Kan nogen hjælpe mig med at gendanne videoer fra et SD-kort?

Jeg mistede ved et uheld vigtige videoer fra mit SD-kort, efter at det holdt op med at virke og bad mig om at omformatere det. Optagelserne er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste metode eller software til gendannelse af videoer fra SD-kort, som faktisk virker uden at gøre tingene værre.

Slettet video fra et SD-kort, det ville jeg gøre først

Jeg er blevet ramt af dette et par gange, og det første, jeg altid ville vide, var enkelt. Er optagelserne væk for altid, eller er der stadig en chance. Meget af tiden er der stadig en chance.

Når en video bliver slettet fra et SD-kort, sletter kameraet som regel ikke dataene med det samme. Det markerer pladsen som ledig og venter, indtil nye optagelser bliver skrevet der. Hvis intet nyt endnu er blevet skrevet ovenpå, er gendannelse ofte mulig.

Første skridt, lad være med at røre kortet

Denne del betyder mere end noget andet.

Stop med at bruge SD-kortet med det samme. Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formatér det ikke, selv hvis dit kamera eller Windows beder dig om det. Hver skrivning til kortet forringer dine chancer, fordi dele af den slettede fil bliver erstattet.

Jeg ignorerede dette en gang og fortsatte med at teste kortet. Dårlig idé. Det ene klip kom tilbage halvt ødelagt, og det andet var helt færdigt.

Hvis kortet stadig vises på din computer

Hvis din computer stadig registrerer kortet, selv hvis Windows kalder det RAW eller viser en formateringsmeddelelse, ville jeg starte med Disk Drill.

Grunden til, at jeg ville vælge det først, er tilstanden Advanced Camera Recovery. Almindelige filgendannelsesværktøjer klarer sig fint med simple filer, men kameraoptagelser er rodede. Mange kameraer opdeler videodata i fragmenter på tværs af kortet. Jeg har set dette mere end én gang med actionkameraer, droner og dashcams. Du gendanner ganske vist et filnavn, men så kan videoen ikke åbnes, eller den afspilles i 11 sekunder og stopper.

Advanced Camera Recovery er bygget til at samle disse fragmenter igen til noget, der kan afspilles. Ud fra det, jeg så, betyder dette mest med udstyr som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende.

Trin jeg ville følge

1. Gå til den officielle side og download Disk Drill til Windows eller macOS.
  2. Installer det og åbn det.
  3. Tilslut SD-kortet med en kortlæser. Jeg ville undgå at forbinde gennem kameraet, hvis det er muligt.
  4. Find SD-kortet i listen over drev i Disk Drill.
  5. Klik på ‘Søg efter mistede data.’
  6. Når den spørger efter en metode, vælg Advanced Camera Recovery.
  7. Lad scanningen køre. Små kort bliver hurtigt færdige. Større eller ustabile kort tager et stykke tid. Jeg har haft scanninger, der kørte i over en time.
  8. Tryk på ‘Gennemse fundne elementer’ øverst til højre, hvis du vil se resultaterne, mens scanningen fortsætter.
  9. Brug filtre til at indsnævre efter filtype, størrelse eller dato.
  10. Forhåndsvis videoerne, før du gendanner dem. Dette trin sparer tid og falsk håb.
  11. Vælg de klip, du vil have, og klik på ‘Gendan.’
  12. Gem dem et andet sted, på dit interne drev eller en anden ekstern disk.
  13. Gendan dem ikke tilbage på det samme SD-kort.

Den sidste del snubler folk over. Hvis du gemmer gendannede filer på det samme kort, risikerer du at overskrive andre optagelser, du endnu ikke har hentet ud.

Efter scanningen

Når gendannelsen er færdig, bør dine filer vises i Stifinder på Windows eller Finder på macOS.

En lille bemærkning om begrænsninger. Disk Drill på Windows gendanner op til 100 MB gratis. På Mac kan du først scanne og forhåndsvise og derefter beslutte, om det giver mening at betale for en licens.

Et ekstra trin hvis optagelserne betyder meget

Hvis optagelserne er vigtige, arbejdsrelaterede ting, juridiske ting, familievideo, du ikke kan optage igen, ville jeg lave et komplet byte-for-byte-billede af SD-kortet, før jeg forsøger gendannelse.

Det giver dig en nøjagtig kopi af kortet, så du foretager dine gendannelsesforsøg på kopien i stedet for originalen. Mindre risiko. Mere plads til fejl. Folk, der arbejder professionelt med datagendannelse, plejer at starte der af en grund.

Tidspunkter hvor jeg ville springe software over og gå direkte til en gendannelsesservice

Hvis noget af dette sker, ville jeg ikke blive ved med selv at pille ved det.

