USB-stick per ongeluk geformatteerd, wat is het eerste dat ik moet doen?

Ik heb per ongeluk een USB-stick geformatteerd waarop belangrijke bestanden stonden, en nu probeer ik uit te zoeken wat de veiligste eerste stap is om de gegevens te herstellen. Ik heb niets nieuws op de stick opgeslagen omdat ik bang ben de bestanden te overschrijven. Wat moet ik meteen doen, en zijn er betrouwbare methoden of tools voor USB-gegevensherstel die ik moet proberen?

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde domme gedaan, behalve dat het bij mij een schijf was met foto's van familie-evenementen erop. Dat misselijke gevoel in je maag, ik ken het. Toch wist een formattering de bestanden niet altijd voorgoed.

Het eerste wat ik zou uitzoeken, is wat voor soort formattering er heeft plaatsgevonden.

Als de formattering snel klaar was, zoals in een paar seconden of binnen een minuut, dan was het waarschijnlijk een snelle formattering. Simpel gezegd wist Windows de bestandsindex van de schijf en laat het de oude bestandsgegevens staan totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Als het lang duurde, dan was het waarschijnlijker een volledige formattering, en herstel wordt dan een stuk lastiger omdat er meer data wordt overschreven.

Op dit moment is de veiligste zet simpel. Stop met het gebruiken van de schijf.

1. Formatteer hem niet opnieuw
  2. Voer CHKDSK of een reparatie-app niet uit
  3. Kopieer er geen testbestanden naartoe

Elke schrijfactie naar de schijf verkleint je kans.

Voordat je hersteltools installeert en uren besteedt aan scannen, controleer eerst de saaie plekken. Ik heb dit ooit gemist en een halve nacht verspild.

1. Cloud-synchronisatiemappen zoals Google Drive, OneDrive, iCloud of Dropbox
  2. Oude mappen op je pc, Downloads, Bureaublad, Documenten
  3. E-mailbijlagen, chat-apps of bestanden die je naar iemand anders hebt gestuurd

Soms staan de bestanden al op een tweede locatie en ben je dat vergeten.

Als ze nergens anders staan, gebruik dan inderdaad herstelsoftware. Ik had redelijk geluk met Disk Drill. Het haalde de meeste van mijn bestanden terug, ergens rond de 90 procent als ik het me goed herinner.

Wat ik deed:

1. Ik installeerde het op de computer zelf, niet op de USB-schijf
  2. Ik sloot de USB aan en opende Disk Drill
  3. Ik koos de USB uit de apparatenlijst en startte Zoeken naar verloren data
  4. Ik gebruikte Universele scan, omdat de schijf geformatteerd was
  5. Ik liet de scan volledig afronden, zelfs toen het leek alsof hij eerder klaar was
  6. Ik bekeek bestanden vooraf; als een bestand in de voorvertoning opende, werd het meestal prima hersteld
  7. Ik sloeg herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde USB

Als de USB vreemd begint te doen, willekeurige ontkoppelingen, leesfouten, trage scans, forceer het dan niet. Er is een veiligere route. Met Disk Drill kun je eerst een volledige byte-voor-byte-image maken en daarna de image scannen in plaats van de fysieke schijf. Dat zou ik doen als de hardware instabiel lijkt.

Ik zou het nog niet opgeven. Als dit een snelle formattering was en je geen nieuwe data naar de schijf hebt geschreven, dan zijn je kansen nog steeds redelijk. Als software niets oplevert en de bestanden erg belangrijk zijn, zoals persoonlijke foto's of werkbestanden die je niet kunt vervangen, dan is een professioneel herstelbedrijf nog steeds een optie.

Eerste stap: koppel de USB los en leg hem weg. Je hebt het belangrijkste al gedaan door er geen nieuwe bestanden naar te schrijven.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je elk gebruik moet stoppen, maar ik zou nog één ding toevoegen vóór een lange scan. Controleer de grootte en gezondheid van de schijf in Schijfbeheer. Als Windows de verkeerde capaciteit toont, RAW aangeeft, of als hij steeds opnieuw verbinding maakt, stop dan met rommelen aan de stick zelf. Maak eerst een image en werk daarna vanaf die image. USB-flashdrives gaan op lelijke manieren stuk, en herhaalde scans maken het erger.

Een paar praktische punten.

1. Test herstel niet op dezelfde USB.
  2. Laat Windows niet aanbieden om hem te repareren.
  3. Gebruik een andere schijf voor herstelde bestanden.
  4. Als de bestanden erg belangrijk zijn, sla doe-het-zelf dan over na de eerste leespoging.

Ik ben het enigszins oneens met de nadruk die mensen leggen op snel formatteren versus volledig formatteren. Op nieuwere Windows-versies is een volledige formattering inderdaad slecht nieuws. Maar goedkope USB-controllers doen ook rare dingen met wear leveling, dus zelfs een snelle formattering op een onbetrouwbare stick wordt snel rommelig. De toestand van de schijf is bijna net zo belangrijk als het type formattering.

