Mijn SD-kaart wordt ineens als leeg weergegeven op mijn telefoon en computer, maar er stonden eerder veel foto’s en video’s op. Ik heb niets verwijderd en deze bestanden zijn echt heel belangrijk voor me. Waardoor kan dit komen, en wat is de beste manier om gegevens te herstellen van een SD-kaart die leeg lijkt zonder de situatie te verergeren?
Ik heb dit meegemaakt, en ja, een volledige set foto's van een SD-kaart verwijderen voelt vreselijk. Het kleine voordeel is dit. Het verwijderen van foto's haalt meestal de vermelding in het bestandssysteem weg, niet de fotogegevens zelf. De kaart markeert die plekken als vrije ruimte, en de afbeeldingsgegevens blijven vaak staan totdat er nieuwe bestanden overheen worden geschreven.
Voordat je iets installeert, zou ik eerst een paar eenvoudige dingen controleren.
- Stop meteen met het gebruiken van de SD-kaart. Dit geldt in elk geval. Haal hem uit de camera, telefoon of kaartlezer. Als je blijft fotograferen of opnemen, vergroot je de kans dat de verwijderde bestanden worden overschreven.
- Kijk in de Prullenbak. Dit is alleen van belang als de kaart was aangesloten op een Windows-pc of Mac toen het verwijderen gebeurde.
- Controleer cloudsynchronisatiediensten. Als de kaart werd gebruikt in een Android-telefoon, of als hij verbonden was geweest met een computer waarop synchronisatie was ingeschakeld, kun je mogelijk kopieën vinden in Google Foto's, Dropbox of OneDrive.
- Probeer een andere kaartlezer of USB-poort. Ik heb meegemaakt dat slechte kaartlezers ervoor zorgden dat kaarten slechts gedeeltelijke gegevens toonden, of helemaal niets. Soms waren de bestanden niet weg, maar was de verbinding slecht.
Als geen van die dingen helpt, is herstelsoftware meestal de volgende stap. Iets wat ik zou vermijden, is het uitvoeren van reparatiehulpmiddelen zoals CHKDSK op Windows of EHBO op macOS. Die hulpmiddelen proberen problemen met het bestandssysteem te repareren. Ze zijn niet bedoeld om verwijderde foto's terug te halen, en ik heb gezien dat ze herstel juist slechter maakten.
Als je de meest eenvoudige optie wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het eerder gebruikt op camerakaarten, en het is meestal eenvoudiger dan de commandoregelopties. Een handig onderdeel is de op camera's gerichte scanmodus voor mediakaarten.
Dit is het proces dat ik zou volgen.
- Installeer Disk Drill op je Windows-pc of Mac.
- Plaats de SD-kaart in een aparte kaartlezer en sluit die kaartlezer vervolgens aan op je computer. Verbind de camera zelf niet via USB. Ik heb meegemaakt dat camera's opslag op vreemde manieren aanboden, waardoor scans minder betrouwbaar waren.
- Open de app, kies de SD-kaart uit de lijst met stations en start de scan.
- Wacht tot de scan is voltooid. Als de software je een foto laat bekijken en de voorbeeldweergave ziet er normaal uit, dan is de kans op herstel voor dat bestand meestal goed.
- Selecteer de foto's die je terug wilt, en start daarna het herstel.
- Sla herstelde bestanden op op de interne schijf van je computer, niet op de SD-kaart. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde kaart is hoe mensen de resterende herstelbare gegevens vernietigen.
Als je andere opties wilt, zijn die er wel een paar, maar elk heeft enige rompslomp.
PhotoRec en Windows File Recovery zijn gratis. De keerzijde is de werkwijze. Je werkt met een terminal of opdrachtprompt in plaats van met een normaal appvenster. PhotoRec heeft ook de neiging bestanden te dumpen zonder de oorspronkelijke namen of mapstructuur, waardoor je uiteindelijk handmatig door een stapel hernoemde afbeeldingen moet sorteren. Ik heb dit ooit gedaan met een paar duizend vakantiefoto's. Nooit meer als ik een keuze heb.
Als je alleen een Android-telefoon hebt en geen computer, bestaat DiskDigger, maar de resultaten zijn vaak beperkt tenzij de telefoon geroot is. Zonder root herstellen mensen vaak alleen miniaturen of verkleinde kopieën in plaats van foto's in volledige resolutie.
Het belangrijkste is snelheid en terughoudendheid. Stop met het gebruiken van de kaart, scan hem vanaf een computer en herstel naar een andere schijf. Als de verwijderde bestanden nog niet zijn overschreven, zijn je kansen redelijk goed.
Waardoor komt dit? Een paar veelvoorkomende oorzaken.
Het bestandssysteem is beschadigd geraakt. Dit is de belangrijkste. Telefoons en camera’s hebben een hekel aan onveilig verwijderen, lege batterijen, goedkope readers en neppe SD-kaarten. Als dat gebeurt, wordt de kaart wel gekoppeld, maar is de index weg, waardoor hij leeg lijkt, zelfs als de gegevens er nog op staan.
Andere mogelijkheden:
- De kaart is overgeschakeld naar RAW of niet-toegewezen ruimte.
- De telefoon vraagt om deze te formatteren omdat het bestandssysteem niet langer leesbaar is.
- De SD-kaart raakt defect op hardwareniveau.
- De kaart is namaak en deed alleen alsof er meer data op paste dan werkelijk het geval was.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat je het gebruik nu meteen moet stoppen. Ik ben het er iets minder mee eens dat reparatietools altijd slecht zijn. Als de kaart een kopie is en niet het origineel, kan herstel van het bestandssysteem soms helpen om mappen weer zichtbaar te maken. Maar voer CHKDSK niet uit op de enige kopie. Het schrijft wijzigingen weg.
