Een offline iPhone-foto-opruimapp nodig, zoals CCleaner?

Ik ben op zoek naar een CCleaner-alternatief voor iPhone dat foto’s kan scannen en opschonen zonder internetverbinding. Mijn opslag is bijna vol en ik moet vaak dubbele of onnodige afbeeldingen sorteren wanneer ik offline ben. Ik heb hulp nodig bij het vinden van een veilige offline iPhone-foto-opruimapp die lokaal werkt en geen cloudtoegang vereist.

CCleaner op iPhone schoot me al snel in het verkeerde keelgat. De app wordt gratis geïnstalleerd, zeker. Daarna probeer je de onderdelen te gebruiken waarvoor mensen juist een cleaner downloaden, en het betaalscherm staat meteen voor je neus. Dubbele bestanden zoeken, vergelijkbare foto’s sorteren, de dingen met enige waarde, alles zit op slot tenzij je ongeveer $5 per week of $35 per jaar betaalt. Het ergste was dat het matchen slordig aanvoelde toen ik het probeerde. Ik zag niet-gerelateerde foto’s in dezelfde duplicatenstapel gegooid worden, dus ik moest nog steeds elke groep met de hand nalopen. Op dat punt zorgde de app voor werk in plaats van het weg te nemen.

Op iPad voelde het nog minder af. Er is geen fatsoenlijke iPad-versie. Je krijgt de uitgerekte iPhone-app, opgeblazen op een groter scherm. De lay-out voelt verkeerd aan. Knoppen lijken verkeerd geplaatst. Het werkt, maar op dezelfde manier waarop een stoel met één te korte poot werkt.

De gratis optie die ik bleef gebruiken

Na het testen van een paar foto-cleaner-apps met dezelfde lokopzet, sprong er om een simpele reden één uit. Hij deed het werk zonder me achter een betaalmuur te stoppen. Clever Cleaner is van begin tot eind gratis. Geen advertenties. Geen later opduikende abonnementsprompt. Geen functievergrendeling na de scan. Ik heb ook gekeken wie het gemaakt heeft. Hetzelfde team achter Disk Drill, dat al een tijd meegaat in dataherstel. Voor mij woog dat zwaarder dan flitsende appstore-teksten.

Offline gebruik

Ja. Dit deel was voor mij erg belangrijk, omdat mijn fotobibliotheek persoonlijke rommel bevat, bonnetjes, familiefoto’s, screenshots van werk, willekeurige documenten. Clever Cleaner verwerkt alles op het apparaat zelf. De scan gebruikt de hardware van je iPhone of iPad. Foto’s worden niet naar een server gestuurd om gesorteerd te worden. Als het je uitmaakt waar je bibliotheek naartoe gaat, is dat verschil niet klein.

Oudere iPads

Ik heb het ook op oudere hardware geprobeerd. Het draait op iPad in compatibiliteitsmodus omdat er nog geen aangepaste tabletinterface is, maar de hulpmiddelen zijn er. Bij een bibliotheek met meer dan 20.000 foto’s duurde de eerste scan op een oudere iPad langer dan op een nieuwere telefoon. Een paar extra minuten, voor zover ik zag. Nadat de scan klaar was, voelden bladeren en opruimen normaal aan. De functies bleven op alle apparaten hetzelfde.

Hoe ik het gebruikte om ruimte vrij te maken

1. Begin bij Vergelijkbaar

Hier haalde ik de grootste opschoning. Apple Foto’s vangt alleen exacte duplicaten. Deze app groepeert ook bijna-gelijke foto’s, wat in het echte leven nuttiger is. Denk aan tien foto’s van dezelfde hond die bijna in dezelfde houding zit, burstfoto’s, herhaalde pogingen van één zonsondergang, drie foto’s van hetzelfde bonnetje omdat je hand bewoog. De app groepeert ze en markeert een Beste opname. Ik controleer de keuzes nog steeds, omdat ik geen enkele app blind vertrouw, maar een hele groep met één tik wissen bespaarde me veel tijd.

