Sådan gendanner du slettede billeder fra et Nikon-kamera, hvis jeg ikke har en sikkerhedskopi?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra mit Nikon-kamera, før jeg flyttede dem til min computer, og jeg har ikke en sikkerhedskopi. Disse billeder er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede Nikon-kamerabilleder sikkert på uden at gøre situationen værre.

Hvis du slettede billeder fra et Nikon-kamera, ville jeg ikke afskrive dem endnu. Det, der betød noget for mig, var ikke selve sletningen. Det var, hvad jeg gjorde med kortet bagefter.

Første skridt: stop med at bruge kortet. Med det samme. Ingen flere billeder, ingen omformatering, ingen kopiering af filer over på det. På SD-kort ligger slettede billeder ofte stadig der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Når du bliver ved med at tage billeder, falder dine chancer hurtigt.

De fleste Nikon-kameraer gemmer billeder på SD-kort eller et andet flytbart kort, så det handler mindre om kameragendannelse og mere om gendannelse af kortet. Jeg fik bedre resultater ved at tage kortet ud og bruge en kortlæser på min computer. USB fra kameraet fungerede dårligere for mig og var også langsommere.

Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware den vej, jeg gik. Jeg havde rimelig god held med Disk Drill. Grunden til, at jeg prøvede det, var enkel. Det læser Nikon-filtyper som NEF, NRW og JPEG, og det begravede mig ikke i mærkelige valgmuligheder.

Det gjorde jeg:

1. Tog SD-kortet ud af Nikon-kameraet.
  2. Satte det i min computer med en kortlæser.
  3. Installerede Disk Drill på computeren, aldrig på SD-kortet.
  4. Valgte SD-kortet og trykkede på Søg efter mistede data.
  5. Kørte Universal Scan. Til slettede billeder og hurtigformateringer fungerede det fint for mig.
  6. Ventede på, at scanningen blev færdig, og forhåndsviste derefter billederne. Hvis forhåndsvisningen åbnede korrekt, gik gendannelsen som regel godt.
  7. Gemte de gendannede filer på min computer, ikke tilbage på det samme SD-kort.

Hvis du også mistede video, så kør Advanced Camera Recovery efter hovedscanningen. Jeg så den hente optagelser frem, som en normal scanning overså, især når filer var fragmenterede.

Et par ting snublede jeg over første gang:

1. Hvis kortet vises som tomt, så gå ikke ud fra, at billederne er væk. Jeg har set det ske efter en hurtigformatering, filsystemskade eller en almindelig sletning. Hvis de gamle data ikke er blevet overskrevet, har du stadig en chance.
  2. Hvis du gendanner RAW-filer, især NEF, kan Windows muligvis ikke åbne dem med det samme. Mine så ødelagte ud i starten, men de var fine. Jeg havde brug for software med understøttelse af Nikon RAW.
  3. Gendannede filer kommer ofte tilbage med mærkelige navne, og mappestrukturen er ofte væk. Irriterende, ja. Også normalt. Gendannelsesværktøjer identificerer ofte filer ud fra filsignaturer, ikke ud fra de oprindelige mappeoplysninger.

Før du scanner, så tjek for kopier på kedelige steder, som folk glemmer. Jeg fandt engang gamle overførsler på en bærbar computer, og en anden gang lå der kopier i skysynkronisering. Kig på din computer, eksterne drev, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller hvad du ellers havde slået til.

Én hård grænse. Hvis ingen computer registrerer SD-kortet, hvis kortet er fysisk beskadiget, eller hvis det hele tiden mister forbindelsen under scanningen, ville jeg stoppe der. Et defekt kort bliver værre, jo mere du piller ved det. På det tidspunkt giver et gendannelsesfirma mere mening.

Så ja, slettede RAW-filer, et tømt kort eller et SD-kort, der pludselig vises tomt, betyder ikke altid, at det er slut. Hvis du holder op med at bruge kortet tidligt og scanner det hurtigt, er dine chancer meget bedre.

Tag kortet ud af Nikon-kameraet, og lad det være. Den del fra @mikeappsreviewer rammer helt plet. Dine chancer for gendannelse afhænger af overskrivningsgraden, ikke af sletteknappen.

En ting, jeg vil tilføje, er at tjekke, om dit Nikon-kamera brugte dobbelte kortpladser eller skrev små JPG-filer til det ene kort og RAW-filer til det andet. Mange glemmer plads 2 og bruger timer på at scanne det forkerte kort. Kig også i kameraets Retouch-menu eller den seneste overførselscache, hvis du nogensinde har brugt SnapBridge. Det er et long shot, men jeg har set folk finde ændrede kopier der.

Jeg er ikke helt enig i at scanne for evigt på et ustabilt kort. Hvis kortet afbryder forbindelsen bare én gang eller begynder at læse langsomt, så lav først et image af kortet med et værktøj som USB Image Tool eller R-Studio, og scan derefter imaget. Mindre slid, mindre risiko. Hvis imaging mislykkes, så stop med at rode med det.

