Kan noen hjelpe meg med å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort fra et Canon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig å gjenopprette dem. Disse bildene er viktige, og jeg leter etter den beste metoden eller programvaren for bildegjenoppretting som fungerer for slettede Canon SD-kortbilder uten å forårsake mer datatap.

Jeg har sett folk gjøre dette verre på omtrent fem minutter, så først og fremst, slutt å bruke kortet. Hvis du slettet bilder på et Canon-kamera, ligger filene ofte fortsatt der en stund. Problemet begynner når du fortsetter å ta bilder, roter rundt i menyer eller lar en enhet skrive nye data til kortet. Ett nytt bilde er nok til å slette deler av det du vil ha tilbake.

Hva jeg ville gjort først

Frys situasjonen. Ingen eksperimenter.

1. Ikke ta et nytt bilde. Ikke et testbilde. Ikke ett for å sjekke. Nye skrivinger ødelegger gamle data.
  2. Ikke prøv å fikse det i kameraet. Å bla rundt, endre ting, prøve på nytt, ingenting av det får tilbake slettede filer.
  3. Ikke formater kortet. Hvis datamaskinen din viser en melding om formatering, avbryt den.
  4. Ta ut SD-kortet nå. Hvis det har den lille låsebryteren på siden, skyv den til skrivebeskyttet. La det så være i fred til du er ved en datamaskin.

Hvorfor slettede bilder noen ganger kommer tilbake

Canon-kameraer har ikke en papirkurvmappe. Når du sletter et bilde, markerer kortet vanligvis plassen som ledig. Bildedataene blir ofte liggende der til noe nytt havner oppå dem. Så bildet er borte fra visningen, ikke alltid borte fra kortet. Når det først er overskrevet, er det kjørt. Jeg har sett folk miste hele opptak ved å ta bare et par bilder til etter slettingen. Dårlig trekk.

Sjekk det enkle stedet før du kjører gjenoppretting

Hvis du bruker image.canon på telefonen din, åpne den og se der først. Noen ganger ligger det en skylagringskopi der i opptil 30 dager. Hvis ingenting dukker opp, gå videre til gjenopprettingsprogramvare.

Bruk en datamaskin og en USB SD-kortleser. Jeg ville hoppet over å koble Canon til datamaskinen med en kamerakabel. En enkel kortleser pleier å være den ryddigere løsningen.

Gjenopprettingsverktøy verdt å prøve

1. Disk Drill: Dette er den jeg ville startet med hvis du vil ha minst mulig friksjon. Oppsettet er lett å følge, forhåndsvisningene er gode, og det håndterer gjenoppretting av bilder fra SD-kort godt. Det støtter også Canon RAW-formater som CR2 og CR3, noe som er viktig hvis de manglende filene dine ikke er enkle JPG-er. På Windows får du opptil 100 MB gratis gjenoppretting, så du kan teste om filene dine dukker opp før du bruker penger.
  2. PhotoRec: Denne er gratis og åpen kildekode. Den fungerer, og jeg har sett den hente ut filer fra kort folk trodde var døde. Haken er at grensesnittet føles gammelt og tungt på tekst, og du mister som regel de opprinnelige filnavnene. Hvis du ikke har noe imot et litt røffere oppsett, er den solid.

Gjenopprettingsflyten

Denne delen er enkel, men folk snubler fortsatt i den.

1. Installer programvaren på datamaskinen din. Ikke legg den på SD-kortet du prøver å gjenopprette fra.
  2. Sett inn kortet med en kortleser og skann det. Store kort tar litt tid. La det kjøre.
  3. Filtrer resultatene etter bilder. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Dette sparer tid og hjelper deg med å unngå søppelfiler eller ødelagte miniatyrbilder.
  4. Gjenopprett filer til en annen disk. Lagre dem på datamaskinens interne disk eller en annen ekstern disk. Ikke skriv gjenopprettede data tilbake til det samme SD-kortet. Jeg så faktisk noen gjøre dette en gang. Fullstendig kaos.

Etter at du har fått filene tilbake

Når bildene er trygge og kopiert et annet sted, formaterer du kortet i kameraet før du bruker det igjen. Det pleier å holde filsystemet ryddig. Inntil gjenopprettingen er fullført, la kortet være i fred. Seriøst, dette er en av de gangene hvor det å gjøre mindre er det smarte valget.

Hvis kortet er viktig, ville jeg først laget et bilde av det. @mikeappsreviewer dekket delen om ikke å skrive til kortet godt. Jeg er uenig på ett lite punkt, å koble kameraet til via USB er ikke alltid dårlig. Noen Canon-hus eksponerer kortet som skrivebeskyttet nok til gjenoppretting. Likevel er en kvalitetsleser raskere og mindre ustabil.

