Min eksterne harddisk vil plutselig ikke åpne i Windows og viser The parameter is incorrect. Den fungerte tidligere, og jeg er bekymret for å miste filene på den. Hva er de tryggeste måtene å reparere en utilgjengelig ekstern harddisk på eller gjenopprette dataene uten å gjøre situasjonen verre?
Ikke formater stasjonen ennå, selv om Windows stadig prøver å få deg til å gjøre det. Det er det viktigste. Meldingen Parameteren er feil. kan få det til å se ut som om stasjonen er død, men ofte klarer Windows bare ikke å lese filsystemet riktig. Dataene kan fortsatt ligge der.
Jeg ville også unngått å kjøre CHKDSK med en gang hvis det finnes filer du bryr deg om. Det kan hjelpe senere, men det kan også gjøre gjenopprettingen mer rotete hvis filsystemet allerede er skadet.
Start med de grunnleggende kontrollene først:
- Bruk en annen USB-kabel.
- Prøv en annen USB-port, helst en som er koblet direkte til hovedkortet hvis dette er en stasjonær PC.
- Koble stasjonen til en annen datamaskin.
- Åpne Diskbehandling og se om stasjonen fortsatt vises med riktig størrelse.
Hvis Diskbehandling fortsatt viser stasjonen og kapasiteten ser riktig ut, er det vanligvis et ganske godt tegn. Det betyr at Windows i det minste fortsatt kommuniserer med enheten.
Deretter bør du sjekke stasjonens helse før du belaster den mer. CrystalDiskInfo er bra til det, og det er gratis. Hvis du allerede har Disk Drill, har det også innebygd SMART-overvåking. Se etter advarsler som omallokerte sektorer, ventende sektorer eller andre alvorlige SMART-feil. Hvis slike dukker opp, slutt å bruke stasjonen så mye som mulig fordi den kan være i ferd med å svikte fysisk.
For å få tilbake filene ville jeg brukt Disk Drill. Det var det som reddet filene mine da jeg støtte på dette.
Funksjonen jeg ville brukt først er Byte-til-byte-sikkerhetskopi. Den lager et nøyaktig bilde av stasjonen, slik at du kan skanne bildet i stedet for å skanne den faktiske problemstasjonen gjentatte ganger. Det er viktig fordi hver ekstra lesing kan være risikabel hvis stasjonen begynner å svikte.
Når du har bildet, kjør en Universal Scan på det. Hvis stasjonen virker frisk, kan du skanne den direkte, men det er tryggere å lage et bilde først. Når skanningen er ferdig, forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem. Hvis bildene, dokumentene, videoene og de andre filene dine forhåndsvises riktig, er det et godt tegn. Gjenopprett dem til en annen stasjon, aldri tilbake til den som gir feilen.
Når de viktige filene er kopiert til et trygt sted, ville jeg sett på reparasjonsalternativer.
- Hvis Windows fortsatt gjenkjenner filsystemet, prøv CHKDSK med
chkdsk X: /rfor å rette logiske feil. - Hvis stasjonen har blitt RAW, vil CHKDSK vanligvis ikke gjøre særlig mye. I så fall kan TestDisk hjelpe fordi det i noen tilfeller kan gjenoppbygge skadede partisjoner.
- Hvis stasjonen virker fin og det er selve Windows som oppfører seg merkelig, kjør SFC og DISM for å reparere ødelagte systemfiler.
- Det finnes også sjeldne tilfeller der Windows sitt desimalskilletegn forårsaker merkelig oppførsel. Å endre det tilbake til punktum har løst denne feilen for noen, men jeg ville ikke sjekket det før de åpenbare tingene er utelukket.
Hvis gjenopprettingen er gjort og ingenting annet fungerer, er et hurtigformat neste fornuftige steg. Hvis stasjonen fungerer normalt etter det, var problemet sannsynligvis korrupsjon i filsystemet. Hvis den samme feilen kommer tilbake etter formatering, ville jeg sluttet å stole på stasjonen og erstattet den.
Et sted jeg ikke ville fortsatt å eksperimentere, er ved tydelig maskinvarefeil. Hvis stasjonen klikker, kobler seg inn og ut, forsvinner fra Diskbehandling, bare blir oppdaget av og til, eller SMART viser alvorlige advarsler, koble den fra. På det tidspunktet er profesjonell gjenoppretting vanligvis den tryggere løsningen.
De fleste gjenopprettingslaboratorier vil først evaluere stasjonen og gi deg et pristilbud før de gjør arbeidet. Mange har også en ingen data, ingen betaling-policy. Ut fra det jeg har sett, ligger logisk gjenoppretting ofte på rundt $300-600. Hvis stasjonen trenger maskinvarereparasjon eller arbeid i renrom, kan det hoppe til $700-2,000+, avhengig av skaden og størrelsen på stasjonen.
Det som mangler her, er om stasjonen viser riktig full kapasitet i Diskbehandling, ikke bare om Windows gir den en stasjonsbokstav. Hvis den vises som «Ingen medier», 0 byte, eller fortsetter å forsvinne, er det sannsynligvis ikke noe Windows kan reparere. Det peker heller mot USB-kabinettet, kabelen, strømforsyningen eller selve stasjonen. I så fall er det å kjøre reparasjonskommandoer stort sett bare å pirke borti en enhet som er i ferd med å svikte.
