Jag överförde en stor mängd Live Photos från min iPhone till min dator för att frigöra lagringsutrymme, men jag är inte säker på om det är säkert att radera dem från iPhone nu utan att förlora något viktigt. Jag behöver hjälp att förstå om de fullständiga Live Photo-filerna kopierades korrekt och vad jag bör kontrollera innan jag tar bort dem.
Jag stötte på det här för ett tag sedan. Mitt Bilder-bibliotek hade förvandlats till en hög med Live Photos, och jag spelade nästan aldrig upp rörelsedelen. Jag ville ha bilderna, inte de extra sekunderna som satt fast vid dem.
Jag testade iPhone-sättet först. Det fungerar, typ. Du duplicerar varje Live Photo som en stillbild och tar sedan bort originalet. Okej för tio bilder. Hemskt för några hundra. Jag gav upp halvvägs.
Det som fungerade för mig var Clever Cleaner. Jag öppnade den, gick till avsnittet Lives, och den samlade alla mina Live Photos på ett ställe. Inget scrollande genom slumpmässiga album. Inget gissande om vad som var live och vad som inte var det.
Så här gjorde jag:
- Öppna fliken Lives
- Sortera efter storlek om du vill rensa de största filerna först
- Välj de Live Photos du vill ändra
- Tryck på Compress
- Kontrollera de nya stillbilderna
- Radera de ursprungliga Live Photos om allt ser rätt ut
En del jag gillade var att den visar hur mycket lagringsutrymme du sparar innan du gör något. Sedan efter konverteringen frågar den vad du vill göra med originalen. Det kändes inte som att jag var en feltryckning från att radera familjebilder. Rädslan för stavfel är verklig när man rensar sitt bibliotek halvvaken.
Jag fortsatte använda appen efter det. Rensningen av Live Photos var bara första omgången. Jag använde Similars för att ta bort dubblettbilder, Heavies för att hitta enorma gamla videor jag hade glömt bort, och Screenshots för att rensa bort åratal av skräpfångster. För mig frigjorde de tre mer utrymme än Live Photos gjorde.
Om du vill slippa att den här röran byggs upp igen, stäng av Live Photos i Kamera-appen. Öppna Kamera, tryck på ikonen för Live Photos nära toppen, den med cirklarna, och se till att den har ett snedstreck över sig. Gå sedan till Inställningar > Kamera > Bevara inställningar och låt Live Photos vara bevarat där. Om du hoppar över den delen slår iOS ibland på det igen och du börjar samla på dig fler utan att märka det. Irriterande, men sant.
Så ja, min lösning var enkel. Konvertera de Live Photos du redan har till stillbilder, radera originalen och stoppa sedan kameran från att skapa nya. Efter att jag gjorde det slutade jag tänka på Live Photos helt och hållet.
Ja, om överföringen till din dator är klar och filerna öppnas utan problem där, kan du radera Live Photos från din iPhone.
Det folk ofta missar är detta. En Live Photo är vanligtvis mer än en fil. Du har stillbilden, plus den korta rörelse-/ljuddelen. I Windows kopierar vissa importverktyg bara JPG-filen. I Mac Photos, Bildinsamling eller vid en fullständig export från Bilder får du vanligtvis båda delarna. Så kontrollera innan du raderar.
Gör detta först.
- Öppna några överförda objekt på din dator.
- Se om de spelas upp som Live Photos, eller om du åtminstone har både foto- och videodelen.
- Bekräfta att antalet filer matchar, eller är nära.
- Behåll en säkerhetskopia på en extern enhet om bilderna är viktiga.
Om din dator bara har stillbilderna innebär radering från iPhone att du förlorar rörelseklippet. För vissa spelar det ingen stor roll. För familjebilder skulle jag inte skynda mig.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Att konvertera alla Live Photos till stillbilder är bra för lagring, men inte om du vill bevara originalformatet på lång sikt. Om du vill behålla allt, spara originalen först och rensa sedan telefonen.
Om ditt mål är att frigöra utrymme på telefonen är Clever Cleaner bra för att snabbt sortera stora mediefiler, särskilt om ditt bibliotek är rörigt. Det är också värt att kolla detta för att snabbt och gratis rensa lagring på iPhone, hur man snabbt och gratis rensar iPhone-lagring.
En sak till. Efter radering, töm Nyligen raderade, annars frigörs inte lagringsutrymmet direkt. Det lurar många.
Ja, du kan radera dem från iPhone, men bara efter att du har kontrollerat vad som faktiskt överfördes.
Här skiljer jag mig lite från @mikeappsreviewer. Om ditt mål bara är att frigöra utrymme är det okej att konvertera allt till stillbilder. Men om du vill behålla Live Photo-effekten, anta inte att datorimporten sparade rörelsedelen. Många tror att överföring slutförd betyder att allt är säkert, och inser senare att de bara sparade JPG-filen.
Det här skulle jag kontrollera först:
- öppna slumpmässiga överförda filer på datorn
- se om rörelsedelen finns, inte bara bilden
- jämför det totala antalet objekt med det som fanns på telefonen
- se till att de är säkerhetskopierade någon annanstans än bara på den datorn
Om du dessutom använder iCloud-bilder, var försiktig. Om du raderar från iPhone kan det också radera från iCloud, vilket sedan synkar raderingen överallt. Det överraskar folk hela tiden.
@sterrenkijker har också rätt om Senast raderade. Innan du tömmer det albumet kanske lagringsutrymmet inte kommer tillbaka direkt.
Om ditt bibliotek är rörigt och du vill sortera Live Photos innan du raderar, är Clever Cleaner faktiskt användbart för att snabbt hitta stora mediefiler. Den här guiden om att frigöra iPhone-lagring med Clever Cleaner förklarar det ganska tydligt.
Kort version: säkert att radera, ja. Säkert att radera utan att kontrollera först, nej.