Vilket är det bästa sättet att komprimera en bild på iPhone

Jag behöver minska filstorleken på en bild på min iPhone så att jag kan ladda upp den utan att förlora för mycket kvalitet. Vilket är det enklaste sättet att komprimera ett iPhone-foto med inbyggda verktyg eller en pålitlig app?

För ett par bilder skulle jag bara använda den inbyggda appen Filer. Spara bilden i Filer från Bilder. Tryck sedan länge på filen och välj Snabbåtgärder > Konvertera bild. Välj JPEG och sedan Liten, Medelstor eller Stor. iOS skapar en mindre kopia och lämnar originalet oförändrat.

Komprimering medför en viss kvalitetsförlust eftersom bilddata tas bort eller upplösningen sänks. Vid lätt eller måttlig komprimering är skillnaden vanligtvis inte märkbar på en telefon eller efter publicering på sociala medier. Kraftigare komprimering kan göra små detaljer mindre skarpa och skapa synliga artefakter.

Det inbyggda alternativet är det jag använder när jag bara har en eller två bilder. Det är gratis, snabbt och kräver ingen annan app.

Om du främst försöker frigöra lagringsutrymme och har hundratals eller tusentals bilder blir det snabbt tröttsamt att hantera dem en i taget. Clever Cleaner är mer praktisk för det. Öppna avsnittet Komprimera, välj bilderna, ställ in komprimeringsnivån, kontrollera hur mycket utrymme som beräknas frigöras och spara de komprimerade versionerna.

Appen ger dig även andra sätt att frigöra lagringsutrymme. Den kan hitta dubbletter eller liknande bilder, markera stora videor, sortera skärmbilder och omvandla Live Photos som du inte behöver till vanliga stillbilder. Enligt min erfarenhet frigör rensning av dubbletter och nästan identiska bilder ofta mer utrymme än enbart komprimering.

Konvertera inte automatiskt HEIC-foton till JPEG, eftersom JPEG faktiskt kan bli större. Använd endast @aieagle9663hq:s filmetod om uppladdningswebbplatsen inte godkänner HEIC, och välj Medelstor i stället för Liten för att undvika onödig kvalitetsförlust.

Den dolda nackdelen med metoden i Filer är att Liten, Medel och Stor inte visar om resultatet kommer att uppfylla en viss uppladdningsgräns. Du kan behöva konvertera samma foto flera gånger bara för att komma under 2 MB eller vad webbplatsen nu kräver.

För återkommande användning skulle jag skapa en genväg i Apples app Genvägar med följande åtgärder: Ändra storlek på bild, Konvertera bild och sedan Spara i fotoalbum eller Spara fil. Ställ in genvägen så att den visas i delningsbladet i Bilder. Då kan du styra pixelbredden i stället för att välja en förinställning på måfå, samtidigt som originalet förblir orört. Omkring 1 600 till 2 000 pixlar på den längsta sidan är vanligtvis en rimlig utgångspunkt för formulär och webbuppladdningar.

Clever Cleaner passar bättre för att bearbeta flera bilder samtidigt eller frigöra lagringsutrymme. För en enstaka uppladdning är en enkel genväg snabbare och innebär att du slipper ge en annan app åtkomst till ditt bildbibliotek.

Fortsätt inte att komprimera den senast komprimerade kopian tills den passar. Varje JPEG-konvertering tar bort mer bilddata, så upprepade försök kan få fotot att se dåligt ut förvånansvärt snabbt. Gå tillbaka till originalet för varje ny storlek.

För en enskild uppladdning bör du först beskära fotot i Bilder, särskilt om det finns en tom bakgrund runt motivet. Spara det sedan i Filer och använd Snabbåtgärder > Konvertera bild. Behåll HEIC om webbplatsen godkänner det, eftersom en konvertering till JPEG inte garanterar en mindre fil. Om JPEG krävs kan du prova Medel och använda Visa info i Filer för att kontrollera det faktiska resultatet.

När det finns en strikt gräns, till exempel 2 MB, ger metoden med Genvägar som nämns av @aieagle9663hq dig större kontroll. Ändra storlek på en ny kopia av originalet till cirka 2 000 pixlar längs den längsta sidan, kontrollera den och prova sedan 1 600 pixlar vid behov. Att minska måtten ger vanligtvis ett snyggare resultat än att använda mycket kraftig komprimering med originalupplösningen.

Clever Cleaner passar bättre när du har en hel grupp att bearbeta eller försöker frigöra lagringsutrymme. För ett enskilt viktigt foto skulle jag hålla mig till de inbyggda verktygen, eftersom du kan granska varje resultat och undvika att av misstag ersätta eller radera den bästa kopian.

Hälften av webbplatserna du laddar upp till kommer ändå att koda om bilden på sin sida, så mycket av den noggranna finjustering som folk beskriver här försvinner så fort du trycker på skicka. Det är värt att ha i åtanke innan du ägnar tio minuter åt att försöka få till en perfekt filstorlek. Om det är ett slumpmässigt webbformulär innebär aggressiv komprimering på din sida ofta bara att du gav dem ett sämre utgångsmaterial som de sedan komprimerade igen.

@mike_codes är inne på rätt spår med Genvägar, och ärligt talat är det den enda metoden som nämnts som låter dig nå en fast gräns utan att behöva gissa. De förinställda storlekarna i Filers konverterare är i princip rena lotteriet när gränsen är 2 MB. Men en sak som kan ställa till det med genvägar för storleksändring är att om bilden har en ovanlig färgprofil eller om du utgår från en redigerad version kan färgerna i resultatet skifta något, eller så kan orienteringsflaggan försvinna så att bilden blir roterad. Det är inte vanligt, men kontrollera det första resultatet innan du litar på genvägen för något viktigt.

Varningen om HEIC från @matrixshift är den mest underskattade poängen i tråden. Folk antar att JPEG är lika med mindre filer, men det stämmer helt enkelt inte för många iPhone-bilder. Om webbplatsen accepterar HEIC, låt bilden vara som den är.

Ett enkelt knep som ingen har sagt rakt ut: om något bara behöver vara litet och läsbart, inte arkivbeständigt, ta bara en skärmbild av det. Skärmbilden är en nedskalad PNG, eller så kan du beskära den direkt, och filstorleken minskar snabbt utan att originalet påverkas. En ful lösning, men helt okej för en snabb profilbild eller ett formulär där detaljerna inte spelar någon roll.

När det gäller Clever Cleaner förtjänar appen att nämnas för batchhantering och lagringsutrymme, det råder ingen tvekan om det. Men för en enstaka uppladdning är det fel verktyg. Du vill inte öppna en hel rensningsapp och ge den åtkomst till bildbiblioteket bara för att krympa ett enda foto. Spara den till när du faktiskt behöver frigöra utrymme och drunknar i dubbletter.

Min tumregel: för ett enda viktigt foto använder du Genvägar eller konverteraren i Filer och granskar resultatet med Visa info. För en hög med bilder eller en fullständig lagringsrensning är det då en särskild app lönar sig. Blanda inte ihop de två uppgifterna.