Vilken är den mest pålitliga programvaran för diskreparation just nu?

Min externa hårddisk började visa fel och Windows ber mig hela tiden att skanna och reparera den. Jag är orolig för att förlora filer, så jag letar efter pålitlig programvara för diskreparation som kan åtgärda diskfel eller återställa data på ett säkert sätt innan det blir värre. Några rekommendationer?

Jag skulle vara ganska skeptisk till alla listor som påstår att det finns ett enda bästa programmet för reparation av hårddiskar. Det uttrycket används för en massa helt olika problem, och rätt verktyg beror på vad som faktiskt är fel med disken.

Ta reda på den delen först. Om filer har raderats, disken har formaterats eller plötsligt visas som RAW, behandla det som ett dataåterställningsjobb. Om en partition har försvunnit eller Windows visar disken som oallokerad handlar det troligen om partitionsreparation. Om disken är långsam, fryser eller visar dåliga sektorer, kontrollera diskhälsan innan du försöker fixa något. Och om den klickar, skrapar, tappar anslutningen eller inte visas konsekvent, sluta pilla med den så mycket som möjligt och fokusera på att få ut datan.

När det gäller verktyg är det här uppsättningen jag skulle titta på:

Disk Drill
Disk Drill är vanligtvis det första jag skulle ta till när målet är att få tillbaka filer. Det kan hantera raderade filer, formaterade diskar, RAW-partitioner, korrupta filsystem och externa hårddiskar som Windows vägrar att öppna. Den andra användbara delen är att det inkluderar S.M.A.R.T.-övervakning och kan skapa en byte-för-byte-avbildning av disken, vilket spelar stor roll om disken är instabil. Att arbeta från en avbildning är mycket säkrare än att upprepade gånger skanna en felande disk direkt.

SeaTools
Bra gratisalternativ för grundläggande diagnostik, särskilt när du inte är säker på om problemet är Windows, filsystemet eller själva disken. De korta och långa testerna kan ge dig en snabb uppfattning om huruvida disken börjar fallera.

TestDisk
Det här är ett av de bättre gratisverktygen för reparation av partitionstabeller och startsektorer. Om en partition plötsligt försvinner eller disken verkar vara oallokerad är TestDisk värt att överväga. Tänk bara på att det inte är särskilt nybörjarvänligt eftersom gränssnittet är textbaserat och lite oförlåtande.

Clonezilla
Om disken fortfarande går att läsa men verkar bli sämre, klona den innan du gör något riskabelt. Clonezilla är pålitligt för att skapa en fullständig kopia eller diskavbildning så att du kan arbeta från den i stället för att utsätta originaldisken för mer belastning.

CrystalDiskInfo
Det här är praktiskt att ha installerat även när inget är fel. Det visar S.M.A.R.T.-status, temperaturer och andra varningstecken som kan peka på en döende disk innan Windows börjar kasta upp uppenbara fel.

Victoria HDD/SSD
Mer av ett avancerat verktyg, men användbart för ytskanningar och för att kontrollera dåliga sektorer i detalj. Jag skulle inte göra det till någons första hårddiskverktyg, men om du vet vad du tittar på kan det visa dig mycket om diskens skick.

Det viktigaste är att inte fortsätta köra slumpmässiga reparationsverktyg på en disk som uppenbart håller på att fallera. Om den klickar, försvinner från Windows eller BIOS, fryser under överföringar eller fortsätter att få nya dåliga sektorer, säkerhetskopiera eller återställ datan medan du fortfarande kan och byt ut disken. Om den inte upptäcks alls eller ger ifrån sig tydliga mekaniska ljud kommer programvara inte att lösa det. Vid den punkten är en professionell dataåterställningstjänst det säkrare alternativet. Programvara kan hantera logiska skador, men den kan inte reparera läshuvuden, motorer eller skivplattor.

Kopiera de viktiga filerna därifrån innan du låter Windows skanna och reparera något. Den uppmaningen betyder vanligtvis problem med filsystemet, och CHKDSK kan göra enheten användbar igen, men det kan också dumpa skadade filposter i fragment eller göra återställning svårare. Om filerna är viktiga skulle jag se reparation som sista steget, inte det första. Skapa en avbild av enheten om den verkar opålitlig, och kör sedan återställning mot avbilden eller en annan kopia. Disk Drill fungerar bra för återställningsdelen om du vill ha ett mer vägledande verktyg, men jag skulle inte se det som att det magiskt reparerar en dålig extern enhet. När dina data är säkra använder du tillverkarens diagnostik och avgör om enheten är tillräckligt tillförlitlig för att behålla. Om den har dåliga sektorer eller fortsätter att utlösa samma varning, byt ut den.

