Jag råkade radera foton från min Nikon-kamera innan jag hann flytta dem till datorn, och jag har ingen säkerhetskopia. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att lista ut det bästa sättet att återställa raderade Nikon-kamerafoton på ett säkert sätt utan att göra situationen värre.
Om du raderade bilder från en Nikon skulle jag inte avskriva dem än. Det som spelade roll för mig var inte själva raderingen. Det var vad jag gjorde med kortet efteråt.
Första steget, sluta använda kortet. Direkt. Inga fler bilder, ingen omformatering, ingen kopiering av filer till det. På SD-kort ligger raderade bilder ofta kvar tills ny data skrivs ovanpå dem. Så fort du fortsätter fotografera sjunker dina chanser snabbt.
De flesta Nikon-kameror lagrar bilder på SD-kort eller ett annat löstagbart kort, så det handlar mindre om kameraräddning och mer om korträddning. Jag fick bättre resultat genom att ta ut kortet och använda en kortläsare på datorn. USB från kameran var sämre för mig, och långsammare också.
Om du inte har en säkerhetskopia är återställningsprogram vägen jag tog. Jag hade ganska bra tur med Disk Drill. Anledningen till att jag testade det var enkel. Det läser Nikons filtyper som NEF, NRW och JPEG, och det begravde mig inte i konstiga alternativ.
Det jag gjorde:
- Tog ut SD-kortet ur Nikon-kameran.
- Anslöt det till datorn med en kortläsare.
- Installerade Disk Drill på datorn, aldrig på SD-kortet.
- Valde SD-kortet och klickade på Sök efter förlorad data.
- Körde Universal Scan. För raderade bilder och snabba formateringar fungerade det bra för mig.
- Väntade tills skanningen blev klar och förhandsgranskade sedan bilderna. Om förhandsvisningen öppnades utan problem gick återställningen oftast bra.
- Sparade de återställda filerna på datorn, inte tillbaka på samma SD-kort.
Om du också förlorade video, kör Advanced Camera Recovery efter huvudskanningen. Jag såg att det drog fram material som en vanlig skanning missade, mest när filer var fragmenterade.
Några saker ställde till det för mig första gången:
- Om kortet visas som tomt, anta inte att bilderna är borta. Jag har sett detta hända efter en snabbformatering, filsystemskada eller en vanlig radering. Om den gamla datan inte har skrivits över har du fortfarande en chans.
- Om du återställer RAW-filer, särskilt NEF, kanske Windows inte kan öppna dem direkt. Mina såg trasiga ut först, men de var helt okej. Jag behövde programvara med stöd för Nikon RAW.
- Återställda filer kommer ofta tillbaka med konstiga namn, och mappstrukturen är ofta borta. Irriterande, ja. Också normalt. Återställningsverktyg identifierar ofta filer genom filsignaturer, inte genom den ursprungliga kataloginformationen.
Innan du skannar, kontrollera kopior på tråkiga ställen som folk glömmer bort. Jag hittade gamla överföringar på en bärbar dator en gång, och en annan gång låg det kopior i molnsynkronisering. Titta igenom din dator, externa enheter, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller vad du nu hade aktiverat.
Ett tydligt stopp. Om ingen dator upptäcker SD-kortet, om kortet är fysiskt skadat eller om det fortsätter att tappa anslutningen under skanningen, skulle jag sluta där. Ett felande kort blir värre ju mer du pillar på det. Då är en återställningsverkstad mer rimlig.
Så ja, raderade RAW-filer, ett tömt kort eller ett SD-kort som plötsligt visas som tomt betyder inte alltid att det är kört. Om du slutar använda kortet tidigt och skannar det snart är dina chanser mycket bättre.
Ta ut kortet ur Nikon-kameran och låt det vara. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer helt. Dina chanser till återställning beror på graden av överskrivning, inte på raderingsknappen.
En sak jag vill lägga till är att du bör kontrollera om din Nikon använde dubbla kortplatser eller sparade små JPG-filer på ett kort och RAW-filer på det andra. Många glömmer kortplats 2 och lägger timmar på att skanna fel kort. Titta också i kamerans Retouch-meny eller i den senaste överföringscachen om du någon gång använt SnapBridge. Det är en långsökt möjlighet, men jag har sett folk hitta storleksändrade kopior där.
Jag håller inte helt med om att skanna för alltid på ett instabilt kort. Om kortet kopplas från ens en gång eller börjar läsa långsamt, skapa först en avbild av kortet med ett verktyg som USB Image Tool eller R-Studio och skanna sedan avbilden. Mindre slitage, mindre risk. Om avbildningen misslyckas, sluta hålla på med det.
