Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn USB-stick verwijderd, en nu gaan sommige mappen niet meer open. Ik ben op zoek naar de beste USB-bestandsherstelsoftware die echt werkt en veilig is om te gebruiken. Als je met succes verwijderde of beschadigde bestanden van een flashdrive hebt hersteld, zou ik je aanbevelingen erg op prijs stellen.
Ik heb meer tijd verspild aan USB-hersteltools dan ik wil tellen. Een deel daarvan begon uit nieuwsgierigheid. Het meeste kwam doordat ik op het slechtst mogelijke moment een flashdrive verpestte. Ik heb te maken gehad met verwijderde bestanden, schijven die ik per ongeluk formatteerde, kapotte partities, RAW-bestandssystemen en USB-sticks die de ene dag nog prima verschenen en de volgende dag leeg waren. Dus bleef ik herstelapps testen om te zien welke echt bestanden terugvonden, en welke er vooral gelikt uitzagen en verder weinig deden.
Na genoeg testrondes begon er een patroon zichtbaar te worden. Veel van deze tools doen het prima als de klus simpel is, zoals een bestand herstellen dat je vijf minuten geleden hebt verwijderd. Dingen veranderen snel zodra de USB is geformatteerd, de partitietabel beschadigd is of het bestandssysteem in de war is. Op dat moment wordt het verschil tussen tools heel duidelijk.
Als je één keuze wilt voor de meeste mensen, dan is die van mij Disk Drill.
Wat mij overtuigde, was de veelzijdigheid. Ik heb het gebruikt voor gewone verwijderingsgevallen, voor geformatteerde flashdrives, voor ontbrekende partities en voor beschadigde volumes. Het hield zich in al die situaties beter staande dan de meeste andere tools die ik probeerde. Het herkent ook een lange lijst bestandstypen, en de previewfunctie helpt enorm. Ik bekijk previews altijd eerst, want een groot scanresultaat betekent niets als de bestanden kapot of nutteloos zijn.
Eén ding dat ik meer waardeerde dan ik had verwacht, is de byte-voor-byte back-upoptie. USB-stations falen vaak op lelijke manieren. Ze verbreken de verbinding midden in een scan. Ze beginnen langzamer te lezen. Ze verdwijnen en komen dan weer terug. Eerst een image maken geeft je een veiligere kopie om mee te werken, zodat je niet steeds opnieuw op de originele schijf blijft hameren. Deze heb ik op de harde manier geleerd.
Als je een gratis optie wilt, is Recuva nog steeds de moeite waard om te bekijken. Ik heb er redelijk goede resultaten mee gehad op gezonde USB-sticks waarvan bestanden recent waren verwijderd en verder niets mis was gegaan. Het is simpel, snel en je hoeft geen twintig minuten te besteden aan uitzoeken waar alles zit.
De beperking is vrij duidelijk. Recuva haakt af zodra de schade erger wordt. Formatteren, RAW-volumes, partitieproblemen en zwaardere corruptie zijn de punten waarop het dingen begint te missen die premiumtools meestal wel oppikken. In die gevallen deed Disk Drill het in mijn tests meestal beter.
Voordat je iets uitvoert, doe eerst dit.
-
Stop meteen met het gebruiken van de USB-schijf. Wanneer bestanden worden verwijderd, blijven de gegevens vaak staan totdat nieuwe gegevens ze overschrijven. Elke foto, elk document of willekeurig gekopieerd bestand verkleint je kansen. Open Schijfbeheer en kijk of de schijf verschijnt met ongeveer de juiste grootte. Als dat zo is, heeft softwareherstel nog steeds zin. Als Windows de verkeerde capaciteit toont, of de schijf helemaal niet verschijnt, zou ik aan hardwareproblemen gaan denken.
-
Sla herstelde bestanden ergens anders op. Zet ze niet terug op dezelfde flashdrive. Mensen doen dit, en ja, het vernielt herstelbare gegevens razendsnel.
-
Houd je verwachtingen realistisch. Zelfs goede herstelsoftware loopt soms tegen een muur aan. Ik heb mensen urenlang van app naar app zien springen om daarna te beseffen dat een back-up de hele dag had gered. De 3-2-1-regel is op de lange termijn nog steeds het enige wat ik vertrouw: drie kopieën van je gegevens, op twee soorten opslag, met één kopie ergens anders bewaard. Het is saai. Het werkt.
Ik zou Disk Drill hiervoor bijna bovenaan zetten. Verwijderde bestanden plus mappen die niet openen wijzen meestal op schade aan het bestandssysteem, niet op een eenvoudige fout zoals iets uit de prullenbak verwijderen. Dat is waar zwakkere tools dingen beginnen te missen.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, Recuva is prima voor recente verwijderingen. Ik ben het er niet mee eens om het als eerste poging te gebruiken wanneer mappen al niet meer openen. In mijn ervaring betekent dat symptoom dat je de lichte tools moet overslaan en een programma moet gebruiken met betere dieptescans en imaging-opties.