1. Open daarna Heavies

Dit tabblad is direct, op een goede manier. Het sorteert media van grootste bestand naar beneden, met exacte bestandsgroottes in beeld. iOS geeft je deze weergave niet uit zichzelf. Oude schermopnames, enorme video’s, vergeten downloads, opgenomen concerten die je nooit meer hebt bekeken, alles komt bovenaan te staan. Eén ronde door dit gedeelte leverde mij 15 GB op, vooral oude video’s waarvan ik vergeten was dat ze bestonden.

1. Controleer Screenshots

Deze is minder spectaculair, maar nog steeds nuttig. Het toont screenshots met zichtbare bestandsgroottes vóór verwijdering. Ik vond het makkelijker om ze te verwijderen wanneer ik de totale opslagruimte kon zien die aan die rommel hing. Oude memes, verzendbevestigingen, opgeslagen wachtwoorden, kaarten, willekeurige notities, het stapelt zich op. Bij mij was het ongemerkt boven de 2 GB uitgekomen.

1. Converteer Live Photos

Dit was voor mij de verborgen topper. Live Photos nemen meer ruimte in omdat er bij elke foto bewegingsgegevens zitten. Als je niets geeft om die beweging, bespaart het converteren naar standaard stilstaande afbeeldingen opslagruimte zonder de foto zelf te verwijderen. In een bibliotheek vol Live Photos maakte dit op zichzelf al een paar gigabyte vrij. Voor mij een goede ruil. Je houdt de afbeelding, verliest het kleine fragment.

Het deel dat mensen missen

Verwijderen binnen een cleaner-app is op iPhone en iPad maar de helft van het werk. Je opslagcijfer daalt meestal niet meteen omdat de bestanden 30 dagen in Recent verwijderd blijven staan en nog steeds meetellen.

Doe dit na het opruimen:

1. Open Foto’s
  2. Ga naar Albums
  3. Scroll naar Recent verwijderd onder Hulpprogramma’s
  4. Tik op Selecteer
  5. Tik op Verwijder alles

Pas nadat ik die map had geleegd, veranderde de opslagbalk. Daarvoor leek het alsof er niets was gebeurd, wat verwarrend is als je nog niet weet hoe iOS met verwijderingen omgaat.

Als offline gebruik je belangrijkste criterium is, sla dan alles over dat is gebouwd rond cloudmatching. Veel opschoner-apps zeggen slimme scan, wat vaak server-side verwerking betekent of functies die vergrendeld zijn totdat je betaalt.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei over CCleaner op iPhone. De betaalmuur is irritant. Op één punt ben ik het wel een beetje oneens. Voor sommige mensen zijn Apple Foto’s plus handmatige controle genoeg als je bibliotheek klein is. Als je 5.000 foto’s of minder hebt, heb je misschien helemaal geen speciale opschoonapp nodig.

Als je bibliotheek groot is en je offline sorteren nodig hebt, is Clever Cleaner een van de weinige opties die het proberen waard zijn. Het voert scans uit op het apparaat, dus het werkt zonder internet zodra het is geïnstalleerd en je foto’s op je telefoon blijven. Dat is belangrijker dan de merknaam, tbh.

Wat ik zou controleren voordat je een app kiest:

1. Ondersteuning voor offline scannen.
  2. Matching op het apparaat, geen upload naar de cloud.
  3. Geen valstrik met een wekelijks abonnement.
  4. Ondersteuning voor vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten.
  5. Opruimen van video’s en schermafbeeldingen.

Clever Cleaner past beter bij die punten dan de meeste iPhone-opschoonapps die ik heb getest. Als je het wilt proberen, download het hier: gratis iPhone-foto-opschoonapp voor offline duplicaten opruimen

Eén klein nadeel. AI-groepering is nooit perfect. Je moet nog steeds snel alles nalopen, vooral bij burstfoto’s of opnamen bij weinig licht. Maar voor offline gebruik is het een van de betere opschoonopties die ik heb gezien.

Ik ben het met @mikeappsreviewer over één ding eens: CCleaner op iPhone voelt veel meer als een abonnementen-app dan als een opschoon-app. Maar ik wil @sternenwanderer ook een beetje tegenspreken, want geen enkele cleaner is offline magisch. Als de app overal AI zegt, moet je nog steeds dubbelchecken wat hij wil verwijderen. Dat deel verdwijnt nooit.

