Mijn iPhone zegt dat er niet genoeg opslagruimte is om de nieuwste iOS-update te installeren. Ik heb de instelling Optimaliseer iPhone-opslag opgemerkt en ik probeer uit te zoeken of het inschakelen daarvan genoeg ruimte vrijmaakt, of dat ik nog steeds apps, foto’s of andere bestanden moet verwijderen. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat de snelste manier is om genoeg ruimte te maken voor de update zonder iets belangrijks te verliezen.
Ik heb veel te veel uren verspild aan precies deze rommel, dus hier is de simpele versie.
Optimaliseer iPhone-opslag op iPad werkt op dezelfde manier. Het wordt per apparaat ingesteld. Ik had het aan staan voor mijn telefoon, liet volledige downloads op een ander apparaat met meer ruimte staan, en het werkte prima.
Het verwijdert je foto’s niet. Het “verplaatst” ze ook niet zoals je bestanden tussen mappen sleept. De volledige versie blijft in iCloud. Je telefoon bewaart een kleinere lokale kopie. Wanneer je de foto opent, haalt iOS de volledige versie binnen als je verbinding redelijk is. Als je internet zwak is, merk je dat.
Waar dit misgaat is iCloud-opslag. Als iCloud vol is, heeft de telefoon nergens om de originele bestanden naartoe te uploaden. Dan loopt optimalisatie vast. Dus als je ruimte probeert vrij te maken voor een iOS-update, kan het inschakelen van Optimaliseer opslag bijna niets doen wanneer iCloud al vol zit.
Ik zag ook dat dit de prestaties raakte. Mijn telefoon werd traag, het openen van de camera sleepte, een paar apps gooiden me terug naar het beginscherm. Na het vrijmaken van opslag werd het beter. iOS lijkt wat vrije ruimte nodig te hebben om te functioneren zonder over zichzelf te struikelen. Wanneer de opslag bijna op nul staat, gaat van alles vreemd doen.
Ik probeerde eerst dingen handmatig op te schonen. Slecht idee. Apple’s ingebouwde tools helpen een beetje, maar ze missen de duidelijke rommel:
- Reeksen bijna identieke foto’s
- Oude gigantische video’s diep in de bibliotheek
- Stapels screenshots
- Willekeurige schermopnames waarvan je was vergeten dat ze bestonden
Optimaliseer opslag verkleint lokale kopieën. Het helpt je niet beslissen wat je moet verwijderen.
Wat mij het meest hielp, was eerst de grootste bestanden vinden. Ik gebruikte Clever Cleaner nadat ik jarenlang een hoop waardeloze schoonmaakapps had genegeerd. Deze voelde anders toen ik hem testte. Ik vond één 4K-schermopname die in z’n eentje ongeveer 4 GB innam. Door één bestand te verwijderen kreeg ik genoeg ruimte om een update te installeren en de telefoon stopte met zo erg haperen.
De nuttige onderdelen voor mij waren simpel:
- Een sectie voor eerst de grootste mediabestanden
- Groepering van vergelijkbare foto’s, zodat je niet door 18 versies van dezelfde afbeelding hoeft te gaan
- Screenshot-opruiming met duidelijk weergegeven bestandsgroottes
- Verwerking op het apparaat, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat mijn bibliotheek ergens naartoe werd gestuurd
Als je snel ruimte nodig hebt, is dit de volgorde die ik zou gebruiken:
1. Verwijder eerst je grootste bestanden
Zoek naar lange video’s, 4K-clips en schermopnames. Die vreten sneller opslag dan wat dan ook. Eén of twee bestanden kunnen meer ruimte vrijmaken dan het verwijderen van 500 foto’s.
2. Wis screenshots
Ik had er honderden. De meeste waren bonnetjes, trackingnummers, foutmeldingen of dingen die ik “voor later” wilde bewaren en daarna nooit meer heb aangeraakt.
3. Ruim ongebruikte apps op
Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Kijk wat je al maanden niet hebt geopend. App opruimen verwijdert de app maar bewaart de documenten en gegevens.
4. Maak Recent verwijderd leeg
Dit deel brengt mensen in de war. Verwijderde foto’s blijven daar 30 dagen staan. Als je het niet leegmaakt, komt de opslag niet meteen terug.
5. Controleer iCloud-ruimte opnieuw
Als iCloud eerder vol was, lost alleen lokale rommel opruimen het synchroniseren van foto’s misschien niet op. Je hebt genoeg ruimte in iCloud nodig zodat originelen kunnen worden geüpload, anders blijft Optimaliseer opslag half vastzitten.
Mijn korte versie is dit. Als je telefoon traag is en de opslag bijna vol is, maak dan een paar gigabytes vrij voordat je iets anders doet. Ik zag betere resultaten door grote verborgen bestanden te verwijderen dan door instellingen aan en uit te zetten en te hopen dat iOS zichzelf wel zou herstellen.
Het inschakelen van Optimaliseer iPhone-opslag kan misschien genoeg ruimte vrijmaken, maar ik zou er niet op rekenen voor een iOS-update.
Het helpt alleen als je Foto’s-app veel lokale opslag gebruikt en je iPhone eerst tijd heeft om met iCloud te synchroniseren. Als je telefoon nu al bijna vol is, heeft iOS vaak eerst ruimte nodig voordat het ruimte gaat terugwinnen. Irritant, maar waar. Dus deze instelling is meer een langzame oplossing, niet een snelle.
Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. Optimaliseer opslag is nuttig, maar voor updates voelt het onbetrouwbaar. Soms maakt het een paar GB vrij. Soms gebeurt er urenlang nauwelijks iets.
