Min hårddisk visas plötsligt som RAW, och jag kan inte öppna någon av mina filer. Den innehåller viktiga foton, arbetsdokument och säkerhetskopior som jag verkligen behöver återställa utan att göra disken sämre. Jag letar efter de säkraste stegen, verktygen eller råden för återställning av en RAW-hårddisk innan jag provar något riskabelt.
Första gången jag såg en enhet dyka upp som RAW var jag säker på att den var bortom räddning. Det visade sig att det var Windows som var förvirrat, inte disken. RAW betyder vanligtvis att filsystemet inte längre går att läsa för Windows, så dina filer ligger kvar där men operativsystemet vet inte längre hur de ska mappas.
Jag har stött på detta efter en hård avstängning, en kabel som drogs ur mitt under en överföring, skador på partitionstabellen, filsystemskorruption, svaga sektorer, skadlig kod och en gång på en åldrande extern enhet som hade betett sig opålitligt i flera veckor. En vanlig NTFS- eller exFAT-volym kan sluta med att märkas som RAW på grund av vilket som helst av detta.
Innan jag rörde återställningsverktyg brukade jag dela in problemet i två kategorier: filsystemproblem eller hårdvaruproblem.
Om enheten visar dessa tecken brukar jag vanligtvis försöka hantera det själv:
- Den visas i Diskhantering utan konstigt beteende.
- Storleken ser rätt ut.
- Den förblir ansluten hela tiden.
- Det hörs inga klickande, skrapande eller andra dåliga ljud.
Om du ser frånkopplingar, slumpmässiga identifieringsfel, fula SMART-värden eller ljud från enheten skulle jag stanna där direkt. Den här lärde jag mig den hårda vägen. Fler skanningar betyder mer belastning, och på en döende enhet spelar det roll. Om datan är viktig skulle jag hoppa över experiment och gå till ett återställningslaboratorium.
När hårdvaran verkar stabil skulle jag inte försöka reparera RAW-partitionen först. Jag skulle ta ut filerna först och sedan hantera partitionen senare.
Det som fungerade bäst för mig var Disk Drill. På RAW-volymer börjar det vanligtvis med att kontrollera om några ursprungliga filsystemposter fortfarande går att läsa. Ibland överlever tillräckligt mycket metadata för en renare återställning. Om inte, faller det tillbaka på skanning av filsignaturer och söker direkt på disken efter kända filtyper.
Min vanliga process ser ut så här:
- Installera Disk Drill på en annan enhet, aldrig på RAW-enheten.
- Välj RAW-disken eller partitionen.
- Klicka på Sök efter förlorad data. På en extern enhet använder du Universal Scan om det efterfrågas. För fragmenterad video från kamera eller drönare brukar Advanced Camera Recovery fungera bättre.
- Låt skanningen slutföras, även om den känns långsam.
- Förhandsgranska filer innan du återställer något.
- Återställ allt till en annan enhet.
Jag skulle inte röra några reparationer förrän jag hade kontrollerat de återställda filerna och öppnat ett exempel av de viktiga. Foton, dokument, videor, vad som än är viktigast, testa dem först.
När datan är säker skulle jag sedan försöka fixa volymen. Om det var NTFS innan den blev RAW kan CHKDSK ibland reparera filsystemsskador eller problem med startsektorn. Jag skulle fortfarande inte köra det först, eftersom det skriver ändringar till disken. Om CHKDSK inte gör något, eller om partitionen var exFAT eller något annat, skulle jag gå vidare till TestDisk.
Om inget av verktygen får tillbaka partitionen skulle jag inte fortsätta peta på den för alltid. Jag skulle återskapa partitionen i Diskhantering, göra en snabbformatering och kopiera tillbaka de återställda filerna till den.
Första regeln, sluta använda enheten. Inga skanningar, inga reparationer, ingen formateringsuppmaning, ingen CHKDSK. Varje skrivning minskar dina chanser.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ filerna först. Jag håller dock inte helt med om att vänta för länge med att bedöma själva disken. Om detta är en HDD, kontrollera SMART innan en fullständig skanning. En snabb avläsning med CrystalDiskInfo tar mindre än en minut. Om du ser omallokerade sektorer, väntande sektorer eller ökande läsfel, klona först enheten och arbeta från klonen. ddrescue är det säkrare alternativet för svaga diskar.
Bästa säkra ordning:
- Koppla från och anslut igen med en ny kabel eller kapsling om den är extern.
- Kontrollera SMART-status.
- Om enheten är instabil, klona den sektor för sektor.
- Om den är stabil, skanna skrivskyddat med Disk Drill.
- Återställ till en annan fysisk enhet.
- Öppna ett exempel av dina foton, dokument och videor för att verifiera att de inte är korrupta.
Disk Drill är ett bra val för återställning från en RAW-enhet eftersom det hanterar förlorade partitioner och djupskanningar i ett och samma arbetsflöde, och förhandsgranskningen hjälper dig att undvika att slösa timmar på att återställa skräp. Installera det någon annanstans, aldrig på RAW-disken.
Om du vill ha en enkel genomgång av hur man återställer filer från en RAW eller skadad hårddisk, är den här videon okej:
titta på denna genomgång av återställning från RAW-enhet
Om enheten klickar, försvinner eller fryser din dator, stoppa. Dags för labb. Ingen hemmalösning slår ett renrum när hårdvaran håller på att fallera. Det är den delen folk ignorerar och sedan ångrar senare.
Jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @himmelsjager sa: om filerna verkligen är oersättliga är det säkraste att skapa en avbild av disken innan du gör någon logisk återställning alls, inte bara en klon om SMART ser dåligt ut. En fullständig byte-för-byte-avbild till en annan frisk disk låter dig prova olika återställningsmetoder senare utan att belasta originalet om och om igen. Folk hoppar över detta eftersom det tar tid och ångrar sig sedan.
Dessutom håller jag inte helt med om det vanliga rådet att bara skanna den. Även skrivskyddade skanningar innebär fortfarande tung läsning, och på en svag HDD kan det räcka för att få den att ge upp. Så min ordning skulle vara:
- Kontrollera om BIOS/UEFI ser rätt kapacitet.
- Prova en annan USB-port, kabel eller SATA-adapter.
- Läs SMART om möjligt.
- Om disken är långsam, fryser eller ger I/O-fel, avbilda den först.
- Kör återställning mot avbilden, inte originalet.
För programvaruåterställning är Disk Drill fortfarande ett bra val för en RAW-hårddisk eftersom det kan skanna avbildsfilen på samma sätt som det skannar en fysisk disk. Det är en stor säkerhetsfördel. Jag skulle undvika att fixa RAW-volymen, bygga om partitioner eller låta Windows formatera någonting tills datan redan har kopierats någon annanstans.
En mer praktisk sak som folk glömmer: om dina säkerhetskopior lagrades på samma fysiska disk är de egentligen inte säkerhetskopior. Brutalt, men sant.
Om du vill ha en enkel visuell guide är detta en okej genomgång av återställning av RAW-hårddisk.
Om disken klickar, varvar ner, luktar konstigt eller försvinner mitt under läsning, sluta pilla med den. Då är det inte längre något för programvara.