Slet Live Photos på iPhone efter overførsel, kan jeg gøre det?

Jeg overførte en stor portion Live Photos fra min iPhone til min computer for at frigøre lagerplads, men jeg er ikke sikker på, om det er sikkert at slette dem fra iPhonen nu uden at miste noget vigtigt. Jeg har brug for hjælp til at forstå, om de fulde Live Photo-filer blev kopieret korrekt, og hvad jeg skal kontrollere, før jeg fjerner dem.

Jeg stødte på det her for et stykke tid siden. Mit Fotos-bibliotek var blevet til en bunke Live Photos, og jeg afspillede næsten aldrig bevægelsesdelen. Jeg ville have billederne, ikke de ekstra par sekunder, der hang fast på dem.

Jeg prøvede først iPhone-måden. Den virker, sådan lidt. Du duplikerer hvert Live Photo som et stillbillede og fjerner derefter originalen. Fint til ti billeder. Elendigt til et par hundrede. Jeg gav op halvvejs.

Det, der virkede for mig, var Clever Cleaner. Jeg åbnede den, gik til sektionen Lives, og den samlede alle mine Live Photos ét sted. Ingen scrolling gennem tilfældige albums. Ingen gætterier om, hvad der var live, og hvad der ikke var.

Her er den proces, jeg brugte:

1. Åbn fanen Lives
  2. Sortér efter størrelse, hvis du vil rydde de største filer først
  3. Vælg de Live Photos, du vil ændre
  4. Tryk på Compress
  5. Tjek de nye stillbilledeversioner
  6. Slet de originale Live Photos, hvis alt ser rigtigt ud

En del, jeg godt kunne lide, var, at den viser pladsbesparelsen, før du gør noget. Derefter spørger den efter konverteringen, hvad der skal ske med originalerne. Jeg følte ikke, at jeg var ét forkert tryk fra at udslette familiebilleder. Frygten for tastefejl er reel, når man rydder op i sit bibliotek halvt i søvne.

Jeg blev ved med at bruge appen efter det. Oprydningen af Live Photos var kun første omgang. Jeg brugte Similars til at fjerne dublerede billeder, Heavies til at finde enorme gamle videoer, jeg havde glemt, og Screenshots til at rydde års skrammel af skærmbilleder ud. For mig ryddede de tre mere plads end Live Photos gjorde.

Hvis du vil forhindre, at dette rod bygger sig op igen, så slå Live Photos fra i Kamera-appen. Åbn Kamera, tryk på Live Photos-ikonet nær toppen, det med cirklerne, og sørg for, at der er en skråstreg gennem det. Gå derefter til Indstillinger > Kamera > Bevar indstillinger, og sørg for, at Live Photos bevares der. Hvis du springer den del over, slår iOS det nogle gange til igen, og så ender du med at samle flere uden at opdage det. Irriterende, men sandt.

Så ja, min løsning var enkel. Konvertér de Live Photos, du allerede har, til stillbilleder, slet originalerne, og stop derefter kameraet fra at lave nye. Efter jeg gjorde det, holdt jeg helt op med at tænke på Live Photos.

Ja, hvis overførslen til din computer er fuldført, og filerne åbner fint der, kan du slette Live Photos fra din iPhone.

Det, folk ofte overser, er dette. Et Live Photo er som regel mere end én fil. Du har stillbilledet plus den korte bevægelses-/lyddel. På Windows kopierer nogle importværktøjer kun JPG-filen. I Mac Fotos, Billedfremviser eller ved en fuld eksport fra Fotos får du som regel begge dele. Så tjek det, før du sletter.

Gør dette først.

1. Åbn nogle af de overførte elementer på din computer.
  2. Se, om de afspilles som Live Photos, eller om du i det mindste har både foto- og videodelen.
  3. Bekræft, at antallet af filer matcher eller er tæt på.
  4. Behold en sikkerhedskopi på et eksternt drev, hvis billederne betyder noget.

Hvis din computer kun har stillbillederne, betyder sletning fra iPhone, at du mister bevægelsesklippet. For nogle er det ikke nogen stor ting. Når det gælder familiebilleder, ville jeg ikke skynde mig.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. At konvertere alle Live Photos til stillbilleder er fint for lagerpladsens skyld, men ikke hvis du vil bevare det originale format på lang sigt. Hvis det er vigtigt for dig at gemme alt, så opbevar originalerne først, og ryd derefter op på telefonen.

Hvis dit mål er at frigøre plads på telefonen, er Clever Cleaner udmærket til hurtigt at sortere store mediefiler, især hvis dit bibliotek er rodet. Det er også værd at tjekke dette for at rydde iPhone-lagerplads hurtigt og gratis, hvordan du rydder iPhone-lagerplads hurtigt og gratis.

En ting mere. Efter sletning skal du tømme Senest slettet, ellers kommer lagerpladsen ikke tilbage med det samme. Det forvirrer rigtig mange.

Ja, du kan slette dem fra iPhone, men kun efter du har bekræftet, hvad der faktisk blev overført.

Her er jeg lidt uenig med @mikeappsreviewer. Hvis dit mål bare er plads, er det fint at konvertere alt til stillbilleder. Men hvis du gerne vil bevare Live Photo-effekten, skal du ikke gå ud fra, at importen til computeren også beholdt bevægelsesdelen. Mange tror, at overførsel fuldført betyder, at alt er sikkert, og opdager så senere, at de kun gemte JPG-filen.

Det ville jeg først tjekke:

• åbn tilfældige overførte filer på computeren
  • se om bevægelsesdelen findes, ikke kun billedet
  • sammenlign det samlede antal elementer med det, der var på telefonen
  • sørg for, at de er sikkerhedskopieret et andet sted end kun på den ene computer

Hvis du også bruger iCloud-fotos, så vær forsigtig. Sletning fra iPhone kan også slette fra iCloud, som derefter synkroniserer sletningen overalt. Det overrasker folk hele tiden.

@sterrenkijker har også ret angående Senest slettet. Indtil du rydder det album, kommer lagerpladsen måske ikke tilbage med det samme.

Hvis dit bibliotek er rodet, og du vil sortere Live Photos før sletning, er Clever Cleaner faktisk nyttig til hurtigt at finde tunge mediefiler. Denne guide om at frigøre lagerplads på iPhone med Clever Cleaner forklarer det ret tydeligt.

Kort version: sikkert at slette, ja. Sikkert at slette uden først at tjekke, nej.