Wat is de beste manier om een afbeelding op een iPhone te comprimeren

Ik moet de bestandsgrootte van een afbeelding op mijn iPhone verkleinen, zodat ik deze kan uploaden zonder al te veel kwaliteitsverlies. Wat is de eenvoudigste manier om een iPhone-foto te comprimeren met ingebouwde hulpmiddelen of een betrouwbare app?

Voor een paar foto’s zou ik gewoon de ingebouwde app Bestanden gebruiken. Sla vanuit Foto’s de afbeelding op in Bestanden. Houd vervolgens het bestand ingedrukt en selecteer Snelle taken > Converteer afbeelding. Kies JPEG en selecteer Klein, Middelgroot of Groot. iOS maakt een kleinere kopie en laat het origineel ongewijzigd.

Bij compressie treedt enig kwaliteitsverlies op, omdat afbeeldingsgegevens worden verwijderd of de resolutie wordt verlaagd. Bij lichte of gemiddelde instellingen is het verschil meestal niet zichtbaar op een telefoon of nadat je de foto op sociale media hebt geplaatst. Sterkere compressie kan kleine details vervagen en zichtbare artefacten veroorzaken.

Ik gebruik deze ingebouwde optie wanneer ik maar één of twee afbeeldingen heb. Het is gratis, snel en je hebt er geen andere app voor nodig.

Als je vooral opslagruimte wilt vrijmaken en honderden of duizenden foto’s hebt, wordt het al snel vervelend om ze afzonderlijk te verwerken. Clever Cleaner is daarvoor praktischer. Open het gedeelte Comprimeren, kies de foto’s, stel het compressieniveau in, bekijk de geschatte besparing aan opslagruimte en sla de gecomprimeerde versies op.

De app biedt ook andere manieren om opslagruimte vrij te maken. De app kan dubbele of vergelijkbare foto’s vinden, grote video’s markeren, schermafbeeldingen sorteren en Live Photos die je niet nodig hebt omzetten in gewone stilstaande afbeeldingen. Mijn ervaring is dat het verwijderen van duplicaten en vrijwel identieke foto’s vaak meer ruimte bespaart dan alleen compressie.

Converteer HEIC-foto’s niet automatisch naar JPEG, aangezien JPEG uiteindelijk zelfs groter kan zijn. Gebruik de Bestanden-methode van @aieagle9663hq alleen als de uploadsite HEIC weigert en kies Gemiddeld in plaats van Klein om onnodig kwaliteitsverlies te voorkomen.

De verborgen ergernis van de Bestanden-methode is dat Klein, Middelgroot en Groot niet aangeven of het resultaat aan een specifieke uploadlimiet voldoet. Daardoor moet je dezelfde foto soms meerdere keren converteren om onder de 2 MB te komen, of onder welke limiet de site ook vereist.

Voor herhaaldelijk gebruik zou ik in Apples Opdrachten-app een opdracht maken met deze acties: Wijzig grootte van afbeelding, Converteer afbeelding en vervolgens Bewaar in fotoalbum of Bewaar bestand. Stel de opdracht zo in dat deze in het deelmenu van Foto’s verschijnt. Zo kun je de pixelbreedte instellen in plaats van blindelings een voorinstelling te kiezen, terwijl het origineel ongewijzigd blijft. Ongeveer 1600 tot 2000 pixels aan de lange zijde is meestal een redelijk uitgangspunt voor formulieren en webuploads.

Clever Cleaner is geschikter voor het verwerken van een reeks afbeeldingen of het vrijmaken van opslagruimte. Voor één upload is een eenvoudige opdracht sneller en voorkom je dat je een andere app toegang tot je fotobibliotheek moet geven.

Blijf niet steeds de laatst gecomprimeerde kopie comprimeren totdat die past. Bij elke JPEG-conversie gaan er meer beeldgegevens verloren, waardoor de foto er na enkele pogingen al snel slecht uit kan zien. Ga voor elk nieuw formaat terug naar het origineel.

