Jag förlorade av misstag viktiga videor från mitt SD-kort efter att det slutade fungera och bad mig att formatera om det. Materialet är verkligen viktigt, och jag behöver hjälp med att ta reda på den bästa metoden eller programvaran för videåterställning från SD-kort som faktiskt fungerar utan att göra saken värre.
Raderad video från ett SD-kort, vad jag skulle göra först
Jag har råkat ut för det här några gånger, och det första jag alltid ville veta var enkelt. Är materialet borta för gott, eller finns det fortfarande en chans. Ofta finns det fortfarande en chans.
När en video raderas från ett SD-kort brukar kameran vanligtvis inte radera datan direkt. Den markerar utrymmet som ledigt och väntar tills nytt material hamnar där. Om inget nytt har skrivits över det ännu är återställning ofta möjlig.
Första steget, sluta röra kortet
Den här delen är viktigare än allt annat.
Sluta använda SD-kortet direkt. Spela inte in mer video. Ta inga foton. Formatera det inte, även om din kamera eller Windows tjatar om att du ska göra det. Varje skrivning till kortet försämrar dina chanser, eftersom delar av den raderade filen ersätts.
Jag ignorerade det här en gång och fortsatte testa kortet. Dålig idé. Ett klipp kom tillbaka halvtrasigt och det andra var helt kört.
Om kortet fortfarande visas på din dator
Om din dator fortfarande känner igen kortet, även om Windows markerar det som RAW eller visar en formateringsruta, skulle jag börja med Disk Drill.
Anledningen till att jag skulle välja det först är läget Advanced Camera Recovery. Vanliga filåterställningsverktyg fungerar bra med vanliga filer, men kameramaterial är rörigt. Många kameror delar upp videodata i fragment över kortet. Jag har sett det här med actionkameror, drönare och bilkameror mer än en gång. Du återställer ett filnamn, visst, men sedan går videon inte att öppna eller så spelas den upp i 11 sekunder och dör.
Advanced Camera Recovery är byggt för att sätta ihop de fragmenten igen till något som går att spela upp. Av det jag sett spelar detta störst roll med utrustning som GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande.
Steg jag skulle följa
- Gå till den officiella sidan och ladda ner Disk Drill för Windows eller macOS.
- Installera det och öppna det.
- Anslut SD-kortet med en kortläsare. Jag skulle undvika att ansluta via kameran om möjligt.
- I Disk Drill hittar du SD-kortet i listan över enheter.
- Klicka på ‘Sök efter förlorad data.’
- När den frågar efter en metod, välj Advanced Camera Recovery.
- Låt skanningen köra klart. Små kort blir klara snabbt. Större eller instabila tar ett tag. Jag har haft skanningar som gått över en timme.
- Tryck på ‘Granska hittade objekt’ uppe till höger om du vill titta igenom resultat medan skanningen fortsätter.
- Använd filter för att begränsa efter filtyp, storlek eller datum.
- Förhandsgranska videorna innan du återställer dem. Det här steget sparar tid och falskt hopp.
- Välj klippen du vill ha och klicka på ‘Återställ.’
- Spara dem någon annanstans, på din interna disk eller en annan extern disk.
- Återställ dem inte tillbaka till samma SD-kort.
Den sista delen ställer till det för många. Om du sparar återställda filer på samma kort riskerar du att skriva över annat material som du ännu inte har fått ut.
Efter skanningen
När återställningen är klar bör dina filer visas i Utforskaren i Windows eller Finder i macOS.
En liten notering om begränsningar. Disk Drill på Windows återställer upp till 100 MB gratis. På Mac kan du först skanna och förhandsgranska, och sedan avgöra om det är värt att betala för en licens.
Ett extra steg om materialet betyder mycket
Om materialet är viktigt, jobbrelaterat, juridiskt, familjevideo som du inte kan spela in igen, skulle jag skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning av SD-kortet innan jag försöker återställa något.
Det ger dig en exakt kopia av kortet, så att du gör dina återställningsförsök på kopian i stället för originalet. Mindre risk. Mer utrymme för misstag. Folk som faktiskt jobbar med återställning brukar börja där av en anledning.
Tillfällen då jag skulle hoppa över programvara och gå direkt till en återställningstjänst
Om något av detta händer skulle jag inte fortsätta pilla med det själv.