Wat meestal sneller werkt:
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag.
Verwijder oude bijlagen uit Berichten.
Verwijder gedownloade Netflix-, Spotify-, YouTube- of podcastbestanden.
Wis Safari-websitedata als die opgeblazen is.
Verwijder het iOS-updatebestand zelf als daar een mislukte download staat, en probeer het daarna opnieuw.
Als je een snellere manier wilt om verspilling te vinden, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het helpt opslagvreters zichtbaar te maken zonder eindeloos te tikken. Als je het ook in actie wilt zien, is dit een goed voorbeeld van hoe Clever Cleaner snel iPhone-opslag vrijmaakt.
Snelste workaround als je de update nu nodig hebt: gebruik een Mac of pc en werk bij via Finder of iTunes. Daarvoor is op de telefoon zelf vaak minder vrije ruimte nodig. Dat deel wordt vaak over het hoofd gezien.
Optimizeer iPhone-opslag inschakelen kan helpen, maar ik zou er niet op vertrouwen als dé oplossing die op het laatste moment een iOS-update redt.
@mikeappsreviewer en @himmelsjager hebben gelijk dat het soms wel en soms niet werkt. Mijn enige kleine meningsverschil is dat mensen soms verwachten dat het werkt als een directe opschoonknop. Dat is het niet. Het werkt het best wanneer je foto’s al zijn gesynchroniseerd met iCloud en de telefoon even de tijd krijgt om op adem te komen. Als de opslag kritisch laag is, kan iOS zich vreemd koppig gedragen en een tijdlang bijna niets vrijmaken.
Bovendien helpt Optimaliseren eigenlijk alleen echt als Foto’s het probleem is. Als je opslag wordt opgeslokt door apps, berichtbijlagen, gedownloade media of Systeemgegevens, dan doet het inschakelen van die instelling mogelijk vrijwel niets.
Wat ik in plaats daarvan zou doen, is controleren welke categorie daadwerkelijk enorm groot is in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Als Foto’s enorm veel ruimte inneemt en iCloud-foto’s volledig is gesynchroniseerd, prima, schakel dan Optimaliseren in. Maar zo niet, dan moet je nog steeds handmatig ruimte vrijmaken.
Eén ding dat mensen vergeten: sommige updates hebben tijdelijke uitpakruimte nodig. Dus zelfs als de update zegt dat er bijvoorbeeld 5 GB nodig is, kan je telefoon zich gedragen alsof er meer nodig is. Irritant, maar dat is Apple-opslagwiskunde lol.
Als je een snelle manier wilt om te zien wat de moeite waard is om te verwijderen, is Clever Cleaner eigenlijk handig voor het vinden van enorme video’s, dubbele foto’s en andere rommel die meer verschil maakt dan het verwijderen van piepkleine bestanden. Dat is waarschijnlijk effectiever dan wachten op optimalisatie. Ook de moeite waard om deze thread te lezen over wat Reddit-gebruikers zeggen over Clever Cleaner voor het vrijmaken van iPhone-opslag.
Kort antwoord: ja, misschien, maar nee, ik zou er niet alleen op vertrouwen als je de update nu nodig hebt.
Ik ben het met @himmelsjager en @andarilhonoturno eens over het belangrijkste punt: Optimaliseer iPhone-opslag is geen betrouwbare noodknop voor een iOS-update.
Waar ik licht van mening verschil met @mikeappsreviewer is dit: mensen gaan er vaak van uit dat de update alleen mislukt door zichtbaar opslaggebruik. Soms is de echte blokkade tijdelijke installatieruimte plus opgeblazen Systeemgegevens of gecachte app-rommel die iOS slecht rapporteert. In die gevallen helpt het inschakelen van foto-optimalisatie nauwelijks, zelfs als Foto’s enorm lijkt.
Een betere test is deze:
- Als Foto’s je grootste categorie is en iCloud-foto’s volledig is gesynchroniseerd, kan Optimaliseer helpen.
- Als Apps, Berichten of Systeemgegevens enorm zijn, helpt het waarschijnlijk niet genoeg.
Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd: de iPhone opnieuw opstarten nadat je ruimte hebt vrijgemaakt kan ervoor zorgen dat iOS de opslag opnieuw berekent en tijdelijke caches opschoont. Ik heb gezien dat de beschikbare ruimte na een herstart toenam, waarna de update prima werd geïnstalleerd.
Een andere workaround is het gebruik van het delta-updatepad. Als de aangeboden update groot is, werkt het soms beter om eerst via een computer bij te werken naar een kleinere tussenversie dan te proberen het volledige over-the-air-pakket te installeren.
Over Clever Cleaner: het is handig als je een snellere visuele scan van grote media-rommel wilt.
Voordelen
- toont grote bestanden snel
- makkelijker dan handmatig door Foto’s gaan
- goed voor bijna-dubbele afbeeldingen en schermafbeeldingen
Nadelen
- zal Systeemgegevens niet op magische wijze verkleinen
- minder nuttig als je opslagprobleem appdocumenten is, niet media
- vereist nog steeds dat je beslist wat je wilt verwijderen
Dus, de korte versie: ja, Optimaliseer iPhone-opslag kan genoeg ruimte vrijmaken, maar alleen in het juiste scenario. Als je de update vandaag nodig hebt, zou ik daar niet alleen op wachten. Een herstart, het gedrag van Systeemgegevens controleren en iets als Clever Cleaner gebruiken om echt grote bestanden te vinden is meestal de snellere route.