Voor één upload kun je de foto het beste eerst bijsnijden in Foto’s, vooral als er veel lege achtergrond rond het onderwerp is. Sla de foto vervolgens op in Bestanden en gebruik Snelle taken > Converteer afbeelding. Behoud HEIC als de website dit formaat accepteert, aangezien conversie naar JPEG geen kleiner bestand garandeert. Als JPEG vereist is, probeer dan Gemiddeld en gebruik Toon info in Bestanden om het daadwerkelijke resultaat te controleren.

Wanneer er een strikte limiet geldt, zoals 2 MB, biedt de door @aieagle9663hq genoemde aanpak met Opdrachten meer controle. Verklein een nieuwe kopie van het origineel tot ongeveer 2000 pixels aan de lange zijde, controleer het resultaat en probeer indien nodig 1600 pixels. Het verkleinen van de afmetingen levert doorgaans een mooier resultaat op dan zeer sterke compressie bij de oorspronkelijke resolutie.

Clever Cleaner is geschikter wanneer je een hele groep foto’s wilt verwerken of opslagruimte probeert vrij te maken. Voor één belangrijke foto zou ik de ingebouwde hulpmiddelen gebruiken, omdat je elk resultaat kunt controleren en zo voorkomt dat je per ongeluk de beste kopie vervangt of verwijdert.

De helft van de sites waar je afbeeldingen uploadt, codeert de afbeelding aan hun kant toch opnieuw, dus veel van de zorgvuldige afstelling die mensen hier beschrijven, wordt tenietgedaan zodra je op verzenden drukt. Goed om in gedachten te houden voordat je tien minuten besteedt aan het najagen van de perfecte bestandsgrootte. Als het om een willekeurig webformulier gaat, betekent agressieve compressie aan jouw kant vaak alleen maar dat je hun een slechter uitgangsbestand hebt gegeven dat ze vervolgens nogmaals comprimeren.

@mike_codes zit met de Opdrachten-route op het juiste spoor en eerlijk gezegd is dit de enige genoemde methode waarmee je zonder giswerk een harde limiet kunt halen. De vooraf ingestelde formaten in de Bestanden-converter zijn bij een limiet van 2 MB eigenlijk een kwestie van kop of munt. Maar één ding waar mensen tegenaan lopen met opdrachten voor het wijzigen van het formaat: als de foto een ongebruikelijk kleurprofiel heeft of als je met een bewerkte versie werkt, kunnen de kleuren in het resultaat iets verschuiven of kan de oriëntatiecode verloren gaan, waardoor de foto gedraaid wordt weergegeven. Dit komt niet vaak voor, maar controleer het eerste resultaat voordat je de opdracht vertrouwt voor iets belangrijks.

De HEIC-waarschuwing van @matrixshift is het meest onderschatte punt in de discussie. Mensen gaan ervan uit dat JPEG kleiner is, maar dat is bij veel iPhone-foto’s simpelweg niet waar. Als de site HEIC accepteert, laat het bestand dan met rust.

Een goedkoop trucje dat nog niemand hardop heeft genoemd: als iets alleen klein en leesbaar hoeft te zijn en niet voor archivering bedoeld is, maak er dan gewoon een schermafbeelding van. De schermafbeelding is een verkleinde PNG en je kunt deze meteen bijsnijden. Zo wordt het bestand snel kleiner zonder dat je het origineel aanraakt. Een lelijke oplossing, maar prima voor een snelle avatar of een formulier waarbij details niet belangrijk zijn.

Clever Cleaner verdient de vermelding vanwege de mogelijkheden voor batchverwerking en opslagbeheer, daar valt niets tegenin te brengen. Maar voor één enkele upload is het niet de juiste tool. Je wilt niet een hele opschoonapp openen en toegang tot je bibliotheek verlenen alleen maar om één foto te verkleinen. Bewaar die app voor wanneer je daadwerkelijk ruimte wilt vrijmaken en verdrinkt in dubbele bestanden.

Mijn vuistregel: gebruik voor één belangrijke foto Opdrachten of de Bestanden-converter en beoordeel het resultaat zelf via Toon info. Voor een hele stapel foto’s of een volledige opschoonbeurt van je opslag is een speciale app de moeite waard. Haal die twee taken niet door elkaar.