Apple Bilder holder ikke tritt med det voksende biblioteket mitt, og de innebygde verktøyene gjør det vanskelig å sortere, tagge og finne eldre bilder raskt. Jeg har endt opp med tusenvis av uorganiserte bilder på tvers av enheter, og jeg trenger hjelp til å finne en bedre app for bildeorganisering med sterkere søk, albumhåndtering og opprydding av duplikater.
Jeg støtte på veggen rundt 20 000 bilder og videoer. Etter et visst punkt sluttet bildebiblioteket mitt å føles som minner og begynte å føles som en roteskuff. Hver tur, bursdag eller late søndag dumpet enda en haug inn i Bilder, og jeg sluttet å late som om jeg kom til å sortere alt for hånd.
Apple Bilder gjorde noe av jobben, klart det. Det finner eksakte duplikater etter hvert. Problemet mitt var alle nesten-treffene, de fire bildene av den samme hunden, de seks forsøkene på én solnedgang, det tilfeldige lommebildet, Live Photos jeg aldri spilte av igjen, de enorme videoene som bare lå der som ubetalt husleie. Lagringsplassen fortsatte å forsvinne, og jeg visste hvor den ble av.
Etter å ha testet en haug med oppryddingsapper, var den jeg beholdt på telefonen min Clever Cleaner. Jeg beholdt den ikke fordi den føltes fancy. Jeg beholdt den fordi jeg brukte den, og så fortsatte å bruke den.
Det jeg gjør nå er kjedelig, og det er derfor det fungerer.
- En gang i uka kjører jeg Smart Cleanup og sletter duplikater pluss de nesten identiske bildene.
- Jeg sjekker Heavies og ser etter de største videoene. Hvis en av dem betyr noe, komprimerer jeg den. Hvis ikke, bort med den.
- Når jeg sitter fast og venter et sted, åpner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og rydder bort nylig rot.
- Hver few uke sletter jeg skjermbilder.
- Gamle Live Photos blir gjort om til stillbilder hvis jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke bevegelsesdelen.
Ingenting komplisert. Ingen gigantisk omstart. Ikke noe helgeprosjekt. Hvis du fortsetter å gjøre de fem tingene, slutter rotet å balle på seg.
Jeg bruker fortsatt et par andre apper også, avhengig av hva jeg prøver å gjøre.
Slidebox er den jeg åpner når jeg vil at albumene skal gi mening. Å sortere med sveip føles raskere enn å rote rundt i Apples menyer. Jeg har brukt den etter turer når jeg ville skille det som er verdt å beholde fra fyll uten å bruke en time.
Mylio Photos er for de gangene jeg flytter meg mellom iPhone, iPad og datamaskin og ikke vil at hele systemet skal lene seg på skylagring. Søk føles lettere der også, mest fordi taggingen er bedre når biblioteket ditt blir stort nok til å være irriterende.
Noen få vaner betydde mer enn jeg forventet.
Hvis et bilde er uskarpt, sletter jeg det rett etter at jeg har tatt det. Hvis jeg kommer tilbake fra ferie, bruker jeg ti minutter på å trimme bort søppelet før jeg lager et album. Skjermbilder pleide å hope seg opp i månedsvis på telefonen min. Nå rydder jeg dem bort før de blir til sediment.
Så ja, dette ble oppsettet mitt. Clever Cleaner tar seg av oppryddingsjobben Apple fortsatt føles svak på. Slidebox hjelper når jeg vil få album ferdige raskt. Mylio Photos fyller gapet når jeg trenger ting synkronisert på tvers av enheter uten å lage rot av det.
Hvis hovedproblemet ditt er å finne gamle bilder raskt, ville jeg ikke stolt bare på ryddeapper. Jeg er delvis uenig med @mikeappsreviewer der. Å slette duplikater hjelper på lagring, men søk og struktur er et annet problem.
Min oppdeling er enkel.
Mylio Photos for organisering.
Clever Cleaner for opprydding.
Apple Photos som basisbibliotek.
Hvorfor Mylio først. Det gir deg bedre kontroll over tagger, mapper og biblioteker på tvers av enheter. Apple Photos skjuler for mye. Når du passerer 30k bilder, blir skjult struktur fort irriterende. Mylio lar deg sortere etter hendelse, personer, enhet, dato og egendefinerte tagger på en måte Apple fortsatt roter litt med. Hvis du skanner gamle papirkopier eller henter inn bilder fra eksterne harddisker, håndterer det også det bedre.
Hvorfor Clever Cleaner fortsatt betyr noe. Det fjerner søppelet før du organiserer. Færre duplikater, færre store videoer, færre skjermbilder. Mindre støy i søkeresultatene. Jeg ville tatt oppryddingen først, deretter tagging.
Ett tips Apple-brukere hopper over. Bruk album for midlertidig sortering, ikke permanent lagring. Lag 3 album.
