Formatert USB-minnepinne ved et uhell, hva er det første jeg bør gjøre?

Jeg formaterte ved et uhell en USB-minnepinne som hadde viktige filer på seg, og nå prøver jeg å finne ut hva som er det tryggeste første steget for å gjenopprette dataene. Jeg har ikke lagret noe nytt på minnepinnen fordi jeg er redd for å overskrive filene. Hva bør jeg gjøre med en gang, og finnes det noen pålitelige metoder eller verktøy for gjenoppretting av USB-data som jeg bør prøve?

Jeg gjorde den samme dumme tingen for en stund siden, bortsett fra at min var en stasjon med familiebilder fra arrangementer på. Den kvalme følelsen i magen, jeg vet. Likevel sletter ikke en formatering alltid filene for godt.

Det første jeg ville avklart er hva slags formatering som skjedde.

Hvis formateringen ble ferdig raskt, som på noen sekunder eller under ett minutt, var det sannsynligvis en hurtigformatering. Enkelt sagt tømmer Windows stasjonens filindeks og lar de gamle fildataene ligge der til nye data skrives over dem. Hvis det tok lang tid, var det mer sannsynlig en full formatering, og gjenoppretting blir mye vanskeligere fordi mer data blir overskrevet.

Akkurat nå er det tryggeste trekket enkelt. Slutt å bruke stasjonen.

1. Ikke formater den igjen
  2. Ikke kjør CHKDSK eller noen reparasjonsapp
  3. Ikke kopier testfiler til den

Enhver skriving til stasjonen senker sjansene dine.

Før du installerer gjenopprettingsverktøy og bruker timevis på skanning, sjekk de kjedelige stedene først. Jeg overså dette en gang og kastet bort halve natten.

1. Skysynkroniseringsmapper som Google Drive, OneDrive, iCloud eller Dropbox
  2. Gamle mapper på PC-en din, Nedlastinger, Skrivebord, Dokumenter
  3. E-postvedlegg, chatteapper eller filer du sendte til noen andre

Noen ganger ligger filene allerede på et annet sted, og du har glemt det.

Hvis de ikke finnes noe annet sted, så ja, bruk gjenopprettingsprogramvare. Jeg hadde ganske grei hell med Disk Drill. Det fikk tilbake de fleste filene mine, et sted rundt 90 prosent slik jeg husker det.

Dette gjorde jeg:

1. Installerte det på selve datamaskinen, ikke på USB-stasjonen
  2. Koblet til USB-en og åpnet Disk Drill
  3. Valgte USB-en fra enhetslisten og startet Søk etter tapte data
  4. Brukte Universell skanning, siden stasjonen hadde blitt formatert
  5. Lot skanningen fullføres helt, selv når det så ut som den var ferdig tidlig
  6. Forhåndsviste filer før gjenoppretting, hvis en fil åpnet i forhåndsvisning, ble den som regel gjenopprettet fint
  7. Lagret gjenopprettede filer til en annen stasjon, aldri tilbake til samme USB

Hvis USB-en begynner å oppføre seg rart, tilfeldige frakoblinger, lesefeil, langsomme skanninger, slutt å presse den. Det finnes en tryggere vei. Disk Drill lar deg lage et fullstendig byte-for-byte-avbildning først, og deretter skanne avbildningen i stedet for den fysiske stasjonen. Jeg ville gjort det hvis maskinvaren virker ustabil.

Jeg ville ikke gitt opp ennå. Hvis dette var en hurtigformatering og du ikke har skrevet nye data til stasjonen, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Hvis programvare ikke finner noe og filene betyr mye, som personlige bilder eller arbeidsfiler du ikke kan erstatte, er et profesjonelt gjenopprettingsverksted fortsatt et alternativ.

Først og fremst, koble fra USB-enheten og legg den til side. Du har allerede gjort det viktigste ved å ikke skrive nye filer til den.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å stoppe all bruk, men jeg ville lagt til én ting før en lang skanning. Sjekk stasjonens størrelse og helse i Diskbehandling. Hvis Windows viser feil kapasitet, RAW, eller den fortsetter å koble til og fra, slutt å tukle med selve minnepinnen. Lag et bilde av den først, og jobb deretter fra bildet. USB-minnepinner feiler på stygge måter, og gjentatte skanninger gjør det verre.

Noen praktiske punkter.

1. Ikke test gjenoppretting på samme USB-enhet.
  2. Ikke la Windows tilby å reparere den.
  3. Bruk en annen stasjon for gjenopprettede filer.
  4. Hvis filene betyr mye, dropp gjør det selv etter første leseforsøk.

Jeg er litt uenig i fokuset folk har på hurtigformatering kontra full formatering. På nyere Windows-versjoner er en full formatering dårlige nyheter, ja. Men billige USB-kontrollere gjør også rare ting med slitasjeutjevning, så selv en hurtigformatering på en ustabil minnepinne blir fort rotete. Stasjonens tilstand betyr nesten like mye som formateringstypen.

