Kan noen hjelpe meg med å slå sammen dupliserte bilder på iPhone-en min?

iPhone-bildebiblioteket mitt er fullt av dupliserte bilder, og det tar opp mye lagringsplass. Jeg prøver å finne ut den enkleste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste noe viktig. Jeg opprettet sannsynligvis ekstra kopier etter synkronisering og gjenoppretting, og nå trenger jeg hjelp til å rydde dem opp på en trygg måte.

Jeg startet med det innebygde Apple-alternativet, siden det allerede er der og ikke koster noe.

Åpne Bilder. Bla til Verktøy, eller Samlinger > Verktøy på nyere iOS-versjoner. Trykk på Dubletter, deretter Velg, Velg alle og Slå sammen.

Det som skjer etterpå er enkelt. iOS beholder én kopi, samler metadataene den finner og sender de ekstra filene til Nylig slettet. Én ting jeg la merke til etter en stor import, var at Dubletter-delen ikke ble fylt opp med en gang. Det tok litt tid fordi skanningen kjører i bakgrunnen. Noen timer, noen ganger lenger.

Haken er ganske liten, men viktig. Apple finner bare eksakte dubletter. Samme fil, samme bilde. Hvis biblioteket ditt er fullt av nesten like bilder, som fem bilder av samme hund tatt med tre sekunders mellomrom, serieopptak eller gjentatte forsøk på den samme solnedgangen, vises de ikke der.

Det er derfor jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner oftere. Den sorterer både dubletter og bilder som ligner, og det var det som gjorde størst forskjell for meg. Den grupperer relaterte bilder, velger det som sannsynligvis er det beste bildet, og lar deg fortsatt sjekke alt før noe blir fjernet.

Slik brukte jeg den:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store.
  2. Gi den tilgang til å skanne bildebiblioteket ditt.
  3. Åpne fanen Lignende.
  4. Kjør Smart Cleanup, eller gå gjennom gruppe for gruppe selv.
  5. Legg tilbake alt du vil beholde.
  6. Bekreft oppryddingen.
  7. Tøm Nylig slettet i Bilder hvis du vil få tilbake lagringsplassen med en gang.

Noen andre deler av den var mer nyttige enn jeg forventet:

1. Heavies viser de største bildene og videoene først.
  2. Videokomprimering gjør store videoer mindre uten å slette dem.
  3. Skjermbilder hjelper deg med å rydde opp i gamle hauger med skjermbilder raskt.
  4. Lives gjør Live Photos om til vanlige stillbilder.
  5. Swipe gir deg en rask gjennomgang av biblioteket ditt ved å sveipe til venstre og høyre.

Hvis du heller vil hoppe over tredjepartsapper, ville jeg fortsatt tatt noen manuelle runder:

1. Bruk Søk i Bilder for å snevre inn etter person, sted, hendelse eller objekt, og slett deretter de ekstra lookalikes-bildene selv.
  2. Sjekk Serieopptak-album og behold det beste bildet.
  3. Hvis du bruker Bilder på en Mac, gjør Smarte albumer manuell opprydding mindre irriterende.
  4. Se i Nylig slettet når du er ferdig. Inntil du tømmer det, brukes lagringsplassen fortsatt.

Så ja, for eksakte duplikatfiler fungerer Apples innebygde verktøy for sammenslåing helt fint. For det mer rotete, nesten identiske bilder, gjentatte opptak, tilfeldig rot, fikk jeg bedre resultater med noe som også er laget for å fange opp lignende bilder.

Jeg ville delt dette inn i to oppgaver.

Først, slå sammen ekte duplikater med Apple Bilder. @mikeappsreviewer dekket allerede den delen, så jeg skal ikke gjenta det. Det fungerer fint for eksakte kopier.

For det andre, rydd opp i det Apple overser. Det er her de fleste mister lagringsplass. Nesten identiske bilder, rester fra seriebilder, WhatsApp-lagringer på nytt, redigerte kopier, skjermbilder. Apple gjør en svak jobb der, etter min mening.

Min mening er at du bør gjøre dette før du sletter noe:

1. Sorter biblioteket ditt etter de største videoene først. Videoer tar ofte mer plass enn duplikater.
  2. Sjekk skjermbilder og nedlastede bilder. De mappene blir fort rotete.
  3. Gå gjennom seriebildesett. Behold ett, slett resten.
  4. Hvis iCloud-bilder er slått på, sørg for at slettingene dine synkroniseres før du antar at lagringsplassen er frigjort.

Hvis du vil rydde opp raskere, er Clever Cleaner verdt å se på fordi det finner lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater. Det betyr mer i virkeligheten. Jeg liker ikke å stole blindt på automatiske valg, så jeg ville gått gjennom hver gruppe først. Det er tryggere slik.

Dessuten, hvis lagringsplassen din er full, hjelper dette: går du tom for lagringsplass på iPhone, her er en raskere måte å frigjøre plass på

En ting til som mange overser. Etter sletting må du tømme Nylig slettet, ellers kommer ikke plassen tilbake med en gang. Det lurer mange.

Jeg ville gjort én ting litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @ombrasilente. Ikke start med massesammenslåing eller massesletting hvis biblioteket ditt er rotete og du bryr deg om gamle minner. Sørg først for at iCloud-bilder er fullstendig synkronisert, eller ta en rask sikkerhetskopi. Høres kjedelig ut, men det sparer deg for mye anger senere.

Dessuten er “slå sammen dupliserte bilder” på iPhone litt misvisende. Apple slår sammen helt like duplikater godt nok, men de virkelige lagringsslukene er vanligvis lignende bilder, skjermopptak, enorme videoer og redigerte kopier. Duplikater er bare en del av problemet.

Det som hjalp meg var å dele det opp slik:

1. Sjekk lagringen din i Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring > Bilder
  2. Se om Bilder faktisk er problemet, eller om videoer/apper er verre
  3. Gå gjennom album som skaper rot, som selfier, skjermbilder, importer og seriebilder
  4. Først da rydder du opp i dupliserte og lignende bilder

Det er der Clever Cleaner gir mer mening enn å gjøre alt manuelt, fordi det ikke bare handler om å fjerne dupliserte bilder på iPhone, det hjelper også med å sortere lignende bilder. Mer praktisk, mindre av typen hvorfor har jeg fortsatt ingen plass.

Hvis du vil ha en solid forklaring på den enkleste måten å finne dupliserte og lignende bilder i Apple Bilder, er den også verdt å lese.

En liten advarsel: hvis du bruker Delt bibliotek eller synkroniserer med en Mac, kan slettinger fort bli forvirrende. Dobbeltsjekk hvor bildet ligger før du sletter en hel bunke. Den delen tar folk.