Kan nogen hjælpe mig med at gendanne slettede billeder fra et SD-kort til et Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for at gendanne dem. Disse billeder er vigtige, og jeg leder efter den bedste metode eller software til fotogendannelse, som virker til slettede billeder fra et Canon SD-kort uden at forårsage yderligere datatab.

Jeg har set folk gøre det her værre på omkring fem minutter, så det første er at stoppe med at bruge kortet. Hvis du har slettet billeder på et Canon, ligger filerne ofte stadig der i et stykke tid. Problemet begynder, når du bliver ved med at tage billeder, roder rundt i menuerne eller lader en enhed skrive nye data på kortet. Ét nyt billede er nok til at overskrive en del af det, du vil have tilbage.

Hvad jeg ville gøre først

Frys situationen. Ingen eksperimenter.

1. Tag ikke endnu et billede. Ikke et testbillede. Ikke et for at tjekke. Nye skrivninger ødelægger gamle data.
  2. Forsøg ikke at rette det i kameraet. At scrolle rundt, ændre ting, prøve igen, intet af det får slettede filer tilbage.
  3. Formater ikke kortet. Hvis din computer viser en formateringsprompt, så annuller den.
  4. Tag SD-kortet ud nu. Hvis det har den lille låsekontakt på siden, så skub den til skrivebeskyttet. Lad det derefter være i fred, indtil du er ved en computer.

Hvorfor slettede billeder nogle gange kommer tilbage

Canon-kameraer har ikke en papirkurv. Når du sletter et billede, markerer kortet som regel pladsen som ledig. Billeddataene bliver ofte liggende der, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå. Så billedet er væk fra visningen, men ikke altid væk fra kortet. Når det først er overskrevet, er det dog slut. Jeg har set folk miste hele optagelser ved kun at tage et par billeder mere efter sletningen. Dårligt træk.

Tjek det nemme sted, før du kører gendannelse

Hvis du bruger image.canon på din telefon, så åbn det og kig der først. Nogle gange ligger der en kopi i skyen i op til 30 dage. Hvis der ikke vises noget, så gå videre til gendannelsessoftware.

Brug en computer og en USB SD-kortlæser. Jeg ville springe over at forbinde Canon til computeren med et kamerakabel. En almindelig kortlæser er som regel den renere løsning.

Gendannelsesværktøjer, der er værd at prøve

1. Disk Drill: Dette er det, jeg ville starte med, hvis du vil have mindst mulig besvær. Opsætningen er nem at følge, forhåndsvisningerne er gode, og det håndterer gendannelse af billeder fra SD-kort godt. Det understøtter også Canon RAW-formater som CR2 og CR3, hvilket er vigtigt, hvis dine manglende filer ikke bare er simple JPG-filer. På Windows får du op til 100 MB gratis gendannelse, så du kan teste, om dine filer dukker op, før du bruger penge.
  2. PhotoRec: Dette er gratis og open source. Det virker, og jeg har set det hente filer fra kort, som folk troede var døde. Haken er, at brugerfladen føles gammel og teksttung, og du mister som regel de oprindelige filnavne. Hvis du ikke har noget imod en lidt mere rå opsætning, er det et solidt valg.

Gendannelsesforløbet

Denne del er enkel, men folk snubler stadig over den.

1. Installer softwaren på din computer. Læg den ikke på det SD-kort, du prøver at gendanne fra.
  2. Indsæt kortet med en kortlæser, og scan det. Store kort tager lidt tid. Lad den køre.
  3. Filtrer resultater efter billeder. Forhåndsvis filer, før du gendanner dem. Det sparer tid og hjælper dig med at undgå junkfiler eller ødelagte miniaturebilleder.
  4. Gendan filer til et andet drev. Gem dem på din computers interne drev eller en anden ekstern disk. Skriv ikke gendannede data tilbage til det samme SD-kort. Jeg har faktisk set nogen gøre det én gang. Totalt kaos.

Efter du har fået filerne tilbage

Når billederne er sikre og kopieret et andet sted hen, så formatér kortet i kameraet, før du bruger det igen. Det hjælper som regel med at holde filsystemet rent. Indtil gendannelsen er færdig, skal du lade kortet være i fred. Seriøst, dette er en af de situationer, hvor det smarte træk er at gøre mindre.

Hvis kortet betyder noget, ville jeg først lave et billede af det. @mikeappsreviewer dækkede no-write-delen godt. Jeg er uenig i ét lille punkt, det er ikke altid dårligt at tilslutte kameraet via USB. Nogle Canon-huse eksponerer kortet tilstrækkeligt skrivebeskyttet til gendannelse. En kvalitetskortlæser er dog stadig hurtigere og mere stabil.

