Beste tool voor gegevensherstel voor Mac met eenvoudige interface?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en besefte te laat dat ik geen recente back-up had. Ik probeer de beste gegevensherstelsoftware voor Mac te vinden met een eenvoudige interface, omdat ik niet erg technisch ben en het niet erger wil maken. Als iemand een gebruiksvriendelijke tool voor gegevensherstel voor Mac kan aanbevelen die echt werkt, zou ik de hulp enorm waarderen.

Ik heb dit op een Mac meegemaakt, en ja, het is waardeloos. Foto's weg, projectmappen verdwenen, externe schijf wordt gekoppeld maar toont niets. De eerste paar minuten zijn belangrijker dan mensen denken.

Wat ik als eerste zou doen, voordat je een herstel-app aanraakt:

1. Stop meteen met iets naar de schijf te schrijven.
  2. Zet er geen nieuwe bestanden op.
  3. Laat EHBO voorlopig met rust. Hetzelfde geldt voor willekeurige opschoon-apps.
  4. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde.
  5. Als de schijf de verbinding verliest, vastloopt of instabiel aanvoelt, maak dan eerst een image-back-up als dat mogelijk is.

SSD's zijn waar mensen snel de fout ingaan. Op nieuwere Macs kan TRIM verwijderde blokken sneller wissen dan je zou verwachten, dus afwachten of de schijf normaal blijven gebruiken is een slecht idee.

Als je een overzicht van goede opties wilt, is deze thread de moeite waard: Mac-hersteltools.

De tools die ik op de shortlist zou zetten:

1. Disk Drill is degene die ik de meeste mensen als eerste zou aanraden. Het werkt goed met APFS, draait prima op Apple Silicon en doet het goed met verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, SD-kaarten en externe SSD's. Ik vond de previewfunctie prettig, en de optie voor een byte-voor-byte back-upimage is belangrijk wanneer een schijf onstabiel lijkt.
  2. PhotoRec is mijn keuze als je een gratis oplossing nodig hebt. Het is krachtig, vooral bij beschadigde kaarten en lastige gevallen, maar niet gebruiksvriendelijk. Het draait in de terminal, en meestal raak je de oorspronkelijke bestandsnamen en mapstructuur kwijt.
  3. R-Studio gaat dieper. Als je te maken hebt met RAID, kapotte partities of problemen op lager niveau in het bestandssysteem, is het een van de serieuze tools. Ik zou het alleen niet aan een beginner geven. De interface voelt al snel druk aan.
  4. iBoysoft Data Recovery is prima als je iets eenvoudigere wilt. De APFS-ondersteuning is degelijk, en de kleine gratis herstelruimte helpt als je maar een handvol bestanden nodig hebt.

Als dit mijn schijf was en het probleem iets gewoons was, verwijderde bestanden, geleegde Prullenmand, beschadigde SD-kaart, vreemd gedrag van een externe schijf, dan zou ik met Disk Drill beginnen. Het voelt als de makkelijkste middenweg tussen resultaat en gebruiksgemak. Als je overweg kunt met Terminal en een gratis optie wilt, haalt PhotoRec nog steeds meer binnen dan mensen verwachten.

Als je de makkelijkste keuze wilt, zou ik voor Disk Drill voor Mac gaan.

Waarom. Eenvoudige interface. Grote knoppen. Duidelijke bestandscategorieën. De preview werkt goed, dus je verspilt minder tijd met het doorspitten van rommel. Voor niet-technische gebruikers is dit belangrijker dan mensen toegeven.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de algemene shortlist, maar ik ben iets minder overtuigd van iBoysoft voor beginners. Het voelt in het begin simpel, maar begint daarna extra meldingen en scanopties te pushen die mensen niet altijd begrijpen. Disk Drill voelt overzichtelijker.

Mijn snelle ranglijst voor eenvoudig gebruik:

1. Disk Drill, beste balans tussen gebruiksgemak en herstelresultaten.
  2. EaseUS Data Recovery Wizard, eenvoudige indeling, maar ik heb gemerkt dat scans trager zijn op grote schijven.
  3. Wondershare Recoverit, verzorgde interface, redelijk voor foto’s en documenten, prijsstelling is irritant.

Nog iets. Als je verwijderde bestanden op de interne SSD van een nieuwere Mac stonden, dalen de herstelkansen snel. Als het een externe schijf, SD-kaart of USB-drive was, zijn je kansen meestal beter.