Wat ik eerst zou doen, is een image maken van de hele kaart. Sector voor sector. Werk daarna met de image, niet met de kaart. Dat is belangrijk als de kaart aan het overlijden is. Op Linux of Mac is ddrescue meestal de gebruikelijke keuze. Op Windows zijn er ook GUI-tools voor ruwe back-ups. Als de leessnelheid daalt, bestanden fouten geven of de kaart de verbinding verbreekt, is eerst imaging doen de veiligere keuze.
Nadat je een image hebt, scan die dan met Disk Drill. Dat is voor foto’s en video’s eenvoudiger dan de meeste tools, en de preview-ondersteuning helpt om uit te zoeken wat nog intact is. Als Disk Drill bestanden vindt op basis van signatuur maar zonder de originele namen, wijst dat op schade aan het bestandssysteem, niet op normale verwijdering.
Controleer ook verborgen bestanden vanaf een computer. Sommige malware en sommige telefoons zetten het verborgen attribuut aan en mensen denken dan dat de kaart leeg is. Schakel op Windows verborgen items en de weergave van beveiligde systeembestanden in. Snelle controle, laag risico.
Als niets de grootte van de kaart correct leest, zoals 0 bytes, verkeerde capaciteit of voortdurend opnieuw verbinden, stop dan met doe-het-zelfpogingen. Dat begint op een controllerstoring te lijken, en dan is een lab de veiligere route.
Terzijde, als je een korte visuele uitleg over bestandsherstel wilt, is deze Instagram-video over het herstellen van verwijderde bestanden makkelijker te volgen dan een muur van tekst.
Beste aanpak: eerst een image maken, daarna de image scannen met Disk Drill en vervolgens de herstelde bestanden opslaan op je computer. Niet terug op de SD-kaart. Dat deel verpest het herstel voor veel mensen.
Als de kaart er ineens leeg uitziet op zowel telefoon als computer, zou ik het minder behandelen als verwijderde bestanden en meer als de index van de kaart die in de war is geraakt. Dat is een ander probleem dan normale verwijdering. @mikeappsreviewer en @ombrasilente hebben het deel over stop met gebruiken al behandeld, en ja, dat deel is belangrijk.
Een paar dingen die ik zou controleren die mensen vaak overslaan:
- Kijk naar de gerapporteerde capaciteit van de kaart. Als die ineens rare waarden, een piepkleine capaciteit laat zien, of vraagt om te formatteren, wijst dat op bestandssysteemcorruptie of een defecte kaart.
- Probeer hem te lezen op een apparaat dat verborgen/systeembestanden kan tonen. Soms staan de gegevens er wel, maar zijn ze gewoon niet zichtbaar.
- Als deze in een Android-telefoon zat, controleer dan of de telefoon de kaart heeft versleuteld of geadopteerd. Zo ja, dan kan een ander apparaat hem als leeg weergeven, zelfs wanneer er gegevens aanwezig zijn.
Kleine onenigheid met de scan eerst groep: als de kaart zich instabiel gedraagt, traag is of de verbinding verbreekt, blijf hem dan niet bestoken met herhaalde scans. Dat kan een stervende kaart erger maken. In dat geval is één voorzichtige poging of een image maken slimmer.
Als de kaart normaal genoeg gelezen wordt, is Disk Drill een solide keuze omdat het zowel verloren bestandssysteemvermeldingen als ruwe foto-/videohandtekeningen kan vinden zonder totaal vervelend in gebruik te zijn. Herstel alleen naar je computer, niet terug naar de SD-kaart. Simpel, maar mensen doen het nog steeds en vragen zich dan af waarom het herstel slechter werd. Zelf meegemaakt, gedaan en er spijt van gehad lol.
Als de bestanden cruciaal zijn en de kaart blijft verdwijnen, sla doe-het-zelf dan eerlijk gezegd over en ga naar een recoverylab voordat de kaart volledig kapotgaat.
Ook is deze thread over verwijderde SD-kaartfoto’s en camerabestanden herstellen het lezen waard.
Wat ik zou toevoegen aan wat @ombrasilente, @espritlibre en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of de kaart daadwerkelijk het juiste bestandssysteemtype weergeeft in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma. Als deze RAW, lege partitie-informatie of geen koppelpunt toont, verklaart dat de lege weergave zonder dat dit betekent dat de gegevens weg zijn.
Eén kleine kanttekening: ik zou niet meteen beginnen met een reparatiepoging, zelfs niet op een kopie, tenzij je al weet dat de kaart logisch beschadigd en stabiel is. Sommige fixes herschrijven metadata op manieren die later herstel lastiger maken.
Een eenvoudige controle voor aanwijzingen:
- Vergelijk gebruikte ruimte met vrije ruimte
- Kijk of de map DCIM bestaat maar leeg is
- Controleer of de kaart vanzelf alleen-lezen wordt
Dat laatste kan betekenen dat de controller defect raakt, wat slecht nieuws is maar wel nuttig om te weten.
Voor herstel is Disk Drill een redelijke keuze als de kaart nog steeds consistent leesbaar is.
Voordelen
- Eenvoudige preview voor foto’s/video’s
- Goed in zowel scans van verwijderde bestanden als verloren partities
- Eenvoudigere sortering dan PhotoRec
Nadelen
- Niet de goedkoopste optie
- Ruw herstel kan originele namen/mappen verliezen
- Als de hardware defect raakt, zal software die situatie niet redden
Als de kaart warm wordt, de verbinding verbreekt of er extreem lang over doet om mappen te lezen, stop dan met doe-het-zelf en overweeg een lab. Dat is meestal de grens.