Als je een optie voor thuis wilt, is Disk Drill een degelijke keuze voor herstel van een geformatteerde USB. Scan, bekijk voorbeelden en herstel naar je pc of een andere externe schijf. Als de voorbeelden er kapot uitzien, stop dan en beoordeel de situatie opnieuw. Blijf de stick niet urenlang belasten als hij fouten geeft.

Voor tips in gewone taal over dataherstel van een geformatteerde USB is deze video prima: bekijk deze uitleg over herstel van USB-data

Als de bestanden onvervangbaar zijn, familiefoto’s, juridische documenten, werkarchieven, dan is de veiligste eerste stap een professioneel lab en niet nog meer software. Dat is balen, maar het redt vaker gegevens dan herhaalde doe-het-zelfpogingen.

Eerste stap? Leg de USB neer en behandel hem als bewijsmateriaal, niet als een opslagapparaat.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @waldgeist, maar ik zou de volgorde iets aanpassen. Voordat je aan een grote herstelscan begint, moet je eerst bepalen of de bestanden überhaupt een doe-het-zelfpoging waard zijn. Als het om onvervangbare dingen gaat, zoals belastingdocumenten, klantbestanden of babyfoto’s, is de veiligste eerste stap juist om niet te veel te experimenteren en vroeg een professioneel lab te overwegen. Mensen verspelen hun beste kans op herstel door vijf keer nog één scan te proberen.

Staar je ook niet blind op snel formatteren versus volledig formatteren als enige aanwijzing. Dat is zeker belangrijk, maar het type bestandssysteem doet er ook toe. Een USB die is geformatteerd als exFAT, FAT32 of NTFS kan zich anders gedragen bij herstel, en sommige tools lezen het ene beter dan het andere.

Wat ik zou doen:

1. Sluit hem één keer aan en controleer of hij normaal wordt gekoppeld.
  2. Als dat zo is, maak dan indien mogelijk eerst een image van de hele USB.
  3. Scan daarna de image, niet de stick.
  4. Herstel bestanden naar je computer of een andere externe schijf.

Dat vermindert slijtage op een mogelijk defecte flashdrive. Beetje saai advies, maar saai is hoe je data redt.

Als je een tool voor thuis wilt, is Disk Drill een redelijke optie voor herstel van een geformatteerde USB. Ik zou het eerst gebruiken voor imaging en daarna voor het scannen. Als de scan een correcte voorbeeldweergave van je bestanden geeft, is dat een behoorlijk sterk teken. Als voorbeelden beschadigd zijn of bestandsnamen alleen maar rommel zijn, blijf er dan niet eindeloos in porren.

Dit is ook de moeite waard om te lezen als je meer praktijkgerichte discussie over herstel van een geformatteerde USB wilt: beste Reddit-tips om de formattering van een USB-flashdrive ongedaan te maken

Het belangrijkste is: klik niet in paniek overal op. Zo maken mensen van herstelbaar volledig verdwenen.

Eén klein meningsverschil met @waldgeist, @reveurdenuit en @mikeappsreviewer: ik zou de stick niet eens langer aangesloten laten dan nodig is alleen om wat rond te kijken in Windows. Automatisch koppelen, indexering en behulpzaam OS-gedrag zijn zeldzame risico’s, maar wanneer de bestanden belangrijk zijn, is zeldzaam al genoeg.

Mijn eerste stap zou zijn:

1. Schakel de schrijfbeveiliging in als de USB een fysieke schakelaar heeft.
  2. Gebruik indien mogelijk een andere machine.
  3. Maak onmiddellijk een sector-voor-sector-image.
  4. Voer elke herstelpoging alleen uit vanaf die image.

Dat is belangrijk omdat flashdrives vreemd zijn. Wear leveling kan gegevens verspreiden, en een geformatteerd volume kan nog steeds herstelbaar zijn, zelfs wanneer de directorystructuur verloren is.

Als je het zelf doet, is Disk Drill vooral logisch omdat het eerst een image kan maken en daarna de image kan scannen. Dat is de functie die me hier het meest zou interesseren.

Voordelen van Disk Drill:

• Eenvoudige preview van herstelbare bestanden
  • Goed voor quick-format-situaties
  • Imaging helpt het risico te verkleinen
  • Eenvoudig genoeg voor niet-experts

Nadelen van Disk Drill:

• Diepe scans kunnen eindeloos duren
  • Herstelnamen/mappen kunnen rommelig terugkomen
  • De beste functies zijn niet echt gratis
  • Geen magie als de controller of NAND defect raakt

Als de schijf warm wordt, de verbinding verbreekt of een veranderende capaciteit toont, stop dan. Dat is niet langer een softwareprobleem.