Hvis du vil have software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af Nikon-billeder, især til NEF og JPG. Forhåndsvisning betyder mere end scanningsresultater. Hvis en fil kan forhåndsvises uden problemer, er dine chancer gode. Gem resultaterne på din SSD eller et andet drev, aldrig tilbage på kortet. Hvis filnavnene mangler, så sorter efter EXIF-tidsstempel efter gendannelsen.

Hvis du vil have en hurtig gennemgang, før du prøver noget, hjalp dette mig: Disk Drill-anmeldelse med rigtige gendannelsestests

Hvis kortet blev formateret i kameraet efter sletning, så gå ikke i panik endnu. Hurtig formatering efterlader ofte fotodata intakte. Hvis kortet er bøjet, revnet eller bliver varmt, så spring software over og gå til et laboratorium. Det er grænsen, hvor gør det selv begynder at gøre tingene værre.

Bliv ikke ved med at pille ved selve kameraet. Jeg er lidt uenig med folk, der straks går i gang med gentagne scanninger på det originale kort. Hvis disse billeder virkelig er vigtige, er det sikrere først at lave et sektor-for-sektor-billede af kortet og derefter udføre gendannelsesarbejdet på billedet, ikke på kortet. Det er vigtigt, hvis filsystemet er ustabilt, eller kortet er begyndt at svigte.

@mikeappsreviewer og @ombrasilente har dog ret i én ting: stop med at bruge kortet med det samme.

Et par ekstra ting at tjekke, som folk ofte overser:

• Hvis dit Nikon gemte RAW+JPEG, findes den ene version muligvis stadig, selv om den anden ser ud til at være væk.
  • Nogle Nikon-kameraer opretter nye mapper efter datodændringer eller kortfejl, så gennemse kortet manuelt fra en computer, før du antager, at det er tomt.
  • Hvis du brugte en Mac, så tjek Billedoverførsel, import i Fotos og Papirkurv. På Windows skal du tjekke Billeder, OneDrive-kamerauploads og importhistorik.
  • Hvis kameraet har dobbelte kortpladser, så kontrollér, hvilket kort der var aktivt, da du tog billederne.

Med hensyn til software er Disk Drill en rimelig mulighed til gendannelse af Nikon-billeder, fordi det håndterer NEF ret godt og lader dig forhåndsvise resultater. Men jeg ville også sammenligne det med denne liste over den bedste datagendannelsessoftware til slettede billeder og SD-kort, før du beslutter dig for ét værktøj.

En ting mere, som folk ikke siger ofte nok: Hvis de slettede billeder lå i kameraets interne hukommelse i stedet for på SD-kortet, er chancerne for gendannelse som regel dårligere, og processen er mindre ligetil. I så fald skal du hurtigt stoppe med at prøve tilfældige ting. Det kan gå rigtig galt meget hurtigt.

Det eneste, jeg ville tilføje til det, som @ombrasilente, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer allerede har dækket: tjek, om de slettede billeder faktisk bare var skjult af et beskadiget DCIM-indeks og ikke virkelig slettet. Nikon-kort kan nogle gange se tomme ud i kameraet, mens datablokkene stadig er der. På en computer skal du aktivere skjulte filer og inspicere kortet manuelt, før du scanner. Jeg har set billeder ligge i mærkelige mapper efter en kamerafejl.

Jeg er en smule uenig i scan først, løs det senere, hvis kortet har nogen form for fejlhistorik. Hvis kortlæseren klikker, går i stå, eller kortet monteres ustabilt, så bliv ikke ved med at prøve igen. Hver genforbindelse er en belastning. På det tidspunkt bør du gendanne fra et disk-image eller stoppe og overveje et laboratorium.

Om Disk Drill, eftersom det bliver ved med at dukke op:

Fordele:

• God understøttelse af Nikon-formater som NEF og JPG
  • Forhåndsvisning er nyttig, hvilket sparer tid
  • Enkelt nok, hvis du ikke er meget inde i gendannelsesværktøjer

Ulemper:

• Dybe scanninger kan returnere meget skrammel efter filnavn
  • Fuld gendannelse er betalingsversion
  • Ikke mit førstevalg til et fysisk ustabilt kort

Et praktisk tip mere: Sammenlign filstørrelserne efter gendannelsen. En gendannet NEF, der er meget mindre end dine normale Nikon-RAW-filer, er ofte ufuldstændig, selv hvis den åbner. Hvis du tog billedserier, skal du også forvente huller, hvor overskrevne klynger brød sekvensen.

Så ja, Disk Drill er en rimelig gør det selv-mulighed, men verificér de gendannede billeder, og nøjes ikke med bare at tælle dem.