Beste datagjenopprettingsverktøy for Mac med enkelt grensesnitt?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og innså for sent at jeg ikke hadde en nylig sikkerhetskopi. Jeg prøver å finne den beste datagjenopprettingsprogramvaren for Mac med et enkelt grensesnitt, fordi jeg ikke er særlig teknisk anlagt og ikke vil gjøre ting verre. Hvis noen kan anbefale et brukervennlig datagjenopprettingsverktøy for Mac som faktisk fungerer, ville jeg virkelig satt pris på hjelpen.

Jeg har vært gjennom dette på en Mac, og ja, det suger. Bilder borte, prosjektmapper mangler, ekstern disken monteres men viser ingenting. De første minuttene betyr mer enn folk tror.

Dette ville jeg gjort først, før du rører noen gjenopprettingsapp:

1. Slutt å skrive noe til disken med en gang.
  2. Ikke flytt nye filer over på den.
  3. La Førstehjelp være i fred foreløpig. Det samme gjelder tilfeldige oppryddingsapper.
  4. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på den samme.
  5. Hvis disken mister tilkoblingen, fryser eller virker ustabil, lag først en sikkerhetskopi som diskbilde hvis du kan.

SSD-er er der folk fort brenner seg. På nyere Mac-er kan TRIM slette blokker som er slettet tidligere enn du skulle tro, så å vente rundt eller bruke disken som normalt er et dårlig valg.

Hvis du vil ha en oversikt over brukbare alternativer, er denne tråden verdt en titt: Mac-gjenopprettingsverktøy.

Verktøyene jeg ville hatt på kortlisten:

1. Disk Drill er den jeg først ville pekt de fleste mot. Den håndterer APFS godt, kjører fint på Apple Silicon, og gjør en god jobb med slettede filer, formaterte disker, SD-kort og eksterne SSD-er. Jeg likte forhåndsvisningsfunksjonen, og muligheten for byte-for-byte sikkerhetskopi som diskbilde betyr noe når en disk virker ustø.
  2. PhotoRec er mitt valg hvis du trenger en gratis løsning. Den er sterk, spesielt med skadede kort og vanskelige tilfeller, men den er ikke brukervennlig. Den kjører i terminalen, og du mister som regel originale filnavn og mappestruktur.
  3. R-Studio går dypere. Hvis du har med RAID, ødelagte partisjoner eller filsystemrot på lavere nivå å gjøre, er det et av de seriøse verktøyene. Jeg ville likevel ikke gitt det til en nybegynner. Grensesnittet føles fort tettpakket.
  4. iBoysoft Data Recovery er helt greit hvis du vil ha noe enklere. APFS-støtten er solid, og den lille gratis kvoten for gjenoppretting hjelper når du bare trenger en håndfull filer.

Hvis dette var min disk og problemet var noe vanlig, slettede filer, tømt Papirkurv, korrupt SD-kort, merkelig oppførsel fra ekstern disk, ville jeg startet med Disk Drill. Det føles som det enkleste kompromisset mellom resultater og brukervennlighet. Hvis du er komfortabel i Terminal og vil ha et gratis alternativ, får PhotoRec fortsatt til mer enn folk forventer.

Hvis du vil ha det enkleste valget, ville jeg gått for Disk Drill for Mac.

Hvorfor. Enkelt brukergrensesnitt. Store knapper. Tydelige filkategorier. Forhåndsvisningen fungerer bra, så du kaster bort mindre tid på å lete gjennom søppel. For ikke-tekniske brukere betyr dette mer enn folk innrømmer.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den generelle kortlisten, men jeg er litt mindre overbevist om iBoysoft for nybegynnere. Det virker enkelt i starten, men begynner så å presse på med ekstra spørsmål og skannevalg som folk ikke alltid forstår. Disk Drill føles renere.

Min raske rangering for enkel bruk:

1. Disk Drill, best balanse mellom brukervennlighet og gjenopprettingsresultater.
  2. EaseUS Data Recovery Wizard, enkel layout, men jeg har opplevd at skanninger er tregere på store disker.
  3. Wondershare Recoverit, polert grensesnitt, greit for bilder og dokumenter, prisingen er irriterende.

En ting til. Hvis de slettede filene dine var på den interne SSD-en i en nyere Mac, synker sjansene for gjenoppretting raskt. Hvis det var en ekstern disk, et SD-kort eller en USB-enhet, er sjansene dine vanligvis bedre.

