Min Windows 10-PC begynte å rapportere HDD-en min som korrupt etter en omstart, og jeg er bekymret for å miste filer. Jeg trenger trygge trinn for reparasjon av harddisken eller datagjenoppretting før jeg kjører CHKDSK eller formaterer stasjonen. Hva bør jeg prøve først?
Hvis Windows 10 fortsatt kan se HDD-en i Diskbehandling og størrelsen ser riktig ut, er det vanligvis et bedre tegn enn det virker som. Jeg hadde en gammel lagringsdisk som forsvant fra Filutforsker etter en dårlig avslutning, og jeg antok at den var død. Det viste seg å være filsystemkorrupsjon, ikke en fullstendig ødelagt disk.
Det viktigste er å unngå å «fikse» den før du har kopiert ut alt viktig. Noen reparasjonstrinn kan gjøre filstrukturen verre eller overskrive data som du fortsatt kan være i stand til å gjenopprette.
Ikke start med disse
Jeg ville unngått å gjøre noe av dette med en gang:
- Ikke formater den, selv om Windows ber om det.
- Ikke kjør CHKDSK som første steg.
- Ikke skriv nye filer til stasjonen.
- Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme skadede stasjonen.
Alt dette endrer noe på disken. Hvis dataene er viktige, gjenopprett først, reparer senere.
Sjekk om stasjonen er i ferd med å svikte fysisk
Før du kjører en lang skanning, bør du sjekke stasjonens SMART-status. SMART er i praksis stasjonens egen helserapportering, og den kan gi deg en pekepinn på om dette bare er logisk korrupsjon eller om stasjonen er i ferd med å dø.
Vanlige verktøy for dette er:
- CrystalDiskInfo
- Disk Drill
- Victoria
Hvis SMART-statusen sier Good, er det et greit tegn. Hvis du ser mange Reallocated Sectors, Pending Sectors eller Uncorrectable Sectors, bør du være forsiktig. Gjenoppretting kan fortsatt være mulig, men jeg ville ikke fortsatt å presse stasjonen med skanning etter skanning.
Få ut filene dine først
Dette er delen jeg ville fokusert på før jeg prøvde å gjøre disken brukbar igjen.
Jeg brukte Disk Drill til dette fordi det lar deg lage et fullstendig bilde av den skadede HDD-en først. Deretter skanner du bildet i stedet for selve disken. Det er viktig hvis disken er ustabil, fordi du da ikke tvinger den originale maskinvaren til å fortsette å lese alt om og om igjen.
Den grunnleggende rekkefølgen er:
- Installer Disk Drill på en annen disk.
- Opprett et bilde av den korrupte HDD-en.
- Åpne bildet i Disk Drill.
- Kjør Universal Scan.
- Forhåndsvis filene.
- Gjenopprett filene til en annen disk.
Forhåndsvisningsfunksjonen er nyttig fordi du kan sjekke om bilder, dokumenter og andre filer faktisk åpnes før du bruker tid på å gjenopprette alt. Windows-versjonen inkluderer også opptil 100 MB gratis gjenoppretting, så du kan teste om den finner brukbare filer før du betaler for noe.
Prøv deretter å reparere den
Når de viktige tingene er kopiert til et trygt sted, ville jeg begynt å prøve reparasjonsalternativer.
- CHKDSK kan hjelpe hvis stasjonen fortsatt har et normalt filsystem og Windows bare ikke får tilgang til den på riktig måte. Jeg ville fortsatt ikke kjørt det før gjenoppretting, fordi det skriver endringer til stasjonen.
- TestDisk er verdt å prøve hvis partisjonen vises som RAW eller partisjonsinformasjonen ble skadet. Noen ganger kan det gjenopprette tilgang uten formatering.
- Formater stasjonen først etter gjenoppretting eller hvis det ikke er noe på den du bryr deg om. En hurtigformatering oppretter et nytt filsystem og rydder vanligvis opp i logisk korrupsjon. Hvis de samme problemene kommer tilbake, ville jeg erstattet stasjonen i stedet for å stole på den igjen.
Når du bør slutte å tukle med den
Jeg ville stoppet egne gjør-det-selv-forsøk hvis disken:
- klikker eller skraper,
- forsvinner fra Diskbehandling,
- viser feil kapasitet,
- kobler fra under skanning,
- eller har mange advarsler om dårlige sektorer i SMART.
Dette er som regel tegn på maskinvarefeil, ikke bare et ødelagt filsystem.
På det tidspunktet er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. De kan håndtere skadet elektronikk eller interne komponenter, lage et kontrollert diskbilde av disken med spesialisert maskinvare, og gjenopprette filer fra den kopien i stedet for å arbeide direkte på den sviktende disken.
Det koster mer enn programvarebasert gjenoppretting. Tilfeller med logisk gjenoppretting starter ofte rundt $300–600, mens fysisk skadede disker vanligvis ligger i området $800 til over $2,000 avhengig av hva som er galt. Mange laboratorier tilbyr også en ingen data, ingen betaling-policy, så du betaler vanligvis bare hvis de klarer å gjenopprette nyttige filer.
Så hvis HDD-en din fortsatt vises i Windows 10 og kapasiteten er riktig, ville jeg tatt det som et godt tegn. Sjekk SMART først, gjenopprett filene du bryr deg om, og prøv først deretter CHKDSK, TestDisk eller formatering. Den rekkefølgen gir deg mye bedre sjanse til å beholde dataene intakte.
Hvis dette er den samme stasjonen som Windows starter fra, må du slutte å starte fra den til filene dine er kopiert eller avbildet. Hver oppstart skriver logger, oppdaterer indekser og kan prøve automatisk reparasjon, som er akkurat den typen bakgrunnsaktivitet du ikke vil ha på en skadet disk.
Avbryt alt som sier initialiser, formater eller «skann og reparer». Den meldingen er ikke Windows som prøver å være hjelpsom, det er Windows som tilbyr å endre disken før du vet hva som fortsatt kan gjenopprettes.
En detalj mange overser: å kopiere filer i Explorer er ikke det samme som å lage en trygg kopi av en skadet disk. Explorer vil stoppe opp på dårlige områder, prøve på nytt i det uendelige, og noen ganger etterlate deg med et halvkopiert rot. Hvis filene er viktige, er en bedre løsning et sektor-for-sektor-image eller en klone til en annen disk som er like stor eller større. Verktøy som Disk Drill kan gjøre dette fra et mer brukervennlig Windows-grensesnitt, mens ddrescue/OpenSuperClone er den mer nerdete veien hvis du er komfortabel med å starte opp fra en USB-minnepinne. Uansett, lagre imaget eller de gjenopprettede filene på en annen fysisk disk, ikke tilbake på den syke.
Jeg ville også sjekket de kjedelige maskinvaretingene før jeg antar at filsystemet er hele problemet. Bytt SATA-kabelen, prøv en annen port, unngå et ustabilt USB-kabinett, og sørg for at strømkontakten sitter godt. En dårlig kabel kan få en disk til å virke «korrupt» etter en omstart. Hvis disken oppfører seg normalt etter det, bør du fortsatt kopiere de viktige filene dine først. Kjør deretter CHKDSK først etter at dataene er trygge, fordi «reparer» kan bety å slette ødelagte katalogoppføringer, ikke å på magisk vis gjenopprette mappestrukturen din.
Hvis stasjonen er BitLocker-kryptert, endres rekkefølgen litt: sørg for at du har gjenopprettingsnøkkelen før du gjør noe annet. Et diskbilde kan fortsatt være nyttig, men uten nøkkelen kan du ende opp med en perfekt kopi av data du fortsatt ikke kan åpne.