Om du vill ha programvara är Disk Drill ett bra val för Nikon-fotoåterställning, särskilt för NEF och JPG. Förhandsgranskning är viktigare än skanningsresultat. Om en fil förhandsgranskas korrekt är dina chanser ganska goda. Spara resultaten på din SSD eller en annan enhet, aldrig tillbaka på kortet. Om filnamn saknas, sortera efter EXIF-tidsstämpel efter återställningen.
Om du vill ha en snabb genomgång innan du provar något, hjälpte detta mig: Recension av Disk Drill med riktiga återställningstester
Om kortet formaterades i kameran efter raderingen, få inte panik än. Snabbformatering lämnar ofta fotodatan intakt. Om kortet är böjt, sprucket eller blir varmt, hoppa över programvara och gå till ett labb. Det är gränsen där gör det själv börjar förvärra saker.
Peta inte vidare på själva kameran. Jag håller inte riktigt med dem som direkt föreslår upprepade skanningar på originalkortet. Om de här bilderna verkligen är viktiga är det säkrare att först göra en sektor-för-sektor-avbildning av kortet och sedan göra återställningsarbetet på avbildningen, inte på kortet. Det spelar roll om filsystemet är instabilt eller om kortet börjar ge upp.
@mikeappsreviewer och @ombrasilente har dock rätt om en sak: sluta använda kortet omedelbart.
Några extra saker att kontrollera som folk ofta missar:
- Om din Nikon sparade RAW+JPEG kan den ena versionen fortfarande finnas kvar även om den andra verkar borta.
- Vissa Nikon-hus skapar nya mappar efter datumändringar eller kortfel, så bläddra igenom kortet manuellt från en dator innan du antar att det är tomt.
- Om du använde en Mac, kontrollera Bildinsamling, Bilder-importer och Papperskorgen. På Windows, kontrollera Bilder, OneDrive-kamerauppladdningar och importhistorik.
- Om kameran har dubbla kortplatser, verifiera vilket kort som var aktivt när du tog de bilderna.
När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt alternativ för återställning av Nikon-bilder eftersom det hanterar NEF ganska bra och låter dig förhandsgranska resultat. Men jag skulle också jämföra det med den här bästa listan över program för dataåterställning för raderade foton och SD-kort innan du bestämmer dig för ett verktyg.
En sak till som folk inte säger tillräckligt ofta: om de raderade bilderna fanns i kamerans interna minne i stället för på SD-kortet är chanserna till återställning vanligtvis sämre och processen mindre enkel. I så fall, sluta snabbt att prova slumpmässiga saker. Det kan gå riktigt fel väldigt snabbt.
Det enda jag skulle lägga till till det som @ombrasilente, @vrijheidsvogel och @mikeappsreviewer redan har tagit upp: kontrollera om de “raderade” bilderna faktiskt bara doldes av ett skadat DCIM-index och inte verkligen raderades. Nikon-kort kan ibland se tomma ut i kameran medan datablocken fortfarande finns kvar. På en dator, aktivera dolda filer och inspektera kortet manuellt innan du skannar. Jag har sett foton ligga i konstiga mappar efter att en kamera har krånglat.
Jag håller lite inte med om “skanna först, reda ut det senare” om kortet har någon historik av fel. Om kortläsaren klickar, hänger sig eller om kortet monteras inkonsekvent, fortsätt inte att försöka igen. Varje återanslutning innebär belastning. Vid den punkten, återställ från en avbild eller stanna upp och överväg ett labb.
Om Disk Drill, eftersom det hela tiden kommer upp:
Fördelar:
- Bra stöd för Nikon-format som NEF och JPG
- Förhandsvisningen är användbar, vilket sparar tid
- Tillräckligt enkelt om du inte är djupt inne i återställningsverktyg
Nackdelar:
- Djupskanningar kan ge tillbaka mycket skräp efter filnamn
- Fullständig återställning kostar
- Inte mitt förstahandsval för ett fysiskt instabilt kort
Ett praktiskt tips till: efter återställning, jämför filstorlekar. En återställd NEF som är mycket mindre än dina vanliga Nikon-RAW-filer är ofta ofullständig även om den “öppnas”. Om du tog seriebilder, förvänta dig också luckor där överskrivna kluster bröt sekvensen.
Så ja, Disk Drill är ett rimligt gör-det-själv-alternativ, men verifiera de återställda bilderna, räkna dem inte bara.