Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd, en nu probeer ik de bestanden te herstellen voordat ze voorgoed verdwenen zijn. Ik ben op zoek naar de beste software voor SD-kaartherstel die echt werkt, veilig te gebruiken is en verwijderde of verloren bestanden snel kan herstellen. Advies of aanbevelingen zouden echt helpen.
Hé, ik heb dit ooit eens meegemaakt met een camerakaart, en de eerste stap is saai maar belangrijk. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit de telefoon of camera en laat hem met rust. Verwijderde bestanden zijn meestal niet meteen echt weg. De kaart markeert de ruimte als vrij, en nieuwe gegevens schrijven over de oude heen als je blijft fotograferen of dingen kopiëren.
Betalen voor een recoverylab is zwaar voor je portemonnee, dus ik zou thuis beginnen met recoverysoftware. Ik heb er in de loop der tijd een hele stapel getest, en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill. Het werkte voor mij bij klussen waar de eenvoudige tools niets opleverden. Het draait op Windows en Mac, en ik hoefde niet constant op de interface te letten om door een scan heen te komen.
Waar het mij het meest hielp, was bij cameramedia. Veel recovery-apps doen het prima met eenvoudige bestanden, maar vallen dan uit elkaar bij RAW-fotoformaten zoals CR2, CR3, ARW of NEF. Hetzelfde verhaal bij grote videobestanden van GoPro’s, drones en systeemcamera’s. Die clips worden vaak in stukken over de kaart verdeeld. Sommige programma’s vinden de delen, maar slagen er niet in ze weer op te bouwen tot een bestand dat je kunt afspelen.
Disk Drill bevat een modus Advanced Camera Recovery voor dit soort rommel. Dat deel is belangrijk als je beeldmateriaal in andere apps beschadigd terugkomt. Je kunt de kaart gratis scannen en bekijken wat er wordt gevonden. Op Windows herstelt het ook gratis tot 100 MB, wat genoeg is om te testen of de scan de juiste bestanden heeft gevonden voordat je geld uitgeeft.
Als je andere opties wilt, hier is de korte lijst waar ik naar zou kijken.
- R-Photo
Als je alleen om foto’s en video’s op Windows geeft, is dit een goede gratis keuze voor persoonlijk gebruik. Ik vond de miniatuurweergave prettig omdat je ziet wat je terughaalt in plaats van te gokken op basis van bestandsnamen. Het helpt niet met documenten, pdf’s of herstel van gemengde bestandstypen. Voor media presteert het echter beter dan je van gratis software zou verwachten.
- Recuva
Dit is de oude betrouwbare optie voor basis-bestandsherstel op Windows. Gratis, eenvoudig, snel genoeg. Ik zou het alleen gebruiken als de kaart er nog gezond uitziet en het bestandssysteem niet kapot is. Als de SD-kaart als RAW verschijnt, beschadigd lijkt of ingewikkeldere camerabestanden bevat, slaat het de plank vaak mis.
- DiskGenius
Deze voelt gebouwd voor mensen die een druk scherm en te veel opties niet erg vinden. Het is zowel een partitietool als een recovery-app, en de ondersteuning voor FAT32 is handig omdat de meeste SD-kaarten FAT32 gebruiken. Ik zou het niet geven aan iemand die een schone beginnersopzet wil. Ook heeft de gratis versie een piepkleine herstelgrens van 64 KB, dus foto’s op volledige grootte vallen eigenlijk af tenzij je betaalt.
- DiskDigger
Als je vastzit op Android en geen computer in de buurt hebt, is dit een van de weinige namen die het noemen waard zijn omdat het een native Android-app heeft. Ik denk nog steeds dat een pc de betere route is als je die hebt. De desktopversie staat gratis herstel toe, maar de wachttijd tussen het opslaan van bestanden gaat snel vervelen. Ik heb het eens geprobeerd en ja, geduld helpt.
Nog een paar dingen voordat je gaat scannen.
Als de SD-kaart eruitziet alsof hij het begeeft, willekeurige verbrekingen, leesfouten, je machine loopt vast, maak dan eerst een image van de kaart als je software dat ondersteunt. Ik heb dit ooit gedaan met een twijfelachtige kaart omdat elke extra leesactie riskant voelde. Disk Drill en DiskGenius ondersteunen allebei byte-voor-byte imaging. Je scant het imagebestand in plaats van steeds opnieuw op de beschadigde kaart te hameren.
En sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde SD-kaart op. Zo overschrijf je juist de gegevens die je probeert terug te halen. Sla alles op je computer of een externe schijf op. Gebruik een kaartlezer als je die hebt. Dat maakt het proces meestal minder instabiel. Succes, ik hoop dat je er in elk geval het grootste deel van terugkrijgt.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sognonotturno, maar ik zou de volgorde iets aanpassen. Voor gewoon verwijderde foto’s/video’s van een SD-kaart is de beste software voor SD-kaartgegevensherstel meestal eerst Disk Drill, en daarna iets meer brute-force als dat bestanden mist.
Waarom ik Disk Drill op de eerste plaats zou zetten:
- overzichtelijker voor gewone mensen
- goede ondersteuning voor SD-kaarten
- de previews zijn echt nuttig
- beter in het sorteren van herstelbare bestanden zonder dat je door een hoop totale rommel hoeft te graven
Waar ik het niet helemaal eens ben met het idee van gewoon eerst gratis tools gebruiken: soms verspillen gratis apps tijd en geven ze je een rommelige stapel gedeeltelijke bestanden. Als de foto’s belangrijk zijn, doe ik liever eerst één goede scan dan dat ik tussen 4 middelmatige tools heen en weer spring. Tijd is belangrijk omdat mensen ongeduldig worden en de kaart weer gaan gebruiken. Slechte zet.
Mijn volgorde:
- Disk Drill voor de beste balans tussen veiligheid, herstelkwaliteit en gebruiksgemak
- PhotoRec als de kaart echt flink beschadigd is en je niet om bestandsnamen geeft
- R-Photo als het alleen om Windows gaat en vooral om foto’s
- R-Studio als je je op je gemak voelt met technischere dingen
Ook, als de kaart raar wordt aangekoppeld of steeds de verbinding verbreekt, blijf er dan niet op blijven hameren. Dan begint herstel thuis riskant te worden.
Als je een mening uit de community wilt, is deze thread op beste software voor SD-kaartgegevensherstel aanbevolen door Reddit-gebruikers het waard om even door te nemen.
Nog één ding dat mensen vergeten: als de bestanden vanuit de camera zijn verwijderd nadat er nieuwe foto’s waren gemaakt, kunnen de herstelkansen snel afnemen. Dus ja, stop zo snel mogelijk met het gebruiken van de kaart. Best saai advies, maar het is degene die je het vaakst redt.
Ik zou ze voor verwijderde foto’s en video’s van een SD-kaart zo rangschikken.
-
Disk Drill
Beste allround keuze als je de hoogste herstelkans wilt met zo min mogelijk gedoe. Het werkt goed met exFAT en FAT32, toont voorbeelden van bestanden vóór herstel en doet het bij gefragmenteerde video beter dan de meeste apps. Als je kaart uit een camera, drone of telefoon komt, is dit de eerste die ik zou proberen. @mikeappsreviewer noemde het, en ik ben het eens met de resultaten. Ik ben het er iets minder mee eens dat de gratis versie genoeg is om te testen, 100 MB is snel op met videobestanden. -
PhotoRec
Lelijke interface. Sterke herstelengine. Gratis. Open-source. Het negeert het bestandssysteem en zoekt op bestandssignaturen, wat helpt wanneer de kaart leeg of beschadigd lijkt. Nadeel: bestandsnamen en mappenstructuur zijn vaak verdwenen. Als je het belangrijker vindt om bestanden terug te krijgen dan om ze georganiseerd te houden, werkt het. -
R-Studio
Beter voor lastigere gevallen dan tools voor beginners. Goed als de SD-kaart partitieproblemen, slechte sectoren of vreemd leesgedrag heeft. Het kost meer en voelt technischer aan, maar de scankwaliteit is degelijk. -
UFS Explorer
Dit is mijn laatste thuispoging voordat ik naar een lab ga. Duur, minder gebruiksvriendelijk, maar sterk bij beschadigde media en aangepaste scans.
Mijn advies: sla waardeloze freeware eerst over. Een deel ervan herstelt miniaturen en noemt dat een succes, lol. Gebruik een kaartlezer, scan naar een andere schijf, herstel naar een andere schijf. Als de kaart de verbinding verbreekt, maak er dan eerst een image van.
Voor een snelle visuele uitleg behandelt deze handleiding voor herstel van verwijderde foto’s en video’s van een SD-kaart de basis behoorlijk goed.
Als je één naam wilt, dan is Disk Drill voor de meeste mensen de beste software voor herstel van SD-kaarten. Als Disk Drill dingen mist, voer daarna PhotoRec uit. Die combinatie wordt niet voor niets vaak gebruikt.