formatering, ville jeg sluttet å stole på stasjonen.

Når jeg ville sluttet med gjør-det-selv og overlatt det til andre

Jeg ville vurdert en profesjonell gjenopprettingstjeneste hvis noe av dette skjer:

1. Systemet oppdager ikke stasjonen i det hele tatt
  2. Kontakten er skadet
  3. Stasjonen kobler fra under lesing
  4. Den blir uvanlig varm
  5. Dataene er viktige nok for jobb, juridiske dokumenter eller noe annet som er dyrt å miste

Dette er tilfellene der hjemmegjenoppretting blir til filtap raskere enn folk forventer.

En siste ting

Du trenger ikke fortsette å bruke USB-en når filene er hentet ut.

Hvis korrupsjonen dukket opp uten noen tydelig grunn, kom tilbake etter formatering, eller stasjonen begynte å oppføre seg merkelig ved normal bruk, ville jeg byttet den ut. Flash-stasjoner slites ut. Noen varer i årevis. Noen blir dårlige mye tidligere enn de burde. Når en først begynner å oppføre seg tvilsomt, slutter jeg å gi den viktige filer.

Slutt å bruke minnepinnen med en gang. Hver nye lesing eller skriving reduserer sjansene dine.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, gjenopprett først. Jeg er litt uenig i én ting likevel. Jeg ville hoppet over CHKDSK helt på en USB med viktige filer til gjenopprettingen er ferdig. CHKDSK er greit for å fikse en disk du ikke bryr deg om. Det er ikke mitt første valg for å redde bilder.

Dette ville jeg gjort:

1. Prøv en annen USB-port, deretter en annen PC.
  2. Sjekk om filene ser normale ut i Filutforsker, eller om navnene har blitt rare.
  3. Hvis Windows sier RAW, ikke-allokert, eller ber om formatering, ikke godta.
  4. Gjenopprett filer til datamaskinens interne disk, ikke tilbake til minnepinnen.

Hvis stasjonen fortsatt monteres, kopier de viktigste mappene manuelt først. Begynn med bilder, dokumenter, skattepapirer, arbeidsfiler. Ikke kast bort tid på erstattelig rusk.

Hvis manuell kopiering mislykkes, bruk Disk Drill. Det er et av de bedre alternativene for gjenoppretting av korrupte USB-minnepinner fordi det forhåndsviser filer før gjenoppretting. Det sparer tid når stasjonen er halvt ødelagt. Skann USB-en, sorter etter filtype, forhåndsvis noen JPG-, DOCX- og PDF-filer, og gjenopprett deretter til en annen disk.

Noen tegn på at minnepinnen er i ferd med å dø, ikke bare er korrupt:

1. Kapasiteten vises feil.
  2. Overføringshastigheten faller under 1 MB/s ved små lesinger.
  3. Enheten kobles fra midt under skanningen.
  4. Filer kopieres med CRC-feil.
  5. Selve enheten blir varm.

Hvis du ser dette, gjør færre skanneforsøk, ikke flere. Gjentatte skanninger sliter den ut raskere. Har vært der, gjorde det verre, følte meg dum etterpå.

Hvis bildene dine vises men ikke åpnes, gjenopprett originalene først. Reparasjonsverktøy for JPG eller DOCX kommer etter gjenoppretting, ikke før.

Hvis du vil ha en kort visuell gjennomgang, dekker denne Instagram-videoen om trinn for gjenoppretting av USB-data den grunnleggende flyten.

Hvis stasjonen ikke oppdages i Diskbehandling i det hele tatt, eller kontakten er løs, stopp gjør-det-selv-forsøkene. Da er det labområde.

Jeg ville gjort én ting litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @techchizkid: før en full skanning, prøv en ikke-destruktiv filkopieringsrunde med et verktøy som kan hoppe over dårlige sektorer. Noen ganger er en korrupt USB fortsatt lesbar nok til at en enkel tolerant kopiering får ut det viktigste raskere enn en dyp gjenopprettingsøkt.

Min rekkefølge ville være:

1. Slutt å bruke minnepinnen.
  2. Koble den direkte til PC-en, uten hub.
  3. Prøv å kopiere bare de mest kritiske filene først.
  4. Hvis vanlig kopiering gir feil, bytt til gjenopprettingsprogramvare.

Hvis stasjonen viser mapper, men filer ikke vil åpnes, kan det bety delvis korrupsjon, ikke totalt tap. I så fall er Disk Drill verdt å prøve fordi det kan gjenopprette slettede/tapte partisjoner og data fra skadede filsystemer uten å skrive tilbake til den samme USB-en. Gjenopprett alt til den interne disken din eller en annen ekstern disk, aldri til selve minnepinnen. Seriøst, ikke gjør det.

En liten uenighet med dem som mener du bør skanne med én gang: hvis USB-en klikker, overopphetes, kobler fra eller forsvinner tilfeldig, er færre lesinger bedre. Da ville jeg sluttet å fikle og vurdert profesjonell gjenoppretting.

Også nyttig lesning her om gjenoppretting av USB-minnepinne etter feil, korrupte filer og uleselig lagring: beste måter å gjenopprette filer fra en defekt USB-minnepinne

Hvis Windows sier “formater disk”, trykk avbryt. Hver gang.

En ting jeg vil legge til det @techchizkid, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer sa: sjekk Hendelsesliste og Diskbehandling før du gjør noe omfattende. Ikke for gjenoppretting, bare for diagnose. Hvis Windows logger I/O-feil eller tilbakestillinger av kontrolleren, peker det mer mot ustabil maskinvare enn enkel filsystemkorrupsjon.

Jeg er litt uenig i rådet om å kopiere manuelt først i ett tilfelle: hvis åpning av mapper allerede får Explorer til å henge, ville jeg unngått å bla rundt for mye. Explorer kan utløse mange nye forsøk på en dårlig minnepinne. Bedre å bruke et gjenopprettingsverktøy eller lage et image av enheten én gang og jobbe ut fra det.

Om Disk Drill:

Fordeler

• God forhåndsvisning for bilder/dokumenter
  • Kan gjenopprette fra skadede filsystemer
  • Grensesnittet er enklere enn i de fleste gjenopprettingsapper
  • Nyttig hvis partisjonen har blitt rar eller filer har forsvunnet

Ulemper

• Dypskanninger kan ta en stund
  • Forhåndsvisning er ingen garanti for at den gjenopprettede filen blir perfekt
  • De beste funksjonene er mindre nyttige hvis USB-en fysisk svikter alvorlig
  • Ikke mitt førstevalg hvis enheten kobler fra hvert par sekunder

Min vurdering: hvis stasjonen er synlig og stabil nok, lag et image av den hvis mulig, og prøv deretter Disk Drill på imaget. Hvis stasjonen fortsetter å falle ut, blir varm eller rapporterer feil størrelse, slutt med gjør-det-selv. Det blir vanligvis raskt en maskinvaresak. Etter gjenoppretting, pensjoner minnepinnen. Når en USB begynner å gi korrupsjonsfeil, stoler jeg ikke på den igjen.