Kör inte reparation inifrån Windows medan enheten kopplas från eller ger I/O-fel. Knappen skanna och reparera är inte ett återställningsverktyg, den skriver ändringar till filsystemet, och på en svag extern enhet kan det förvandla ett rörigt problem till ett värre.

Jag håller mest med @mike34 om ordningsföljden, men jag skulle skilja skarpare mellan reparera och återställa. Om du behöver filerna, använd återställningsprogram först eller skapa en avbild först. Disk Drill är rimligt för det eftersom det är tillräckligt enkelt för en vanlig användare och kan arbeta med förlorade filer, RAW-volymer och diskavbilder. Förbehållet är att det inte kan göra en fysiskt dålig enhet frisk. Det kan ingen programvara. Om enheten klickar, försvinner eller tar evigheter att kopiera en mapp, sluta skanna den om och om igen.

Det tråkiga som folk hoppar över är anslutningen. Innan du antar att själva disken är körd, prova en annan USB-kabel, en bakre USB-port på moderkortet om det är en stationär dator, och ingen hubb. Vissa fel på externa enheter är bara instabil strömförsörjning eller ett dåligt kabinett. Om den beter sig normalt efter det, kopiera först bort det viktiga, och kör sedan tillverkarens diagnostik. Om den misslyckas med det långa testet eller fortsätter att be om reparation igen efter att den har fixats, skulle jag inte lita på den för något viktigt. Använd den bara efter att ha ersatt den, eller använd den inte alls.

Installera inte något och spara inte återställda filer på den externa enheten. Det låter självklart, men det är misstaget som förstör många återställningar. Om enheten redan ger filsystemfel kan varje skrivning till den skriva över kataloginformation, poster för raderade filer eller filer som fortfarande går att återställa.

Rådet ovan om att först skapa en avbild är rätt, men jag skulle sätta frågan var du återställer till ännu högre. Du behöver en annan enhet med tillräckligt mycket ledigt utrymme innan du börjar. Om det är en extern enhet på 2 TB och du bryr dig om det mesta på den, försök inte återställa den till din halvfulla C-enhet på den bärbara datorn. Skaffa en annan disk först och återställ eller klona sedan till den. Återställningsprogram är inte en magisk reparationsverkstad, det är mer som en försiktig kopierare.

För vanliga användare är Disk Drill okej som återställningsverktyg eftersom gränssnittet är mindre fientligt än i verktyg som TestDisk, och det kan arbeta från en diskavbild i stället för att belasta originalenheten. Det är så jag skulle använda det om filerna är viktiga. Jag skulle inte använda det, CHKDSK eller något annat i förväntan att den externa enheten blir pålitlig igen efteråt. Om Windows fortsätter att be om att skanna och reparera efter att du har fått ut dina filer, har enheten redan förlorat mitt förtroende.

Om du bara behöver några mappar och enheten fortfarande monteras är det snabbare men ofullkomliga sättet att kopiera det viktigaste först, manuellt, innan du kör stora skanningar. Börja med dokument, foton, skattefiler, projektmappar, sådant du inte kan ersätta. Börja inte med en fullständig skanning av hela enheten bara för att programvaran erbjuder en. Fullständiga skanningar kan ta timmar och en svag USB-enhet kanske inte håller sig vid liv så länge.

När datan är säker är reparation rimligt att ge sig på. Kör tillverkarens långa test, kontrollera SMART om höljet släpper igenom det, och kör Windows reparation bara om du accepterar möjligheten att den fixar filsystemet genom att ta bort trasiga poster. Om den klarar testet och detta bara berodde på att kabeln drogs ut utan att mata ut enheten, kanske du kan behålla den för mindre kritiska saker. Om den misslyckas, kopplar ifrån sig eller börjar visa samma varning igen, byt ut den. Den mest tillförlitliga programvaran för diskreparation är fortfarande en säkerhetskopia plus en ny enhet när hårdvaran håller på att ge upp.