Min rækkefølge:

1. Klon SD-kortet med noget som USB Image Tool eller ddrescue.
  2. Kør gendannelse på klonen, ikke originalen.
  3. Prøv først Disk Drill for understøttelse af forhåndsvisning, især hvis du har taget billeder i CR2 eller CR3.
  4. Hvis filnavne betyder mindre end rå gendannelsesrate, så prøv R-Studio eller PhotoRec bagefter.

Hvorfor klone først? Hvis kortet har svage sektorer, kan én lang scanning skubbe det ud over kanten. En klon giver dig mulighed for at prøve igen. Det er der en grund til, at laboratorier gør.

Hvis Disk Drill finder forhåndsvisninger i fuld størrelse, er dine chancer rimelige. Hvis du kun ser ødelagte miniaturer, er dele blevet overskrevet. Tjek også efter sidecar-filer og videocache, hvis du tog seriebilleder.

Dette er også en fin hurtig forklaring, hvordan man gendanner slettede fotos fra et SD-kort.

Gem ikke gendannede filer tilbage på det samme kort. Det lyder indlysende, men folk gør det stadig.

Hvis billederne kun blev slettet og ikke overskrevet, er dine chancer stadig ret gode. @mikeappsreviewer og @jeff har allerede dækket den vigtige regel om “stop med at bruge kortet”, så jeg vil tilføje den del, folk springer over: tjek, om filerne faktisk er skjult af en ødelagt filtabel, før du går i gang med dyb gendannelse.

På Windows skal du sætte SD-kortet i og se, om kortet stadig viser brugt plads. Hvis kortet for eksempel siger, at 20 GB er brugt, men du “ikke kan se” billederne, betyder det nogle gange, at billederne stadig er der, og at det er mappen, der er blevet ødelagt. I så fald kan værktøjer, der genopbygger filsystemet, hjælpe før fuld filudtrækning. Jeg ville prøve Disk Drill først, fordi det viser både slettede filer og rekonstruerede filer på en måde, der er nemmere at sortere i, især hvis du tog Canon RAW + JPG sammen.

En lille uenighed med dem, der altid anbefaler at klone først: hvis kortet er sundt og monteres normalt, er kloning godt, men ikke altid nødvendigt ved en simpel utilsigtet sletning. Hvis kortet opfører sig mærkeligt, afbryder forbindelsen eller giver læsefejl, så ja, klon først uden diskussion.

Hvis det også var et SDXC-kort, og du har brugt det i flere enheder, så tjek for en skjult DCIM-kopi eller importcache på din computer/fotoapp. Det lyder dumt, men jeg har set folk “gendanne” filer, som allerede var importeret.

Hvis software kun finder miniaturebilleder, er billederne i fuld opløsning sandsynligvis blevet delvist overskrevet. Hvis billederne virkelig ikke kan erstattes, så stop gør-det-selv efter første gennemgang og overvej et gendannelseslaboratorium.

For ekstra læsning er denne tråd om tips til gendannelse af billeder fra SD-kort i Canon-kamera også værd at kigge på.

En vinkel, jeg vil tilføje til det, @jeff, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om dit Canon skrev par i dobbeltformat som RAW+JPEG. Nogle gange overlever det ene, selv når det andet ser ud til at være væk, og gendannelsesapps skjuler det, medmindre du filtrerer efter filendelse. Så søg specifikt efter CR2, CR3, JPG, MOV, MP4 i stedet for bare “fotos”.

Jeg er lidt uenig i, at en normal utilsigtet sletning altid kræver hele ritualet med først at lave en klon. Hvis kortet læses uden problemer, og du ikke har nogen tegn på hardwareproblemer, er en skrivebeskyttet scanning som regel fin. Men hvis kortet mister forbindelsen bare én gang, bliver langsomt eller giver fejl, så stop og lav et image af det.

Disk Drill er et fornuftigt første forsøg, fordi forhåndsvisninger hjælper rigtig meget.

Fordele

• Nemt at sortere gendannede Canon-filer
  • God understøttelse af forhåndsvisning for mange fototyper
  • Brugervenligt, hvis du ikke er vant til gendannelsesværktøjer

Ulemper

• Dybe scanninger kan returnere en masse junk
  • Den oprindelige mappestruktur/filnavne kommer måske ikke fuldt tilbage
  • Grænserne for gratis gendannelse afhænger af platformen

Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger i fuld opløsning, er det det bedste tegn. Hvis ikke, så prøv et andet værktøj med en anden gendannelsesmetode. Tjek også importcache i Lightroom, Canon-software, Windows Fotos eller macOS Fotos, før du gør noget mere aggressivt. Et overraskende antal “slettede” billeder var allerede importeret én gang.