Als je belangrijkste eis is werkt zonder internet, dan is het belangrijkste om te controleren of de scan op het apparaat gebeurt. Dat is belangrijker dan de merknaam. Veel apps lijken nuttig totdat je bij de echte opschoontools komt, en dan bam, betaalmuur of cloudverwerking.

Voor mij is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste match als je een CCleaner-alternatief voor iPhone wilt dat foto-opruiming offline aankan. Niet omdat het perfect is, maar omdat het simpel is en niet van elke tik een abonnementspraatje maakt. Ik vind het ook fijn dat het gericht is op foto- en opslagopschoning in plaats van te doen alsof het een alles-in-één telefoonbooster is, wat op iOS meestal toch onzin is.

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat eigenlijk niet genoeg is benadrukt: soms is de snelste offline opschoning geen duplicaten, maar mislukte keeper-foto’s. Je kent ze wel. Wazige kattenfoto. Foto vanuit je zak. Zwart scherm. Per ongeluk een video van 9 seconden van de vloer. Een degelijke cleaner zou die snel naar boven moeten halen, anders zit je nog steeds handmatig jaren aan rommel door te spitten.

Controleer ook, voordat je iets installeert, de iPhone-instellingen:

• Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
  • Controleer grote bijlagen in Berichten
  • Verwijder ongebruikte apps
  • Kijk of Foto’s daadwerkelijk de grootste opslagvreter is

Als het vooral foto’s zijn, dan is Clever Cleaner inderdaad het bekijken waard voor offline opschoning van duplicaten en vergelijkbare foto’s. Als je meer details wilt, geeft deze review van Clever Cleaner voor iPhone en overzicht van opslagopschoning een vrij duidelijk overzicht.

Korte versie: CCleaner zou niet mijn keuze zijn op iPhone. Voor offline foto-opruiming is Clever Cleaner logischer, verwacht alleen niet dat een app slim genoeg is om je ogen 100% te vervangen.

Ik ben het grotendeels eens met @sternenwanderer en @stellacadente over het offline deel: scannen op het apparaat is de doorslaggevende factor, niet de branding van de app. Waar ik een beetje verschil van mening met @mikeappsreviewer is dat ik niet denk dat alleen “gratis” de beste keuze bepaalt. Als een app offline werkt, nauwkeurig genoeg is en niet voortdurend aandringt, dan is dat belangrijker dan of hij probeert gul over te komen.

Voor jouw gebruikssituatie is Clever Cleaner waarschijnlijk het meest praktische CCleaner-alternatief op iPhone.

Voordelen van Clever Cleaner

• Werkt offline na installatie
  • Scant lokaal, dus foto’s blijven op het apparaat
  • Verwerkt vergelijkbare foto’s, niet alleen exacte duplicaten
  • Handig voor schermafbeeldingen en grote mediabestanden
  • Minder abonnementsdruk dan veel andere opschoonapps

Nadelen

• Het groeperen van vergelijkbare foto’s vereist nog steeds menselijke controle
  • Geen wonderbaarlijke opschoning voor willekeurige rommel buiten foto’s
  • De iPad-ervaring is minder verfijnd dan die van een echte tablet-app
  • Als je bibliotheek klein is, kan het overdreven zijn

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat de anderen slechts licht hebben aangestipt: schakel vóór je een opschoonapp gebruikt de energiebesparingsmodus uit en houd de telefoon ontgrendeld tijdens de eerste scan als je een enorme bibliotheek hebt. Offline apps kunnen eruitzien alsof ze “vastlopen” terwijl iOS achtergrondtaken gewoon afremt.

Negeer ook Apple’s eigen verborgen opslagvreters niet:

• gedownloade media in Berichten
  • mediacaches van WhatsApp/Telegram
  • opgeslagen video’s in Bestanden

Dus ja, voor offline iPhone-foto-opruiming is Clever Cleaner zinvoller dan CCleaner. Verwacht alleen geen perfecte AI-selecties. Zie het als een snelle sorteertool, niet als een automatische verwijderknop.