Als je een overzicht in gewone taal wilt, heeft dit me geholpen om tools te vergelijken voordat ik er een koos:
beste Mac-herstelsoftware met eenvoudige installatie

Dus ja, als je belangrijkste doel in de eerste plaats een eenvoudige interface is, is Disk Drill degene waarmee ik zou beginnen. Bekijk eerst de bestanden, herstel naar een andere schijf en houd het proces kort.

Als je hoogste prioriteit een eenvoudige interface op Mac is, zou ik Disk Drill nog steeds bovenaan zetten, maar om een iets andere reden dan @mikeappsreviewer en @nachtdromer.

Wat het makkelijker maakt voor niet-technische mensen, is dat het je niet meteen bedelft onder vakjargon. Je kunt meestal gewoon de schijf kiezen, scannen, voorbeelden bekijken, herstellen. Dat is belangrijker dan 900 “geavanceerde” opties hebben die je toch nooit gebruikt. Het voorbeeldvenster is ook superhandig, vooral als je maar een paar documenten of foto’s nodig hebt en niet een berg rommel wilt terugzetten.

Waar ik een beetje van afwijk: mensen zijn vaak geobsedeerd door de “beste herstelpercentages”, alsof elke app enorm anders is. In normale gevallen van per ongeluk verwijderen is gebruiksgemak net zo belangrijk. Een krachtig hulpmiddel met een rommelige interface kan een slechte situatie erger maken als je op het verkeerde klikt of bestanden terug opslaat op dezelfde schijf.

Mijn korte versie:

• Disk Drill: makkelijkste algemene Mac-dataherstelsoftware voor beginners
  • EaseUS: eenvoudig genoeg, maar voelt voor mij rommeliger aan
  • PhotoRec: effectief, maar totaal niet beginnersvriendelijk
  • R-Studio: geweldig voor professionals, overdreven voor de meeste mensen

Als je meer vergelijkingen wilt, heeft deze thread een degelijk overzicht van de beste Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden en externe schijven.

Eén kanttekening die niemand graag hoort: als de bestanden zijn verwijderd van je interne SSD op een nieuwere Mac, kan herstel wisselvallig zijn. Als het een SD-kaart, USB-stick of externe SSD/HDD was, zijn je kansen meestal een stuk beter.

Dus ja, voor de vraag naar de beste datahersteltool voor Mac met eenvoudige interface zou ik eerst beginnen met Disk Drill voor Mac. Het is de minst irritante optie, en dat telt eerlijk gezegd best zwaar.

Ik ben het grotendeels eens met @nachtdromer, @mike34 en @mikeappsreviewer dat Disk Drill de veiligste aanbeveling is voor een niet-technische Mac-gebruiker, maar ik wil er één kleine kanttekening aan toevoegen: eenvoudig is alleen nuttig als de app ook duidelijk maakt wat je niet moet doen. Sommige hersteltools zien er gebruiksvriendelijk uit, maar duwen stilletjes extra reparatieopties naar voren die beginners in verwarring brengen.

Daarom is Disk Drill waarschijnlijk de beste eerste keuze op Mac.

Voordelen van Disk Drill

• Strakke interface, gemakkelijk te navigeren
  • Goede bestandsvoorbeeldfunctie vóór herstel
  • Gaat behoorlijk goed om met APFS, USB-drives, SD-kaarten en externe schijven
  • Laat je focussen op verwijderde bestanden zonder je te laten verdrinken in technische instellingen

Nadelen van Disk Drill

• Niet de goedkoopste optie
  • Diepe scans kunnen nog steeds veel rommelige resultaten opleveren
  • Op nieuwere interne Mac-ssd’s kan geen enkele app veel beloven als TRIM de gegevens al heeft gewist

Waar ik het licht oneens ben met de gebruikelijke rangorde: EaseUS is eenvoudig genoeg, maar ik vind de interface meer wizard-achtig dan echt duidelijk. Het begeleidt je wel, maar soms betekent dat gewoon meer schermen. R-Studio is uitstekend, maar veel te veel voor deze toepassing. PhotoRec is krachtig en gratis, maar als je iets eenvoudigs wilt, is het eigenlijk het tegenovergestelde van eenvoudig.

Dus als je doel is de beste Mac-software voor gegevensherstel met een eenvoudige interface, zou ik beginnen met Disk Drill, de getroffen schijf scannen, alleen een voorbeeld bekijken van wat belangrijk is en herstellen naar een ander apparaat. Als het je interne ssd is, houd de verwachtingen dan realistisch. Als het een externe schijf of SD-kaart is, zijn je kansen meestal veel beter.