Hvis du vil ha et hjemmealternativ, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting fra formatert USB. Skann, forhåndsvis og gjenopprett til PC-en din eller en annen ekstern stasjon. Hvis forhåndsvisningene ser ødelagte ut, stopp og vurder situasjonen på nytt. Ikke fortsett å kjøre minnepinnen hardt i timevis hvis den gir feil.

For tips om gjenoppretting av data fra formatert USB på lettfattelig norsk, er denne videoen grei: se denne gjennomgangen av USB-datagjenoppretting

Hvis filene er uerstattelige, familiebilder, juridiske dokumenter, arbeidsarkiver, er det tryggeste første trekket et profesjonelt laboratorium, ikke mer programvare. Den delen er kjip, men det redder data oftere enn gjentatte gjør det selv-forsøk.

Første trekk? Legg USB-enheten ned og behandle den som bevis, ikke som en lagringsenhet.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @waldgeist, men jeg ville justert rekkefølgen litt. Før du hopper inn i en stor gjenopprettingsskanning, finn ut om filene i det hele tatt er verdt et gjør-det-selv-forsøk. Hvis dette er uerstattelige ting, som skattedokumenter, klientfiler, babybilder, er det tryggeste første steget faktisk å unngå å eksperimentere for mye og vurdere et profesjonelt laboratorium tidlig. Folk ødelegger sin beste sjanse for gjenoppretting ved å gjøre fem forsøk med bare én skanning til.

Ikke heng deg heller for mye opp i hurtigformatering kontra full formatering som det eneste sporet. Det betyr noe, klart, men filsystemtypen betyr også noe. En USB-enhet formatert som exFAT, FAT32 eller NTFS kan oppføre seg forskjellig ved gjenoppretting, og noen verktøy leser ett bedre enn et annet.

Dette ville jeg gjort:

1. Koble den til én gang og sjekk om den monteres normalt.
  2. Hvis den gjør det, lag et bilde av hele USB-enheten først hvis mulig.
  3. Skann deretter bildet, ikke minnepinnen.
  4. Gjenopprett filer til datamaskinen din eller en annen ekstern disk.

Det reduserer slitasjen på en flash-enhet som kanskje er i ferd med å dø. Litt kjedelig råd, men det er slik du redder data.

Hvis du vil ha et hjemmeverktøy, er Disk Drill et rimelig alternativ for gjenoppretting fra formatert USB. Jeg ville brukt det til avbilding først, og deretter skanning. Hvis skanningen forhåndsviser filene dine riktig, er det et ganske solid tegn. Hvis forhåndsvisningene er ødelagte eller filnavnene bare er søppel, ikke fortsett å pirke på den for alltid.

Dette er også verdt å lese hvis du vil ha mer praktisk diskusjon om gjenoppretting fra formatert USB: beste Reddit-tips for å avformatere en USB-flash-enhet

Det viktigste er, ikke panikk-klikk. Det er sånn folk gjør noe som kan gjenopprettes om til helt borte.

En liten uenighet med @waldgeist, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke engang latt minnepinnen være tilkoblet lenger enn nødvendig bare for å undersøke i Windows. Automatisk montering, indeksering og hjelpsom OS-atferd er sjeldne risikoer, men når filene betyr noe, er sjelden nok.

Mitt første trekk ville vært:

1. Skrivebeskytt den hvis USB-en har en fysisk bryter.
  2. Bruk en annen maskin hvis mulig.
  3. Lag et sektor-for-sektor-bilde umiddelbart.
  4. Gjør alle gjenopprettingsforsøk kun fra det bildet.

Det er viktig fordi flash-minnepinner er rare. Slitasjeutjevning kan spre data, og et formatert volum kan fortsatt være mulig å gjenopprette selv når katalogstrukturen er ødelagt.

Hvis du gjør det selv, gir Disk Drill mest mening hovedsakelig fordi det kan lage et bilde først og deretter skanne bildet. Det er funksjonen jeg ville brydd meg mest om her.

Fordeler med Disk Drill:

• Enkel forhåndsvisning av filer som kan gjenopprettes
  • Bra for hurtigformateringssaker
  • Imaging bidrar til å redusere risiko
  • Enkelt nok for ikke-eksperter

Ulemper med Disk Drill:

• Dype skanninger kan ta evigheter
  • Gjenopprettede navn/mapper kan komme tilbake rotete
  • De beste funksjonene er egentlig ikke gratis
  • Ikke magisk hvis kontrolleren eller NAND er i ferd med å svikte

Hvis stasjonen blir varm, kobler fra eller viser skiftende kapasitet, stopp. Da er det ikke lenger et programvareproblem.