Hvis du vil ha en oppsummering på lettfattelig språk, hjalp dette meg med å sammenligne verktøy før jeg valgte ett:
beste gjenopprettingsprogram for Mac med enkelt oppsett

Så ja, hvis hovedmålet ditt først og fremst er et enkelt grensesnitt, er Disk Drill den jeg ville startet med. Forhåndsvis filene, gjenopprett til en annen disk, og hold prosessen kort.

Hvis din høyeste prioritet er enkelt grensesnitt på Mac, ville jeg fortsatt satt Disk Drill øverst, men av en litt annen grunn enn @mikeappsreviewer og @nachtdromer.

Det som gjør det enklere for ikke-tekniske brukere er at det ikke begraver deg i fagsjargong med en gang. Du kan vanligvis bare velge disken, skanne, forhåndsvise, gjenopprette. Det betyr mer enn å ha 900 avanserte alternativer du aldri kommer til å bruke. Forhåndsvisningspanelet er også veldig nyttig, spesielt hvis du bare trenger noen få dokumenter eller bilder og ikke vil gjenopprette et fjell av skrot.

Der jeg er litt uenig: folk henger seg ofte opp i beste gjenopprettingsrate som om hver app er veldig forskjellig. I vanlige tilfeller med utilsiktet sletting betyr brukervennlighet like mye. Et kraftig verktøy med et rotete grensesnitt kan gjøre en dårlig situasjon verre hvis du klikker på feil ting eller lagrer filer tilbake på samme disk.

Kortversjonen min:

• Disk Drill: enkleste programvare for datagjenoppretting på Mac for nybegynnere
  • EaseUS: enkelt nok, men føles mer rotete for meg
  • PhotoRec: effektivt, men ikke nybegynnervennlig i det hele tatt
  • R-Studio: flott for proffer, overkill for de fleste

Hvis du vil ha flere sammenligninger, har denne tråden en grei oversikt over den beste programvaren for datagjenoppretting på Mac for slettede filer og eksterne disker.

Én innvending som ingen liker å høre: hvis filene ble slettet fra den interne SSD-en på en nyere Mac, kan gjenoppretting være usikker. Hvis det var et SD-kort, en USB-enhet eller en ekstern SSD/HDD, er sjansene dine vanligvis mye bedre.

Så ja, for spørsmålet om beste datagjenopprettingsverktøy for Mac med enkelt grensesnitt ville jeg startet med Disk Drill for Mac først. Det er det minst irriterende alternativet, og ærlig talt teller det mye.

Jeg er for det meste enig med @nachtdromer, @mike34 og @mikeappsreviewer i at Disk Drill er den tryggeste anbefalingen for en ikke-teknisk Mac-bruker, men jeg vil legge til et lite forbehold: enkelt er bare nyttig hvis appen også gjør det tydelig hva man ikke skal gjøre. Noen gjenopprettingsverktøy ser brukervennlige ut, men pusher så stille ekstra reparasjonsalternativer som forvirrer nybegynnere.

Av den grunn er Disk Drill sannsynligvis det beste første forsøket på Mac.

Fordeler med Disk Drill

• Rent grensesnitt, lett å navigere
  • God forhåndsvisning av filer før gjenoppretting
  • Håndterer APFS, USB-stasjoner, SD-kort og eksterne enheter ganske bra
  • Lar deg fokusere på slettede filer i stedet for å drukne i tekniske innstillinger

Ulemper med Disk Drill

• Ikke det billigste alternativet
  • Dypskanninger kan fortsatt gi mange rotete resultater
  • På nyere interne Mac-SSD-er kan ingen app love mye hvis TRIM allerede har slettet dataene

Der jeg er litt uenig med den vanlige rangeringen: EaseUS er enkelt nok, men jeg opplever grensesnittet som mer trollmannaktig enn faktisk tydelig. Det leder deg gjennom prosessen, ja, men noen ganger betyr det bare flere skjermer. R-Studio er utmerket, men altfor mye for dette bruksområdet. PhotoRec er kraftig og gratis, men hvis du vil ha noe enkelt, er det i praksis det motsatte av enkelt.

Så hvis målet ditt er den beste programvaren for datagjenoppretting på Mac med et enkelt grensesnitt, ville jeg startet med Disk Drill, skannet den berørte stasjonen, forhåndsvist bare det som er viktig, og gjenopprettet til en annen enhet. Hvis det er den interne SSD-en din, bør du ha realistiske forventninger. Hvis det er en ekstern stasjon eller et SD-kort, er sjansene dine som regel mye bedre.