Min rekkefølge:

1. Klon SD-kortet med noe som USB Image Tool eller ddrescue.
  2. Kjør gjenoppretting på klonen, ikke originalen.
  3. Prøv Disk Drill først for støtte til forhåndsvisning, spesielt hvis du tok bilder i CR2 eller CR3.
  4. Hvis filnavn betyr mindre enn rå gjenopprettingsrate, prøv R-Studio eller PhotoRec etterpå.

Hvorfor klone først? Hvis kortet har svake sektorer, kan én lang skanning dytte det over kanten. En klone gir deg gjentatte forsøk. Laboratorier gjør dette av en grunn.

Hvis Disk Drill finner forhåndsvisninger i full størrelse, er sjansene dine ganske gode. Hvis du bare ser ødelagte miniatyrbilder, ble deler overskrevet. Sjekk også etter sidevognfiler og videobuffer hvis du tok seriebilder.

Dette er også en grei, rask forklaring, hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort.

Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det samme kortet. Det høres åpenbart ut, men folk gjør det fortsatt.

Hvis bildene bare ble slettet og ikke overskrevet, er sjansene dine fortsatt ganske gode. @mikeappsreviewer og @jeff har allerede dekket den viktige regelen om å “slutte å bruke kortet”, så jeg legger til delen folk ofte hopper over: sjekk om filene faktisk er skjult på grunn av en ødelagt filtabel før du gjør dyp gjenoppretting.

På Windows kan du koble inn SD-kortet og se om kortet fortsatt viser brukt plass. Hvis kortet for eksempel sier at 20 GB er brukt, men du “ikke kan se” bildene, betyr det noen ganger at bildene fortsatt er der og at det er katalogen som har blitt ødelagt. I så fall kan verktøy som bygger opp filsystemet på nytt hjelpe før full carving. Jeg ville prøvd Disk Drill først fordi det viser både slettede filer og rekonstruerte filer på en måte som er enklere å sortere gjennom, spesielt hvis du tok Canon RAW + JPG sammen.

En liten uenighet med dem som alltid vil klone først: hvis kortet er friskt og monteres normalt, er kloning flott, men ikke alltid nødvendig ved en enkel utilsiktet sletting. Hvis kortet oppfører seg rart, kobler fra eller gir lesefeil, så ja, klon først uten spørsmål.

Hvis dette også var et SDXC-kort og du brukte det i flere enheter, sjekk om det finnes en skjult DCIM-kopi eller importbuffer på datamaskinen/fotoappen din. Det høres dumt ut, men jeg har sett folk “gjenopprette” filer som allerede var importert.

Hvis programvaren bare finner miniatyrbilder, er fulloppløselige bilder sannsynligvis delvis overskrevet. Hvis bildene virkelig er uerstattelige, stopp gjør-det-selv etter første forsøk og vurder et gjenopprettingslaboratorium.

For mer lesing er denne tråden om tips for gjenoppretting av bilder fra Canon-kameraets SD-kort også verdt en titt.

Et perspektiv jeg vil legge til til det @jeff, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer sa: sjekk om Canon-kameraet ditt lagret par i dobbeltformat som RAW+JPEG. Noen ganger overlever den ene selv når den andre ser ut til å være borte, og gjenopprettingsapper skjuler det med mindre du filtrerer etter filtype. Så søk spesifikt etter CR2, CR3, JPG, MOV, MP4 i stedet for bare «bilder».

Jeg er litt uenig i at en vanlig utilsiktet sletting alltid krever hele ritualet med å klone først. Hvis kortet leses uten problemer og du ikke har noen tegn på maskinvaretrøbbel, er en skrivebeskyttet skanning vanligvis greit. Men hvis kortet mister tilkoblingen én gang, blir tregt eller gir feil, stopp og lag et avbildning.

Disk Drill er et rimelig første forsøk fordi forhåndsvisninger hjelper mye.

Fordeler

• Enkelt å sortere gjenopprettede Canon-filer
  • God støtte for forhåndsvisning av mange fototyper
  • Brukervennlig hvis du ikke er vant til gjenopprettingsverktøy

Ulemper

• Dype skanninger kan gi mange ubrukelige treff
  • Opprinnelig mappestruktur og filnavn kommer kanskje ikke fullt tilbake
  • Begrensninger for gratis gjenoppretting avhenger av plattform

Hvis Disk Drill viser forhåndsvisninger i full oppløsning, er det det beste tegnet. Hvis ikke, prøv et annet verktøy med en annen gjenopprettingsmetode. Sjekk også Lightroom, Canon-programvare, Windows Bilder eller importbufferne i Bilder på macOS før du gjør noe mer aggressivt. Et overraskende antall slettede bilder var allerede importert én gang.