Jeg er enig i den generelle tilnærmingen «gjenopprett først, reparer senere», men jeg ville vært litt tydeligere om CHKDSK: ikke kjør det før du har en annen kopi av de viktige filene eller et fullstendig image. CHKDSK er laget for å gjøre filsystemet brukbart igjen, ikke for å bevare alle skadede filer for gjenoppretting. Noen ganger hjelper det, noen ganger flytter det ødelagte deler til found-mapper, og noen ganger gjør det at gjenopprettingsverktøy ser mindre struktur enn før.
En billig ting å prøve før du kjøper noe, er å starte fra en Linux live-USB og se om stasjonen kan monteres skrivebeskyttet. Ikke installer Linux, bare kjør det fra USB-pinnen. Hvis Linux kan se mappene, kopier filene til en annen stasjon og la den dårlige være i fred til du er ferdig. Hvis den nekter å montere eller gir mange I/O-feil, stopp. Det er også nyttig informasjon.
Etter at filene dine er trygge, kan du prøve de kjedelige løsningene: fjern og tilordne stasjonsbokstaven på nytt, kjør CHKDSK hvis partisjonen fortsatt er NTFS/exFAT, eller hurtigformater og test stasjonen på nytt hvis du ikke lenger trenger å gjenopprette noe fra den. Hvis feilen kommer tilbake etter en ren formatering, ville jeg ikke stolt på den eksterne stasjonen til noe viktig, selv om den ser ut til å oppføre seg normalt en stund.
Den skjulte ulempen ved å “fikse” det er at Windows kan få stasjonen til å se normal ut igjen, samtidig som det stille kaster bort spor som gjenopprettingsprogramvare kunne ha brukt. Derfor ville jeg behandlet den første vellykkede tilgangen som et redningsvindu, ikke som bevis på at stasjonen er fikset. Hvis den åpner seg bare én gang, kopier de uerstattelige tingene først. Ikke begynn å organisere mapper, slette søppel eller prøve å “rydde opp” på den samme disken.
Et lite forbehold til det vanlige rådet: hvis dette er en fabrikkprodusert ekstern disk, vær forsiktig med å ta den nakne disken ut av kabinettet for tidlig. Noen USB-kabinetter gjør merkelig sektoroversettelse, og noen eksterne disker har maskinvarekryptering knyttet til USB-kortet. Å flytte disken direkte til SATA kan gjøre at dataene ser enda mer uleselige ut. Det er tryggere å prøve en annen kabel, port eller datamaskin før du begynner å åpne kabinettet.
Jeg ville bare kalt den “reparerbar” etter at du vet hvilket problem du har. Hvis Diskbehandling viser riktig størrelse og SMART ser ren ut, kan det bare være filsystemskade, og gjenoppretting etterfulgt av formatering kan være nok. Hvis den kobler fra, klikker, viser 0 byte eller fryser hele PC-en når den kobles til, slutt å behandle det som en Windows-feil. På det tidspunktet er den tryggeste reparasjonen ingen reparasjon i det hele tatt før filene er kopiert eller avbildet et annet sted.
Ikke la Windows fortsette å prøve de samme dårlige lesingene i timevis.
Mange gjør dette verre ved å dobbeltklikke på stasjonen, vente i evigheter, koble den fra, koble den til igjen, og så gjøre det samme en gang til. Utforsker er elendig til dette fordi den kan prøve å lese miniatyrbilder, skanne mapper eller beregne størrelser før du i det hele tatt kopierer noe nyttig. Hvis stasjonen vises, selv bare kort, gå rett til de viktigste mappene først og kopier i små omganger til en annen disk. Bilder, skattefiler, arbeidsdokumenter, hva enn du ikke kan erstatte. La filmer, installasjonsfiler og rusk vente til senere.
Jeg er enig i rådet om å gjenopprette før du reparerer, men jeg ville vært forsiktig med spesifikt chkdsk X: /r. /r kan ta svært lang tid og hamrer hele overflaten på jakt etter dårlige sektorer. Det er greit for en frisk disk du prøver å reparere, men det er et dårlig første trekk på en disk som kan være i ferd med å dø. Etter at du har et diskbilde eller filene dine kopiert, ja, prøv reparasjonskommandoer. Før det ville jeg heller brukt noe som kopierer med få nye forsøk, eller laget et diskbilde og arbeidet ut fra bildet.
Så ja, den kan være mulig å reparere hvis det bare er skade på filsystemet. Men behandle The parameter is incorrect som et varselsignal, ikke som den faktiske diagnosen. Hvis stasjonen holder seg stabil og viser riktig størrelse, kan gjenopprettingsprogramvare eller et bilde-først-verktøy som Disk Drill være fornuftig. Hvis den forsvinner, klikker eller viser merkelig kapasitet, slutt å teste den som en vanlig USB-pinne. På det punktet bruker hvert ekstra forsøk opp noe av stasjonens gjenværende levetid.