Wat ik zou kiezen:
- Disk Drill, de beste balans tussen veiligheid, scandiepte, bestandsvoorbeelden en USB-ondersteuning.
- R-Studio, sterker voor technische gebruikers, slechtere interface.
- Recuva, alleen voor eenvoudige verwijderingen op een gezonde schijf.
Belangrijk punt, scan de USB en herstel naar je pc, niet terug naar de stick. Als de schijf de verbinding verliest of als RAW wordt weergegeven, is Disk Drill een van de betere opties.
Als je snel wilt kijken, is deze Disk Drill-review voor USB-bestandsherstel prima,
zie hoe Disk Drill verwijderde bestanden van een USB-stick herstelt
Als de USB in Windows elke keer fouten geeft wanneer je hem aansluit, handel dan snel. Flashdrives gaan snel kapot, en nieuwe pogingen maken het erger.
Als mappen niet openen, zou ik dit niet behandelen als een gewone “oeps, een bestand verwijderd”-situatie. Dat wijst meestal ook op bestandssysteemcorruptie, dus ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer om super simpel te beginnen, tenzij de USB verder perfect gezond is.
Mijn korte lijst:
-
Disk Drill
Beste allround-keuze voor USB-bestandsherstelsoftware wanneer je te maken hebt met verwijderde bestanden én vreemde map-/toegangsproblemen. Het is een van de veiligere opties omdat je eerst kunt scannen, herstelbare bestanden kunt bekijken en kunt herstellen naar een andere schijf. Die combinatie is belangrijker dan flitsende marketing. -
R-Studio
Erg sterk, maar nogal irritant in gebruik als je je niet prettig voelt bij technischere tools. Geweldig wanneer de USB-structuur beschadigd is. -
Recuva
Prima voor recente verwijderingen. Niet mijn eerste keuze als mappen kapot zijn of de schijf zich verdacht gedraagt.
Waar ik het met @voyageurdubois eens ben, is dat diepgaander scannen veel uitmaakt zodra de USB kuren begint te vertonen. Waar ik het een beetje oneens ben, is dat niet iedereen meteen naar de meest geavanceerde workflow hoeft te springen. Als de schijf nog steeds consistent gelezen kan worden, is Disk Drill een betere middenweg voordat je volledig de nerdmodus ingaat met R-Studio.
Nog iets wat mensen vergeten: als Windows steeds vraagt om de USB te “repareren”, klik dan nog niet. Dat kan herstel lastiger maken.
Ik kwam ook een Reddit-discussie over Disk Drill voor USB-bestandsherstel tegen, die de moeite waard is om snel door te nemen als je meer praktijkervaringen wilt.
Herstel naar je pc, niet terug naar de USB. Dat deel is eerlijk gezegd niet onderhandelbaar.
Ik ben iets minder optimistisch over het meteen grijpen naar het zwaarste hulpmiddel, tenzij de USB duidelijk instabiel is. Als hij nog steeds wordt aangekoppeld en de juiste capaciteit toont, is Disk Drill waarschijnlijk de beste middenweg.
Voordelen van Disk Drill
- goed voor verwijderde bestanden plus een beschadigde mapstructuur
- voorbeeldweergave helpt om bestanden te controleren vóór herstel
- kan eerst een schijfkopie maken
- eenvoudigere interface dan R-Studio
Nadelen
- niet de goedkoopste
- diepe scans kunnen veel hernoemde/raw-bestanden opleveren
- limieten voor gratis herstel hangen af van platform/versie, dus controleer dat vóór het scannen
Waar ik een beetje verschil van @voyageurdubois en @kakeru is dit: als de mappen niet openen, zou ik eerst geen reparatiehulpmiddelen uitvoeren, maar ik zou ook niet meteen aannemen dat de schijf stervende is. Test hem indien mogelijk alleen-lezen, maak een image als de verbinding onstabiel is en scan daarna de image.
Mijn rangorde zou zijn:
- Disk Drill
- R-Studio als je je prettig voelt bij een technischere interface
- Recuva alleen als dit een schone recente verwijdering was, zoals @mikeappsreviewer voorstelde
Eén praktische tip die niemand vaak genoeg noemt: als herstelde foto’s/documenten correct worden weergegeven in de preview, stop dan met jagen op een “betere” scan. Sla de goede data eerst op. Herstel wordt slechter wanneer mensen op dezelfde USB blijven experimenteren.