- SD-kortet är sprucket, böjt eller vattenskadat.
- Datorn känner inte av kortet alls.
- Kortet fortsätter koppla från under en skanning.
- Kortet blir snabbt varmt efter att du anslutit det.
- Kameran rapporterar media- eller hårdvarufel.
- Materialet har stort personligt, juridiskt eller affärsmässigt värde.
Där går gränsen för mig. Om kortet ser fysiskt skadat ut eller om filerna betyder för mycket för att chansa, är ett labb det säkrare valet.
Min korta version
Om kortet fortfarande visas i Disk Drill och det inte ser fysiskt skadat ut, är det värt att försöka med programvaruåterställning först. Den största faktorn är snabbhet. Sluta använda kortet, börja återställningen snart, så är dina chanser bättre.
Om kortet bad om en omformatering, ignorera det. Skriv inte något till det. Inga tester, inga nya försök, inga nya klipp.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, använd en kortläsare och skanna från en dator. Jag håller inte helt med om att börja med bara ett återställningsläge först. För ett SD-kort som håller på att gå sönder är mitt första steg att klona kortet och sedan skanna klonen. Om kortet kopplas från mitt under skanningen förlorar du tid och belastar kortet mer.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera om SD-kortet visar en storlek i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på Mac.
- Om det visas, skapa först en avbild av kortet.
- Skanna avbilden med återställningsprogram, inte originalkortet.
- Återställ filer till en annan enhet.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för videoåterställning från SD-kort, främst eftersom det förhandsvisar hittade videor bra och hanterar skadade filsystem bättre än många billiga verktyg. Om Disk Drill hittar klippen men de inte går att spela upp, prova VLC efter återställningen. Ibland är filen okej och standardspelaren är problemet.
Om kortet visar 0 byte, kopplas från eller blir varmt, stanna. Det tyder på maskinvarufel. Programvara löser inte det.
Här är också en kort guide för att återställa raderade videor från ett SD-kort:
titta på detta snabba tips om videoåterställning från SD-kort
En sak till, formatera inte först och hoppas att återställning fortfarande fungerar. Folk gör så hela tiden och gör det värre.
Om kortet bad om att formateras om skulle jag lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @sternenwanderer sa: kontrollera om problemet är filsystemet eller kortkontrollern innan du lägger timmar på att skanna.
Många går direkt till återställningsprogram, men om SD-kortet strular på grund av dålig kontakt eller en kortläsare som håller på att ge upp kan du snabbt förvärra situationen. Prova först en annan USB-kortläsare och en annan dator. Seriöst, billiga läsare går sönder hela tiden och får ett friskt kort att se dött ut.
Om kortet monteras men visar fel kapacitet, 0 byte eller hela tiden försvinner, stanna där. Det är egentligen inte längre en situation där frågan är vilket program som är bäst.
Om det däremot förblir synligt och stabilt är Disk Drill ett legitimt alternativ för videoåterställning från SD-kort. Jag gillar det främst eftersom det brukar göra ett ganska bra jobb med mediefiler och förhandsvisningar, vilket spelar roll när du går igenom en hög klipp som ser trasiga ut. Jag håller inte helt med om idén att varje fall först kräver ett enormt återställningsarbetsflöde. Om kortet är stabilt och videorna inte är kritiska minnen som aldrig kan ersättas räcker det oftast med en direkt skrivskyddad skanning. Folk överkomplicerar ibland sånt här tbh.
Några extra tips som inte har betonats nog:
- Leta efter sidofiler också, inte bara .mp4 eller .mov
- Återställ efter filsignatur om mappnamnen är förstörda
- Testa återställda klipp i VLC innan du antar att de är korrupta
- Spara allt på din PC, aldrig tillbaka till SD-kortet
Om videorna kom från en dashcam, drönare eller GoPro, förvänta dig fragmenterade filer och konstiga namn. Det är normalt.
Den här tråden är också ganska relevant om du vill ha fler perspektiv på videoåterställning från SD-kort:
bästa chansen att återställa hemmafilmer från ett SD-kort
Om du redan har formaterat om kortet, få inte panik än. En snabbformatering är dåligt, men det är inte alltid kört. En fullständig formatering är när oddsen blir myyycket sämre.