Livefoto's van iPhone verwijderen na overdracht, kan ik dat doen?

Ik heb een grote batch Live Photos van mijn iPhone naar mijn computer overgezet om opslagruimte vrij te maken, maar ik weet niet zeker of het veilig is om ze nu van de iPhone te verwijderen zonder iets belangrijks te verliezen. Ik heb hulp nodig om te begrijpen of de volledige Live Photo-bestanden correct zijn gekopieerd en wat ik moet controleren voordat ik ze verwijder.

Ik liep hier een tijdje geleden tegenaan. Mijn Foto’s-bibliotheek was veranderd in een stapel Live Photos, en ik speelde het bewegende deel bijna nooit af. Ik wilde de foto’s, niet die extra paar seconden die eraan vastzaten.

Ik probeerde eerst de iPhone-manier. Het werkt, soort van. Je dupliceert elke Live Photo als een stilstaand beeld en verwijdert daarna het origineel. Prima voor tien foto’s. Ellendig voor een paar honderd. Halverwege ben ik gestopt.

Wat voor mij werkte was Clever Cleaner. Ik opende het, ging naar de sectie Lives, en het haalde al mijn Live Photos op één plek bij elkaar. Niet door willekeurige albums scrollen. Niet gokken wat live was en wat niet.

Dit is de volgorde die ik gebruikte:

1. Open het tabblad Lives
  2. Sorteer op grootte als je eerst de grootste bestanden wilt opruimen
  3. Kies de Live Photos die je wilt aanpassen
  4. Tik op Comprimeren
  5. Controleer de nieuwe stilstaande versies
  6. Verwijder de originele Live Photos als alles er goed uitziet

Een deel dat ik fijn vond: het laat de opslagbesparing zien voordat je iets doet. Daarna vraagt het na de conversie wat je met de originelen wilt doen. Ik had niet het gevoel dat ik met één verkeerde tik familiefoto’s kon wegvagen. Angst voor typfouten is echt als je half slaperig je bibliotheek aan het opruimen bent.

Ik bleef de app daarna gebruiken. Het opruimen van Live Photos was pas de eerste ronde. Ik gebruikte Similars om dubbele foto’s te wissen, Heavies om enorme oude video’s te vinden die ik vergeten was, en Screenshots om jaren aan rommelige schermafbeeldingen op te ruimen. Voor mij maakten die drie meer ruimte vrij dan de Live Photos.

Als je wilt voorkomen dat deze rommel zich weer opstapelt, zet Live Photos dan uit in de Camera-app. Open Camera, tik op het Live Photos-pictogram bovenaan, die met de cirkels, en zorg dat er een schuine streep doorheen staat. Ga daarna naar Instellingen > Camera > Bewaar instellingen en zorg dat Live Photos daar bewaard blijft. Als je dat deel overslaat, zet iOS het soms weer aan en eindig je zonder het te merken met nog meer ervan. Irritant, maar waar.

Dus ja, mijn oplossing was simpel. Zet de Live Photos die je al hebt om in stilstaande foto’s, verwijder de originelen en zorg daarna dat de camera geen nieuwe meer maakt. Nadat ik dat had gedaan, dacht ik helemaal niet meer aan Live Photos.

Ja, als de overdracht naar je computer voltooid is en de bestanden daar goed openen, kun je de Live Photos van je iPhone verwijderen.

Wat mensen vaak missen, is dit. Een Live Photo is meestal meer dan één bestand. Je hebt de stilstaande afbeelding, plus het korte bewegings-/audiodeel. Op Windows kopiëren sommige importhulpmiddelen alleen de JPG. In Mac Photos, Image Capture of bij een volledige export vanuit Photos krijg je meestal beide delen. Controleer dit dus voordat je iets verwijdert.

Doe dit eerst.

1. Open een paar overgezette items op je computer.
  2. Kijk of ze als Live Photos afspelen, of dat je in elk geval zowel het foto- als het videogedeelte hebt.
  3. Controleer of het aantal bestanden overeenkomt, of er dicht bij in de buurt komt.
  4. Bewaar één back-up op een externe schijf als de foto’s belangrijk zijn.

Als je computer alleen de stilstaande foto’s heeft, betekent verwijderen van de iPhone dat je de bewegingsclip kwijtraakt. Voor sommige mensen is dat geen groot probleem. Voor familiedingen zou ik daar niet te snel mee zijn.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Alle Live Photos omzetten naar stilstaande beelden is prima voor opslag, maar niet als je het originele formaat op lange termijn wilt bewaren. Als je alles wilt behouden, sla dan eerst de originelen op en ruim daarna de telefoon op.

Als je doel is om ruimte vrij te maken op de telefoon, is Clever Cleaner prima om grote mediabestanden snel te sorteren, vooral als je bibliotheek een rommeltje is. Ook de moeite waard om dit te bekijken voor iPhone-opslag snel en gratis wissen, hoe je iPhone-opslag snel en gratis wist.

Nog één ding. Maak na het verwijderen Recent verwijderd leeg, anders komt de opslagruimte niet meteen terug. Daar struikelen veel mensen over.

Ja, je kunt ze van de iPhone verwijderen, maar pas nadat je hebt gecontroleerd wat er daadwerkelijk is overgezet.

Hier wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer. Als je doel alleen is om ruimte vrij te maken, is alles omzetten naar stilstaande beelden prima. Maar als je de Live Photo-functie wilt behouden, ga er dan niet vanuit dat de import op je computer ook het bewegende deel heeft meegenomen. Veel mensen denken dat overdracht voltooid betekent dat alles veilig is, en komen er later achter dat ze alleen de JPG hebben opgeslagen.

Wat ik eerst zou controleren:

• open willekeurige overgezette bestanden op de computer
  • kijk of het bewegende deel aanwezig is, niet alleen de afbeelding
  • vergelijk het totale aantal items met wat er op de telefoon stond
  • zorg dat er ergens anders dan alleen op die ene computer ook een back-up van is

Als je iCloud-foto’s gebruikt, wees dan ook voorzichtig. Verwijderen van de iPhone kan ook uit iCloud verwijderen, en die verwijdering synchroniseert dan overal. Dat overvalt mensen heel vaak.

@sterrenkijker heeft ook gelijk over Recent verwijderd. Totdat je dat album leegt, komt de opslag mogelijk niet meteen terug.

Als je bibliotheek een rommeltje is en je Live Photos wilt sorteren voordat je verwijdert, is Clever Cleaner eigenlijk handig om grote mediabestanden snel te vinden. Deze gids over iPhone-opslag vrijmaken met Clever Cleaner legt het behoorlijk duidelijk uit.

Korte versie: veilig om te verwijderen, ja. Veilig om te verwijderen zonder eerst te controleren, nee.