Hur kan jag återställa filer efter att ha tömt papperskorgen på min Mac?

Jag tömde av misstag papperskorgen på min Mac och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver. Jag försöker ta reda på om det finns något sätt att återställa en tömd papperskorg på Mac, antingen genom säkerhetskopior, återställningsprogram eller inbyggda alternativ. Om någon har varit med om detta tidigare skulle jag verkligen uppskatta råd om de säkraste och mest effektiva stegen att ta.

Jag gjorde detta på en MacBook Air och magen knöt sig i samma sekund som jag insåg att Papperskorgen innehöll en mapp med jobbfiler och familjefoton. Att tömma Papperskorgen känns definitivt, men det är inte alltid slutet.

Det som vanligtvis händer först är enklare än folk tror. macOS tar bort pekarna till filerna och markerar utrymmet som ledigt. Datan ligger ofta kvar där ett tag tills nya skrivningar hamnar ovanpå den. Så klockan börjar ticka direkt. Ju mindre du gör på Macen, desto bättre är dina chanser.

Den fula delen är SSD-lagring. De flesta nyare Macar använder SSD:er med TRIM aktiverat. TRIM säger åt enheten att rensa borttagna block, och när det väl är klart blir återställning mycket svårare. Jag har sett det gå fort. Jag har också sett borttaget innehåll ligga kvar tillräckligt länge för att en skanning ska kunna hämta tillbaka det. Så ja, sluta använda Macen i samma ögonblick som du märker det.

Jag slutade med att använda Disk Drill. Jag hade testat några andra återställningsverktyg först. Ett klarade inte APFS. Ett annat var irriterande på Apple Silicon på grund av behörigheter. Det här var det minst smärtsamma alternativet för mig.

Här är den exakta rutinen jag följde.

1. Jag slutade göra något alls på Macen förutom återställningsstegen.

2. Jag kopplade in en extern USB-SSD. Jag ville inte att återställda filer skulle skrivas till den interna enheten och skriva över mer återställbar data.

3. Jag laddade ner Disk Drill och lade det på den externa SSD:n, inte på Macens interna lagring.

4. När appen öppnades ville macOS ha ändrade behörigheter.

5. Jag gick till Systeminställningar → Integritet och säkerhet → Full skivåtkomst.

6. Efter det dök den interna SSD:n upp i appen. Jag valde den och tryckte på “Sök efter förlorad data”.

7. Skanningen tog ungefär en timme på min MacBook Air. När den var klar öppnade jag “Granska hittade objekt”.

8. Jag filtrerade resultaten hårt. Om du inte gör det drunknar du i skräp. Jag letade efter dokument och foton, så jag smalnade av det snabbt.

9. Jag förhandsgranskade filer innan jag återställde dem. I mitt fall betydde fungerande förhandsgranskning oftast att återställningen också blev ren.

10. Sedan valde jag de bra och klickade på Återställ.

11. Jag sparade allt på den externa SSD:n. Inte tillbaka till Macen. Gör inte det. Det är ett dåligt drag.

Mina resultat var bättre än jag väntade mig. Jag fick tillbaka nästan alla dokument och de flesta fotona, med de ursprungliga namnen kvar. En del tillfälligt skräp och cachefiler var trasiga, men det brydde jag mig ändå inte om.

Om du hade Time Machine igång innan du tömde Papperskorgen, börja där först. Jag skulle välja den vägen varje gång eftersom den är renare och säkrare än att skanna rå lagring.

1. Öppna Time Machine från menyraden eller via Spotlight.

2. Gå till mappen där de borttagna filerna brukade ligga.

3. Använd tidslinjen till höger för att hoppa till en punkt innan Papperskorgen tömdes.

4. Välj filerna och tryck på Återställ.

Det lägger tillbaka dem i deras gamla mappar med namnen intakta, vilket sparar massor av städjobb.

Många missar de uppenbara reservkopieringsställena, så kolla dessa också.

1. iCloud Drive

2. Nyligen raderade i Bilder

3. Nyligen raderade i Anteckningar

4. Dropbox borttagna filer

5. Google Drive-papperskorg och versionshistorik

6. Valfri extern enhet där du kan ha kopierat filerna tidigare

Ett märkligt fall där återställning blir enklare, inte svårare, är när de saknade filerna ursprungligen kom från ett SD-kort, kamerakort eller drönarlagring. Om originalkortet inte har återanvänts skulle jag kolla där också. Jag har haft bättre tur med att hämta filer från källkortet än från Macen efter en import.

Börja heller inte installera slumpmässiga städappar, dubblettsökare eller systemtrimningsskräp just nu. Detsamma gäller optimeringsverktyg. Du vill ha färre skrivningar, inte fler. Återställning först. Städning senare. Jag skriver detta eftersom jag nästan gjorde det misstaget.

Om en skanning inte hittar något och filerna är viktiga nog för att du ska förlora sömn över dem, då är ett återställningslabb sista stoppet. För den vanliga jag tömde Papperskorgen av misstag-röran skulle programvaruåterställning däremot vara det första jag skulle prova. Det var det mest realistiska alternativet i mitt fall, och det gav mig tillbaka det mesta av mitt innehåll.

Om Papperskorgen är tom beror din bästa chans på var filerna kom ifrån.

Kontrollera först återställning på appnivå. Det här missas ofta.
Bilder har Senast raderade i 30 dagar.
Anteckningar har Senast raderade.
Bilagor i Mail kan fortfarande finnas kvar på e-postservern.
Pages, Numbers och Keynote behåller ofta AutoSave-versioner.
Vissa appar lagrar tillfälliga kopior i iCloud eller i sina egna återställningsmappar.

Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle kontrollera dessa inbyggda återställningsställen i appar innan jag kör en fullständig diskskanning. Det går snabbare, är renare och du slipper gräva igenom tusentals herrelösa filer.

Kontrollera sedan snapshots. Om Time Machine någon gång har varit aktiverat kan din Mac ha lokala APFS-snapshots även om backupdisken inte är inkopplad. Öppna Terminal och kör:
tmutil listlocalsnapshots /
Om du ser datum från före raderingen, montera eller återställ från dem. Detta fungerar oftare än folk tror på bärbara datorer.

Kontrollera också webbportaler för molntjänster, inte bara Finder-synkmappar.
iCloud Drive på webben har Senast raderade.
Dropbox behåller raderade filer under en viss period.
OneDrive har sin egen papperskorg.
Google Docs-filer kan fortfarande finnas i Drive-papperskorgen även om lokala kopior är borta.

Om inget av detta hjälper, använd då återställningsprogram. Disk Drill är ett av de bättre alternativen för Mac eftersom det hanterar APFS bra och förhandsgranskar filer på ett vettigt sätt. Det viktiga är var du sparar återställda data. Lägg dem på en annan enhet, inte på din Macs interna disk. Om filerna är väldigt viktiga, skapa först en byte-för-byte-avbild av disken och skanna sedan avbilden. Det undviker extra slitage och oavsiktliga skrivningar.

En sak till. Om FileVault var aktiverat och de raderade blocken blev trimmade minskar chansen till återställning snabbt. Inte till noll, men lägre. Den delen suger lite.

Den här korta guiden är också användbar om du vill ha en visuell genomgång:
Guide för filåterställning på Mac efter att ha tömt Papperskorgen

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare sa: kontrollera om filerna faktiskt någonsin flyttades, inte bara raderades. Spotlight kan fortfarande få fram märkliga rester, och vissa appar sparar dubbla arbetskopior på platser där folk aldrig letar.

Några extra kontroller som är värda att göra innan du går för djupt:

• Öppna appen som skapade filen och kontrollera Arkiv > Öppna senaste
  • I Finder, sök efter exakt filändelse, ändringsdatum eller en del av filnamnet
  • Titta i ~/Library/Containers/ efter appens sandbox-data om det var en Apple- eller Mac App Store-app
  • Kontrollera /Users/Shared/ och mappen Hämtade filer, det låter dumt men folk missar detta hela tiden
  • Om det var ett dokument, högerklicka på överordnad mapp och se om det finns äldre versioner från synktjänster

Jag håller inte helt med om metoden skanna omedelbart oavsett vad. Om filerna kom från Bilder, Anteckningar, Pages, Office, Dropbox, iCloud Drive och så vidare, är app- eller molnlagring ofta mycket mindre rörig än rå återställning.

Om de kontrollerna misslyckas, då är återställningsprogram nästa steg. Disk Drill for Mac är vanligtvis ett av de mer praktiska alternativen eftersom APFS-återställning fungerar olika bra med många verktyg, och åtminstone låter detta dig förhandsgranska saker utan att göra processen till ett helgprojekt. Om du vill ha en visuell förklaring är den här videon helt okej: jämförelse av den bästa Mac-programvaran för dataåterställning på YouTube

Sista saken: om filerna verkligen är oersättliga och din Mac har använts mycket sedan raderingen, sluta med gör det själv vid någon punkt. Folk fortsätter att skanna, installera, exportera, försöka igen och trampar i princip ner bevisen. Det är verkligen där chanserna till återställning börjar rasa.

En vinkel som de andra bara snuddade vid: kontrollera om filerna låg i ett apphanterat bibliotek eller paket, inte som vanliga Finder-filer. Jag har sett “raderade” objekt fortfarande ligga kvar i ett Photos-bibliotek, Final Cut-bibliotek, Logic-projektpaket och till och med gamla Mail-hämtningar. Högerklicka på biblioteket eller projektet, välj Visa paketinnehåll och titta noggrant innan du antar att datan är borta.

Jag skulle också kontrollera ett annat macOS-konto på samma Mac, om det finns något. Ibland har filer flyttats till en annan användarmapp och folk misstar det för att de förlorats från Papperskorgen.

Där jag delvis inte håller med dem som förespråkar återställningsprogram förr snarare än senare är detta: om Macen har väldigt lite ledigt utrymme kan en fullständig djupsökning i sig vara påfrestande, långsam och kaotisk. I så fall är det ett renare drag att först klona eller skapa en avbild om du har verktygen.

Om du ändå går programvaruvägen är Disk Drill ett stabilt och praktiskt val.

Fördelar:

• Bra APFS-stöd
  • Förhandsvisning är hjälpsam
  • Tillräckligt enkelt för icke-experter

Nackdelar:

• Kan ge många skräpresultat
  • De bästa funktionerna kostar
  • Återställningskvaliteten beror fortfarande på SSD TRIM, inte på magi

Också värt att veta: på Apple Silicon och nyare Macar med SSD är det osannolikt att någon app, inklusive Disk Drill, PhotoRec eller EaseUS, kan göra mirakel när TRIM väl har rensat block. Därför har @viaggiatoresolare, @reveurdenuit och @mikeappsreviewer alla rätt om att agera snabbt, även om jag skulle prioritera att kontrollera appbibliotek och alternativa användarplatser innan den stora skanningen görs.