1. SD-kortet er revnet, bøjet eller vandskadet.
  2. Computeren registrerer slet ikke kortet.
  3. Kortet bliver ved med at afbryde under en scanning.
  4. Kortet bliver hurtigt varmt efter tilslutning.
  5. Kameraet rapporterer medie- eller hardwarefejl.
  6. Optagelserne har stor personlig, juridisk eller forretningsmæssig værdi.

Der går min grænse. Hvis kortet ser fysisk beskadiget ud, eller filerne betyder alt for meget til at tage chancen med, er et laboratorium det sikrere valg.

Min korte version

Hvis kortet stadig vises i Disk Drill, og det ikke ser fysisk beskadiget ud, er softwaregendannelse værd at prøve først. Den største faktor er hastighed. Stop med at bruge kortet, begynd gendannelsen hurtigt, og dine chancer er bedre.

Hvis kortet bad om en omformatering, så ignorer det. Skriv ikke noget til det. Ingen tests, ingen nye forsøg, ingen nye klip.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, brug en kortlæser og scan fra en computer. Jeg er lidt uenig i at starte med én gendannelsestilstand først. For et fejlslagent SD-kort er mit første skridt at klone kortet og derefter scanne klonen. Hvis kortet forsvinder midt i scanningen, mister du tid og belaster kortet mere.

Min rækkefølge ville være:

1. Tjek om SD-kortet viser en størrelse i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac.
  2. Hvis det vises, lav først et image af kortet.
  3. Scan imaget med gendannelsessoftware, ikke det originale kort.
  4. Gendan filer til et andet drev.

Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg til videogendannelse fra SD-kort, mest fordi det forhåndsviser fundne videoer godt og håndterer beskadigede filsystemer bedre end mange billige værktøjer. Hvis Disk Drill finder klippene, men de ikke vil afspilles, så prøv VLC efter gendannelsen. Nogle gange er filen fin, og standardafspilleren er problemet.

Hvis kortet viser 0 byte, afbryder forbindelsen eller bliver varmt, så stop. Det peger på hardwarefejl. Software løser ikke det.

Her er også en kort guide til gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort:
se dette hurtige tip til videogendannelse fra SD-kort

Én ting mere, formatér ikke først og håb, at gendannelse stadig virker. Folk gør det hele tiden og gør det værre.

Hvis kortet bad om at blive omformateret, ville jeg tilføje én ting til det, @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sagde: tjek, om problemet er filsystemet eller kortcontrolleren, før du bruger timevis på scanning.

Mange springer direkte til gendannelsessoftware, men hvis SD-kortet opfører sig ustabilt på grund af dårlig kontakt eller en døende kortlæser, kan du hurtigt gøre tingene værre. Prøv først en anden USB-kortlæser og en anden computer. Seriøst, billige læsere fejler hele tiden og får et sundt kort til at se dødt ud.

Hvis kortet monteres, men viser forkert kapacitet, 0 byte eller bliver ved med at forsvinde, så stop dér. Det er ikke længere rigtig en situation med hvilket software er bedst.

Hvis det bliver synligt og stabilt, er Disk Drill en reel mulighed til gendannelse af videoer fra SD-kort. Jeg kan især lide det, fordi det plejer at gøre et rimelig godt stykke arbejde med mediefiler og forhåndsvisninger, hvilket betyder noget, når du sorterer gennem en bunke klip, der ser ødelagte ud. Jeg er ikke helt enig i idéen om, at alle tilfælde først kræver et kæmpe gendannelsesworkflow. Hvis kortet er stabilt, og videoerne ikke er helt uerstatteligt kritiske, er en direkte skrivebeskyttet scanning som regel fint. Folk overkomplicerer nogle gange det her, tbh.

Et par ekstra tips, som ikke er blevet understreget nok:

• Kig også efter sidecar-filer, ikke kun .mp4 eller .mov
  • Gendan efter filsignatur, hvis mappenavne er ødelagt
  • Test gendannede klip i VLC, før du antager, at de er korrupte
  • Gem alt på din pc, aldrig tilbage på SD-kortet

Hvis videoerne var fra et dashcam, en drone eller et GoPro, så forvent fragmenterede filer og mærkelige navne. Det er normalt.

Denne tråd er også ret relevant, hvis du vil have flere vinkler på gendannelse af SD-kortvideoer:
bedste chance for at gendanne hjemmevideoer fra et SD-kort

Hvis du allerede har omformateret kortet, så gå ikke i panik endnu. En hurtig formatering er skidt, men ikke altid helt slut. En fuld formatering er dér, hvor oddsene bliver meget, meget dårligere.