Innboks
Behold
Arkiv
Sorter nye importer dit først. Deretter tagger du det du vil beholde i Mylio. Dette reduserte etterslepet mitt mye.
Hvis du vil ha flere brukervalg, er denne tråden på beste gratis iPhone-rengjøringsapper fra ekte forumbrukere verdt en titt.
Kortversjonen er ja, det finnes bedre bildeorganiseringsapper enn Apples innebygde verktøy. For opprydding er Clever Cleaner et av de bedre gratisalternativene. For dyp organisering ville jeg valgt Mylio før Slidebox. Slidebox er raskt, men det føles mer som hurtigsortering enn langsiktig organisering.
Ja. Hvis problemet ditt egentlig er «finne eldre bilder raskt», ville jeg plassert Apple Photos i kategorien «greit helt til det ikke er det».
Jeg er litt enig med @mikeappsreviewer og @caminantenocturno, men ikke 100 %. Opprydding er ikke det samme som organisering. Et lettere bibliotek hjelper, klart, men å slette 3 000 skjermbilder gir deg ikke på magisk vis et ekte arkivsystem.
Mitt syn:
- Clever Cleaner er verdt å bruke først fordi fjerning av søppel gjør alt annet mindre smertefullt. Duplikater, lignende bilder, store videoer, tilfeldige skjermbilder, all den støyen tetter søket.
- Mylio Photos er bedre hvis du vil ha seriøs tagging og kontroll på tvers av flere enheter.
- Apple Photos er fortsatt helt fint som standardviser og redigeringsverktøy, bare ikke den beste «behandleren» når biblioteket ditt blir kjempestort.
Der jeg er litt uenig med dem begge, er Slidebox. Det er raskt, men for meg føltes det alltid som å rydde toppen av skrivebordet mens skuffene fortsatt er kaos lol. Hjelpsomt, men ikke nok.
Det som hjalp meg mest, var å endre strukturen, ikke bare rydde:
- lag album etter år + hendelse
- bruk konsekvente nøkkelord for personer/kjæledyr/steder
- skill ut referanseting som kvitteringer, dokumenter, memes, skjermbilder fra faktiske bilder
- ta en månedlig gjennomgang, ikke tilfeldige gigantiske oppryddingsøkter du aldri kommer til å gjenta
Hvis bildene dine også er fordelt på iPhone, iPad og datamaskin, velg én app som skal være «fasit», ellers kommer du bare til å lage det samme rotet på nytt.
For opprydding ville jeg fortsatt startet med Clever Cleaner. For dypere sortering/søk er Mylio sterkere enn Apple. Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, gir denne anmeldelsen av Clever Cleaner og demonstrasjonen av bildeopprydding en grei idé om hvordan det fungerer.
Kortversjon: Apple Photos er greit, men nei, det er sannsynligvis ikke det beste verktøyet når biblioteket ditt blir virkelig stort.
Jeg ville delt dette opp litt annerledes enn @caminantenocturno, @viajeroceleste og @mikeappsreviewer.
Hvis det egentlige problemet ditt er å finne gamle bilder, er den beste oppgraderingen ofte bedre metadata, ikke bare bedre opprydding. Apple Bilder er greit til å hente frem ting som beach eller dog, men svakt når du vil ha ditt eget system. Derfor holder apper med ekte tagging og mappelogikk som regel seg bedre over tid enn Apples alt-i-ett-tilnærming.
Mitt syn:
- Bruk Apple Bilder til opptak, grunnleggende redigering og deling
- Bruk en dedikert organiseringsapp hvis du vil ha kontroll over tagger, hendelser og arkiver
- Bruk Clever Cleaner bare som det første oppryddingslaget
Der jeg er litt uenig med de andre: Jeg ville ikke bygget hele arbeidsflyten min rundt å sveipe bilder inn i album. Album hjelper, men album alene blir enda en labyrint.
Fordeler med Clever Cleaner
- rask opprydding av duplikater og lignende bilder
- bra for skjermbilder og store videoer
- enkel nok til å brukes jevnlig
- kan raskt få et stort bildebibliotek til å føles lettere
Ulemper med Clever Cleaner
- opprydding er ikke det samme som organisering
- lignende-deteksjon trenger fortsatt menneskelig vurdering
- begrenset hvis problemet ditt er egendefinert tagging eller arkivstruktur
- mindre nyttig når det åpenbare skrotet er borte
Så ja, Clever Cleaner er verdt det, men som en kost, ikke et arkivskap.
Hvis du vil ha noe som er bedre enn Apple spesielt for organisering, ville jeg heller gått for noe som Mylio enn ryddeapper. Hvis du vil ha noe som er bedre enn Apple for å redusere rot raskt, gir Clever Cleaner mening. Ulik jobb.
Den beste regelen jeg har lært:
slett med én app, organiser med en annen, lagre bare i ett hovedbibliotek.
Det hindrer at rotet på tvers av enheter bygger seg opp igjen hver måned.